Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-06-2003, 22:50
Rosiehessie
Rosiehessie is offline
Wat ik me afvraag is waarom we nog steeds vrij hebben met christelijke feestdagen. De betekenis van kerst en pasen zijn volgens mij nog wel algemeen bekend, maar van hemelvaart, pinksteren, witte donderdag etc. Volgens mij weet niemand meer waar het over gaat, maar ondertussen profiteert wel iedereen ervan!!! Bovendien is het grootste deel van de Nederlandse bevolking helemaal nie meer gelovig!!

R
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-06-2003, 23:50
Verwijderd
Dat is nu eenmaal zo gegroeid in onze cultuur. De Nederlandse maatschappij is van oudsher Christelijk en weliswaar is tegenwoordig de maatschappij behoorlijk ontzuild, vroeger was dat wel anders. Toen was het een doodzonde om te werken op Christelijke feestdagen.

Het is gewoon historisch verklaarbaar. Weliswaar hebben nu veel mensen gewoon lekker een dagje vrij en gebruiken ze die dagen niet om hun geloof te belijden, toch is dat oorspronkelijk de achterliggende gedachte geweest.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 06:18
Isa
Isa is offline
Klopt, we zouden ook op islamitische feestdagen vrij moeten hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 09:18
lovetear
lovetear is offline
Ik denk dat nare man je al een goed antwoord heeft gegeven. En Kenny, bij ons op school krijgen de moslims met alle Islamititsche feestdagen al vrij.
Oud 10-06-2003, 18:04
REIE
REIE is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 10-06-2003 @ 07:18:
Als je je bezigheden zo uitzoekt kan je hier gewoon op de Grieks-orthodoxe vragen vrij hebben.
Oud 10-06-2003, 18:50
syncro
syncro is offline
Nou okk, maar sommige mensen hechten er duidelijk belang aan ,, Hemelvaart wordt iniedergeval wel nog uitbundig gevierd

maar opzich idd we profiteren ervan daar gaat t om!!!
we zouden ook vrij moeten zijn op joodsé/islamitische etc. feestdagen uit respect voor hun geloof VIND IK!
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 18:55
FireCracker
FireCracker is offline
waarom klaag je daarover? wees blij zeg...
Oud 10-06-2003, 18:56
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Bij gebrek aan nationale feestdagen ben ik er blij mee dat we deze Christelijke dagen nog vieren. T gaat al eeuwen goed, houden... gewoon houden zo.
Ik vind niet dat we ook Islamitische dagen moeten gaan vieren trouwens, en ik vind ook niet dat moslims op Islamitische feestdagen vrij van hun werk moeten krijgen/nemen.
Oud 10-06-2003, 21:29
Ponk
Ponk is offline
als op de christelijke feestdagen niet standaard iedereen vrij is word het voor christenen wel een beetje moeilijk, die moeten dan speciaal voor die dag vrij gaan vragen. Er moet wel meer rekening worden gehouden met feestdagen van andere geloven, anders is het niet echt eerlijk. waarom wel rekening houden met christenen en niet met anderen
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 21:50
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Ponk schreef op 10-06-2003 @ 22:29:
als op de christelijke feestdagen niet standaard iedereen vrij is word het voor christenen wel een beetje moeilijk, die moeten dan speciaal voor die dag vrij gaan vragen. Er moet wel meer rekening worden gehouden met feestdagen van andere geloven, anders is het niet echt eerlijk. waarom wel rekening houden met christenen en niet met anderen
Omdat het vieren van Christelijke feestdagen in onze cultuur ingeburgerd zit. De meeste nederlanders weten wel wat er met pasen gebeurde en met hemelvaart en met pinksteren etc. De meestel nederlanders weten helemaal niets over Islamitische feestdagen en het lijkt me een vreemd idee om op een bepaalde datum alle nederlanders ervan bewust te moeten maken dat Ali Hakkie Bakkie zoveel jaar geleden overleden is. Moslims kunnen hun feesten uiteraard gewoon vieren maar niet het hele openbare leven moet stilgelegd worden ten behoeve van een feest waar nog nooit iemand hier van gehoord heeft.
Oud 10-06-2003, 22:33
R-J-N
R-J-N is offline
om de simpele reden dat het koningshuis en het land nog officieel protestants is
Oud 10-06-2003, 23:41
Verwijderd
Niet zeuren als je eens vrij hebt. Vrije dagen is het enige waar die godsdienst goed voor is, en je hoeft er zelf niet eens aan mee te doen
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 06:40
Isa
Isa is offline
Citaat:
duyvel schreef op 10-06-2003 @ 19:56:
en ik vind ook niet dat moslims op Islamitische feestdagen vrij van hun werk moeten krijgen/nemen.
Citaat:

Moslims kunnen hun feesten uiteraard gewoon vieren
beetje tegenspraak nietwaar?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 16:27
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 11-06-2003 @ 07:40:
beetje tegenspraak nietwaar?

kan je een feest alleen maar vieren als je een hele dag vrij hebt?
Oud 11-06-2003, 16:40
Fade of Light
Fade of Light is offline
aangezien we die christelijke feestdagen niet echt meer vieren omdat het met het christendom te maken heeft, maar (zoals al gezegd) het ingeburgerd is, vind ik niet dat moslimfeestdagen een excuus zijn voor een extra vrije dag.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 19:45
justin50000
justin50000 is offline
300 jaar geleden wilden we niet werken op die - toen nog - bijzondere dagen om zich aan christelijke bezigheden te wijden en naar de kerkdienst te gaan, maar nu weet de helft al niet eens meer waar het voor is. Voor hetzelfde geld werken we door, maar niet iedereen zal dat willen. Een hoop mensen hebben nog een sterke geloofsovertuiging en alles, en dat leggen ze niet zo maar neer. Neej, laat die tradities maar.. we zijn nog altijd een christelijk land dus bedenk waar die feestdagen om gaan, leer je nog iets van je oorspronkelijke cultuur kennen, waar je voorouders wel aan deden...
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 07:02
Isa
Isa is offline
Citaat:
duyvel schreef op 11-06-2003 @ 17:27:
kan je een feest alleen maar vieren als je een hele dag vrij hebt?
Bij sommige is dat wel de bedoeling.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 18:56
berebijter
berebijter is offline
Christen zijn we altijd al geweest (misschien nu niet meer?). In islamtische landen hebben ze op hun feestdagen vrij, en waarom wij niet? Lijkt mij dat christenen de oudste rechten hebben. Als je je er aan ergert, ga je op die dag maar ergens werken ofzo en op je eigen feestdagen vrij nemen. Ik vraag me trouwens af, waarom christen zijn niet meer normaal is. (reageer alsjeblieft: hannekeboon@dolfijn.nl)
Oud 13-06-2003, 23:51
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 13-06-2003 @ 08:02:
Bij sommige is dat wel de bedoeling.
Dan is dat jammer voor de desbetreffende personen (ik ken trouwens geen mensen uit een andere cultuur die om feesten te vieren hele dagen vrij nemen)
Integratie heet dat.
Oud 22-06-2003, 19:33
*carmen*
*carmen* is offline
Citaat:
duyvel schreef op 10-06-2003 @ 22:50:
Omdat het vieren van Christelijke feestdagen in onze cultuur ingeburgerd zit. De meeste nederlanders weten wel wat er met pasen gebeurde en met hemelvaart en met pinksteren etc. De meestel nederlanders weten helemaal niets over Islamitische feestdagen en het lijkt me een vreemd idee om op een bepaalde datum alle nederlanders ervan bewust te moeten maken dat Ali Hakkie Bakkie zoveel jaar geleden overleden is. Moslims kunnen hun feesten uiteraard gewoon vieren maar niet het hele openbare leven moet stilgelegd worden ten behoeve van een feest waar nog nooit iemand hier van gehoord heeft.

nou sorry hoor, maar ik weet ook niet wat we vieren met hemelvaart, pinksteren, witte donderdag, aswoensdag!?!? zelfs carnaval is van oudsher een christelijk feest.
Waarom mag het openbare leven wel stilgelegd worden bij een christelijk feest maar niet bij een moslimfeest?!
Volgens mij zijn wij nog steeds bang voor inburgering van andere culturen (volstrekte onzin.. er is niets om bang voor te zijn).

Oplossing: kijk hoeveel mensen je van elk geloof hebt, en hoeveel mensen je hebt die niet geloven. Verdeel dit in procenten, kijk dan hoeveel dagen je hebt. Geef elk geloof zijn aantal dagen en laat hen deze zelf maar invullen. Zo heeft iedereen wat en niemand recht op klagen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 21:09
Whitey
Whitey is offline
Citaat:
Oplossing: kijk hoeveel mensen je van elk geloof hebt, en hoeveel mensen je hebt die niet geloven. Verdeel dit in procenten, kijk dan hoeveel dagen je hebt. Geef elk geloof zijn aantal dagen en laat hen deze zelf maar invullen. Zo heeft iedereen wat en niemand recht op klagen. [/B]
Hier blijkt weer eens uit dat veel Nederlanders geen enkel besef meer hebben van en waarde hechten aan hun eigen cultuur en geschiedenis. Nog maar weinig mensen denken trots terug aan die dagen toen Nederlanders New York (toen nog Nieuw Amsterdam) stichtten en Nederlandse handelaars en zeevaarders in zeer hoog aanzien stonden. Weinigen denken terug aan die gloriedagen waarin de Nederlanders de Spaanse Armada versloegen en zo de weg vrijmaakten naar een eigen vrij land. Als ik hieraan denk ben ik trots deel te mogen uitmaken van het Nederlandse volk; ik ben tenslotte een afstammeling van die mensen die ervoor gezorgd hebben dat Nederland zo is zoals het nu is. Die mensen zouden zich omdraaien in hun graf als ze hoorden dat wij het ook maar zouden overwegen om hun feestdagen in te ruilen voor die van buitenlanders die nota bene deel uit willen maken van het Nederlandse volk, en die van tevoren weten dat ze daar een deel van hun cultuur voor in moeten leveren.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 11:14
Donald Duck
Donald Duck is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 10-06-2003 @ 07:18:
Dat we in Nederland niet met islamitische feestdagen vrij hebben heeft (geloof ik) te maken met het feit dat vroeger in Nederland het geloof vooral christelijk was en niet islamitisch. Ik weet het ook niet zeker maar daar ligt volgens mij de oorsprong
Oud 01-07-2003, 15:07
Johie
Johie is offline
Tja, pas was bij hart van nederland een interview met mensen of ze wisten wat pinkstern was.

Inderdaad weet bijna niemand meer wat het is.

En toch profiteren ze ervan. Wel de lusten niet de lasten hehe. Al heb ik geen lasten als gelovige.

Dus laat iedereen maar lekker werken als ze niet weten waarom ze vrij zijn.

Mazzels,

Johan
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 16:46
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
syncro schreef op 10-06-2003 @ 19:50:

maar opzich idd we profiteren ervan daar gaat t om!!!
we zouden ook vrij moeten zijn op joodsé/islamitische etc. feestdagen uit respect voor hun geloof VIND IK!
Daar is geen beginnen aan, weet je hoeveel geloven er zijn? Leuk idee, maar niet praktisch..
Reageren

Regels voor berichten