Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2003, 23:35
ratsja
ratsja is offline
ik heb een Geforce 4 Ti 4800 en een amd 1800+ met 512 mb ram
en kwam tot de volgende ontdekking, dat als ik UT2k3 speel ik met de framerates zit te klooien.
Op alle resoluties van 1280 x 1024 en daaronder, haal ik lage framerates.
16 bits of 32 maakt nauwelijks iets uit en de details settings ook niet.
op 1280 x 1024 haal ik 40 fps
en met de resoluties daaronder ook niet veel meer.
ik vind dit zeer opmerkelijk.
ik heb al zo'n 4 verschillende detonator drivers geprobeerd met geen beter resultaat.

mijn vraag is: waar kan dit nu aan liggen.
andere spellen draaien wel redelijk, maar ik kan niet zeggen super.
Oud 14-05-2003, 23:37
ratsja
ratsja is offline
ow ja, ik draai onder xp met alle updates en direct x 9
Oud 15-05-2003, 00:51
Verwijderd
Ten eerste: je hebt niet een bijzonder snelle hoofdprocessor. Een Athlon XP1800+ is eigenlijk wel het minimum wat je moet hebben om hedendaagse spellen met goed fatsoen te kunnen spelen.

Ten tweede: een GeForce4 Ti4800 is ook niet bijzonder snel. Het is namelijk gewoon een Ti4200 met AGP8x en de Ti4200 is de langzaamste uit de serie. Een Radeon 9500/9700-serie videokaart presteert al veel beter.

Ten derde: 40 FPS is een redelijke waarde als je speelt in 32-bits kleur, met medium detail in een drukke actiescène. Het feit dat je in simpele situaties 100+ FPS kunt halen met zo'n videokaart zegt niet zoveel over de prestaties in actiescènes.

Maar goed. Wat kun je proberen.

Kijk eerst 'ns of je de 'Wait VSync' optie in UT2003 aan hebt staan. Open met Notepad/Kladblok de UT2003.ini file (deze staat in de \UT2003\System\ directory) en zoek naar een gedeelte met als titel [D3DDrv.D3DRenderDevice]. Als je dit gevonden hebt, zoek dan in dit gedeelte naar UseVSync=.... Hier moet 'True' staan; als je 'False' ziet staan, staat je framerate vast op de helft van je beeldverversingsfrequentie. Bij een refreshrate van 85Hz kun je dus nooit meer dan pak 'm beet 42-43 FPS halen.

Als ik jou zo hoor, dat het niets uitmaakt in welke resolutie en met welk detail je speelt, lijkt het me dat VSync niet goed staat. Doe dit eerst eens.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 01:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
1800+ met Ti4200 moet hij toch goed UT2003 kunnen spelen. 1280x1024 is wel hoge resolutie, probeer 1024x768 eens. En VSync uitzetten idd, en nog wat andere tweaks?

Gebruik ook de Omega nVidia drivers eens, zie de meuktracker.
Oud 15-05-2003, 08:15
ratsja
ratsja is offline
bedankt voor de reacties,
ik gebruik Geforce tweak utility en zet die dan op fast setting, Vsync word dan uit gezet, maar ik zal de optie van nare man even proberen.

en is de Ti 4800 niet sneller als de 4600 ?
deze heb ik namelijk eerst gehad, maar die ging stuk en toen hebben ze me een een Ti 4800 aangeboden.

kzal ook de omega drivers even proberen.
anders moet er maar een andere processor in mijn pc
Oud 15-05-2003, 09:01
Verwijderd
Ik kon met een amd athlon 1200 256mb ram en een geforce2mx64mb ut2k3 vrij goed spelen zonder dat hij schokte...

Okey, ik deed het dan wel in 800x600, maar toch.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 09:11
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Morridin schreef op 15-05-2003 @ 10:01:
Ik kon met een amd athlon 1200 256mb ram en een geforce2mx64mb ut2k3 vrij goed spelen zonder dat hij schokte...

Okey, ik deed het dan wel in 800x600, maar toch.
die van mij schokt niet zozeer, maar de framerates zijn niet constant, vooral in drukke scenes dan "dropt" ie tot net boven de 30.
andere resolutie helpt niet.
ja 1600 x 1200, maar dan loopt ie voor geen meter.

ik zal de optie van nare man even uitvogelen.
Oud 15-05-2003, 10:05
Martian
Martian is offline
Citaat:
ratsja schreef op 15-05-2003 @ 09:15:

deze heb ik namelijk eerst gehad, maar die ging stuk en toen hebben ze me een een Ti 4800 aangeboden.
Nee, de 4800 is een 4200 met 8x AGP snelheid. Aangezien je mobo dat waarschijnlijk niet eens ondersteunt, ben je er dus flink op achteruit gegaan.
Oud 15-05-2003, 10:39
ratsja
ratsja is offline
http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=geforce4ti

en wat zeggen deze waarden dan, daar is ie even snel als de ti 4600 met alleen agp 8x
Oud 15-05-2003, 12:22
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
ratsja schreef op 15-05-2003 @ 09:15:
Ik heb het even nagezocht, Ti4800 is een Ti4600 met AGP 8x. Dat laatste stelt niets voor, omdat de bandbreedte van AGP 4x niet de bottleneck is, waardoor een verdubbeling van de busbandbreedte geen nut heeft. Maar je bent er iig niet op achteruit gegaan.

