Advertentie | |
|
![]() |
|
Gaaf dat je Linux bent gaan draaien.
![]() ![]() Allereerst je geluid. Normaal gesproken zou die chipset in de kernel herkent moeten worden, maar dat is bij jou kennelijk niet gebeurt. Je zal toch iets met de kernel moeten doen omdit wel aan de praat te krijgen. Wat je moet doen is een nieuwe kernel compileren. Dit klinkt ingewikkeld, maar dat is het helemaal niet. Hier staat wel een aardige Nederlandse handleiding. In je sound opties zal je een module moeten vinden die voor jouw geluidskaart geschikt is. Waarschijnlijk vind je dat wel. En ja, waar moet je beginnen. De vraag is eerst welke Window Manager je gebruikt. Je hebt er diverse, bekenden zijn KDE en Gnome. Beide Window Managers hebben een ander uiterlijk en een andere manier van werken, alhoewel veel zaken wel overeen komen. Een aantal beginners commando's voor de console staan hier beschreven. Veel proberen is de sleutel. Soms gaat er wat fout, maar dan is de oplossing zoeken juist het leukste. Om bij een Windows partitie te kunnen moet je een schijf mounten. Ik heb daar zo ff geen handleiding van bij de hand, maar met een beetje zoeken op Google moet je daar wel uit kunnen komen. Succes! |
![]() |
|
Als je het OS kent, is het veel gebruiksvriendelijker in de zin dat je er meer controle over hebt dan met b.v. Windows. Maar zo'n OS leren is nog een stevige kluif.
Dat je geluid het niet doet kan ook komen omdat de permissies niet goed staan ingesteld, kijk eens of onder user root het geluid het wel doet. Zo ja: permissies staan niet goed, zo nee: zul je module in kernel moeten compilen. Iig veel succes ![]() Houd er wel rekening mee dat de toekomst voor Mandrake onzeker is, aangezien het failliet is verklaard ( of betreft dat alleen de support afdeling ![]()
|
http://www.tweakers.net/nieuws/25121...light=mandrake
Echt failliet lees ik hier niet, wel ernstige financiële problemen.
|
![]() |
Ik begrijp dat je Linux niet snel onder de knie hebt, maar het werkt toch wel frustrerend. Ook als root heb ik geen geluid trouwens... Mijn printer wordt niet herkend, geluidskaart werkt dus niet en dat terwijl ik Linux hoofdzakelijk wil gebruiken voor
1) Tekstverwerken 2) Internetten 3) Muziek luisteren 4) Programmeren Dat kan opzich allemaal ook in Windows hoor ik jullie denken, maar ik wil verder kijken dan mijn neus lang is. Met Windows heb ik al zoveel problemen gehad, dat ik nu Linux wil proberen, maar het gaat niet echt goed vind ik. Het is een kwestie van tijd, zonder twijfel, maar een printertje installeren levert nu al zoveel problemen op.... Ik ben best bereid tijd te investeren, maar als simpele dingen niet eens goed werken..... ![]() |
![]() |
|
Tja nogmaals, ga er maar vanuit dat je vele weken moet besteden voor je 't echt lekker hebt werken, zeker als het je eerste keer is dat je er mee bezig gaat. Linux is niet als windows; paar knoppies induwen en 't werkt wel ongeveer.
