Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-05-2003, 13:12
Verwijderd
Citaat:
dysera schreef op 01-05-2003 @ 13:31:
misschien een domme vcraag maar zijm wicca`s die mensen met die velle veters rare sokken alles felle kleuren die zichzels snijden enzo?????????????????????????????
Ja erg domme vraag!
Heel dit topic gaat er over en als je het door had gelezen dan had je zelf kunnen zien wat Wicca precies is.
Advertentie
Oud 01-05-2003, 14:03
Verwijderd
Citaat:
dysera schreef op 01-05-2003 @ 13:31:
misschien een domme vcraag maar zijm wicca`s die mensen met die velle veters rare sokken alles felle kleuren die zichzels snijden enzo?????????????????????????????
Ja.
Oud 03-05-2003, 11:01
Pauwi
Pauwi is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 03-03-2003 @ 18:35:
Ik ben de grootste atheïst die er op deze aardbol rondloopt. Ik geloof helemaal nergens in. Maar ik weet er wel wat vanaf, juist omdat je als ''heiden'' steeds moet verdedigen dat je niet in het bestaan van God gelooft.

Er staat hier wel vijf of zes strekkende meter sociologisch werk in de boekenkast over heksenvervolging in Europa in de zestiende eeuw, en ook nogal wat (katholieke) theologie. Heksenvervolging is niet los te zien, noch te begrijpen, van de katholieke kerk, zijn dogma's en zijn geschiedenis.
Daarbij studeer ik strafrecht. De geschiedenis van het strafrecht, de kerk en de staat geeft ook inzicht in het hoe en waarom van de heksenjacht.

En ik ben al helderziend sinds de kleuterschool.

dit geeft weer eens lekker aan hoe weinig je van wicca weet. zoek et eens op! het heeft helemaal geen fuck te maken met die sprookjes erover. mensen waren er bang voor, omdat ze er nix van wisten. Net zoals jij! het is een GELOOF. en een spreuk is net als bidden: je wilt dat iets gebeurd, je vraagt je god(en) om hulp. Er worden geen mensen geslacht, ook geen dieren. niet meer in iedergeval. Heksen proberen juist met iedereen vrede te houden. dat lukt niet als onwetende idioten ze proberen te verbranden. dus houd je bek dr nou maar over.
Oud 03-05-2003, 11:02
Pauwi
Pauwi is offline
ik geloof er truwens zelf ook niet in, maar ik snap wel waarom anderen wel
Oud 03-05-2003, 14:01
Verwijderd
Citaat:
Pauwi schreef op 03-05-2003 @ 12:01:
dit geeft weer eens lekker aan hoe weinig je van wicca weet. zoek et eens op! het heeft helemaal geen fuck te maken met die sprookjes erover. mensen waren er bang voor, omdat ze er nix van wisten. Net zoals jij! het is een GELOOF. en een spreuk is net als bidden: je wilt dat iets gebeurd, je vraagt je god(en) om hulp. Er worden geen mensen geslacht, ook geen dieren. niet meer in iedergeval. Heksen proberen juist met iedereen vrede te houden. dat lukt niet als onwetende idioten ze proberen te verbranden. dus houd je bek dr nou maar over.
Jammer dat ik je uit je droom moet helpen, maar wicca bestaat pas 50 jaar. Het geloof dat men voor het christendom had in Nederland was Germaans, en daar werden wel dieren geslacht en mensen geofferd *wijst naar veenlijken*. En magie is NIET goden om hulp vragen. Magie is dingen veranderen op onlogische wijze, niet wishful thinking. *wijst naar discussie een paar pagina's terug* De mensen die verbrand werden tijdens de heksenvervolgingen waren alles behalve heksen, maar mensen die op welke manier dan ook opvielen in de samenleving. Volgens mij weet jij minder goed waar je het over hebt dan poesiefox, dus om het maar op jouw manier te zeggen: houd je bek dr nou maar over.
Oud 03-05-2003, 16:43
poesiefox
poesiefox is offline
Dankje Morgan. Ik word soms zo moe van onwetendheid...en vooral van onwil.

Wat ik beschreef, is de in objecieve zin niet bestaande hekserij, maar waarvan men in de zestiende en zeventiende eeuw serieus wel in het bestaan geloofde.

Natuurlijk geloof ik er zelf niet in. Maar ik gaf gewoon de juiste definitie van hekserij, waar men het in de de sociologisch-historische wetenschap over heeft.

Wicca is te nieuw. Het is een modern fenomeen wat sociologisch gezien net zo interessant is hoor, maar de historici houden zich er niet mee bezig.

Om begripsverwarring te voorkomen zou het handig zijn als jullie je geen 'heks' zouden noemen.
Oud 18-05-2003, 14:53
metalfreakske
metalfreakske is offline
Wicca's... laat ze toch zijn zoals ze willen zijn... Zelf voel ik mij een Gothic. Mischien ben ik het niet maar zo voel ik mij! Ze durven mij er niet mee uitlachen want ze weten dat ik van me af bijt. Beste Wicca's, blijf zoals je bent en laat je niet doen door die stomme pesters! Jullie zijn beter dan hen en wie je ook bent blijf jezelf!!

Stom dat je zelf daar al voor gepest wordt
Oud 18-05-2003, 20:08
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 03-05-2003 @ 17:43:
Dankje Morgan. Ik word soms zo moe van onwetendheid...en vooral van onwil.

Wat ik beschreef, is de in objecieve zin niet bestaande hekserij, maar waarvan men in de zestiende en zeventiende eeuw serieus wel in het bestaan geloofde.

Natuurlijk geloof ik er zelf niet in. Maar ik gaf gewoon de juiste definitie van hekserij, waar men het in de de sociologisch-historische wetenschap over heeft.

Wicca is te nieuw. Het is een modern fenomeen wat sociologisch gezien net zo interessant is hoor, maar de historici houden zich er niet mee bezig.

Om begripsverwarring te voorkomen zou het handig zijn als jullie je geen 'heks' zouden noemen.
En waarom mag ik mijzelf geen heks noemen? Da's namelijk precies wat ik ben. Ik ben geen Wicca, ik ben een Traditioneel heks. De voorloper van de Wicca. Dat het begrip heks in de christelijke samenleving iets heel anders betekent heeft daar geen boei mee uit te staan.
Ik noem mijzelf heks, omdat ik dat ben. Niets meer, niets minder.
Als mensen dat verkeerd opvatten, is dat hun probleem, niet de mijne. Ik vind het jammer, maar het is niet anders.
Oud 18-05-2003, 21:20
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 18-05-2003 @ 21:08:
En waarom mag ik mijzelf geen heks noemen? Da's namelijk precies wat ik ben. Ik ben geen Wicca, ik ben een Traditioneel heks. De voorloper van de Wicca. Dat het begrip heks in de christelijke samenleving iets heel anders betekent heeft daar geen boei mee uit te staan.
Ik noem mijzelf heks, omdat ik dat ben. Niets meer, niets minder.
Als mensen dat verkeerd opvatten, is dat hun probleem, niet de mijne. Ik vind het jammer, maar het is niet anders.
Helaas heeft hekserij nooit als zodanig bestaan. Als er al mensen waren met een dergelijk geloof, dan noemden ze zich zeker geen heksen.
Oud 18-05-2003, 21:36
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Morgan schreef op 18-05-2003 @ 22:20:
Helaas heeft hekserij nooit als zodanig bestaan. Als er al mensen waren met een dergelijk geloof, dan noemden ze zich zeker geen heksen.
Misschien niet, hoe ze zich toen noemden is niet van belang. Het gaat erom dat het geloof nu die naam heeft gekregen. En ik zie niet in waarom we die naam niet mogen gebruike.n Misschien heten ze vroeger wel: natuurmensen, geen idee, maar nu heten ze gewoon traditionele heksen. Mooi zo laten.
Oud 26-05-2003, 11:30
eaglewoman
eaglewoman is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 18-05-2003 @ 22:36:
Misschien niet, hoe ze zich toen noemden is niet van belang. Het gaat erom dat het geloof nu die naam heeft gekregen. En ik zie niet in waarom we die naam niet mogen gebruike.n Misschien heten ze vroeger wel: natuurmensen, geen idee, maar nu heten ze gewoon traditionele heksen. Mooi zo laten.

