Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2003, 18:18
Riconoscente
Riconoscente is offline
Steeds meer mensen worden zich bewust van zichzelf en richten zich op spiritualiteit. Steeds meer mensen worden bewust van hun afkomst en hun missie op aarde. Steeds meer mensen voelen de drang dit aan anderen door te geven. Spiritualiteit is voor de mensen die er actief aan deelnemen een zeer gelukzalige bezigheid. Hoe kunnen wij alsmede de overheid mensen en ook kinderen het beste met spiritualiteit in aanraking brengen? Naar mijn mening wordt er op dit moment veel te weinig aan gedaan, omdat spiritiualiteit een niet algemeen erkend fenomeen is. Ik heb het mijzelf moeten aanleren verder te zoeken dan mijn lichaam mij biedt, want ik kreeg het [buiten misschien door mijn moeder] niet aangereikt. Hoe kunnen we dat veranderen? In een topic van een tijd geleden las ik al dat Kenny McCormick voorstelde meditatielessen in te voeren op basisscholen. Dat lijkt mij een prachtig initiatief. Wat nog meer?
Advertentie
Oud 19-05-2003, 18:56
AngelLena
AngelLena is offline
Ik denk dat we het zo moeten laten. Wat ik altijd tijdens mijn opleiding heb moeten leren is dat je hulp nooit mag aanbieden, dat men er zelf om moet vragen. Als je spiritualteit gaat opdringen aan mensen kan dat erg tegengesteld werken.
Daarbij zijn veel mensen op deze aarde er nog helemaal niet klaar voor om met spiritualiteit in aanraking te komen. Als je ze dat toch gaat 'opdringen' weet ik niet wat er met ze gebeurt.

We hebben een lange periode van rationaliteit achter de rug. Iedere ziel gaat uiteindelijk wel weer zoeken naar zijn spirituele kant, maar dat zal hij zelf moeten doen. Doet hij dat niet, dan is hij er niet klaar voor, of heeft er nog geen zin in.

Ieder mens heeft het recht om zelf uit te zoeken wie hij is en wat hij hier doet. Dat hoeft de overheid of een andere instelling hem niet te vertellen als hij daar niet om vraagt.

Vandaar dat ik denk dat we het het beste zo kunnen laten. Als iedere ziel uiteindelijk weer op zoek gaat, komt de overheid vanzelf mee. Dat moeten en kunnen we niet opdringen.

Maar da's dan weer mijn visie.
Oud 19-05-2003, 19:04
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 19-05-2003 @ 19:56:
Ik denk dat we het zo moeten laten. Wat ik altijd tijdens mijn opleiding heb moeten leren is dat je hulp nooit mag aanbieden, dat men er zelf om moet vragen. Als je spiritualteit gaat opdringen aan mensen kan dat erg tegengesteld werken.
Daarbij zijn veel mensen op deze aarde er nog helemaal niet klaar voor om met spiritualiteit in aanraking te komen. Als je ze dat toch gaat 'opdringen' weet ik niet wat er met ze gebeurt.

We hebben een lange periode van rationaliteit achter de rug. Iedere ziel gaat uiteindelijk wel weer zoeken naar zijn spirituele kant, maar dat zal hij zelf moeten doen. Doet hij dat niet, dan is hij er niet klaar voor, of heeft er nog geen zin in.

Ieder mens heeft het recht om zelf uit te zoeken wie hij is en wat hij hier doet. Dat hoeft de overheid of een andere instelling hem niet te vertellen als hij daar niet om vraagt.

Vandaar dat ik denk dat we het het beste zo kunnen laten. Als iedere ziel uiteindelijk weer op zoek gaat, komt de overheid vanzelf mee. Dat moeten en kunnen we niet opdringen.

Maar da's dan weer mijn visie.
En met recht een heel interessante visie.

Echter; vind je ook niet dat spirituele projecten en cursussen toegankelijker zouden moeten worden gemaakt, en dat men vrij algemeen geaccepteerde [zelfs Oprah maakt er shows over ] dingen als yoga en meditatie zou moeten aanbieden op scholen en op het werk op vrijwillige basis?
Vind je ook niet dat mensen al sneller in aanraking moeten worden gebracht met spiritualiteit, al was het alleen maar door informatie, bijvoorbeeld op scholen bij het vak filosofie, of op een andere manier?

