Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2003, 20:56
Iqra
Iqra is offline
Zou het niet veel beter voor de jeugd zijn om ze op school allemaal in een uniform te steken?

Het er-bij-hoor-niveau zal niet meer van de kleding afhangen; iedereen draagt hetzelfde apenpakkie en is dus op zijn eigen kwaliteiten aangewezen. Zo leren ze meteen dat het uiterlijk niet alles is.

Er is geen onderscheid meer tussen kinderen van rijke en arme ouders; merkkleding vs zeeman gaat niet meer op.

Kinderen kunnen hun eigen identiteit beter ontwikkelen en dat maakt ze misschien wel sterker dan wanneer ze jaren gepest worden om hun sandalen.

De kinderwereld is hard, dus dit lijkt me wel een oplossing...niet waar?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2003, 21:01
beuk
beuk is offline
Citaat:
Iqra schreef op 05-07-2003 @ 21:56:
Nee. Kinderen vinden toch wel iets om je mee te pesten (daar draait het uiteindelijk om), als dat niet om je kleren kan dan zeuren ze wel over je bril, grote neus, domme kapsel of flaporen.
Het onderscheid rijk/arm hou je toch wel (schoenen, horloges, sieraden, jassen). En na school/in het weekend vallen sommigen alsnog door de mand als ze domme kleding hebben

Ik zie verder absoluut niet in hoe zij zo "hun identiteit beter kunnen ontwikkelen". Motivatie?
Oud 05-07-2003, 21:02
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Idd wat beuk zegt. Een groot deel van je identiteit creeer je nou eenmaal door je kleding.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 21:05
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
beuk schreef op 05-07-2003 @ 22:01:
Nee. Kinderen vinden toch wel iets om je mee te pesten (daar draait het uiteindelijk om), als dat niet om je kleren kan dan zeuren ze wel over je bril, grote neus, domme kapsel of flaporen.
Het onderscheid rijk/arm hou je toch wel (schoenen, horloges, sieraden, jassen). En na school/in het weekend vallen sommigen alsnog door de mand als ze domme kleding hebben

Ik zie verder absoluut niet in hoe zij zo "hun identiteit beter kunnen ontwikkelen". Motivatie?
idd, in engeland is het pesten even erg.
ik vind dat je indentiteit beter kunt ontwikkelen met eigen kleding, kleding is een manier om je te uiten, je te onderscheiden. Bovendien leer je juist zonder uniform dat ieder verschillend is en dat dat juist iets moois is.
Oud 05-07-2003, 21:06
beuk
beuk is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 05-07-2003 @ 22:02:
Idd wat beuk zegt. Een groot deel van je identiteit creeer je nou eenmaal door je kleding.
Dan interpreteer je me verkeerd, want daar ben ik het weer niet echt mee eens. Je uiterlijk is slechts oppervlakkig en een klein deeltje van je identiteit.

Waarmee ik overigens absoluut weer niet wil zeggen dat uiterlijk onbelangrijk is en alleen innerlijk telt.
Oud 05-07-2003, 21:11
Iqra
Iqra is offline
Citaat:
Ninnoc schreef op 05-07-2003 @ 22:05:
idd, in engeland is het pesten even erg.
ik vind dat je indentiteit beter kunt ontwikkelen met eigen kleding, kleding is een manier om je te uiten, je te onderscheiden. Bovendien leer je juist zonder uniform dat ieder verschillend is en dat dat juist iets moois is.
Het gaat niet zozeer om het pesten als wel dat kinderen leren zichzelf te profileren zonder hun uiterlijk te gebruiken en anderen dus ook op hun innerlijk beoordelen.

En wie zegt dat kleding kinderen juist hun eigen identiteit leert ontwikkelen heeft het volgens mij ook mis want daar heb je als kleuter weinig keus in. Je krijgt toch ook maar gewoon aan wat je moeder in de aanbieding ziet liggen...

