Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik ben het grotendeels wel eens AngelLena.
Als je bijvoorbeeld meditatielessen gaat invoeren op basisscholen zal dit (vooral bij de ouders) weerzin opwekken, waardoor je een averechts effect zult krijgen. Misschien zouden deze op de middelbare school wel aangeboden moeten worden (bijvoorbeeld in KWT, Keuze-Werk-Tijd, een verschijnsel wat eerst bij ons op school was, 1 uur per week 'les' in een bepaald onderwerp), zo kunnen de mensen die het willen er toch aan doen en zullen de mensen die twijfelen wel (of niet) over de streep worden gehaald. Verder zal dit ook wel meer en meer vanzelf gebeuren. Er is altijd al een soort golf-beweging geweest: (dit is wel vanuit een Westerse visie bekeken) heel vroeger geloofde men in veel goden, later (in de tijd van de Grieken) geloofde men er ook nog wel in, maar probeerde ze ook steeds meer met de ratio te verklaren. Toen leefde spiritualiteit weer op met het Christendom, en tijdens de Industriële Revolutie kreeg de ratio weer de bovenhand. De laatste tijd echter wordt dit weer steeds minder, getuige dit forum alleen al, dus neem de spiritualiteit weer toe. Rustig afwachten en alleen aanbieden werkt het beste lijkt me ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
er zijn 100x belangerijkere dingen die kinderen moeten leren
spiritualiteit is niet bewezen, (volgens mij nep), en zonder erg veel nut Denk eens aan belangerijkere dingen waar scholen en de overheid zich bezig mee zouden moeten houden Dingen die van levensbelang zijn bijvoorbeeld
||
Citaat:
Ik geloof er NIKS van, en veeeeele anderen ook niet Ik zie geen enkele aanleiding om erin te geloven en al helemaal niet om dat soort dingen in het onderwijs te doen Het zijn veeeeel belangerijkere dingen in het onderwijs nodig Ik geloof niet in die dingen en ik ben niks minder waar dan die er wel in geloven dus waarom zou je kostbare onderwijs tijd daaraan verspillen!? Cursussen ok.....maar op onderwijs ZEKER NIET Het onderwijs heeft al zo veel dingen die niet goed gaan, leraren tekort, geld tekort, teveel leerstof per jaar En dan willen jullie ook nog eens iets onbelangerijks (Vind ik tenminste want er is niks van bewezen) als dat erbij doen?
|
Waarom willen wij ervoor zorgen dat iedereen gelooft? Dat recht om te kiezen en geloven heeft ieder zelf.
Zoals ik al eerder zei, moet je niet opdringen, werkt averechts. Lekker zo laten, dan komt het allemaal vanzelf, ook de overheid.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nee, bijzonder slecht idee. Iedereen heeft er verschillende ideeen over, dat valt gewoon niet in school te leren. Bovendien vind JIJ dat er meer is. Ik niet. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik vind dat er wel de mogelijkheid moet bestaan. We krijgen toch ook godsdienst en zedenleer. Voor moslims bestaat er de mogelijkheid speciale lessen te volgen, voor joden ook. Waarom bestaat er de mogelijkheid niet om lessen in het spirituele te volgen? Die tijd zit toch al in het lessenpakket en kost dus niet meer uren.
En wat belangrijk gevonden wordt, is voor iedereen anders, ik heb zelf nooit het nut ingezien van lichamelijke opvoeding en tekenen leerde ik ook niet veel van, al deed en doe ik dat ontzettend graag. Het is gewoon een deel van je ontwikkeling en als godsdienstles tot die ontwikkeling hoort, waarom ook niet spirituele en meditatielessen? Wij hebben ipv godsdienst 2 of 3 keer gemediteerd en yoga gehad ipv LO, dat vond ik zelf 10 keer zo interessant als wat er gegeven hoorde te worden. Het hoeft niet opgedrongen te worden, maar de keuze mag wel bestaan. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En voor die 2 leerlingen van de hele school die dan overblijven kan ik me ook voorstellen dat ze daar niet een dure leerkracht 2 uur per week neer gaan zetten...
|
Verwijderd
|
Daarom zei ik ook: vrijwilligers. Die zijn er best denk ik.
En tja, dat uitgekotst worden, ik denk toch dat er steeds meer zijn die zich daar niks meer van aantrekken. Misschien krijg je wel een hele zooi die ernaartoe gaat met de instelling Kijk eens wat ik durf of met de huidige Charmed-Buffy-rage een heleboel die denken dat ze er leren toveren ofzo ![]() |
![]() |
|
nou ik vind dat ze meer aandacht aan belangerijkere dingen moeten besteden op school
Overal is tekort aan vooral aan belangerijke dingen: Milieu, Gezondheidszorg, oorlogen, 3e wereld, ziektes enz enz etc etc Vindt ik allemaal veeeeel belangerijker als dat spirituele gedoe (sorry dat ik het zo noem voor gelovigen). Het is niet bewezen dat het bestaat, het is niet van levensbelang, ook niet belangerijk omdat heel veel mensen ook zonder het even goed leven. BTW....ik vind godsdienst enzo ook waste of time.... (Maar dat kom vooral omdat ik niet in een god geloof)
|
Verwijderd
|
Ik vind dat de overheid zich er absoluut niet mee moet bemoeien. Je kunt het stimuleren buiten schooltijd om, maar je kunt het niet verplichten, want dan zullen er heel veel niet serieus mee omgaan en alleen maar nog meer afkeer krijgen. Mensen mogen zelf bepalen of ze willen zoeken naar spiritualiteit en de overheid moet zich er eigenlijk niet mee bemoeien.
|
![]() |
|
Er zijn vind ik ruimschoots genoeg plekken waar je over spiritualiteit kan leren of waar je er mee bezig kan zijn, met of zonder begeleiding. Je krijgt ze alleen niet op een zilveren dienblaadje van de rector aangeschoven. Je moet er zelf naar zoeken. En dat schijnt men ook te doen, zie het aantal mensen die er al mee bezig is...
En de mensen die ook actief op zoek gaan bewijzen meteen dat ze zich ervoor in willen zetten... Als je het op een zilveren dienblaadje aan gaat bieden op scholen kunnen er ook best mensen op af komen (die ken ik namelijk ook genoeg) om de boel daar te komen verstieren met rationele gedachtes en mensen die zich er niet echt voor in willen zetten maar die IETS moeten doen. En over vrijwilligers... tegenwoordig doet niemand meer iets voor niets. De economie ligt dermate op z'n gat dat iedereen die een baan heeft em krapachtig vasthoud en iemand die geen baan heeft, best iets wil doen, tegen een vergoeding... Dus dat wordt em niet.
|
Verwijderd
|
Godsdienst krijg je toch alleen op christelijke scholen? En je kiest er toch echt voor om naar zo'n school te gaan, dus... Ik vind het best als ze scholen willen hebben waar je kan mediteren in de les, maar dan moeten dat speciale scholen zijn, het moet geen algemene les worden. Je moet er voor kunnen kiezen.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ja, alles draait om geld tegenwoordig, maar er zijn nog genoeg mensen bij wie dat niet altijd zo is. En over godsdienst op scholen, je krijgt niet altijd alleen maar godsdienst als je ervoor kiest, zeker in België niet. Daarbij zijn er daar weinig andere scholen dan katholieke en zelfs op de gemeentescholen wordt godsdienst of zedenleer gegeven. Ik vind toch dat de keuze best zou mogen bestaan. |
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast geef ik op vrijwillige basis westernriding lessen in het weekend en ga ik in deze zomer een aantal ponykampen leiden. Dus ook ik ben een soort van vrijwilliger, maar als ik elke week een paar uur moet komen opdraven voor niet echt gemotiveerde mensen die les moeten hebben in spiritualiteit dan wil ik daar zeker een vergoeding voor krijgen. En vind ik dat die keuze al lang bestaat als je er maar naar zoekt. De mensen die echt willen zoeken er wel naar.
||
Verwijderd
|
Citaat:
En als het een keuze is zullen daar niet bepaald ongemotiveerde mensen gaan zitten. Ik zou het gerust willen doen een paar uur in de week, het zullen toch geen dagenvullende bezigheden zijn en als er weinig opkomst is, kunnen ze bij elkaar zitten, onderwerpen genoeg om niet in herhaling te vallen het jaar erop. Maar ok, zo kunnen we bezig blijven ![]() ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
hobbies doe je maar in je eigen tijd, doh. |
Advertentie |
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Drugs & Alcohol |
Drugs en Spiritualiteit m3tr01dm1nd3d | 35 | 30-06-2012 22:09 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wetenschap en Spiritualiteit Mr.Mark | 50 | 04-12-2011 11:20 | |
Psychologie |
Wat verstaan jullie onder spiritualiteit? Verwijderd | 82 | 18-04-2011 20:46 | |
Leven na de dood ** | 74 | 16-03-2009 09:27 | |
De Kantine |
Wat staat er onder jouw ctrl-v? Deel#1314 Machiavelli | 500 | 04-02-2005 11:09 | |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 |