Wees blij dat je een wicca bent Want heel veel mensen weten niet eens es waar ze het over hebben als je erover begint. So, ben en blijf jezelf,,het maakt toch niet uit hoe je geoemd word?!? Of je nu een wicca/wiccan of heks wordt genoemd.
Dus dat is voor iedereen het belanrijkst.
Oud 26-05-2003, 19:05
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 18-05-2003 @ 22:36:
Mja, alles mag natuurlijk, maar het woord 'heks' heeft vaak een negatieve bijklank. Ik heb het idee mensen met dat geloof vroeger beledigend 'heks' genoemd werden en het op een gegeven moment aan hebben genomen als naam, puur uit dwarsheid... ofzo.
Oud 26-05-2003, 19:41
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Morgan schreef op 26-05-2003 @ 20:05:
Mja, alles mag natuurlijk, maar het woord 'heks' heeft vaak een negatieve bijklank. Ik heb het idee mensen met dat geloof vroeger beledigend 'heks' genoemd werden en het op een gegeven moment aan hebben genomen als naam, puur uit dwarsheid... ofzo.
Kan zijn... Maar tegenwoordig vind ik het een compliment om als heks betitelt te worden omdat ik het ben. Het beestje moet nou eenmaal een naam hebben. En die negatieve klank begint steeds meer af te nemen. In mijn omgeving iig wel. Dus so what.
Oud 30-05-2003, 18:43
Verwijderd
kleinere groepen worden gepest, wicca zijnde is een kleinere groep, tis oneerlijk maar kijk maar overal op de wereld, apartheid (goed geschreven?) de joden, het dikke kindje in de klas, ik zeg niet datje er maar mee moet leven, maar het gebeurd. ik weet niet watje er aan moet doen, misschien minder opvallend zijn
Oud 25-08-2004, 13:54
varlok
varlok is offline
Citaat:
dysera schreef op 01-05-2003 @ 13:31 :
Kom op zeg!! Dit zijn toch wel een aantal vooroordelen door elkaar.

1 Wicca is een geloof dat niet gebonden is aan een kledingstijl. Iedereen kan wicca zijn. De baas van een groot bedrijf. De schoonmaker en de buurman. Het doet er niet toe.

2 mensen met fele veters en allemaal fellekleurtjes en rare sokken, zijn lang niet allemaal wicca, veel zijn er ongeloofig of "gewoon" christelijk. natuurlijk ook wel andere geloven.

3 mensen met fele veters en allemaal fellekleurtjes en rare sokken. Zijn niet stereotype snjiders. Uit vele onderzoeken is gebleken dat het gewoon iets spygies is, het heeft niks met muziekstijl of kledingstijl te maken. Ik ken genoeg mensen die zulke dingen doen en het zijn allemaal verschillende mensen.

Citaat:
Andromeda schreef op 26-02-2003 @ 12:34 :
eigenlijk meer een vraagje voor de wicca's hier
op school wete ze dat ik een wicca ben of eigenlijk beter gezegd dat ik er mee bezig ben...
nou gaan ze me dr mee pesten zo van als ik langs loop roep heeee heksje
en dat soort dinge...

hoe gaan jullie daarmee om...(als dat bij jullie ook is tenminste)
Ok en dan nu waar de topic over is begonnen.

mijn hele klas weet dat ik wicca ben. Ze maken er wel opmerkingen over, maar meestal lach ik gewoon mee of negeer ik ze. Een aantal verklaren me voor gek, anderen vinden het wel interresant. Anderen maken er alleen maar vage, toch grappige opmerkingen over
Oud 25-08-2004, 17:03
Verwijderd
Ik vind het niet erg dat je het erover wilt hebben, maar dit topic is bijna anderhalf jaar oud. De mensen waarover het gaat, de ts, de reacties van anderen zijn allang niet meer recent of van toepassing.
Advertentie

Regels voor berichten