Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2003, 18:55
johnbiezen
johnbiezen is offline
Hallo,

Ik zit in Havo 4. Ik heb ontzettend moeite met lees en luistervaardigheid. Nu heb ik 2 vragen. De laatste toets moet ik herkansen, omdat dat maandag al is, heeft het geen zin meer om te oefen ofsow. Ik wil daarom gewoon gokken. Hoe kan ik het beste gokken? Op welke manier? Wat is de meeste kans?

En verder,
Hoe ik ik zorgen dat ik in Havo 5 wel goed presteer bij het lezen en luisteren? Dus hoe kan ik mijn lees en luistervaardigheid beter krijgen?

BEdankt voor jullie hulp!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2003, 08:45
Verwijderd
tuurlijk heeft 't nog wel zin om wat te oefenen, zeker als je leraren gewoon wat bij elkaar gezochte examenteksten/vragen aan je geven. Als je mazzel hebt, krijg je precies dezelfde als waarmee je geoefend hebt
mja.. in elk geval zou ik veel gaan lezen/tv-kijken/luisteren.
Ik weet nog wel een handige website waar je elke dag het Engelse jeugdjournaal kunt bekijken en lezen, namelijk:
http://news.bbc.co.uk/cbbcnews/default.stm

en over dat gokken, ik zou dat maar niet in het wilde weg doen. Als je de tekst leest kun je meestal al wel een of 2 onzinantwoorden wegstrepen, dus dan wordt de kans dat je 't goed hebt weer vergroot, als er dus nog maar 2/3 mogelijke antwoorden overblijven.

Zelf lees ik meestal eerst de vraag, en dan het bijbehorende stukje tekst. Maar leraren raden het me weer andersom aan, en die zeggen dat je eerst moet proberen zelf te bedenken wat het antwoord is.

niet echt veel nuttigs, maar misschien heb je er toch nog wat aan succes iig!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 11:04
lucy48
lucy48 is offline
Het is volgens mij juist een kwestie van oefenen, daar kom je echt veel verder mee dan met gokken, ik ben daar ook heel slecht in en ben veel gaan oefenen met Engelse teksten, en al lijkt het of je daar niets aan hebt, het helpt toch wel op den duur
Oud 28-06-2003, 15:26
johnbiezen
johnbiezen is offline
Ik heb het maandag al die tekst.
En even @marianne22:

Als ik de tekst lees en die 3 antwoorden zie, ten 1e begrijp ik de vraag al niet. Ten 2e kan ik nooit een keuze maken. Ik heb denk ik pas ongeveer 2x in al mijn leestoetsen echt gedacht van DAT antwoordt moet het zij van de 3. Het is mijn laaste leestoets en het maakt niet meer uit, want ik ga toch al over. Het gemiddelde van mijn cijfer telt mee voor volgend jaar. Nu sta ik een 5,45.
Dus ik denk dat ik gewoon ga gokken. Kijken of dat lukt..
Verder bedankt voor je site.

Heeft iemand misschien nog andere nuttige sites?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 16:15
marlies
marlies is offline
Citaat:
johnbiezen schreef op 28-06-2003 @ 16:26:
En even @marianne22:

Als ik de tekst lees en die 3 antwoorden zie, ten 1e begrijp ik de vraag al niet. Ten 2e kan ik nooit een keuze maken. Ik heb denk ik pas ongeveer 2x in al mijn leestoetsen echt gedacht van DAT antwoordt moet het zij van de 3. Het is mijn laaste leestoets en het maakt niet meer uit, want ik ga toch al over. Het gemiddelde van mijn cijfer telt mee voor volgend jaar. Nu sta ik een 5,45.

toch veel oefenen en probeer toch een beetje positief te blijven doen, als je al met een negatief gevoel gaat beginnen, dan kom je helemaal nergens.
Lees rustig iedere vraag.

Voor volgend jaar: vraag een oefentekst en als je dan weer bepaalde vragen niet snapt --> stap naar je leraar en overleg, misschien dat hij het uit kan leggen...

veel succes!
Oud 28-06-2003, 16:25
Verwijderd
Citaat:
johnbiezen schreef op 28-06-2003 @ 16:26:
En even @marianne22:

pak het woordenboek en vertaal de vraag! En vertaal dan wat je niet snapt. Ik geef toe: als je er weinig van begrijpt zul je veel tijd kwijt zijn hiermee, maar 't zal vanzelf beter gaan. een kwart van 't proefwerk zo maken en de rest gokken is altijd nog beter dan alles gokken

Misschien zou je, omdat je nooit een keus kunt maken, dus eens moeten proberen zelf een antwoord te formuleren op de vraag. En het antwoord dat daar het meeste op lijkt kies je dan.

als ik jou was zou ik het gewoon zo proberen, is meteen weer een oefening , maar je moet 't zelf weten natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 15:26
johnbiezen
johnbiezen is offline
Als ik alles moet gaan vertalen, dan schiet het echt helemaal niet op..
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 16:12
Verwijderd
Wat ik altijd doe bij leesvaardigheid:

Ik lees eerst de vraag, maar nog geen antwoorden. Dan zoek ik het antwoord in de tekst. Vaak staat aangegeven over welke alinea ze het hebben, lees die dan goed door en probeer het antwoord voor jezelf te formuleren. Lees dan pas de gegeven antwoorden. Welke komt absoluut niet met die van jou overeen? En welke lijkt er op? Nou, dan kies je dus het antwoord welke het dichtst bij die van jou ligt.

Dan luistervaardigheid;

Lees telkens eerst de vraag met de antwoorden. Luister vervolgens goed naar wat er gezegd wordt, meestal zeggen ze het goede antwoord 2 keer, maar op een andere manier. Als je geen idee hebt, kijk dan welk antwoord het minst waarschijnlijk is en streep die iig weg... dan hou je er nog maar een paar over (3 of 2) en daar kan je dan wel tussen gokken, als je het echt niet weet.

En dan... oefenen helpt áltijd. Je leert dan waar je op moet letten en dat kan echt heel behulpzaam zijn. Daarnaast leer je de taal beter beheersen, ook erg fijn. En zelfs vandaag kan je dat nog oefenen. Kijk dat jeugdjournaal en lees een engelse tekst. Dan kom je er vast in.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 12:44
martijn1985
martijn1985 is offline
Gokken is het domste wat je kunt doen.

Als je gokt heb je een cijfer rond de 2,5 (er van uitgaande dat het een vierkeuzetoets is). Namelijk: de kans dat je een antwoord goed gokt is 1/4.
Oud 02-07-2003, 11:42
Verwijderd
Vaak worden er bij leesvaardigheidstoetsen dezelfde soort vragen gesteld. Ze zijn er in een aantal categorieen, zo heb je onder andere relatievragen (In what relation does paragraph 2 stand to paragraph 1?). Vraag je leraar Nederlands maar eens, die kan dat misschien wel uitleggen. Als je die vragen snapt, weet je een groot deel van de vragen al. En verder is het oefenen, oefenen, oefenen.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 22:04
yliek
yliek is offline
Misschien ben ik de enige die net begrijpt om welke taal het gaat, zou iemand het me willen vertellen?
Oud 08-07-2003, 11:38
johnbiezen
johnbiezen is offline
Het gaat om Engels. Maarja..ik had deze toets gegokt, en ik had een 4. Dus volgend jaar ga ik naar havo 5 en dan ga ik veel boeken lezen.

Helpt Engelse films kijken zonder ondertiteling ook voor LEESVAARDIGHEID?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 15:07
Verwijderd
Nee, maar als je een DVD-speler hebt, dan kan je Nederlands gesproken en Engels ondertiteld kiezen. Dat helpt wel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten