Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2003, 17:00
Arashi
Arashi is offline
En nee, dan bedoel ik niet dat ik niet verder wil leven.

Ik zit nu ongeveer 2 weken in een (soort van) logeerhuis, omdat ik nu thuis niet terecht kan/wil, om een regelmatiger dagritme te behouden (had ik dat?), en vooral om bij te komen van de afgelopen maanden. Zie het maar als een vakantie oid.

Eigenlijk ging het best goed, redelijk leuke groep, kan goed met de begeleiders ed omgaan, heb zelfs (Ook al zal ik dat niet snel toegeven) een redelijk goed dagritme ontwikkeld. (en ja, dat is moeilijk voor mij, na een hèle tijd hebben lopen kloten met eten, slapen en weetikveelwat).
School had ik voor een groot gedeelte afgerond, alleen nog een aantal taken die voor een bepaalde datum, (augustus oid) af moesten zijn. Heb daar al een hele tijd voor zitten werken, (ook hier), en dacht eigenlijk dat het best goed ging. Eìndelijk naar 3v,eìndelijk geen gepieker meer over hoe het nou met school moest.

Maar dat kan niet altijd zo blijven. Alweer niet. Een kleine week geleden heb ik gehoord dat het 'ons niet zo slim lijkt als jij volgend jaar 3v gaat doen'. Reden? 'Je moet er rekening mee houden dat je een zwaar jaar hebt gehad. '
Ik heb echt onwijs hard gewerkt om de 1e/2e klas zo goed mogelijk weer op te halen, om te zorgen dat ik klaar ben voor de 3e (en heb zelfs al een aantal dingen vooruit gedaan), ben bereid om me voor 100% in te zetten om het te halen, komt dit weer..! Ze geven me niet eens de kans om te proberen òf ik het wel kan, nee, ze komen gelijk met hun 'adviezen' terwijl ze niet eens weten òf ik er überhaupt wel voor gewerkt heb.

Nouja, goed, als dat het alleen geweest was.. Best.
Misschien is het idd geen slim idee om na 1,5 jaar pauze gelijk er weer tegen aan te moeten. Ook al heb ik in die tussentijd niet stil gezeten. Maar, dat is niet alles. Het gaat gewoon weer minder, met alles, met mijn buien, met eten, met slapen. Dat ik voor school minder hard werk(te) werd me niet echt kwalijk genomen, wel dat ik gigantische omslagen heb. Depri buien, slecht eten, slecht (niet) slapen, dat soort dingen. Constant ruzie met de leiding, met de groep, met alles. Geen zin om weer verder te gaan met waar ik ben gebleven..

Ik weet het niet, op zich zit ik er niet eens zo mee dat ik
geen 3v mag doen. Het is alleen dat het de zoveelste teleurstelling op een rij is, in een vrij korte tijd. Heb er ècht geen zin in om weer verder te gaan, kan de energie niet opbrengen om gewoon mee te doen met de groep. Dat gaat sinds dat bericht al zo, werk niet mee, doe wat ik wil etc etc. Is er dus gevraagd of ik nog gemotiveerd ben. Of ik er überhaupt nog wel aan mee wil doen. (Want, als dat niet het geval is, kan ik in principe bij m'n tante terecht. (wat dus niet de bedoeling is, omdat ik de regelmaat ed eigenlijk meer dan nodig heb)

Het is niet dat ik niet wil.. Maar ik kàn me er gewoon niet toe
zetten, ik wil niet meer werken voor iets wat tòch wel misloopt, aangezien àlles wel misloopt. Mijn energie is gewoon op, en ik wil echt wel m'n best ed doen, maar het lukt gewoon niet..
Twijfel of ik ermee door moet gaan, of laten voor wat het is..

*weet eigenlijk niet waarom ze dit post*

Heeft iemand nog een nuttig woordje over..?

Offtopic: Beetje onduidelijk, maar goed..

Laatst gewijzigd op 07-07-2003 om 18:17.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2003, 17:18
Fade of Light
Fade of Light is offline
Misschien dat je dit verhaal eens uitlegt aan de personen die "het niet zo slim leken om jou te laten gaan naar 3VWO" ?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 17:22
Arashi
Arashi is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 07-07-2003 @ 18:18:
Misschien dat je dit verhaal eens uitlegt aan de personen die "het niet zo slim leken om jou te laten gaan naar 3VWO" ?
Daar gaat het niet om. Vind het (absoluut) niet leuk,
maar kan me wel voorstellen waarom ze dat als advies geven. Het gaat me er meer om dat het gewoon de zoveelste tegenslag is in een vrij korte tijd, er eigenlijk niet goed mee om kan gaan, en gewoon geen energie meer wil/kan stoppen in
(nieuwe) dingen om verder te komen.
Er komt altijd wel weer *iets* waardoor dingen verstoord
raken, waarom zou je dan de moeite nemen om dingen
beter te maken als het tòch niet lukt?

Hmm. Of is het nou heel vaag uitgelegd?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 17:24
Fade of Light
Fade of Light is offline
Daar is zelfs een wet van, als iets slecht gaat, gaat alles slecht. Maar dit is niet zo! HEt lijkt alleen maar zo, omdat er meer accent wordt gelegd op de dingen die fout gaan.

Het is logisch dat het frustrerend werkt, en je uiteindelijk veel energie eraan verspild, maar met genoeg inzet en een herstart zal er ook een periode komen van nauwelijks tegenslagen.

"What doesn't kill you makes you stronger". Van alles wat je nu overkomt leer je, om zo een beter leven te gaan krijgen. Alleen realiseer je jezelf dat misschien nog niet
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 17:32
Nona
Nona is offline
Misschien helpt het om jezelf het behalen van je diploma als doel voor ogen te houden. Het maakt niets uit dat je er wat langer over doet, maar je vwo diploma kan je halen! En dat is het belangrijkste.

Als je dit jaar nog een keer over det kost dat misschien tijd, maar zie de voordelen: gedurende het jaar heb je meer tijd voor jezelf en kan je aandacht aan andere dingen dan school besteden. Als je nu zo in de put zit is dat misschien welnodig ook, maar dat kan je zelf het beste inschatten.

Zorg ondertussen goed voor jezelf; dat is belangrijk! Eet lekker, goed en gezond, slaap genoeg en regelmatig en verwen jezelf zo af en toe eens. Kop op! Je kunt het!

Veel succes
Kruimel
Oud 07-07-2003, 17:46
Arashi
Arashi is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 07-07-2003 @ 18:24:
Het is logisch dat het frustrerend werkt, en je uiteindelijk veel energie eraan verspild, maar met genoeg inzet en een herstart zal er ook een periode komen van nauwelijks tegenslagen.
En waar haal ik de inzet vandaan? Dat is nou precies hetgene
wat ik ècht niet meer kan opbrengen, er gebeurt elke keer wel ièts waardoor het in principe voor niets was.

(En nou weet ik wel dat je daardoor levenservaring
ed opbouwt, alleen is dat op dit moment niet te zien.)
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 17:47
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Arashi schreef op 07-07-2003 @ 18:46:
En waar haal ik de inzet vandaan? Dat is nou precies hetgene
wat ik ècht niet meer kan opbrengen, er gebeurt elke keer wel ièts waardoor het in principe voor niets was.

(En nou weet ik wel dat je daardoor levenservaring
ed opbouwt, alleen is dat op dit moment niet te zien.)
zie kruimels post. zoek een doel. OF droom over een fijne toekomst, met je droomman, droomhuis e.d. wat je allemaal bereikt hebt door een goede baan en goede inzet in de rest van je leven
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 18:14
Verwijderd
Meissie, onthoud dat het niet alleen berg op kan gaan, al zou je dat graag willen. Soms komt er een tegenslag die je moet overwinnen, maar waar je alleen maar sterker uit kunt komen. Misschien kun je hulp zoeken om te leren omgaan met tegenslagen...? Weet niet of daar aandacht aan besteedt wordt, maar misschien is dat wel handig?