Linux heeft een hoge mate van aanpasbaarheid en configuratie, maar daar staat veel tijd tegenover. Als je het type bent dat na een paar uurtjes klooien al gefrustreerd raakt van het feit dat het niet werkt, donder 't er dan meteen weer af en ga Windows weer installeren; want dan wordt 't niks. En dat vind ik juist het gave van linux. Ook al moet je een hoop klooien voor 't werkt; de voldoening is dés te groter als het wel werkt. Dan heb je echt 't gevoel dat je er wat voor hebt moeten doen maar dat 't toch gelukt is. Veel gaver dan bij Windows. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Soundcard try Google first hit (in Duits):
http://www.linux-community.de/Neues/story?storyid=7198 anders ff verder op Google zoeken naar SiS 7012 eventueel plak je daar Mandrake achter als je Mandrake draait. Beschrijf eens wat voor foutmelding er komt als je een geluidsbestand afspeelt. Bijv. met Xmms. Wat zegt-ie? Wat zegt 'dmesg' (daar staat in wat voor hardware Linux allemaal herkent heeft). Printer is soms wat lastiger (imnsho). Textverwerken kun je nu ook al, zit standaard bij Mandrake. Programmeren ook. Muziek luisteren ook mits je je geluidskaart aan de praat krijgt. Internetten ook mits je je netwerk aan de praat hebt. PS: Koen KDE en GNOME zijn geen Window Managers dat zijn Desktop Environments (een hoop meer dus dan een WM). De Window Manager van KDE heet 'Kwin'. Dus dat KDE bloated is tov. WindowMaker, is onjuist, omdat de vergelijking oneerlijk is. Kwin en Window Maker zou je dan moeten vergelijken. Bovendien iedereen die KDE2 ipv. KDE3 gebruikt in vergelijking gebruikt daarbij een oude versie die ouder en minder snel is. http://kdemyths.urbanlizard.com/viewMyth.php?mythID=57
|
![]() |
Ik ben niet echt het type dat gefrustreerd raakt als iets niet lukt, ik heb niet voor niets voor Linux gekozen, ik wist dat dat moeilijk zou zijn, met die commando's erbij. Ik raak wél geirriteerd als iets niet werkt en ik begrijp niet waarom. Ik wil altijd het waarom achter iets weten, dus ook met Linux. Ik snap bijvoorbeeld niet waarom er tien commando's zijn voor het uitpakken van een filetje...met zxvf, zxpvf, xzvf en weet ik welke meer... Vind ik opzich niet erg, Linux is nieuw, maar ik zou weleens willen weten waarom dat dan is. Daarom wil ik ook best wel proberen met Linux, en juist de uitdaging is mooi. Maar als het niet wil, dan wil het niet. Maar dan ga ik er nu nog even mee werken, ik laat me niet zomaar klein krijgen
![]() Trouwens, Koen, werd bij jou alle hardware wél direct herkend bij de installatie van Linux? Edit: dystopia, nog bedankt voor de links, ik ga er gelijk naar kijken! |
![]() |
|
![]() |
al die verschillende commando's van tar doen verschillende dingen, type maar eens man tar en je ziet een overzicht ervan incl uitleg. (en voor bijna elk ander cli commando en common configuratie bestand)
verder snap ik niet waarom je zo graag programma's wilt compilen terwijl mandrake een van de beste rpm installatie pakketen heeft van alle rpm based distro's, namelijk urpmi. als je rpmdrake opstart kan je zoeken in de aanwezige software en die gelijk instaleren (hij download de rpm's of haalt ze van je cd's) verder kan je ook nog eens extra sources toevoegen, kijk bijvoorbeeld eens naar: http://plf.zarb.org/~nanardon/urpmiweb.php daar kan je via een simpel formulier verschillende sources selecteren met software die niet met mandrake meegeleverd wordt (om welke reden dan ook) voor je geluidskaart staat hier trouwens een overzicht: http://www.alsa-project.org/alsa-doc...odule=intel8x0 met precies de stappen die je moet doen om um te instaleren. mijn hardware werd allemaal in een keer gedetect (bij zowel mandrake 9.0 als 9.1) maar dat zal wel komen omdat ik best wel 'normale' hardware heb (sblive! 5.1, gf4, realtek netwerkkaarten etc) [edit] btw, heb je mandrake op een fat32 partitie geinstalleerd of snap ik je verkeerd? (je zegt namelijk op je G schijf, maar dat is een windows term, daar werkt linux niet (en geen een ander OS behalve windows) mee ![]() Laatst gewijzigd op 05-07-2003 om 09:37. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|