Ze komen op school om te leren en niet om te pronken met nieuwe nikes. Door een uniform zijn ze in ieder geval al op 1 niveau gesteld wat kleding betreft. Dan zullen ze zich op een andere manier moeten inzetten om zich te onderscheiden.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 21:14
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
beuk schreef op 05-07-2003 @ 22:06:
Dan interpreteer je me verkeerd, want daar ben ik het weer niet echt mee eens. Je uiterlijk is slechts oppervlakkig en een klein deeltje van je identiteit.

Waarmee ik overigens absoluut weer niet wil zeggen dat uiterlijk onbelangrijk is en alleen innerlijk telt.
Het was ook meer een eigen aanvul zinnetje .
Ik vind uiterlijk toch wel belangrijk, en ik kan niet uitleggen waarom
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 21:20
beuk
beuk is offline
Citaat:
Iqra schreef op 05-07-2003 @ 22:11:
Het gaat niet zozeer om het pesten als wel dat kinderen leren zichzelf te profileren zonder hun uiterlijk te gebruiken en anderen dus ook op hun innerlijk beoordelen.

En wie zegt dat kleding kinderen juist hun eigen identiteit leert ontwikkelen heeft het volgens mij ook mis want daar heb je als kleuter weinig keus in. Je krijgt toch ook maar gewoon aan wat je moeder in de aanbieding ziet liggen...

Ze komen op school om te leren en niet om te pronken met nieuwe nikes. Door een uniform zijn ze in ieder geval al op 1 niveau gesteld wat kleding betreft. Dan zullen ze zich op een andere manier moeten inzetten om zich te onderscheiden.
Dat klinkt op papier heel leuk en aardig, maar ik betwijfel in ernstige mate of het werkt. Zoals hierboven gezegd bestaat het uniform in Engeland wel, en ik neem aan dat de effecten ervan onderzocht zijn.. Indien het echt zo positief uitpakt als jij het voorstelt zou het toch al lang ingevoerd zijn?

Dat profileren werkt bij kleine kinderen volgens mij heel simpel. Je hebt een aantal types met een grote bek. Deze trachten anderen de grond in te stampen, teneinde zelf hoger in de hiërarchie te komen. Dat kan op allerlei manieren, daar hebben ze kleding heus niet voor nodig.
Profileren door middel van discussies en allerlei interessante gedachten werkt volgens mij niet. Een brede kleuter slaat anderen gewoon op hun bek
Oud 05-07-2003, 22:20
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
en ik betwijfel dus of kinderen in engeland minder op uiterlijk kijken, een nerd herken je ook met een uniform. En kinderen met uniform zijn enkel wat subtieler qua onderscheiden omdat ze niet zoveel bewegingsvrijheid hebben maar sieraden, brillen, rok iets korter, kousen, schoenen etc. Verschil blijft. Alleen beknot je de ruimte, maar ik durf wel het tegengestelde te beweren, door de nadruk op uiterlijk en de kleine ruimte is de focus erop groter, omdat je niet zoals hier een immense varieteit aan uiterlijke'n hebt.

Citaat:
je draait het om, ik zei dat kleding een UITING is van je identiteit.

Citaat:
zoals ik al zei nivoverschil blijft. School is niet alleen om wiskunde en engels te leren het gaat ook veel om omgangsnormen en sociale kwaliteiten. Rond je 15-16de gaat het ook veel om je plaats in de groep en wordt je je bewust van je eigen ik en leer je dat ontwikkelen, veel daarvan gebeurd natuurlijk op school.

DUS: het nut van gelijkheid is er niet, waarom zou je dan kinderen beknotten?? Het enige wat je er misschien mee bereikt is wat meer vindingrijkheid
Oud 06-07-2003, 11:17
Paris
Paris is offline
toevallig hadden we hier laatst met nederlands een debat over...
ik had ongeveer hetzelfde gezegd als beuk
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 12:32
very drunk driver
very drunk driver is offline
kinderen pesten als laatste om de kleding. die meestal toch wel behoorlijk hetzelfde. ze pesten om uiterlijk of gedrag of omdat ze er gewoon zin in hebben
Oud 06-07-2003, 14:11
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Nee het is geen oplossing.

