Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2003, 18:48
Phylicia 14
Phylicia 14 is offline
Ik heb welles zoiets gehoord dat je de 1e keer dat je gaat zonnen je niet meteen heel lang mag gaan...
Maar heeft iemand nog tips hoe ik snel bruin kan worden???

smeerseltje ofsow?

En hoelang mag je zonnen???

=xxx=
Oud 29-05-2003, 19:13
rodina
rodina is offline
Vermijd de zon tussen 12/15.00 dan is ie op zn felst.

Regelmatig kort zonnen, half uurtje is beter dan 1 keer een hele dag bakken. Het wondermiddel heet insmeren en op 't strand bijv. sporten daar wordt je erg mooi bruin van.

Je kan zelfbruiningscreme kopen. Let wel, kijk uit met je ellebogen, knieen gezicht anders is dat knaloranje, ook leuk maar niet de bedoeling.
En dat werkt niet tegen de zon, je hebt dan wel een donkerde tintje maar je verbrand dus evengoed; dus smeren.

Gebruik een zonnebrandcreme met factor 15.
Oud 29-05-2003, 19:15
rodina
rodina is offline
En zonnebanken heeft ook niet zo veel zin.

O voor je in de zon gaat, niet eerst je benen harsen.

Huid goed scrubben, zodat je dooie huidcellen er af zijn *niet doen na het zonnen want dan blijf je bezig met zonnen*, en daarna met zonnebrand.
Oud 29-05-2003, 19:16
Verwijderd
Idd, de eerste keer dat je bruint mag het niet te lang. Anders verbrand je en vervel je uiteindelijk toch. Zinloos dus.
Maar als je het langzaam opbouwt, blijft het bruine velletje wel langer.

Als je een gevoelige huid hebt, dan smeer je je wel beter in met zonnebrandolie. (ook huidkanker preventief )

Als je buiten bruint, doe het dan niet in de piekuren,
d.w.z. tussen 12h en 14h. En zorg voor een hoofddekseltje en veeeel water.

Er wordt ook gezegd, dat als je jezelf besprenkelt met water, je vlugger bruint. Dit is ook wel zo, maar je verbrandt dan ook dubbel zo vlug...

Als je van plan zou zijn zelfbruiners aan te brengen, eerst scrubben, anders heb je een gevlekt resultaat.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 19:18
Verwijderd
Whoopsie, wat val ik in herhaling.....

Als ik nu eens wat vlugger zou typen, kon ik dit voorkomen......
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 22:18
Balance
Balance is offline
Citaat:
rodina schreef op 29-05-2003 @ 20:15:
En zonnebanken heeft ook niet zo veel zin.
hoezo niet?
als je al een beetje een tintje hebt van de zonnebank, dan word je toch juist iets beter bruin en verbrand je iets minder?
Oud 29-05-2003, 22:53
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 29-05-2003 @ 23:18:
hoezo niet?
als je al een beetje een tintje hebt van de zonnebank, dan word je toch juist iets beter bruin en verbrand je iets minder?
Weet je, ik heb zo het gevoel dat je vlugger terug bleekt nadien.
Maar ik denk wel dat het zin heeft.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 07:34
born2dance
born2dance is offline
ik ben er echt niet mee eens met de mensen die zeggen dat je tussen 12 en 15 beter thuis moet blijven zitten. De zon is helemaal niet zo fel hier in Nederland en het schijnt maar 10 per dagen per jaar. Gewoon wat creme aanbrengen en vooruit.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 09:37
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
born2dance schreef op 30-05-2003 @ 08:34:
ik ben er echt niet mee eens met de mensen die zeggen dat je tussen 12 en 15 beter thuis moet blijven zitten. De zon is helemaal niet zo fel hier in Nederland en het schijnt maar 10 per dagen per jaar. Gewoon wat creme aanbrengen en vooruit.
De zon schijnt maar 10 dagen per jaar? Waar haal je die onzin vandaan? De zon schijnt elke dag, alleen af en toe zitten er hier in Nederland wolken voor. Maar het zonnetje is echt wel vaker dan 10 dagen in het jaar zichtbaar..

Als je zegt dat het gemiddeld maar zo'n 10 dagen in het jaar boven de 25 graden is, ja, dan heb je wel gelijk.
Oud 30-05-2003, 10:41
Verwijderd
Citaat:
Ik wou daarmee zeggen dat het onverstandig is constant (!) in de zon te zitten, zonder eens af te wisselen.
Als je actief bezig bent of aan het zwemmen of zo, ja, dan gaat dat nog, maar als je gewoon ligt te bakken dan loop je de kans op een zonneslag of een superverbrandheid.
En moest je het nog niet weten, de zon schijnt zelfs door de wolken, dus zelfs dan bruin je (heel lichtjes). Het is dus heel bedriegelijk.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 11:06
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
... het schijnt maar 10 per dagen per jaar.
Wat zijn Nederlanders toch gruwelijk negatief over het weer..

