Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik studeer nog
mijn leraren zitten me altijd naar beneden te halen over mijn stijl van kleding en gedrag en dergelijken. Ik heb daar dikke schijt aan. als iemand op een solicitatiegesprek mij in welke vorm dan ook beledigd neem ik de baan gewoon niet aan. Ik kom in iets wat vergelijkbaar is met een pak, alleen van ander stof is gemaakt. dat je geen piercings en zichtbare tatoos mag hebben op een kantoor vind ik redelijk. ook kleding die "netjes" is mogen ze vragen. wat ze niet mogen vragen aan mij zijn dingen die je niet buiten kantoor zomaar weer aan kan trekken of uit kan doen (haar, nagels e.d.) en mijn gedrag verander ik ook niet. beware baas! ![]() |
![]() |
|
Ik werk als verkoopster bij een bakker en woon ook nog in een dorp waar mensen blijkbaar snel geschokeerd zijn (lees: loop eens met streepjeskousen over straat en mensen kijken je gegarandeerd met open mond aan). Maargoed: moet er dus verzorgd uit zien, dat houdt in: geen opvallende haarkleuren of kapsels, en geen piercings in het gezicht. Zucht. Dus waarschijnlijk ga ik dit baantje niet echt lang houden
![]()
|
Ik weet het eigenlijk niet precies.
Ik denk dat je gewoon geen zichtbare piercings mag, en dan als kassiere zijnde. Beetje jammer. Dr had wel es een keer een meisje echt een grote bos nepvlechtjes en dat mag weer wel. Verder doe ik altijd zoveel mogelijk sieraden af en draag ik geen opvallende make up, wat ik soms 'in het echt' wel doe. |
![]() |
|
Ik mag vrij veel geloof ik, ik sta als verkoper in een winkel (computer onderdelen e.d.) en heb vrij wild haar en heb er net rood doorheen geverfd, geen probleem.
Ben zelf ook meer iemand van het type 'eerst doen dan vragen'. Dan bereik je meer dan andersom. Als ze het je verbieden kan je niks meer. Als je het doet en ze zeggen 'we hadden het liever niet gehad' zeg jij 'ja ik vond dit beschaafd, kan het nu toch niet meer terugdraaien'. Klaar ![]()
|
Ik werk nu een jaar in de bediening in een 4* hotel/restaurant.
En je moet er dan wel representatief uitzien.....maar ik wil iets gaan doen waarbij ik daar geen rekening meer mee hoef te houden.....maja ik ben nog beetje op zoek.... En ik wil wel weer wat anders gaan doen, daarom zoek ik ook wat anders....das eigenlijk de hoofdreden.... Niet dat ik er extreem uit wil gaan zien, maar je kan bijv. niet zomaar een raar kapsel nemen.....ik bedoel, er zijn kapsels die ik wel cool vind maar die niet echt thuishoren in een 4* horel.
|
heb nu een paar baantjes in elektro bedrijven( gewoon werkvloer) achter de rug...de regels daar waren, geen piercings e.d.(ook liefst geen oorbellen), nette kleding en geen extreme haarkleuren...kan er op zich wel mee leven...als ze maar niet nog is verwachten dat ik ooit die oorbellen voor mijn werk uit ga doen
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En ontopic: ik ben nog nooit tegen problemen aangelopen. Dat komt waarschijnlijk omdat ik er gewoon normaal uitzie. Bij mijn vorige baan bij ABN-Amro waren er wel enkele regels omtrent kleding, zo waren sportschoenen en spijkerbroeken verboden en mochten shirts zonder kraag bij heren ook niet. En natuurlijk nog wat andere regels, zoals klanten nooit meteen tutoyeren, maar dat lijkt me vanzelf spreken. In ieder geval is me nog nooit iets opgelegd wat mijn lifestyle zou beperken en ik denk niet dat dat ook ooit zal gebeuren. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
"gewoon normaal" bestaat niet. het is eerder "maatschappelijk geaccepteerd" wat je moet zeggen. zou je moeten weten als hoog opgeleide vent. ABN-Amro is trouwens niet zo streng heb ik gehoord, een vriend van me is daar systeembeheerder en hij draagt er niet meer dan een simpel zwart overhemt met een zwarte broek. Nu vind ik het we verdomt stom dat je in zo'n pinquinbedrijf (bedrijf met nette pakken als verplichting) echt alleen maar geholpen wordt als klant als je zelf ook zo'n pak aantrekt. (ervaring) offtopic: ik walg van spijkerstof en kraagjes. |
![]() |
|
Ik werk in een supermarkt achter de kassa en het beleid is volgens mij hetzelfde als in andere winkels...dus geen zichtbare piercings en extreme haarkleuren.
Aan de ene kant vind ik het soms wat overdreven, deze regels omdat er toch genoeg klanten zullen zijn die het geen probleem vinden. Maar ook snap ik het wel weer ivm representativiteit enalles. Opzich maakt het me ook niet veel uit, kheb geen piercings en extreme haarkleur en tot nu toe heb ik mn armbandjes en kettinkjes altijd om mogen houden...
|
Ik werk bij V&D en denk dat hier eigenlijk ook wel heel veel mag. Als je je haar felroze wil ofzo, mag dat gewoon, maar ze staan er niet om te juigen. En je mag dreads en piercings. Tattoo's weet ik niet of je die zichtbaar mag. Maar als je in het horeca gedeelte staat moet je je piercings (gezicht) wel uit doen, maar als verkoopster niet
||
![]() |
Citaat:
|
Verwijderd
|
Werk in een schoenenzaak met ook oma-merken. Het is bij ons dus wel zo aangeraden niet te opvallend te zijn. Nu is mijn directe baas wel een ongelofelijke gay-homo die er zelf graag redelijk 'hip' en met wenkbrauwpiercing erbijloopt, dus erg lastig zijn ze niet. Ik moet gewoon netjes blijven en de omaatjes geen hartaanval bezorgen
![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik werk bij de H&M. Je mag geen vieze, onverzorgde kleding/schoenen dragen en je moet dr gewoon verzorgd uitzien. Piercings mogen, felle haarkleuren...Ze verwachten qua uiterlijk alleen dat je er verzorgd uitziet. Ik ben wel tevreden...
Bij m'n oude werk (bij de etos) mocht dat allemaal niet. |
![]() |
|
Lang haar moet in een staart, nagels moeten netjes kort geknipt (ook bij de dames), netjes geschoren (stoppels mogen dus niet, baarden/snorren weer wel
![]() Ik werk nu een jaar bij Bas van der Heijden, heb nog steeds een gek kapsel en ben ook niet altijd even netjes geschoren. Ze doen eigenlijk nergens moeilijk over, zolang het maar niet te gek wordt. Ik hoop dat mijn haar, als het straks lang is niet in een staart hoeft ![]() Ik snap ook wel waarom ze deze eisen stellen, je bent uiteindelijk voor de klanten toch het gezicht van het bedrijf. Als jij er niet uitziet is dat een schande voor het hele concern...
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() 2. Als systeembeheerder kom je niet in contact met klanten. Boven op de zakelijke afdeling lopen ze ook gewoon in spijkerbroek rond, maar als baliemedewerker moet je er dus wel normaal, zo je wilt maatschappelijk geaccepteerd, uitzien. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Wat betreft kleding krijg ik niets voorgeschreven, ik kan dragen wat ik wil. Dat is wat anders bij beurzen ed. Daar verwachten ze dat ik er netjes opsta, maar dat hoeft geen driedelig te zijn..... |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik werk bij een groot evenementenbeveiligingsbedrijf.
iedere werknemer krijgt als hij/ zij aangenomen wordt een boekje normen en waarden van de tsc. Daar staat dus in wat wel en niet mag en dat komt heel nauw. Eigenlijk mag je helemaal niks, geen rare fratsen met je haar, geen zichbare piercings en tattoo's. Ook moet je goed geschoren zijn en schoenen gepoetst, zwarte spijkerbroek die niet faal is, zwarte sokken etc. Hoe we ons er aan houden hangt erg van de klus af. Je hebt gewoon standaard concerten en voetbalwedstrijden waar iets meer getolereerd wordt dan op luxe bedrijfsfeestjes etc. de medewerkers worden voor de nettere en vaak ook betere klusjes erg op representatieve dingen uitgezocht. Voor mij werkt het prima omdat ik qua haar en zo een vrij standaard persoon ben . Als het mocht zou ik het nog niet oranje met groen verfen.