Ik heb jarenlang op een strenge katholieke ( ) uniformschool gezeten. De enige toegestane kleuren waren donkerblauw en wit. Kan je je het een beetje voorstellen: allemaal donkerblauwe korte rokjes met witte hemdjes (wooh die mochten we zélf kiezen, stel je voor).

Maar hoe weinig vrijheid je ook hebt qua kledij, toch kon je in kleine details wel een beetje je eigen stijl laten zien, hoe minimaal ook. Dus werd er evenzeer een onderscheid gemaakt tussen kakkers en mode-miekes en alternatiefjes.
Mensen die willen pesten, zullen altijd wel een reden vinden, of het nu om kledij gaat of niet. Dus nee, volgens mij is het geen oplossing.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 18:02
Roos
Roos is offline
Als je naar zo'n Engelse of Amerikaanse highshool film kijkt, met schooluniformen..

Wil jij dan beweren dat je geen verschil ziet tussen arm en rijk? Hou toch op! Je hebt nog steeds groepjes, je ziet nog duidelijk wie geld heeft, en wie niet. Het werkt echt voor geen meter.
Oud 06-07-2003, 18:16
Overjoyed
Overjoyed is offline
Dan heb je geen alto's meer!
Oud 06-07-2003, 18:19
muziekvlinder
muziekvlinder is offline
ik had vroeger altijd een schooluniform, en dan had je 2 dagen in het jaar waarbij je kon dragen wat je wou en dat was FEEST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

nu ben ik blij dat ik mn eigen kleding draag, omdat ik me zo anders kleed dan alle amerikaanse kinderen op mn school. het vormt gewoon wie ik ben, zou nooit hetzelfde willen aantrekken als alle anderen...
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 18:25
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Overjoyed schreef op 06-07-2003 @ 19:16:
Dan heb je geen alto's meer!
Wel beter voor je ogen
Oud 06-07-2003, 18:27
Overjoyed
Overjoyed is offline
Citaat:
Qamra schreef op 06-07-2003 @ 19:25:
Wel beter voor je ogen
En je trommel vliezen. "IIIIIIEEEEEEEEEEEEEEHHHHHHH!!!!!!!" als ze een mede-alto tegen komen.
Oud 06-07-2003, 18:34
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Overjoyed schreef op 06-07-2003 @ 19:27:
En je trommel vliezen. "IIIIIIEEEEEEEEEEEEEEHHHHHHH!!!!!!!" als ze een mede-alto tegen komen.
En om maar niet te spreken over het feit dat je ALTIJD over ze struikelt, omdat ze per se op de grond willen zitten

Nou, genoeg offtopic en geflame...
Oud 06-07-2003, 18:35
Overjoyed
Overjoyed is offline
Citaat:
Qamra schreef op 06-07-2003 @ 19:34:
En om maar niet te spreken over het feit dat je ALTIJD over ze struikelt, omdat ze per se op de grond willen zitten
Eigenlijk ben je zo slecht nog niet (lees: sorry dat ik zo tegen je zeikte in het "vegetariër" topic)
Oud 06-07-2003, 18:36
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Overjoyed schreef op 06-07-2003 @ 19:35:
Eigenlijk ben je zo slecht nog niet (lees: sorry dat ik zo tegen je zeikte in het "vegetariër" topic)
Zeikte je dan?

tegen mij bedoel ik
Oud 06-07-2003, 18:41
Overjoyed
Overjoyed is offline
Citaat:
Qamra schreef op 06-07-2003 @ 19:36:
Zeikte je dan?

tegen mij bedoel ik
Wie? ik? Nooit!
Oud 06-07-2003, 19:05
Maddan
Maddan is offline
de zwakkeren (hoeft niet lichamelijk, vooral te maken met zelfvertrouwen, eigenwaarde, wat weer bepaald word door andere factoren) onder ons worden altijd gepest, en die worden er toch wel uitgepikt, ook al hebben ze dezelfde kleren aan als de "stoere jongens"
Oud 06-07-2003, 19:07
Esmée
Esmée is offline
Citaat:
Maddan schreef op 06-07-2003 @ 20:05:
de zwakkeren (hoeft niet lichamelijk, vooral te maken met zelfvertrouwen, eigenwaarde, wat weer bepaald word door andere factoren) onder ons worden altijd gepest, en die worden er toch wel uitgepikt, ook al hebben ze dezelfde kleren aan als de "stoere jongens"
idd, pesten kan je (volgens mij) niet voorkomen.
Oud 06-07-2003, 19:07
Overjoyed
Overjoyed is offline
Citaat:
Maddan schreef op 06-07-2003 @ 20:05:
Het is inderdaad gewoon iets wat je uitstraalt, met name door dingen die opvallen, omvang, brildragend, haarkleur, enzovoorts.
Oud 06-07-2003, 19:08
Overjoyed
Overjoyed is offline
Citaat:
Esmée schreef op 06-07-2003 @ 20:07:
idd, pesten kan je (volgens mij) niet voorkomen.
Je kan het niet voorkomen, maar wel tot het minimum beperken!
Wat mij wel verstandig lijkt, dat kan levenslang gevolgen met zich meebrengen, hangt er natuurlijk wel vanaf hoe érg je gepest bent.
Oud 14-07-2003, 11:50
Ilúvatar
Ilúvatar is offline
ik vind het niks.
schooluniformen zijn echt gruwelijk not done.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 12:03
Verwijderd
Nee,
Ik denk dat het juiast belangrijk is dat je als kind ene eigen identiteit ontwikkeld.
De wereld is gemaakt op mensen die anders zijn..
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 12:54
substantial
substantial is offline
die zou ik de komende paar maanden maar lekker in de kast laten liggen
Oud 14-07-2003, 16:08
Verwijderd
ik denk niet dat het echt veel problemen op zal lossen.. Misschien aan de ene kant dat je iets minder snel gepest word.. maar aan de andere kant krijg je dan minder de kans jezelf te ontwikkelen
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 22:33
Verwijderd
lang leve het schoolkostuum, alle meisjes zouden in zoiets moeten rondlopen

tja en de lelijke wijven gewoon met zn allen van school sturen....

jongens mogen uiteraard lopen in wat ze zelf willen

ik denk dak voor een loopbaan als minister van onderwijs ga....

en dan nu een bavaria....
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 22:36
AtHell
AtHell is offline
Blablablablablablabla, een schoolkostuum zal de sosiale hiarchie op een school niet doorbreken.

Ik heb gelijk, dat is te zien aan aan mijn geniale onderbouwing in de eerste zin voor de komma .
Oud 14-07-2003, 22:38
Mononoke
Mononoke is offline
Niet mee eens.
Ik denk dat kleding expressie geeft aan je innerlijk.
Je stijl.
Dat dat niet voor iedereen mogelijk is, is jammer.
Het helpt denk ik wel voor de ontwikkeling.

Gegroet
Oud 15-07-2003, 19:17
El Kim
El Kim is offline
Ik geloof niet dat het uniform iets oplost. De 'zwakkeren' worden er toch wel uitgepikt en er wordt een andere reden gezocht om door te kunnen gaan met pesten. Bovendien zijn het lelijke apenpakkies dus nee Ik gruwel van schooluniformen
Oud 18-07-2003, 12:28
Verwijderd
Schooluniformen zijn ingevoerd om een element (een aanleiding) voor het pesten te elimineren.
Het gaat niet om groepsvorming of pesten in het algemeen want beiden zullen altijd voorkomen.
Het gaat meet om het verschil tussen arm en rijk te elimineren. Om kinderen te leren dat dat geen verschil maakt.

Hoewel school uniformen daat niet nodig voor zouden moeten zijn, is het wel een manier.

Volgens mij niet de beste manier maar het helpt wel.

En aan groepsvorming doe je niets.
Groepsvorming bestaat om je te profileren. en dat is nodig voor iedereen.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 12:33
Phileine
Phileine is offline
Ik zou het niet erg hebben gevonden om een schooluniforum te dragen.
Oud 18-07-2003, 12:47
emi
emi is offline
Ik ook niet.... hoef ik ook niet úren voor mijn kast te staren wat ik aanmoet, wat vervolgens toch wel weer vies wordt. Ik ben zo'n persoon over wie gestruikeld wordt omdat ze op de grond zit...
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 14:05
Mononoke
Mononoke is offline
Citaat:
Scatterheart schreef op 18-07-2003 @ 13:33:
Ik zou het niet erg hebben gevonden om een schooluniforum te dragen.

