![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Wolters Nordhoff:
moord m en v -en het opzettelijk en met voorbedachte rade (z doodslag ) een ander vh leven beroven Het ligt er dus maar net aan of je die ene bevruchte eicel (nog niet eens een klomje cellen, nee, 1 cel) als 'een ander' ziet of niet, en of je vindt dat die cel al 'een leven' heeft. Is naar jouw mening 1 bevruchte eicel een ander levend wezen, en is het uitdrukkelijk je bedoeling om dat leven te beëindigen, dan is het dus moord. Vind je dat de bevruchte cel nog geen leven heeft, of dat het nog niet 'iemand' is, dan is het geen moord. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Enneh, hoe weet je dat? Citaat:
|
Ja in mijn ogen is het, als je goed nadenkt en volgens de letter van de wet gaat kijken, gewoon moord, want de eicel is immers inmiddels bevrucht, er hebben zich een aantal celdelingen voorgedaan en je voorkomt alleen dat de bevruchte cel niet kan innestelen in de baarmoederwand.
Dus in dat opzicht is het moord, maar het doel is dat je nog geen kinderen wil. Dit word door een spiraaltje voorkomen (het krijgen van kinderen dus) net als een condoom of de pil. Dus dan moet je het gebruik van een condoom ook zien als het doodmaken van kinderen. Nou dit gebeurd niet omdat je de bevruchting voorkomt. Hetzelfde doel berijk je ook met een spiraaltje (geen kinderen krijgen) dus zie ik het spiraaltje niet als een moordwapen maar puur als een voorbehoedsmiddel
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() nou ik er over na zit te denken: ik kies toch echt liever voor een condoom of de pil dan voor het spiraaltje.
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Dus een gewone cel is dan nog veel meer leven dan een ei / zaadcel ![]() Maareh, als zaadcellen niet gebruikt worden worden ze ook weer afgebroken, en onbevruchte eicellen hebben ook niet zo'n lang leven voor de boeg... ![]() Dusseuh, hoeveel kinderen hebben die opa & oma van iemand hier??????? ![]()
|
![]() |
Hallo mensen, jullie zjin vrij dom (een paar dan).
Het enige waar een spiraaltje voor zorgt is dat het baarmoederslijmvlies niet goed genoeg wordt voor een zwangerschap. Het zorgt dathet niet geschikt is voor een eicel om zich in te nestelen. Het heeft niets met moord te maken, een eicel is niet anders dan een duimcel, als jij je handen wast dan "vermoord" JE meer cellen dan als je een spiraaltje neemt.
|
in zeker zin isset moord...
Maar hoeveel kleine beestjes vermoord je op een dag ? om 1 of andere reden vinden we hoe groter het dier, hoe erger het is om te vermoorden. Een dode kat is veel erger als een dode mug. Gelukkig maar... anders zouden we allemaal veelvoudige moordenaars zijn met trauma's. om dezelfde reden waarom we een mug vermoorden vind ik ook dat we niet stil moeten staan bij het vermoorden van een eicel van een paar dagen. Het is moord maar who cares? dat ene beestje/eitje meer of minder dat we doodmaken ? *al moet ik zeggen dat ik muggen en dergelijek zoveel mogelijk naar buiten jaag i.p.v. dood te meppen* ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ja maar dat zijn geen 'kleine beestjes'...
Dat is een klein klompje cellen, ten grootte van een speldeknop met een volledig bauwplan tot een volgroeid mens, het enige wat er nog gebeuren moet is dat het nog groeien moet. Maar goed, een spiraaltje vind ik zelf niet echt 'moord', zelf hoef ik er geen.. maar da's mede met andere reden. Oh en een spiraaltje zorgt er naar mijn weten voor dat de bevruchte cel niet kan innestelen. (Als ik het goed vertaald heb) |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja, daarom zei ik ook dat het vrijwel onmogelijk is om te bepalen wanneer iets moord is en wanneer niet. Als je dat wilt weten moet je überhaupt eerst het begrip moord definiëren. Moord in strafrechtelijke zin is het zeker niet. Een ongeboren vrucht aborteren is niet 'een ander opzettelijk van het leven beroven' zoals moord en doodslag vereisen.
Het is dus een subjectief iets, moord in dit topic. Maar wat? Het doodmaken van een gewone baby is moord, maar wat als je het twaalf uur eerder doet (medische onmogelijkheden daargelaten)? Zou het misschien zo zijn dat het moord is op het moment dat de vrucht levensvatbaar zou zijn bij geboorte? De grens is nauwelijks te trekken en hoeft eigenlijk ook niet getrokken te worden, tenminste voor mij niet. Een abortus is medisch gezien al niet meer mogelijk lang voordat het kind werkelijk levensvatbaar is, dus aan die vraag komen we niet eens toe. In ieder geval kan ik voor mezelf zeggen dat ik het geen moord vind op het moment dat het kind nog niet levensvatbaar is en dat in de praktijk die vraag dus nooit aan de orde komt. |
![]() |
||
Citaat:
Daarom is het raar dat veel mensen stellen dat als je het kindje uit de baarmoeder haalt en het is nog niet oud genoeg dan is het niet levensvatbaar. Je pleegt hierdoor dus eigenlijk gewoon een moord en of dit nu gebeurd door abortus of doordat de bevruchte eicel zich niet kan innestellen, moord is moord. Levende cellen/organismes kunnen zichzelf redden en overleven. Alleen door ouderdom sterven cellen af. Komt een levende cel/organisme niet toe aan dit overleven omdat iemand anders ingrijpt in zijn/haar/het bestaan dan is dat MOORD M ![]()
||
Citaat:
![]() Maar op het moment dat het cellenprutje tengronde gaat is het nog geen levend of herkenbaar iets. Ik vind dat geen moord, bevendien moordt de natuur dan ook heel vaak! 6 op de 10 zwangerschappen (ofzo) loopt voor de 3e maand kapot ![]() Maaaar ieder zijn mening
|
Verwijderd
|
wat is dit nou weer voor noord veluwse opvatting
natuurlijk is spiraaltje geen moord, een spiraaltje is een voorbehoedsmiddel! Spiraaltje is sowieso geen moord omdat het goedje op het moment dat het tegengehouden wordt nog geen levend iets is!!!! dus kan nooit moord zijn!!!!!! over abortus kan je deze discussie voeren, maar ook daar ben ik voorstander van want een beroerd leven is vaak nog erger dan geen leven! |
![]() |
||
Citaat:
maar die helicopter vliegen zijn zwaar irritant op je slaapkamer
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is gewoon een afweging van belangen. Moord op een 'echt' persoon kan onder omstandigheden ook gerechtvaardigd zijn. |
![]() |
||
Citaat:
Maar goed. Het blijft een feit dat dat 'cellenprutje' (zoals het hierboven word genoemd) een grote kans heeft om geboren te worden, het leeft al en als je de ontwikkeling niet hinderd dan blijft dit 'cellenprutje' in leven en kan het makkelijk 70 jaar worden. Wanneer een zwangerschap kapot gaat dan betekend dat dat het kind niet voldoende ontwikkeld is. Je moet dit dan ook zien als een natuurlijke dood. Echter bij het gebruik van een spiraaltje word moetwillig een 'cellenprutje' vernietigd. Dus in mijn visie is het gebruik van dit anticonceptie middel gewoon moord. Het is niet het voorkomen van zwangerschap, maar eerder het verhinderren. De bevruchting heeft immers al plaatsgevonden.
|
@ teddybeer1983:
Voordat we te ver afdwalen, laten we even teruggaan naar het begin van dit topic. De topicstarter ging uit van moord op een menselijk leven. Om de vraag te kunnen beantwoorden, moet men eerst bij zichzelf nagaan wat menselijk leven nu eigenlijk is. Als je zegt dat een klompje cellen leven is, heb je hier gelijk in en zou, volgens jouw ideen, het gebruik van het spiraltje moord zijn. Maar.... Dat zou betekenen dat iedere keer dat je een biertje drinkt, zonnebaad en uberhaupt iedere seconde dat je leeft, je constant moord zou plegen, aangezien er op ieder moment cellen in je lichaam sterven. Ik denk daarom dat je pas van menselijk leven kan spreken, wanneer het lichaam volledig autonoom functioneerd, de hersenen werken en het kind instinctief kan reageren op de omgeving (heb er geen verstand van ,maar dat komt neer op het laatste aantal weken van de zwangerschap. IMHO is het gebruik van een spiraaltje dus geenszins moord.
||
Citaat:
Een spiraaltje plaatsen is eigenlijk gewoon een vorm van abortus.
|
Het afsterven van cellen van een mens hoeft nog niet het einde te betekenen van het leven van het organisme. Dit gebeurt bij een spiraaltje wel. Je vernietigd een levend wezen dus blijf ik bij mijn standpunt dat een spiraaltje moord is.
||
Citaat:
En wees maar gerust dat dit plaatsvindt er wordt tenslotte DNA gerepliseerd, en daar zijn stoffen voor nodig (die op dat moment nog uit de voormalige eicel komen). Maar er is zeker al sprake van stofwisseling. Dus een bevruchte eicel is al een levend wezen.
|
Verwijderd
|
Als er nu eens even werd ingegaan op de wat meer praktische kant en als we de discussie nu eens even voortzetten. Dat die Teddybeer een spiraaltje en abortus altijd moord vindt is nu wel duidelijk. Dat is ook iets puur persoonlijks.
Je kunt hier al volstaan met zeggen dat je het moord vindt zonder enige argumentatie. Het is een mening. Iemand die roept dat hij het moord vindt zonder te onderbouwen waarom zal niet serieus genomen worden, maar in principe volstaat het om te zeggen wat je vindt. Echter, daar bereikt je niet zoveel mee. Zoals ik zei is het gewoon een afweging en ook al zou je van mening zijn dat het moord is, brengt dat dan meteen mee dat je het maar onder alle omstandigheden geboren moet laten worden? Het is natuurlijk je eigen vrije keuze om de lijn te trekken bij het eenmaal bevrucht zijn van de eicel, maar daarmee kom je op een dogmatische striktheid uit waar je in de praktijk meer nadeel dan voordeel van ondervindt. |
![]() |
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Theo van Gogh doodgeschoten deel II Chimera | 500 | 02-11-2004 15:57 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] De Kaker oo0oo | 9 | 30-09-2004 19:57 | |
De Kantine |
Wat vind je van zwangerschap onder jongeren ? Bikinie-meisje | 66 | 31-07-2002 13:26 |