Love: a passion schreef op 10-07-2003 @ 22:14:
Als je al 6 jaar over de havo hebt gedaan??????
ik heb 7 jaar over vwo gedaan en ga nu ook een jaar nietsdoen. puur omdat ik ook nog me god niet weet wat ik met mijn verdere leven aanmoet.
je hebt nu een jaar om na te denken dus dat is mooi. wat mij is aangeraden is:
ga eens na waar je goed in bent en wat je over het algemeen leuk vind om hele dagen te doen (hobby's, interesses) en ga op internet of bij je decaan opzoeken welke opleidingen hierbij passen. je zegt wel dat je hobby's niet echt op iets aansluiten, maar is dat wel echt zo, of zie je gewoon niet zo snel het verband met een studie? wat zijn je hobby's eigenlijk?
doe eventueel een beroepskeuzetest (ik heb daar zelf wat minder vertrouwen in, omdat ik de tests die ik altijd moest doen, zo wist te 'buigen' dat er altijd uitkwam wat ik wilde dat eruit kwam, maar wie weet als je ze objectief doet...)
ga dit jaar veel naar open dagen en neem contact op met mensen die de studies van je lijstje doen en stel ze vragen, zodat je erachter komt wat het nou werkelijk inhoudt om die studie te doen. Loop ministages bij mensen die beroepen uitvoeren die je met die studies kan gaan uitoefenen en stel die mensen ook vragen.
maak een lijstje van dingen die jij in je toekomstige beroep belangrijk vind. goed verdienen? veel sociale contacten? eigen baas zijn? iets met je eigen creativiteit kunnen doen? etc, etc, etc.
ga na of je meer van praktijk gericht werken houdt (dus met je handen bezig zijn) of meer theoretisch bent ingesteld.
Vraag aan mensen die je goed kennen wat zij vinden dat je talenten zijn en wat ze jou wel zouden zien studeren.
Uiteindelijk kan je steeds meer studies van je lijstje afstrepen die je niet meer vindt voldoen en hou je er als het goed is maar 1 of 2 over.