Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2003, 09:23
dafelix
dafelix is offline
Okay luitjes here op hardware (buren ),

ik ga waarschijnlijk na de vakantie een eigen computer kopen . maar dan wil ik wel weer een netwerkje in huis. Momenteel zitten deze (Hoofdcomputer, aangesloten op internet) en een laptop (client, internet via de hoofdcomputer) verbonden met een USB-kabeltje.
Maar ik wil dus (over hele lange tijd) een "echt" netwerkje bouwen met 3 computers dus. Wat kan ik het beste doen? De hoofdcomputer met de toekomstige computer aansluiten via netwerk-kaarten, en de laptop gewoon via de USB laten zitten?
Het is de bedoeling dat deze computer de host voor internet blijft.

iemand suggesties? (PS ben niet al te snugger met hardware, dus niet direct al te moeilijk lullen )
Oud 29-05-2003, 09:48
Martin
Martin is offline
Ik zou gaan voor gewoon een UTP netwerk aangezien je hiermee hogere snelheden kan halen dan met een USB netwerk.

Waarom is het handig om hoge snelheden te halen?
Stel, op PC1 staat een film die je hebt gedownload, en die wil je op PC2 bekijken, dan gaat dat een stukken beter via een UTP netwerk dan via een USB netwerk .

Informatie over netwerken vind je ook in ForumFAQ.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 10:00
Martin
Martin is offline
Als je een redelijk bedrag te besteden hebt dan zou je misschien ook nog wel een WAP (Wireless Acces Point) kunnen aanschaffen. Als je dan ook nog een speciaal kaartje in de laptop stopt dan kan je overal in huis draadloos internetten met de laptop. (Zoals in de tuin e.d.).

Zelf gebruik ik nu ook al een maandje of 5 (?) een WAP en ben er zeer tevreden over (Fabrikant: Linksys).
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 11:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Netwerk is heel goedkoop.

Gewoon 2 realtek kaartjes kopen van €8 per stuk ofzo. En kabel ertussen leggen (crosslink) tussen je 2 comps. En dan je laptop via USB verbinden met je hoofdcomp / router. Goedkoopst en makkelijkst lijkt me.

Draadloos internet zou ik mee wachten tot 802.11g in nederland doorbreekt, dat is 5 keer zo snel als het huidige draadloos internet (WiFi) en heeft ook extra protocollen voor beveiliging (WEP stelt niets voor).
Oud 29-05-2003, 11:41
Martin
Martin is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 29-05-2003 @ 12:16:
Draadloos internet zou ik mee wachten tot 802.11g in nederland doorbreekt, dat is 5 keer zo snel als het huidige draadloos internet (WiFi) en heeft ook extra protocollen voor beveiliging (WEP stelt niets voor).
5 keer zo snel? Dus niet, laatst stond hierover nog een onderwerpje op Tweakers.net. Die snelheid van 55 mbps zal niet gehaald worden.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 12:03
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Martin schreef op 29-05-2003 @ 12:41:
5 keer zo snel? Dus niet, laatst stond hierover nog een onderwerpje op Tweakers.net. Die snelheid van 55 mbps zal niet gehaald worden.
54Mbps is de theorietische snelheid van 802.11g. Dit is 5 keer zo snel als de theoretische snelheid van 802.11b (11Mbps).

Beide snelheden zul je in de praktijk niet halen. Voor 802.11b haal je misschien hooguit 1MB/s als je dicht bij de access point zit. Maar reken op zo'n 600kB/s met een beetje afstand.
Oud 29-05-2003, 18:53
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 29-05-2003 @ 12:16:
Netwerk is heel goedkoop.

Gewoon 2 realtek kaartjes kopen van €8 per stuk ofzo. En kabel ertussen leggen (crosslink) tussen je 2 comps. En dan je laptop via USB verbinden met je hoofdcomp / router. Goedkoopst en makkelijkst lijkt me.
en hoelang kan mijn kabel dan zijn? want deze comp staat helemaal beneden en mijn toekomstige komt waarschijnlijk boven te staan
en als de kabel te lang word gaat het toch ook ten kosten van je speed?
Oud 29-05-2003, 19:11
niemand
niemand is offline
Citaat:
dafelix schreef op 29-05-2003 @ 19:53:
en hoelang kan mijn kabel dan zijn? want deze comp staat helemaal beneden en mijn toekomstige komt waarschijnlijk boven te staan
en als de kabel te lang word gaat het toch ook ten kosten van je speed?
Bij USB is in principe de maximale kabellengte 5m. Als je boven deze lengte komt werkt het bij sommige devices wel, bij andere niet. Bij mijn weten komt er voor elke hub weer 5m bij, maar er zit wel een totaal maximum aan, ik dacht dat dat >25m lag.

Bij UTP is 100m iig geen probleem, wat de exacte maximale lengte is weet ik niet, dit hangt er ook vanaf of de kabel op een of andere manier last heeft van storing.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 23:19
Enlightenment
Enlightenment is offline
Bij UTP officieel 97 meter, 100 meter dus zeg maar. Maar ik heb bij een kwaliteitskabel (Cat5e) wel 200 meter gehaald.
Oud 30-05-2003, 10:40
dafelix
dafelix is offline
Okay nog ff een laaste vraag (thanks Enlightenment voor al uw hulp)

kan ik via de toekomstige computer dan ook op mijn laptop komen? Het is niet noodzakelijk ofzo, maar ik vroeg het gewoon af
Oud 30-05-2003, 10:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
dafelix schreef op 30-05-2003 @ 11:40:
Okay nog ff een laaste vraag (thanks Enlightenment voor al uw hulp)
Argh, geen U! Zo voel ik me oud.

Citaat:
kan ik via de toekomstige computer dan ook op mijn laptop komen? Het is niet noodzakelijk ofzo, maar ik vroeg het gewoon af
Ja dat kan, maar niet zomaar. Je moet dan een Ethernet brug maken met je ethernetverbinding via USB adapter en je netwerkkaart. In Windows 2000/XP gaat dit heel makkelijk. Rechtermuisknop op één van de twee verbindingen en dan Bridge network connections, in het Nederlands weet ik even niet. Netwerkverbindingen overbruggen/verbinden, ofzoiets.
Oud 30-05-2003, 19:04
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 30-05-2003 @ 11:48:
...Je moet dan een Ethernet brug maken met je ethernetverbinding via USB adapter en je netwerkkaart. In Windows 2000/XP gaat dit heel makkelijk. Rechtermuisknop op één van de twee verbindingen en dan Bridge network connections, in het Nederlands weet ik even niet. Netwerkverbindingen overbruggen/verbinden...
ja klopt idd dat heb ik al eens gezien, (ik heb engels XP btw, dus nederlands is niet nodig ) heel erg bedankt

Citaat:
Enlightenment schreef op 30-05-2003 @ 11:48:
Argh, geen U! Zo voel ik me oud.
ag ten eerste ben je dat ook
en ten tweede ben ik altijd beleefd tegen mensen die ouder dan mij zijn, zal wel door de Horeca komen
Oud 30-05-2003, 19:36
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
dafelix schreef op 30-05-2003 @ 20:04:
ja klopt idd dat heb ik al eens gezien, (ik heb engels XP btw, dus nederlands is niet nodig ) heel erg bedankt
Way to go! Zo hoort 't.
Citaat:
ag ten eerste ben je dat ook
Reageren

Regels voor berichten