Ik zal ook de titel even aanpasen, ik noem dit dus een Ti4680. De Ti4800SE is trouwens een Ti4480. Lekker verwarrend he, als nVidia oude chips onder een nieuwere naam gaat verkopen.
Citaat:
kzal ook de omega drivers even proberen.
anders moet er maar een andere processor in mijn pc
Ben je zo ontevreden over de performance? 1024x768 niet hoog genoeg om te spelen?

Nog een vraag: draai je software op de achtergrond? Bijvoorbeeld anti-virussoftware?
Oud 15-05-2003, 12:45
ratsja
ratsja is offline
die ti4680 was een typefout.
nou 1024 x 768 heb is de zelfde fps

en nee geen achtergrond programma's

alleen mijn wacom tablet driver, maar dat mag geen probleem zijn.
Oud 15-05-2003, 13:26
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
ratsja schreef op 15-05-2003 @ 13:45:
die ti4680 was een typefout.
nou 1024 x 768 heb is de zelfde fps

en nee geen achtergrond programma's

alleen mijn wacom tablet driver, maar dat mag geen probleem zijn.
40fps op 1024x768 32 bits zonder FSAA etc.? Hoe heb je de detail niveau's staan?
Oud 15-05-2003, 13:56
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-05-2003 @ 14:26:
40fps op 1024x768 32 bits zonder FSAA etc.? Hoe heb je de detail niveau's staan?
op max, ook al zet ik ze op low, het blijft rond de 40, zelfs als ik mipmap details op het laagst zet, blijft het 40, maar ik denk dat nare man de oplossing had.

hoop ik.
Oud 15-05-2003, 23:19
Verwijderd
Dat kan haast niet anders. Het is ook een bekend "probleem" met UT(2003) omdat de VSync optie standaard op 'Disable' staat en je het niet vanuit de in-game menu's kunt veranderen, je moet handmatig de .INI aanpassen. Beetje gebruiksonvriendeiljk.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 03:09
Enlightenment
Enlightenment is offline
Standaard op Disabled? Dan hoeft hij toch niets te veranderen?

40fps in 1024x768 op laagste detail op een Ti4600 met UT2k3 lijkt me wat weinig. Met mijn Ti4200 haal ik ook wel 60fps denk ik, maar die is wel stevig geclocked.
Oud 16-05-2003, 08:53
ratsja
ratsja is offline
die optie van nare man hielp wel wat, kmoet toch mijn pc opnieuw installeren en dan heb ik sowieso een beter beeld.
kwas al veel bezig met allerlei tweaks.

iedereen bedankt
Oud 16-05-2003, 16:16
ratsja
ratsja is offline
trouwens nog een opmerking
kwam erachter.
dat er nog een installatie van ut2k3 op mijn pc stond
daarna heb ik windows geinstalleerd en opnieuw ut2k3 erop gezet over de "oude" heen.

kan dit ook een probleem geven.
Oud 16-05-2003, 16:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
ratsja schreef op 16-05-2003 @ 17:16:
trouwens nog een opmerking
kwam erachter.
dat er nog een installatie van ut2k3 op mijn pc stond
daarna heb ik windows geinstalleerd en opnieuw ut2k3 erop gezet over de "oude" heen.

kan dit ook een probleem geven.
Nope. Niet als de bestanden overschreven worden.

Meestal is het register de spelbreker, maar die is bij jou lekker schoon na een verse windows install.
Oud 17-05-2003, 22:40
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 16-05-2003 @ 04:09:
Standaard op Disabled? Dan hoeft hij toch niets te veranderen?

40fps in 1024x768 op laagste detail op een Ti4600 met UT2k3 lijkt me wat weinig. Met mijn Ti4200 haal ik ook wel 60fps denk ik, maar die is wel stevig geclocked.
Nee, dat is het niet...het is heel tricky. Je moet die optie lezen als 'Use VSync-disable-feature'. De verticale synchronisatie is dus pas uitgeschakeld als die optie op enabled staat.