Kan altijd nog, he.
Oud 18-07-2003, 14:06
Mononoke
Mononoke is offline
Struikelen is stoerder dan zitten

Oud 18-07-2003, 14:44
emi
emi is offline
Zitten bevalt mij meer dan struikelen....
behalve dan als je per ongeluk in een hele berg kauwgum gaat zitten om dat vervolgens weer door de hele school te versprijden....
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 16:50
Cinamon
Cinamon is offline
Precies...
Beuk heeft gelijk
Je wordt toch wel gepest, als iemand je niet mag, mag hij/zij je niet.. Je hebt áltijd een zondebok nodig... Zo werkt het gewoon...
Maar ik denk wel dan het er mínder op wordt... En bovendien vind ik schooluniformen supertof
Oud 18-07-2003, 17:41
substantial
substantial is offline
als er niet meer om de kleren gepest kan worden word er vast wel weer een andere reden gezocht
Oud 18-07-2003, 18:36
BendeBen
BendeBen is offline
word @ wimwok
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 18:39
nps
nps is offline
Citaat:
substantial schreef op 18-07-2003 @ 18:41:
als er niet meer om de kleren gepest kan worden word er vast wel weer een andere reden gezocht
Oud 18-07-2003, 18:59
Avelon
Avelon is offline
ik denk wel dat je dan eerder in contact komt mensen waar je normaal niet mee in contact komt. zo had ik op atletiek vrienden die in het dagelijks leven zich zo anders kleedden enz enz dat ik ze op school misschien niet eens had leren kennen..
maarja dat kan ook aan andere dingen liggen, aangezien mensen op school ook heel anders waren dan ik (blbablala)
Oud 18-07-2003, 19:00
Jules
Jules is offline
Schooluniform vind ik echt te ver gaan. Tegen het pesten/uiterlijke verschillen verkleinen werkt het toch niet, dus waarom zou het dan ingevoerd moeten worden? Neem dan een soort dresscode ofzo, maar geen uniform.
Oud 18-07-2003, 19:11
Ilúvatar
Ilúvatar is offline
Citaat:
Sooz schreef op 18-07-2003 @ 20:00:
Neem dan een soort dresscode ofzo
hoe zie je dat voor je
Met citaat reageren
Oud 19-07-2003, 01:35
Faery
Faery is offline
Schoolkostuums zijn voor Britt.
Oud 20-07-2003, 15:35
Verwijderd
Citaat:
Ilúvatar quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Sooz schreef op 18-07-2003 @ 20:00:
Neem dan een soort dresscode ofzo
--------------------------------------------------------------------------------

hoe zie je dat voor je
Misschien dat je niet meer in spijkerstof mag komen ofzo maar ook dat lijkt me niet zo een goed idee.
VOlgensmij moeten mensen daar gewoon vrij ingelaten worden - als het niet de kleren zijn waar je mee gepest wordt dan is het wel dat je groene ogen hebt of gele elastiekjes in je haar of altijd joechei zegt - weet ik veel - ik denk dat er strenger opgetreden moet worden tegen pesten, dat dat effectiever is dan van de hele school een grijze massa te maken.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 15:37
Another Way
Another Way is offline
Citaat:
Iqra schreef op 05-07-2003 @ 21:56:
Zou het niet veel beter voor de jeugd zijn om ze op school allemaal in een uniform te steken?

Het er-bij-hoor-niveau zal niet meer van de kleding afhangen; iedereen draagt hetzelfde apenpakkie en is dus op zijn eigen kwaliteiten aangewezen. Zo leren ze meteen dat het uiterlijk niet alles is.

Wat een onzin, ik heb 3 jaar op een school gezeten waar ze een uniform hadden. Er was nog steeds onderscheid, en men keek nog steeds naar uiterlijk.

Onderscheid zal er altijd zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten