Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2003, 09:22
SeXyCHiCK
SeXyCHiCK is offline
Plaats hier je samenvattingen voor je EXAMENS, en schrijf erachter voor welk vak het is, en van welke nivo (mavo/havo/vwo)......
Advertentie
Oud 07-05-2003, 10:11
LacunaCoil
LacunaCoil is offline
...

zodat jij er gebruik van kunt maken zeker
Oud 07-05-2003, 15:52
@Moon
@Moon is offline
Hehehe, zou je wel willen he. Zomaar tientallen uren werk hier fftjes posten. Dacht t niet!
Oud 07-05-2003, 18:10
SeXyCHiCK
SeXyCHiCK is offline
jemig zeg

zo gierig
Oud 07-05-2003, 18:11
Ireentje
Ireentje is offline
das the spirit van dit forum
Oud 07-05-2003, 19:39
SeXyCHiCK
SeXyCHiCK is offline
en ik had me speciaal voor dit aangemeld
Oud 07-05-2003, 20:04
@Moon
@Moon is offline
Citaat:
SeXyCHiCK schreef op 07-05-2003 @ 20:39:
en ik had me speciaal voor dit aangemeld
Helemaal een reden om t niet te geven
Ja, sorry ben gierig in dit dan.... ik ga toch niet zomaar iets weggeven waar ik zoveel uren eraan heb gewerkt. En bv. vooral aan economie. Daar zitten echt in totaal zo'n 20 uur werk in
Oud 07-05-2003, 20:06
thunder110
thunder110 is offline
Tot nu toe heb ik alleen nog een samenvatting gemaakt voor geschiedenis, 'Nederlanders en hun gezagsdragers', maar die is geschreven. Als ik hem heb getypt plaats ik hem hier wel.
Oud 07-05-2003, 20:17
Snufje
Snufje is offline
Mijn samenvattingen zijn bjna allemaal met de hand geschreven, dus kan ik lekker niet geven Aan mijn samenvattingen heeft een ander zowiezo niets, ik schrijf alelen op wat ik niet weet dussuh............ Wat ik weet hoef jij nog niet te weten
Oud 07-05-2003, 20:56
Jon
Jon is offline
Citaat:
SeXyCHiCK schreef op 07-05-2003 @ 10:22:
Plaats hier je samenvattingen voor je EXAMENS, en schrijf erachter voor welk vak het is, en van welke nivo (mavo/havo/vwo)......
Mensen oproepen om samenvattingen in te sturen is altijd welkom. Het forum is alleen niet zo'n handige plek voor publicatie daarvan: niet iedereen weet het forum te vinden en zoeken naar een specifieke samenvatting wordt zo een beetje onhandig. Beter kun je het huiswerk-gedeelte van Scholieren.com gebruiken om samenvattingen neer te zetten. Dan bereik je een groter publiek en staan ze op een centrale, makkelijk doorzoekbare plaats.
Oud 07-05-2003, 21:08
Tha#1ChiLL
Tha#1ChiLL is offline
ik ben niet moeilijk, wel eerste uit je boek lezen dan snap je dit beter

Geschiedenis, theoretisch, regelde een 8,9 op me schoolonderzoek 3, dus ze zijn goed, feel free ro donate giro 5567

Thema 2

1595 Eerste keer naar Indië, gevonden maar vaart was geen succes, op de vlucht, muiterij, kapitein Cornelis de Houtman
1600 Begin varen naar Indonesië
1602 VOC opgericht, doel = meer winst
- KNIL, recht op leger, forten bouwen, oorlog voeren
- Recht monopolie
- Beschermde scheep vaartroutes & inlandse vorsten
1605 VOC neemt een fort van Portugezen in op Ambon, eerste versterking
1619 Jan Pieterzoon Coen, liet op Banda 44 dorpshoofden onthoofden voor straf, ze werkte niet mee aan monopolie, veroverde Batavia voor fort/stad, Ambon niet geschikt
1641 Veroverde Mallaka
1667 Veroverde Madagaskar, nu complete monopolie
1700 Hongitochten (hongi=oorlogsvloot), vernietigen gewassen voor kunstmatig hooghouden prijs, VOC maakte gebruik van voortdurende oorlog en kiest partijen die geholpen worden
1715 Invoering contingentenstelsel, jaarlijkse bestelling, rijst hout, leveren door vorsten boeren werkten
1799 VOC opgeheven, door corruptie en concurrentie
1800 Geen winst Indonesië meer
1824 Oprichting Nederlandse handels maatschappij alleen recht op vervoer en wereldhandel
1830 Bestuur door Gouverneur-generaal Van den Bosch, voerde cultuurstelsel in
- elke boer verplicht een vijfde deel grond voor Nederland verbouwen
(koffie, thee, suiker, tabak, peper)
* Boeren kregen -> plantloon(geld) betaalde -> landrente
ook -> herendiensten
* vorsten/regenten en ambtenaren kregen -> cultuurprocenten
* Nederlands schatkist kregen -> batig slot
1845 Meer welvaart Indonesië, minder rijst, oorzaak begin hongersnoden, begin grote bevolkingsgroei
1850 Invoering Mijnwet. Tegengaan hongernoden, moderne landbouwtechnieken invoeren, meer rijst verbouwen
- Door hongersnood veel boeren in loondienst (koelie’s), later Chinezen
- kritiek op cultuurstelsel door liberalen begon (liberaal kamerlid van Hoevell)
1860 Max Havelaar, kritiek ex-regent, Nederland in politiek van onthouding, bemoeide alleen met kleine delen van kolonie
1870 Cultuurstelsel afgeschaft, meer ruimte zelfstandige ondernemers door Agrarische wet
- Meer delfstoffen, olie in Java en Sumatra/ tin, steenkool in Borneo
- Nieuwe gewassen, rubber, tabak, suiker-wet om land te beschermen
Modern imperialisme begon ook bij Nederland, maar laat, op het moment weinig ingrijpen van Nederlands bestuur in kolonie, Nederland wou geheel Indonesië nu echt kolonie maken
1873 Atjeh-oorlog begon, duurde 30 jaar, veel doden
1890 Werd veel geld verdiend door Nederland (145 miljoen Indonesië geld sinds 1867), schuld gevoel, etnische politiek (irrigatie, emigratie, educatie), door etnische politiek opkomst nationalisme door beter opleiding Indonesiërs, zien vrijheid Nederland, beter communicatie en infrastructuur
1899 Oprichting Koninklijke Maatschappij tot Exploitatie van Petroleumbronnen, later Shell,
1903 Einden Atjeh oorlog door Gouverneur-generaal Van Heutz, door tactiek marechaussee, Atjeh bleef opstandig, veel veroveringsexpedities, noemde pacificatie,
1909 door van Heutz was het hele archipel onder controle, liet korte verklaringen tekenen i.p.v. oude contracten
1911 Sarekat Islam Partai & kommunis Indonesia & Boedi Oekamo(schone streven) allemaal opgericht, allemaal nationalistisch
1926 Kleine opstand neergeslagen door KNIL, stakkers naar verbanningsoord Boven-Digoel
1927 Soekarno richt Partai Nasional Indonesia (PNI) op, islamitische tradities behouden
1929 Nederland verbiedt PNI
1939 Begin tweede wereldoorlog
1940 Nederland bezet
1941 Japan begint aanval Indonesië, krijgt hulp van Soekarno, Japan wordt gezien als bevrijder, niet waar, weer overheerst, meteen na bezetting wilde Soekarno onafhankelijkheid verklaren
1942 Indonesië bezet door Japan, Nederlanders naar interneringskampen, 80.000 doden.
1945 15 augustus overgave na 2 atoombommen,
17 augustus Proclamatie, onafhankelijkheids verklaring door Soekarno en Hatta, Nederland kon niets doen door eigen herstel van oorlog
Na overgave moesten Japanners Nederlanders beschermen tegen boze Indonesiërs
September kwam kleine geallieerde troepenmacht aan maar konden niets uithalen, Soekarno werd door Nederland gezien als collaborateur en verbod mee te praten
1947 Van Mook werd gedwongen tot onderhandelen met Soekarno, verdrag van Linggadjati waarin Nederland gezag van Republiek Indonesië op Java en Sumatra erkende, de Republiek zou deelstaat van Verenigd staten van Indonesië zijn waaruit ook Borneo en Oost-indie, bijde partijen niet blij met verdrag, wou kolonie terug 150.000 manschappen
Zomer: Nederlandse leger begon met politionele acties toen Republiek niet meehielp met plantages weer actief maken Politionele actie = heroveren en beschermen productie gebied, succes heroveren maar niet vernietigen Republiek, Contacten slechten en ook Rep van Nederland tegen buitenland,
1949 Door internationale druk (marschal hulp, VN, bedrijven) begon aug-nov rondetafel conferentie Den haag, Soevereiniteit overgedragen aan Indonesië 27 december 1949

Thema 4

1800 Helemaal geen sociale verzekeringen of sociale voorzieningen, hulp kon verkregen worden bij familie(soms) en anders bij liefdadigheid instellingen (rijke burgers of kerk), kregen dan eten of kleren maar heel weinig en alleen als echt nodig was, controle thuis
1854 Armenwet, burgerlijke armenbesturen, helpen alleen bij absolute onvermijdelijkheid, was bijna niks
1870 Industriële revolutie, grote fabrieken, dachten niet aan werknemers, zwaar leven, grote armoede en de kloof tussen arm, en rijk werd groter
Sociale kwestie werd nu gezien als probleem door overheid, de arbeiders kwamen vaker in stakingen, de sociale kwestie is de vraag: wie moet de armoede oplossen
1. Conservatieve liberalen (oud) -> overheidsonthouding, geen overheidsbemoeienis, geen verandering
2. Jonge liberalen -> Wilden wel sociale wetten
3. Protestanten -> eerst wilden ze niets doen, Samenwerking werknemers-werkgevers, maar overheid moet ingrijpen voor werknemers, overheid = liefdadigheid als er tekort is
4. Katholieken -> eerst wilden ze niets doen, later invoeren verplicht sparen (kwartje van minister Romme) Samenwerking werknemers-werkgevers, maar overheid moet ingrijpen voor werknemers, overheid = liefdadigheid als er tekort is Paus Leo de dertiende schreef in officiële brief “Rerum Novarum” (1891)
5. Sociale democraten -> leggen nadruk op algemeen kiesrecht, Parlement moest meer sociale wetten aannemen

1900 Begon men met inzien dat de overheid iets moest doen aan de armoede, de eerste sociale wetten
1901 Ongevallenwet, uitkering voor als je niet kon werken
1919 Invoering achturige arbeidsdag, ook werkloosheidswet werd verbeterd, overheidsbemoeienis in de maatschappij werd steeds meer
1920 eerste vorm van steun, zeer beperkt aantal mensen kregen het, alleen als je in loondienst was en tussen 21 en 60 jaar
1929 Crisis Amerika (vizeuze cirkel, menden geen geld en fabrieken dicht, fabrieken ontslaan, mensen geen geld om te kopen van andere fabrieken die ook dicht en ontslaan) 29 oktober Wall street crash
1934 Jordaan oproer, staking in Amsterdamse wijk waarbij de mensen met klinkers uit de straat gingen gooien, deze straten werden later uit voorzorg geasfalteerd
1935 Plan van de Arbeid, eerst niet veel invloed na tweede wereld oorlog wel (PvdA)
1936 500 000 werklozen, 20 % van de beroepsbevolking werkloos, Leden van de vakbond kregen eerste 6 weken van hun werkloosheid geld (verzekering, premie betaalt) na 6 weken moesten ze de overheid om steunvragen, veel lager dan vakbond Steun in 1920 door overheid en vakbond, 12,50 en zeer beperkte, strenge controle, 2x per dag stempelen en controleurs die in huis zoeken naar overbodige luxe
Ook nog verplicht werken in werkverschaffing projecten, (afsluitdijk), werklozen schaamde zich
Bij economische crisis deed de overheid het volgende:
- minder steun betalen
- minder loon ambtenaren
Maar dit verergerde alles juist, daarna was er minister president Colijn wou gulden goedkoper maken tegenover buitenlands geld, niet meer uitgeven dan binnen komt

1945 Wederopbouw, goede economie is belangrijk voor democratie anders Hitler situatie, sociaal democraten wilden vooral veel overheidsbemoeienis in economie.Na de oorlog Sociaal democraten en katholieken in de regering, lonen laag, veel werk, Regering, werkgevers werknemers werkten samen…harmoniemodel
1947 Noodwet ouderdomsvoorziening, voorloper AOW, uitbreiding sociale voorzieningen na oorlog
1950 Ging beter met economie, meer sociale voorzieningen, Nederland veranderde in verzorgingsstaat regering die werkte aan welzijn van de burger, naast AOW, WW, WAO
1957 Invoering AOW, minister van sociale zaken Willem Drees, veel mensen voor maar ook veel tegen
1963 Algemene bijstandswet, 70% gebruikt door bijstandsmoeders, alleen staande vrouwen

1973-1977 Minister den Uyl geloofde in gehele oplossing armoede, dus veel geld uitgeven, veel mensen vragen zich af of het niet teveel was, begon op grote schaal misbruik, mensen schaamde zich niet meer, hulp krijgen was geen probleem
1978 Veel tegenstanders voor verzorgingsstaat, te veel geld, kost teveel, teveel vergrijzing, te weinig werk, te hoog minimum loon, te hoge uitkeringen, verandering samenstelling maatschappij
1980 Uitkeringen omlaag, den Uyl had te hoog gedaan, bezuinigingen
1990 Sociale kwestie grotendeels opgelost, bijna geen koof tussen rijk en arm, beter controle, WAO terug dringen, dubbele controle, tegen gaan misbruik door samen gaan overheidsinstanties, gekeken naar mogelijkheid ander werk(wat kon wel), veel opgelet naar misbruik

Gezondheidszorg

Zeer slechte volksgezondheid

1847 werd pas onderzoek begonnen met handen wassen in ziekenhuizen voor hygiëne, door Semmelweis, voor gek gezien

1850 slecht met de gezondheid van het volk, korte mensen door slecht eten, kwaliteit drinkwater slecht, cholera tyfus kwamen veel voor, riool in slootwater en slootwater drinkwater, woningen op elkaar, minder weerstand tegen ziektes onder de mensen, niet ouder dan 50 (rijken werden bang voor deze omstandigheden en ziekten, maar er kwamen belangrijke ontdekkingen van vb. Bacteriën die dit allemaal zouden oplossen
1871 Overheid hielp een beetje mee met gezondheidszorg, meer sociale wetten, maar voorla gemeente moest dit doen, pokkenbriefje na epidemie waarbij kinderen konden laten zien dat ze ingeënt waren,
1880 Begin aanleggen riolering,
1882 Bacterie van tuberculose ontdekt door Robert Doch, gemeente begon met beter drinkwater en rioollering, Semmelweis onderzoek weer bekeken
1883 Bacterie van Cholera ontdekt door Robert doch, Louis Pasteur ontdekte dat bacteriën dood gingen bij hitte (pasteuren), Narcose werd ontdekt, voor operaties maar ook aspirine, antibiotica en vaccins, grote epidemieën voorkomen
1890 Ontsmetten in ziekenhuizen enzovoorts werd normaal, GGD opgericht en begon met inenten

Door sociale wetten alles beter, werkuren, hygiëne, Gezondheidszorg steeds beter, modernste technieken, maar is dat wel goed? Mensen in leven houden genetische manipulatie(1950), super mensen maken, abortus? Baby’s in leven houden en ze dan gehandicapt laten leven? Wie beslist over leen en dood? Patiënt, familie, regering, dokter? Mag euthanasie?
Oud 08-05-2003, 12:11
SeXyCHiCK
SeXyCHiCK is offline
heb geen geschiedenis dit jaar
Oud 08-05-2003, 13:32
disposition
disposition is offline
helaas! haha
In plaats van je tijd te verdoen aan het plaatsen van zulke zinloze oproepjes , terwijl er massa's uitreksels in het huiswerkgedeelte te vinden zijn, kun je er misschien beter zelf een paar maken.
Oud 08-05-2003, 17:34
break of dawn
break of dawn is offline
Zelf maken is inderdaad beter. Iedereen heeft z'n eigen manier van samenvatten. Als ik bijv. een samenvatting van een vriendin lees dan vat ik er helemaal niets van, en andersom. Je leert de stof ook nog beter als je het zelf doet...
Oud 09-05-2003, 08:05
HereIAm
HereIAm is offline
Citaat:
Tha#1ChiLL schreef op 07-05-2003 @ 22:08:
ik ben niet moeilijk, wel eerste uit je boek lezen dan snap je dit beter

Geschiedenis, theoretisch, regelde een 8,9 op me schoolonderzoek 3, dus ze zijn goed, feel free ro donate giro 5567

Uhhhh ghe ghe, wat heeft dit met Nederland 1950-1990 en Rusland te maken...

Ik heb mijn samenvattingen ook bijna allemaal geschreven, dus helaas. Ga ze niet voor je typen want er zit al genoeg werk in, sorry!

Groetjes Moppie
Oud 09-05-2003, 08:26
Verwijderd
helaas, kheb geen scanner
anders had je er waarschijnlijk nog niks aan gehad, gezien mn onleesbare handschrift, half-afgemaakte zinnen ed.
(alleen ik heb er wat aan )
Advertentie

Regels voor berichten