Bron; www.knmi.nl

Slechts 51 dagen verliepen er zonloos; gemiddeld is dat jaarlijks op 78 dagen het geval.

En verder;

97 (77) warme dagen (max. temp. 20 °C of hoger)
18 (22) zomerse dagen (max. temp. 25 °C of hoger)
4 (3) tropische dagen (max. temp. 30 °C of hoger)

(tussen haakjes is gemiddeld voor Nederland)

En;

Gemiddeld over het land scheen de zon 1671 uren [...] Het zonnigste KNMI-station was in 2002 Hoek van Holland met 1832 uren zonneschijn.

(gegevens zijn van 2002)

Verder raad de Nederlandse Kankerbestrijding af om te zonnen tussen 12:00 en 15:00.

En ik net even op teletekst gekeken naar de UV-waarde voor vandaag; 5,8 en dan mag je niet langer zonnen dan 20 minuten..

Think again

Anyways; de beste manier om bruin te worden is door het geleidelijk o pte bouwen; mensen die drie dagen achter elkaar gaan bakken op het strand zijn (MEESTAL!!) hun kleurtje sneller kwijt. Ga liever af en toe een halfuurtje in de zon zitten en van te voren even lekker scrubben.

En natuurlijk smeren
Oud 30-05-2003, 11:52
de ijsprinses
de ijsprinses is offline
Citaat:
linda85 schreef op 29-05-2003 @ 23:18:
hoezo niet?
in zonnebanklampen zit alleen het UV licht waar je huid bruin van wordt (UV-A??). In gewoon zonlicht zit ook UV-B (?) en dat maakt je huid dikker. Doordat je huid dikker wordt verbrand je minder snel. Dus als je een kleurtje hebt van de zon kun je langer onbeschermd zonnen, maar met een kleurtje van de zonnebank verbrand je nog net zo hard.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 12:54
Verwijderd
Citaat:
de ijsprinses schreef op 30-05-2003 @ 12:52:
in zonnebanklampen zit alleen het UV licht waar je huid bruin van wordt (UV-A??). In gewoon zonlicht zit ook UV-B (?) en dat maakt je huid dikker. Doordat je huid dikker wordt verbrand je minder snel. Dus als je een kleurtje hebt van de zon kun je langer onbeschermd zonnen, maar met een kleurtje van de zonnebank verbrand je nog net zo hard.
Now u've made urself clear .

't Klinkt logisch.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 13:48
Marshall
Marshall is offline
ok .. heb ff mn spaanse lerares gecontacteerd ..

- gewoon de hele dag onder een parasol gaan zitten.. (de zon komt daar nog steeds doorheen) .. dan word je dus geleidelijk bruin en blijft t langer...

- en niet meer gaan zonnebaden maar dus sporten/bewegen... zo word je tenminste helemaal egaal bruin..
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 17:39
sicilion
sicilion is offline
vandaag voor ut eerst in de zon gezeten

eerst helemaal gescrubed daarna ingesmeerd met zonnebrand creme in laten trekken in de zon gezeten en af en toe nog wir wat bij gesmeerd!

ben nu best bruin
Oud 30-05-2003, 17:45
Balance
Balance is offline
Citaat:
oke, bedankt. (hoewel ik d'r niet zo blij mee ben aangezien ik daarvoor nu juist een zonnebankkuur volg... )

btw, als je onder de parasol zit word je idd nog steeds bruin, maar je kan dus ook nog steeds verbranden! smeer je dus ook dan goed in! * denkt aan een vuurrode vader na een dagje onder de parasol in spanje *
Oud 30-05-2003, 20:55
Upke
Upke is offline
Neuk met een neger, krijgt een getint kindje. Verwissel jou geest met je kind, klaar is kees! Dat was toch niet zo moeilijk?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 21:06
It's me Mexx
It's me Mexx is offline
Als je erg snel bruin wilt worden moet je gewoon in de zon bij het water gaan zitten. Voor je t weet heb je t voor elkaar. Je hebt trouwens ook van dat zonnebrand olie waar bruinings spul in zit. Heb je en besvherming en je krijgt een mooi kleurtje.
Oud 31-05-2003, 17:44
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
Je hebt ook zonnebanken met UV-A én UV-B licht. Dat gaat dus niet altijd op.
Oud 31-05-2003, 21:24
feline
feline is offline
Citaat:
Rawsteel schreef op 30-05-2003 @ 21:55:
Neuk met een neger, krijgt een getint kindje. Verwissel jou geest met je kind, klaar is kees! Dat was toch niet zo moeilijk?
?
Sommige mensen...

Je kan snel bruin worden door op te bouwen, en tegelijkertijd de factor af te bouwen. Het slimst is dus, als je nog een bleke huid hebt, niet meteen 3 uur non-stop in de zon blijft bakken. Als je al een goede kleur hebt, kan je extra bruinende zonnebrand creme gebruiken.

Regels voor berichten