Je hoeft mensen natuurlijk niet meteen tot het geestelijke te dwingen. Het kan ook op een passievere manier.
Oud 19-05-2003, 19:06
barkrukkie
barkrukkie is offline
Ik ben het grotendeels wel eens AngelLena.
Als je bijvoorbeeld meditatielessen gaat invoeren op basisscholen zal dit (vooral bij de ouders) weerzin opwekken, waardoor je een averechts effect zult krijgen.
Misschien zouden deze op de middelbare school wel aangeboden moeten worden (bijvoorbeeld in KWT, Keuze-Werk-Tijd, een verschijnsel wat eerst bij ons op school was, 1 uur per week 'les' in een bepaald onderwerp), zo kunnen de mensen die het willen er toch aan doen en zullen de mensen die twijfelen wel (of niet) over de streep worden gehaald.
Verder zal dit ook wel meer en meer vanzelf gebeuren. Er is altijd al een soort golf-beweging geweest:
(dit is wel vanuit een Westerse visie bekeken)
heel vroeger geloofde men in veel goden, later (in de tijd van de Grieken) geloofde men er ook nog wel in, maar probeerde ze ook steeds meer met de ratio te verklaren.
Toen leefde spiritualiteit weer op met het Christendom, en tijdens de Industriële Revolutie kreeg de ratio weer de bovenhand. De laatste tijd echter wordt dit weer steeds minder, getuige dit forum alleen al, dus neem de spiritualiteit weer toe.

Rustig afwachten en alleen aanbieden werkt het beste lijkt me
Oud 19-05-2003, 19:17
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
barkrukkie schreef op 19-05-2003 @ 20:06:
Ik ben het grotendeels wel eens AngelLena.
Als je bijvoorbeeld meditatielessen gaat invoeren op basisscholen zal dit (vooral bij de ouders) weerzin opwekken, waardoor je een averechts effect zult krijgen.
Misschien zouden deze op de middelbare school wel aangeboden moeten worden (bijvoorbeeld in KWT, Keuze-Werk-Tijd, een verschijnsel wat eerst bij ons op school was, 1 uur per week 'les' in een bepaald onderwerp), zo kunnen de mensen die het willen er toch aan doen en zullen de mensen die twijfelen wel (of niet) over de streep worden gehaald.
Verder zal dit ook wel meer en meer vanzelf gebeuren. Er is altijd al een soort golf-beweging geweest:
(dit is wel vanuit een Westerse visie bekeken)
heel vroeger geloofde men in veel goden, later (in de tijd van de Grieken) geloofde men er ook nog wel in, maar probeerde ze ook steeds meer met de ratio te verklaren.
Toen leefde spiritualiteit weer op met het Christendom, en tijdens de Industriële Revolutie kreeg de ratio weer de bovenhand. De laatste tijd echter wordt dit weer steeds minder, getuige dit forum alleen al, dus neem de spiritualiteit weer toe.

Rustig afwachten en alleen aanbieden werkt het beste lijkt me
Aanbieden is misschien niet het goede woord. Ik zou zeggen: laten weten dat je bereid bent tot eventueel hulp geven. Niet meteen aanbieden. Laten weten dat je er bent is genoeg.
Oud 19-05-2003, 19:31
Verwijderd
Lijkt me niks om dat via de overheid onder de aandacht te brengen. Mensen die het zoeken, vinden het toch wel, en mensen die het niet zoeken zijn het simpelweg niet nodig.
Oud 19-05-2003, 19:35
Isa
Isa is offline
Citaat:
Morgan schreef op 19-05-2003 @ 20:31:
Lijkt me niks om dat via de overheid onder de aandacht te brengen. Mensen die het zoeken, vinden het toch wel, en mensen die het niet zoeken zijn het simpelweg niet nodig.
mij wel, want door de staat krijg je onderwijs. onderwijs in religie en spiritualiteit, of iig niet zo focussen op ratio bij de nieuwe generaties, is wat we nodig hebben willen we ervoor zorgen dat iedereen niet gelooft, maar beseft, dat er tenminste meer is tussen hemel en aarde.
Oud 19-05-2003, 19:42
Shade
Shade is offline
er zijn 100x belangerijkere dingen die kinderen moeten leren
spiritualiteit is niet bewezen, (volgens mij nep), en zonder erg veel nut

Denk eens aan belangerijkere dingen waar scholen en de overheid zich bezig mee zouden moeten houden
Dingen die van levensbelang zijn bijvoorbeeld
Oud 19-05-2003, 19:45
Shade
Shade is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 19-05-2003 @ 20:35:
mij wel, want door de staat krijg je onderwijs. onderwijs in religie en spiritualiteit, of iig niet zo focussen op ratio bij de nieuwe generaties, is wat we nodig hebben willen we ervoor zorgen dat iedereen niet gelooft, maar beseft, dat er tenminste meer is tussen hemel en aarde.
Hoezo beseffen!? Jullie doen alsof het bewezen is dat het zo is
Ik geloof er NIKS van, en veeeeele anderen ook niet
Ik zie geen enkele aanleiding om erin te geloven en al helemaal niet om dat soort dingen in het onderwijs te doen

Het zijn veeeeel belangerijkere dingen in het onderwijs nodig
Ik geloof niet in die dingen en ik ben niks minder waar dan die er wel in geloven dus waarom zou je kostbare onderwijs tijd daaraan verspillen!? Cursussen ok.....maar op onderwijs ZEKER NIET

Het onderwijs heeft al zo veel dingen die niet goed gaan, leraren tekort, geld tekort, teveel leerstof per jaar
En dan willen jullie ook nog eens iets onbelangerijks (Vind ik tenminste want er is niks van bewezen) als dat erbij doen?
Oud 19-05-2003, 19:48
AngelLena
AngelLena is offline
Waarom willen wij ervoor zorgen dat iedereen gelooft? Dat recht om te kiezen en geloven heeft ieder zelf.
Zoals ik al eerder zei, moet je niet opdringen, werkt averechts.

Lekker zo laten, dan komt het allemaal vanzelf, ook de overheid.
Oud 19-05-2003, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Oftewel - jij wilt dat er ontelbaar veel verschillende scholen komen, omdat iedereen iets anders gelooft en wil dat zijn/haar kinderen dat ook leren, en dat al die scholen op de manier van de streng-christelijke scholen nu leren: Een soort waarheid die iedereen op die school gewoon moet geloven?
Nee, bijzonder slecht idee. Iedereen heeft er verschillende ideeen over, dat valt gewoon niet in school te leren. Bovendien vind JIJ dat er meer is. Ik niet.
Oud 19-05-2003, 20:11
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Morgan schreef op 19-05-2003 @ 21:01:
Oftewel - jij wilt dat er ontelbaar veel verschillende scholen komen, omdat iedereen iets anders gelooft en wil dat zijn/haar kinderen dat ook leren, en dat al die scholen op de manier van de streng-christelijke scholen nu leren: Een soort waarheid die iedereen op die school gewoon moet geloven?
Nee, bijzonder slecht idee. Iedereen heeft er verschillende ideeen over, dat valt gewoon niet in school te leren. Bovendien vind JIJ dat er meer is. Ik niet.
Precies... Helemaal mee eens... Zolang men nog niet uit zichzelf gelooft, moet je het ook niet opdringen... Dan krijg je hetzelfde idee als het christendom die iedereen hun geloof op probeerde te dringen met als gevolg dat niet gelovigen werden vervolgd. Nou liever niet weer...
Oud 19-05-2003, 20:20
Verwijderd
Ik vind dat er wel de mogelijkheid moet bestaan. We krijgen toch ook godsdienst en zedenleer. Voor moslims bestaat er de mogelijkheid speciale lessen te volgen, voor joden ook. Waarom bestaat er de mogelijkheid niet om lessen in het spirituele te volgen? Die tijd zit toch al in het lessenpakket en kost dus niet meer uren.
En wat belangrijk gevonden wordt, is voor iedereen anders, ik heb zelf nooit het nut ingezien van lichamelijke opvoeding en tekenen leerde ik ook niet veel van, al deed en doe ik dat ontzettend graag. Het is gewoon een deel van je ontwikkeling en als godsdienstles tot die ontwikkeling hoort, waarom ook niet spirituele en meditatielessen? Wij hebben ipv godsdienst 2 of 3 keer gemediteerd en yoga gehad ipv LO, dat vond ik zelf 10 keer zo interessant als wat er gegeven hoorde te worden.
Het hoeft niet opgedrongen te worden, maar de keuze mag wel bestaan.
Oud 19-05-2003, 20:28
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Mutant schreef op 19-05-2003 @ 21:20:
Ik vind dat er wel de mogelijkheid moet bestaan. We krijgen toch ook godsdienst en zedenleer. Voor moslims bestaat er de mogelijkheid speciale lessen te volgen, voor joden ook. Waarom bestaat er de mogelijkheid niet om lessen in het spirituele te volgen? Die tijd zit toch al in het lessenpakket en kost dus niet meer uren.
En wat belangrijk gevonden wordt, is voor iedereen anders, ik heb zelf nooit het nut ingezien van lichamelijke opvoeding en tekenen leerde ik ook niet veel van, al deed en doe ik dat ontzettend graag. Het is gewoon een deel van je ontwikkeling en als godsdienstles tot die ontwikkeling hoort, waarom ook niet spirituele en meditatielessen? Wij hebben ipv godsdienst 2 of 3 keer gemediteerd en yoga gehad ipv LO, dat vond ik zelf 10 keer zo interessant als wat er gegeven hoorde te worden.
Het hoeft niet opgedrongen te worden, maar de keuze mag wel bestaan.
Die mogelijkheden zijn er ook, maar niet op scholen... Waarschijnlijk zijn de besturen bang dat er te weinig interesse voor is, en dat kan ik me eerlijk gezegd enigzins wel voorstellen...
Oud 19-05-2003, 20:40
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 19-05-2003 @ 21:28:
Die mogelijkheden zijn er ook, maar niet op scholen... Waarschijnlijk zijn de besturen bang dat er te weinig interesse voor is, en dat kan ik me eerlijk gezegd enigzins wel voorstellen...
Er zouden volgens mij genoeg vrijwilligers zijn die 1 of 2 uur per week een stel (geïnteresseerde) tieners spiritualiteit willen bijbrengen. En er zijn altijd geïnteresseerden, al zijn het er maar 10 op een hele school, er zaten ook maar 10 Marokkanen bij ons en daar werden wel speciaal lessen voor ingericht.
Oud 19-05-2003, 20:43
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Mutant schreef op 19-05-2003 @ 21:40:
Er zouden volgens mij genoeg vrijwilligers zijn die 1 of 2 uur per week een stel (geïnteresseerde) tieners spiritualiteit willen bijbrengen. En er zijn altijd geïnteresseerden, al zijn het er maar 10 op een hele school, er zaten ook maar 10 Marokkanen bij ons en daar werden wel speciaal lessen voor ingericht.
Ze kunnen het proberen...maar ik denk dat veel leerlingen die spiritueel zijn er op school niet voor uit durven te komen omdat ze bang zijn dan uitgekotst te worden. Dat ligt bij Marrokanen weer iets anders...
En voor die 2 leerlingen van de hele school die dan overblijven kan ik me ook voorstellen dat ze daar niet een dure leerkracht 2 uur per week neer gaan zetten...
Oud 19-05-2003, 20:54
Verwijderd
Daarom zei ik ook: vrijwilligers. Die zijn er best denk ik.

En tja, dat uitgekotst worden, ik denk toch dat er steeds meer zijn die zich daar niks meer van aantrekken. Misschien krijg je wel een hele zooi die ernaartoe gaat met de instelling Kijk eens wat ik durf of met de huidige Charmed-Buffy-rage een heleboel die denken dat ze er leren toveren ofzo .
Oud 19-05-2003, 21:29
Shade
Shade is offline
nou ik vind dat ze meer aandacht aan belangerijkere dingen moeten besteden op school
Overal is tekort aan vooral aan belangerijke dingen: Milieu, Gezondheidszorg, oorlogen, 3e wereld, ziektes enz enz etc etc

Vindt ik allemaal veeeeel belangerijker als dat spirituele gedoe (sorry dat ik het zo noem voor gelovigen).
Het is niet bewezen dat het bestaat, het is niet van levensbelang, ook niet belangerijk omdat heel veel mensen ook zonder het even goed leven.