Ja, de heren bij Epic en Digital Extremes verveelden zich duideiljk

Overigens is 40fps inderdaad heel erg weinig, ik werk met een stoffige ouwe GeForce3 Ti200 @ 215/515 en een XP1700+ en zit in het allerlaagste detail zo rond de 50 fps in Antaluis.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 05:36
Blizz
Blizz is offline
wat voor chipset heeft je moederbord?

als het een ALi chipset is zou ik als ik jou was even de reply van chipzero lezen in deze thread:

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=329711 (4e van onder)

ik had ook op elke resolutie ongeveer evenveel fps.
Oud 19-05-2003, 09:08
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Blizz schreef op 19-05-2003 @ 06:36:
wat voor chipset heeft je moederbord?

als het een ALi chipset is zou ik als ik jou was even de reply van chipzero lezen in deze thread:

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=329711 (4e van onder)

ik had ook op elke resolutie ongeveer evenveel fps.
ik heb een via chipset de VIA KT133 met de laatste 4in1 drivers geinstalleerd.
Oud 19-05-2003, 10:58
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
ratsja schreef op 19-05-2003 @ 10:08:
ik heb een via chipset de VIA KT133 met de laatste 4in1 drivers geinstalleerd.

Bedoel je niet VIA KT133A?

En je processor en videokaart zijn als een ferrari-motor in een lelijke eend. Koop een nieuw moederbord: ECS K7S6A ofzo voor €46, kijk op www.gistron.com
Oud 19-05-2003, 21:52
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 19-05-2003 @ 11:58:

Bedoel je niet VIA KT133A?

En je processor en videokaart zijn als een ferrari-motor in een lelijke eend. Koop een nieuw moederbord: ECS K7S6A ofzo voor €46, kijk op www.gistron.com

ja de A chipset in de gauwigheid vergeten in te tikken.
maar wat moet ik met een nieuw mobo ?
andere processor moet ik dan ook hebben, lijkt me.

maar dan nog.

heb hier nog een pc staan met een GTS 2 32 mb en ook dezelfde chipset en processor en die haalt wel framerates op 50+ met medium instellingen en 1024, dan nog loopt ie bij mij te kutten.

maar ik installeer sowieso mijn pc nog opnieuw.
ik wacht nog op mijn nieuwe voeding, daar ik een andere kast heb.
Oud 19-05-2003, 22:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je hebt een nieuwe processor en videokaart op een oud moederbord gepropt, en dat is niet zo slim.

Je hebt een nieuw mobo nodig, is helemaal niet zo duur. Kijk eens op www.gistron.com

ECS K7S6A voor €47 ofzo. Dan heb je wel DDR geheugen nodig, 512MB PC2700 kun je wel voor €60 krijgen.
Merkgeheugen valt aan te bevelen, moet je maar kijken wat het goedkoopst is.

K7S5A kan ook, die kan je oude geheugen nog gebruiken. Maar toch wel beetje zonde. Athlon XP heeft DDR geheugen nodig, en jouw videokaart zeker. Zul je zien dat alles veel beter draait.

Wel windows XP opnieuw installeren als je mobo hebt gewisseld.
Oud 20-05-2003, 08:36
ratsja
ratsja is offline
stom van me
ik heb me vergist
ik had kt 133 A
en heb de kt 266 A

ik had voor een half jaar terug een nieuw mobo, ik zat met mijn gedachten nog bij de oude.

ik heb 512 mb ddr geheugen
Oud 20-05-2003, 10:26
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat is al beter, maar KT266 is geen snelle chipset. Chipset is ook al meer dan 3 jaar oud ofzo. KT333, KT400 zijn er al en KT600 komen binnenkort moederborden van op de markt.

Als jij sneller spellen wilt spelen e.d. zou je daarvoor eens kunnen kijken, over 2 maanden ofzo.

Verder probeer wat uit om dingen sneller te maken. Geen virusscanner gebruiken kan ook flink helpen, maar je had al niet veel programma's op de achtergrond lopen zei je.

Verder weet ik het ook niet meer dan.

Draai eens 3DMark2001SE, download op:
www.futuremark.com
Oud 20-05-2003, 10:59
Verwijderd
De KT266 is inderdaad niet de meest snelle chipset die er te krijgen is (en dat is nog een understatement) maar dat heeft niet een zodanige invloed op je prestaties in een spel waarvan de prestaties ook nog eens vrijwel geheel afhankelijk zijn van de gebruikte videokaart.

Het verschil tussen een KT266 en een KT333/400 is sowieso niet bijzonder groot: het principe (van DDR-geheugen) blijft gehandhaaft, alleen de frequentie is hoger. De stap KT133-KT266 is echt een prestatieverbetering op geheugen van 100%.

Overigens speelt zoals ik al zei de gebruikte chipset/geheugen bij het spelen van UT2003 nauwelijks een rol (tenzij je een systeem met 440LX chipset en PC66 SDRAM gebruikt ofzo).

En zoals ratsja zelf al aangeeft, de framerate blijft constant op 40. Dat is dus niet normaal. Met een 1800+ en een GF4 Ti4680 moet je daar makkelijk bovenuit kunnen komen aangezien de processor bij UT2003 nauwelijks een rol speelt.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 11:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als de framerate nagenoeg hetzelfde is op 640x480 en 1024x768, betekent dat dat de videokaart niet de bottleneck is, maar het systeem. Hoe dat kan weet ik niet, want hoger zou hij zeker moeten halen.

Complete reinstall zou je kunnen proberen, en dan netjes Omega nVidia drivers installeren.

Maar probeer eerst maar een 3DMark bench, kijken wat dat oplevert.
Oud 20-05-2003, 12:50
Verwijderd
Daar heb je gelijk in, maar ik kan me niet voorstellen dat zijn CPU hier de botteneck is. Ook al zou hij een 1800+ in combinatie met PC133 SDRAM hebben, dan nog zou hij ruim boven de 40fps moeten komen...zéker in 800x600 laagste detail. Met de gemiddelde Geforce2 Ti zit je in UT2003 al op 40+ fps, als je het detail zo laag zet.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 12:59
ratsja
ratsja is offline
klopt, allemaal wat jullie zeggen, daarom vind ik het ook zo raar.
en zal het spel beter draaien op win 2000.
ik zal dit weekend wel even een reinstall doen, als ik mijn nieuwe voeding heb.

alvast bedankt voor de tips
Oud 20-05-2003, 13:26
Enlightenment
Enlightenment is offline
XP is beter geschikt voor games.

Maar probeer eens reinstall (en daarna Omega drivers) en 3DMark

Niet 03 maar 2001SE.
Oud 03-06-2003, 09:46
ratsja
ratsja is offline
pc opnieuw geinstalleerd met omega drivers, haal nu hogere en stabielere framerates, zonder al te grote drops.
haal nu met 1280 x 1024 , 32 bits en alles op highest een redelijke score van 50+ framerates, verschilt ook per level.

denk er wel aan om een andere mobo te kopen
met kt 400 chipset (8x AGP) en een 2600+ en 400mhz 1gig aan geheugen (kan er via via niet al te duur aan komen)

iedereen bedankt voor de medewerking.
Oud 03-06-2003, 11:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
KT400 moet je niet kopen.

SiS746 is goede koop, of de duurdere nForce 2.

ECS L7S7A2 moet je eens naar kijken, zoek maar eens op www.tweakers.net/pricewatch

Deze kost zo'n €60 en is supersnel.
Oud 03-06-2003, 11:18
ratsja
ratsja is offline
hoe betrouwbaar mag ik die achten, het is niet echt een A-merk of vergis ik me nu ?
Oud 03-06-2003, 11:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
ratsja schreef op 03-06-2003 @ 12:18:
hoe betrouwbaar mag ik die achten, het is niet echt een A-merk of vergis ik me nu ?
ECS is de grootste moederbordenfabrikant, verkoopt meer dan Asus.

Ze maken echter heel weinig reclame, daardoor kan de prijs laag blijven. Review van dit bordje:

http://www.ocworkbench.com/2003/ecs/l7s7a2/l7s7a2-1.htm
Oud 03-06-2003, 11:36
ratsja
ratsja is offline
waar staat ecs voor dan ?
Oud 03-06-2003, 11:39
ratsja
ratsja is offline
en ik moet zeggen het is wel een oud moederbord ?
die review is van januari 2002

of is dat de datum waarop de site gelanceerd is

Laatst gewijzigd op 03-06-2003 om 11:52.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 12:05
Verwijderd
ECS staat voor: Elitegroup Computer Systems

Ze zijn inderdaad de grootste moederborden fabrikant ter wereld en leveren goede kwaliteit af.

Check anders ook dit populaire GoT topic over dit bordje.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 15:24
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
PIE schreef op 03-06-2003 @ 13:05:
ECS staat voor: Elitegroup Computer Systems

Ze zijn inderdaad de grootste moederborden fabrikant ter wereld en leveren goede kwaliteit af.

Check anders ook dit populaire GoT topic over dit bordje.
ja daar was ik al geweest
lijkt me wel wat.

dacht echt altijd dat het een B-merk was.

zo zie je maar weer, iets bijgeleerd.
Oud 08-06-2003, 16:32
Droyd
Droyd is offline
Verschilt je 3dbenchmark score veel tov mensen met een gelijkaardig systeem eigenlijk?

Ik betwijfel echt of het aan het mobo ligt...
Reageren

Regels voor berichten