||
Citaat:
Kan misschien ook aan de omgeving liggen. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Kijk, het probleem van beoordeling en veroordeling op kleding/uiterlijk/geslacht/geloof e.d. zit 'm natuurlijk in de fase waarin je nog geen arbeidsovereenkomst hebt. Als je niet wordt aangenomen omdat je bv. vrouw bent kan dat ongeoorloofd zijn. Maar als je al éénmaal een arbeidsovereenkomst hebt zoals Six4Eight, dan kunnen ze je er niet zo makkelijk uitgooien. Natuurlijk kan de arbeidsovereenkomst wel beëindigd worden, maar daar zijn strenge regels voor: zo heb je opzegtermijnen voor werknemer en werkgever. Het bekendste is natuurlijk het 'ontslag op staande voet', of in juridische termen, onmiddellijke ontbindig van de arbeidsovereenkomt wegens een gewichtige reden. Dat kan zijn diefstal van de werknemer, geweld op de werkvloer, e.d. Het lijkt me sterk dat je voor het dragen van bepaalde kleding op staande voet ontslagen zou kunnen worden, maar helemaal ondenkbaar is het natuurlijk niet. Als jij een bepaalde dresscode moet dragen van het bedrijf waar je werkt, jij doet dat niet, en door dat gedrag raakt het bedrijf een belangrijke klant kwijt, dan kun je er best wel eens onmiddellijk uitgegooid worden. Verder wil ik nog wel iets algemeens zeggen over 'discriminatie' bij het aannemen/solliciteren. Een werkgever hoeft zich helemaal niks gelegen te laten liggen aan iemands kleding. Je kleding wordt op geen enkele manier beschermd. Een werkgever mag iemand bv. ook 100% rechtsgeldig weigeren omdat die persoon een piercing of tattoo heeft. Dat is namelijk iets waar je helemaal zelf voor kiest. Je geslacht, huidskleur en andere eigenschappen van je lichaam of geest kies je niet zelf. Daarom mag daartussen geen onderscheid gemaakt worden (tenzij de functie dat eist natuurlijk). Let dus even op mensen, voor er weer gezeik komt 'ik word niet aangenomen om m'n piercing/gothic-kleding/witte make-up': dat wordt op geen énkele manier beschermd. En terecht. |
![]() |
||
Citaat:
hopelijk begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel ![]()
|
Verwijderd
|
Dat lijkt me vrij duidelijk te snappen.
Het argument van veel mensen is in dat soort gevallen altijd 'Kunnen mensen nou niet door uiterlijk heenprikken'. Nou, nee dus. Het is namelijk enorm gelul. Mensen kijken niet door uiterlijk heen, als je dat denkt ben je dom en onrealistisch. Je wordt beoordeeld op je uiterlijk, altijd en overal. Daarom trekken alto's ook die kleren aan: als het niemand wat kon schelen wat mensen aanhebben, dan liepen we nu allemaal in een spijkerbroekje en een T-shirtje. Natuurlijk wordt er op je uiterlijk gelet en je kunt niet verwachten dat mensen daardoor heen kijken, zeker niet in een winkelsituatie. Ik draai het dan ook liever om: in plaats van te roepen dat het belachelijk is dat je niet mag dragen wat je zelf wilt, dat dat zo intolerant is, kun je je beter eens afvragen hoe tolerant je zélf bent, als je niet eens bereid bent voor die paar uurtjes op je werk even iets anders aan te trekken. Rigide, intolerante mensen ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Een echte das dragen voor je veiligheid?
![]() Ik kan het even niet meer volgen...een das kan onveilig zijn omdat je ermee een machine ingetrokken kunt worden (niet erg waarschijnlijk dat je met een das in de fabriekshal staat) en een das kan onveilig zijn als je bij de Sociale Dienst werkt achter een bureau en een steuntrekker grijpt je bij je strot. Dan is een clip-on das wel handig, die laat meteen los. |
![]() |
|
![]() |
Dat laatste voorbeeld komt aardig in de buurt. ik werk als evenementenbeveiliger bij concerten en voetbalwedstrijden en zo. En dan heb ik echt 10x liever zo'n clipje dan een echte stropdas. Niet dat er zoveel gebeurt trouwens maar het maakt je wel kwetsbaar.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
ik mag mijn vriendin niet meer zien... heelo | 35 | 21-10-2015 14:06 | |
Vrije tijd |
[Spreekkoren] Schapie | 248 | 22-01-2005 12:46 | |
Werk, Geld & Recht |
Geen eten op je werk Mr. Pignati | 38 | 01-10-2004 02:10 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoger straffen werkt wel. Verwijderd | 81 | 27-06-2004 20:12 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
'Uitkeringen alleen voor Nederlanders' Plusmarktboy | 150 | 02-04-2004 16:48 | |
Verhalen & Gedichten |
[verslag/verhaal] Het complot in werking Vlooienband | 14 | 28-07-2003 12:09 |