BTW....ik vind godsdienst enzo ook waste of time.... (Maar dat kom vooral omdat ik niet in een god geloof)
Oud 19-05-2003, 21:54
Verwijderd
Ik vind dat de overheid zich er absoluut niet mee moet bemoeien. Je kunt het stimuleren buiten schooltijd om, maar je kunt het niet verplichten, want dan zullen er heel veel niet serieus mee omgaan en alleen maar nog meer afkeer krijgen. Mensen mogen zelf bepalen of ze willen zoeken naar spiritualiteit en de overheid moet zich er eigenlijk niet mee bemoeien.
Oud 22-05-2003, 21:09
AngelLena
AngelLena is offline
Er zijn vind ik ruimschoots genoeg plekken waar je over spiritualiteit kan leren of waar je er mee bezig kan zijn, met of zonder begeleiding. Je krijgt ze alleen niet op een zilveren dienblaadje van de rector aangeschoven. Je moet er zelf naar zoeken. En dat schijnt men ook te doen, zie het aantal mensen die er al mee bezig is...

En de mensen die ook actief op zoek gaan bewijzen meteen dat ze zich ervoor in willen zetten... Als je het op een zilveren dienblaadje aan gaat bieden op scholen kunnen er ook best mensen op af komen (die ken ik namelijk ook genoeg) om de boel daar te komen verstieren met rationele gedachtes en mensen die zich er niet echt voor in willen zetten maar die IETS moeten doen.

En over vrijwilligers... tegenwoordig doet niemand meer iets voor niets. De economie ligt dermate op z'n gat dat iedereen die een baan heeft em krapachtig vasthoud en iemand die geen baan heeft, best iets wil doen, tegen een vergoeding...
Dus dat wordt em niet.
Oud 22-05-2003, 22:37
Verwijderd
Godsdienst krijg je toch alleen op christelijke scholen? En je kiest er toch echt voor om naar zo'n school te gaan, dus... Ik vind het best als ze scholen willen hebben waar je kan mediteren in de les, maar dan moeten dat speciale scholen zijn, het moet geen algemene les worden. Je moet er voor kunnen kiezen.
Oud 25-05-2003, 10:15
lady of the dark
lady of the dark is offline
Citaat:
Morgan schreef op 19-05-2003 @ 20:31:
Helemaal met je eens.
Oud 25-05-2003, 16:42
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 22-05-2003 @ 22:09:
En over vrijwilligers... tegenwoordig doet niemand meer iets voor niets. De economie ligt dermate op z'n gat dat iedereen die een baan heeft em krapachtig vasthoud en iemand die geen baan heeft, best iets wil doen, tegen een vergoeding...
Dus dat wordt em niet.
Zelf ben ik een vrijwilliger voor het jeugdwerk, de studentenvereniging en de carnavalsvereniging. Ik organiseer van alles en zorg dat de jeugd hier elke vrijdagavond en elke zomer zijn bezigheden heeft. Veel mensen in mijn vriendenkring doen zo'n dingen zonder er iets voor terug te krijgen of zelfs te willen. Ook ken ik een heleboel mensen op het internet die bezig zijn met spirituele zaken en die geven vaak genoeg gratis lezingen of bijeenkomsten of lessen.
Ja, alles draait om geld tegenwoordig, maar er zijn nog genoeg mensen bij wie dat niet altijd zo is.

En over godsdienst op scholen, je krijgt niet altijd alleen maar godsdienst als je ervoor kiest, zeker in België niet. Daarbij zijn er daar weinig andere scholen dan katholieke en zelfs op de gemeentescholen wordt godsdienst of zedenleer gegeven.

Ik vind toch dat de keuze best zou mogen bestaan.
Oud 25-05-2003, 17:00
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Mutant schreef op 25-05-2003 @ 17:42:
Zelf ben ik een vrijwilliger voor het jeugdwerk, de studentenvereniging en de carnavalsvereniging. Ik organiseer van alles en zorg dat de jeugd hier elke vrijdagavond en elke zomer zijn bezigheden heeft. Veel mensen in mijn vriendenkring doen zo'n dingen zonder er iets voor terug te krijgen of zelfs te willen. Ook ken ik een heleboel mensen op het internet die bezig zijn met spirituele zaken en die geven vaak genoeg gratis lezingen of bijeenkomsten of lessen.
Ja, alles draait om geld tegenwoordig, maar er zijn nog genoeg mensen bij wie dat niet altijd zo is.

En over godsdienst op scholen, je krijgt niet altijd alleen maar godsdienst als je ervoor kiest, zeker in België niet. Daarbij zijn er daar weinig andere scholen dan katholieke en zelfs op de gemeentescholen wordt godsdienst of zedenleer gegeven.

Ik vind toch dat de keuze best zou mogen bestaan.
Ook ik doe vrijwilligerswerk. Ik doe 1 week in mijn eigen lekkere zomervakantie mee aan de vakantiespelweken waarbij wij kansarme kinderen uit de gemeente de kans geven om toch een soort van avakantie te hebben waarbij wij als leiding ze vermaken in het bos met spelletjes, zwemmen, hutten bouwen etc etc...
Daarnaast geef ik op vrijwillige basis westernriding lessen in het weekend en ga ik in deze zomer een aantal ponykampen leiden.
Dus ook ik ben een soort van vrijwilliger, maar als ik elke week een paar uur moet komen opdraven voor niet echt gemotiveerde mensen die les moeten hebben in spiritualiteit dan wil ik daar zeker een vergoeding voor krijgen.

En vind ik dat die keuze al lang bestaat als je er maar naar zoekt. De mensen die echt willen zoeken er wel naar.
Oud 25-05-2003, 19:40
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 25-05-2003 @ 18:00:
Ook ik doe vrijwilligerswerk. Ik doe 1 week in mijn eigen lekkere zomervakantie mee aan de vakantiespelweken waarbij wij kansarme kinderen uit de gemeente de kans geven om toch een soort van avakantie te hebben waarbij wij als leiding ze vermaken in het bos met spelletjes, zwemmen, hutten bouwen etc etc...
Daarnaast geef ik op vrijwillige basis westernriding lessen in het weekend en ga ik in deze zomer een aantal ponykampen leiden.
Dus ook ik ben een soort van vrijwilliger, maar als ik elke week een paar uur moet komen opdraven voor niet echt gemotiveerde mensen die les moeten hebben in spiritualiteit dan wil ik daar zeker een vergoeding voor krijgen.

En vind ik dat die keuze al lang bestaat als je er maar naar zoekt. De mensen die echt willen zoeken er wel naar.
Dan zouden alle godsdienstachtige lessen op school moeten afgeschaft worden. Of alles, of nix en niet alleen wat de 'doorsnee' mens als aanvaard ziet. Tuurlijk vind ik wat ik wil vinden, maar toch... als allerlei godsdiensten te vinden zijn op school en ook zedenleer waarom dan geen spirituele uren?

En als het een keuze is zullen daar niet bepaald ongemotiveerde mensen gaan zitten. Ik zou het gerust willen doen een paar uur in de week, het zullen toch geen dagenvullende bezigheden zijn en als er weinig opkomst is, kunnen ze bij elkaar zitten, onderwerpen genoeg om niet in herhaling te vallen het jaar erop.

Maar ok, zo kunnen we bezig blijven . Jij vindt dat we t wel vinden als we zoeken en ik vind dat de mogelijkheid zou moeten bestaan of dat de godsdiensten moeten afgeschaft worden op school, zullen we het daar dan maar bij houden?
Advertentie
Oud 25-05-2003, 19:53
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Het lijkt me nu een een beetje laat om de overheid mensen te laten leren over spiritualiteit...
Yeah, shift/change/quantum leap. Laat het maar gaan
Oud 27-05-2003, 01:48
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
je krijgt toch ook geen les over vechtsporten op een school.
hobbies doe je maar in je eigen tijd, doh.
Advertentie

Regels voor berichten