Als jij je in wilt zetten voor school, ga er dan voor. Laat ze allemaal denken wat ze willen denken en laat zien dat het anders is.

En idd, een doel is belangrijk...en denk aan wat je wel hebt. Misschien (nog) geen opleiding, maar verder zijn er (volgens mij) wel dingen waar je voor wilt leven. Die opleiding komt dan wel, je leven is belangrijker. Maar ik blijf er bij, als jij het wilt ed, ga er dan gewoon voor!

Je hebt al zoveel overwonnen, ik weet zeker dat je dat met dit ook lukt, want als er iemand sterk en een doorzetter is, dan ben jij het wel!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 18:25
Arashi
Arashi is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-07-2003 @ 19:14:
Misschien kun je hulp zoeken om te leren omgaan met tegenslagen...? Weet niet of daar aandacht aan besteedt wordt, maar misschien is dat wel handig?
Heb er wel eerder aandacht aan besteed, (psych),
maar kan er niet erg goed mee omgaan.. Zal er sowieso nog wel over praten met m'n psych ws, kijken wat zij ervan zegt..

Citaat:
Als jij je in wilt zetten voor school, ga er dan voor. Laat ze allemaal denken wat ze willen denken en laat zien dat het anders is.
Soms word ik daar zo moe van, in feite is het werken voor niks,
omdat ze ws wel gelijk hebben. 't Voelt zo waardeloos, want of ik er nou gewerkt voor had of niet, dan nog zou ik volgend jaar die combi klas doen denk ik..

Citaat:
En idd, een doel is belangrijk...en denk aan wat je wel hebt. Misschien (nog) geen opleiding, maar verder zijn er (volgens mij) wel dingen waar je voor wilt leven. Die opleiding komt dan wel, je leven is belangrijker. Maar ik blijf er bij, als jij het wilt ed, ga er dan gewoon voor!

Je hebt al zoveel overwonnen, ik weet zeker dat je dat met dit ook lukt, want als er iemand sterk en een doorzetter is, dan ben jij het wel!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 18:34
Verwijderd
Citaat:
Arashi schreef op 07-07-2003 @ 19:25:
Heb er wel eerder aandacht aan besteed, (psych),
maar kan er niet erg goed mee omgaan.. Zal er sowieso nog wel over praten met m'n psych ws, kijken wat zij ervan zegt..
D'r moet toch wel iets zijn om je er mee om te leren gaan...? En misschien geldt hier ook wel gedeeltelijk voor dat je het met de jaren leert...maar 't is en blijft rot.

Citaat:
Soms word ik daar zo moe van, in feite is het werken voor niks, omdat ze ws wel gelijk hebben. 't Voelt zo waardeloos, want of ik er nou gewerkt voor had of niet, dan nog zou ik volgend jaar die combi klas doen denk ik...
Wat houdt die combi-klas in? Misschien kun je anders havo gaan doen...? Of een klas met havo/vwo (die zijn er in de derde nog wel)...? Dan kun je kijken hoe het gaat ed...en dan kun je iig weer echt naar school enzo? Of is dat geen optie?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 18:45
Arashi
Arashi is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-07-2003 @ 19:34:
D'r moet toch wel iets zijn om je er mee om te leren gaan...? En misschien geldt hier ook wel gedeeltelijk voor dat je het met de jaren leert...maar 't is en blijft rot.

Wat houdt die combi-klas in? Misschien kun je anders havo gaan doen...? Of een klas met havo/vwo (die zijn er in de derde nog wel)...? Dan kun je kijken hoe het gaat ed...en dan kun je iig weer echt naar school enzo? Of is dat geen optie?
Ws wel, voor een hele hoop dingen zijn allerlei cursussen enzo, denk dat dat ook hiervoor zal zijn. Heb vanavond sowieso al een gesprek of ik überhaupt wel wìl blijven, dus zal dat ook aan de beurt komen denk ik.

Havo/vwo idd. Naar school moet volgend jaar sowieso, en dat wil ik ook graag. Voor mij was (is) 3v alleen een optie eigenlijk, omdat ik daar zolang naar toe gestreefd heb.. Maar als het moet is er geen andere keuze denk ik, helaas.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 18:49
Verwijderd
Citaat:
Arashi schreef op 07-07-2003 @ 19:45:
Havo/vwo idd. Naar school moet volgend jaar sowieso, en dat wil ik ook graag. Voor mij was (is) 3v alleen een optie eigenlijk, omdat ik daar zolang naar toe gestreefd heb.. Maar als het moet is er geen andere keuze denk ik, helaas.
Maar...als je naar 3 havo/vwo gaat, kun je het jaar daarop misschien naar 4 vwo. En dan heb je toch ook bereikt wat je wil? Ik bedoel, of je nou naar 3 havo/vwo gaat of naar 3 vwo, de optie om vwo te doen blijft open staan. Ik snap wel wat je bedoeld ed...maar je moet ook aan jezelf denken, school is niet het enige in het leven (gelukkig niet), al wordt er tegenwoordig soms wel heel veel de nadruk opgelegd. Werk er volgend jaar 'gewoon' net zo hard voor als je dit jaar hebt gedaan en wie weet kun je het jaar daarop dan gewoon vwo gaan doen en dan heb je wel bewezen wat je waard bent!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 18:59
Arashi
Arashi is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-07-2003 @ 19:49:
Maar...als je naar 3 havo/vwo gaat, kun je het jaar daarop misschien naar 4 vwo. En dan heb je toch ook bereikt wat je wil? Ik bedoel, of je nou naar 3 havo/vwo gaat of naar 3 vwo, de optie om vwo te doen blijft open staan. Ik snap wel wat je bedoeld ed...maar je moet ook aan jezelf denken, school is niet het enige in het leven (gelukkig niet), al wordt er tegenwoordig soms wel heel veel de nadruk opgelegd. Werk er volgend jaar 'gewoon' net zo hard voor als je dit jaar hebt gedaan en wie weet kun je het jaar daarop dan gewoon vwo gaan doen en dan heb je wel bewezen wat je waard bent!
Hmm... Kan hier niks anders op zeggen dan dat je eigenlijk wel gelijk hebt.

Alleen werkt mijn grote ego (?) wel tegen. Àls ik nou wat harder gewerkt had, was het dan wel gelukt? Àls ik nou meer inzet getoond had met andere dingen, hadden ze er dan anders tegen aan gekeken? Aannemen is moeilijker dan ik wil soms.

Dankjewel. (*gaat*)
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 19:15
Verwijderd
Citaat:
Arashi schreef op 07-07-2003 @ 19:59:
Alleen werkt mijn grote ego (?) wel tegen. Àls ik nou wat harder gewerkt had, was het dan wel gelukt? Àls ik nou meer inzet getoond had met andere dingen, hadden ze er dan anders tegen aan gekeken? Aannemen is moeilijker dan ik wil soms.
Volgens mij heb je meer dan je best gedaan, het afgelopen jaar. En je kunt niet meer dan je best doen. 'Zij' kijken alleen ook naar jou zelf, niet alleen naar je resultaten, toch? En je hebt een zwaar jaar gehad, dat klopt.

En wat ik al zei: je kunt het! (Dat heb je nl al bewezen. ) En er zijn ook veel dingen die ze je niet af kunnen nemen, al zouden ze het willen.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 11:39
Qamra
Qamra is offline
Elke tegenslag kan je sterker maken in je "helingsproces", onthoudt dat.. Ga stug door, laat zien hoe sterk je wel niet bent, ookal beweren ze van niet. Vecht ze tegen (euh, tegen het feit dat ze zeggen dat je het niet kan dan ), doe wat je kan en meer kan je echt niet doen..

En ik vind persoonlijk dat het al best goed met je gaat en dat je het onwijs doet!! Ìk zou het niet kunnen, dat weet ik wel...

*kus* Hou vol he wijffie!
Reageren

Regels voor berichten