Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2003, 20:30
Trebbor
Trebbor is offline
Wie doet er 1 julie aanstaande nog meer mee met het toelatingsexamen arts (of tandarts)? Ik doe mee om een alternatief te hebben mocht ik in Nederland worden uitgeloot voor Geneeskunde. Doen jullie nog wat aan voorbereiding of wordt het gewoon afwachten?
Oud 24-06-2003, 09:02
Miess
Miess is offline
Zelf heb ik twee jaar geleden meegedaan aan het toelatingsexamen arts/tandarts in België. Ik had niet de ambitie geneeskunde of tandheelkunde te gaan studeren, mijn broertje had dit wel en ik was wel geïnteresseerd in hoe moeilijk wis- en natuurkunde in België nou zouden zijn. Ik had toen net het eerste jaar van m'n wiskunde studie gehaald. Zelf heb ik het toelatingsexamen gehaald (maar dus niks mee gedaan), mijn broertje was gezakt ondanks dat hij hier in NL geslaagd was met een 8 gemiddeld.

Bij het toelatingsexamen mag je geen binas, rekenmachine en andere hulpmiddelen gebruiken. Het is dus handig om even een paar sommen te oefenen mbv. hoofdrekenen.
Ook is het handig om bij scheikunde je redenering wat te oefenen, aangezien je wel een lijst met constanten en gegevens krijgt, maar daar staan bijv. geen geconjugeerde zuur-base/ ox-red- koppels op.

Natuurkunde en biologie vond ik erg goed te doen. Wiskunde vond ik (ondanks dat ik een 10 voor wiskB op m'n VWO eindlijst heb en m'n propedeuse wiskunde al gehaald had) heel erg pittig. De wiskunde daar is van een hoog abstractieniveau en bij de vraagstellingen worden ook geen schetsen ed. gegeven (wat hier in NL altijd wel gebeurt).

Voor het eerste deel van het toelatingsexamen heb je ruim de tijd. Bij het tweede deel speelt de tijdsdruk een moordende rol en lijken de meerkeuze antwoorden ook nog eens ontzettend sterk op elkaar. Dit deel kun je het beste oefenen door zo'n boekje waarmee mensen hun IQ proberen te testen, aangezien het toch altijd dezelfde principes ed. zijn die je moet toepassen. (bijv: alle mensen zijn dom, sommige mensen zijn aap, wat kan er dan nog meer gezegd worden over apen?).

In ieder geval: heel erg veel succes en onderschat het niet!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 21:15
Cthulhu
Cthulhu is offline
Ik denk dat in België weinigen zomaar meedoen zonder voorbereiding. Gewoon oefeningen maken vooral.

http://www.ond.vlaanderen.be/arts-tandarts/
en http://www.ond.vlaanderen.be/hoger_o...n_1/start.html
Oud 25-06-2003, 21:29
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Julie?

Misschien bedoel je de maand juli?

Haal eerst eens je examen Nederlands!
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 08:19
skifreak
skifreak is offline
de meeste mensen die echt graag (tand)arts willen, leren er hier (in belgie) echt wel hard voor, dus ik zou het niet zomaar laten liggen. Bij mij ligt al een boek klaar met voorbeeldvragen en mijn cursussen fysica, bio en chemie. Bekijk het allemaal toch nog maar eens, want het schijnt echt niet zo gemakkelijk te zijn; Gelukkig zit ik op een goede school Ze begeleiden ons naar het ingangsexamen voor bio en wiskunde, chemie en fysica. Maar eerst nog mijn zesdejaar, jiha!
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 14:50
Trebbor
Trebbor is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 25-06-2003 @ 22:29:
Julie?

Misschien bedoel je de maand juli?

Haal eerst eens je examen Nederlands!
En bedankt voor je nuttige bijdrage
Oud 26-06-2003, 14:54
Trebbor
Trebbor is offline
iedereen die wél serieus heeft gereageerd; dankjulliewel, ik ga van het weekend nog even de samengevat bundels van natuurkunde/scheikunde/biologie doorkijken. Echt leren heb ik al gedaan voor mijn eindexamen, dus ik hoop dat dat een goede voorbereiding was. Verder heb ik de proeftoetsen al geoefend. Het valt me wel op dat er veel naar details wordt gevraagd. In Nederland hebben we daar een tabellenboekje voor (Binas) met oa ook de hormonen enzo. Wij moeten meer toepassen dat daadwerkelijk feiten reproduceren.
Veel succes in ieder geval
Oud 26-06-2003, 15:44
Cthulhu
Cthulhu is offline
Moest je voor je eindexamen dan ook de leerstof van het vierde en vijfde jaar hernemen? Want dat is eigenlijk het grootste probleem.
Oud 26-06-2003, 16:37
Miess
Miess is offline
Citaat:
Trebbor schreef op 26-06-2003 @ 15:54:
iedereen die wél serieus heeft gereageerd; dankjulliewel, ik ga van het weekend nog even de samengevat bundels van natuurkunde/scheikunde/biologie doorkijken. Echt leren heb ik al gedaan voor mijn eindexamen, dus ik hoop dat dat een goede voorbereiding was. Verder heb ik de proeftoetsen al geoefend. Het valt me wel op dat er veel naar details wordt gevraagd. In Nederland hebben we daar een tabellenboekje voor (Binas) met oa ook de hormonen enzo. Wij moeten meer toepassen dat daadwerkelijk feiten reproduceren.
Veel succes in ieder geval
nog n tip: kijk ff oude toelatingsexamens in want de Belgen hebben soms net ff wat andere termen dan wij hier. En oefen dat hoofdrekenen heel goed.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 20:27
Trebbor
Trebbor is offline
ik heb tot nu toe alleen maar oefenexamens gevonden bij ond.vlaanderen.be dit is maar 1 jaargang. Weet je misschien waar er nog meer staan? Alvast bedankt
Oud 26-06-2003, 21:19
Cthulhu
Cthulhu is offline
De andere link die ik gaf, http://www.ond.vlaanderen.be/arts-tandarts/, naar beneden doorscrollen, bij modelvragen: de vetgedrukte woorden zijn links.
Oud 03-07-2003, 22:23
Cthulhu
Cthulhu is offline
En, hoe ging ie?
Oud 04-07-2003, 08:28
Ertensoep
Ertensoep is offline
zeg ehmm... als je diergeneeskunde wil studeren in belgie, moet je dan ook zo'n toelatingsexamen doen? Ik heb er nooit wat over gehoord, maar toch...
Oud 04-07-2003, 09:29
Medea
Medea is offline
Citaat:
Ertensoep schreef op 04-07-2003 @ 09:28:
zeg ehmm... als je diergeneeskunde wil studeren in belgie, moet je dan ook zo'n toelatingsexamen doen? Ik heb er nooit wat over gehoord, maar toch...
Nee hoor, kun je gewoon aan beginnen.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 11:16
Miess
Miess is offline
@ Trebbor: Ik ben ook wel benieuwd wat je ervan vond!
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 13:24
Cthulhu
Cthulhu is offline
Heb je er dan nog wat voor gedaan? Ik ben wel benieuwd of je zomaar zonder er iets voor te doen erdoor zou geraken. Ik weet niet of het mijzelf was gelukt.
Maar ik ben er nu wel door (31.2/40). Heb der ook genoeg moeite voor gedaan
Oud 09-07-2003, 18:35
dinkie
dinkie is offline
Yes, kheb het ook gedaan, en ben geslaagd.

Meisje dat met me meereed is helaas gezakt.

Het was wel pittig, aparte vragen, maar verder wel te doen. Ik heb een 6,8 omgerekend naar Nederlandse begrippen. Ik heb wel een aantal vragen gegokt, omdat ik ze echt niet wist. De meeste Belgen gokken absoluut niet, omdat er een foutcorrectie van 0,1 is. Je hebt echter vier mogelijke antwoorden, drie ervan leveren -0,1 op, en een ervan 1 punt. Dus gokken = kassa.

Nu nog ff kijken of Gent beter is dan Antwerpen. Miesss heeft me al een heel stuk op weg geholpen, met Gent, maar in Antwerpen zitten veel nederlanders. We kijken nog ff.
En de loting natuurlijk. Maar kwil eigenlijk toch in Belgie studeren...
Oud 09-07-2003, 18:36
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
Cthulhu schreef op 08-07-2003 @ 14:24:
Heb je er dan nog wat voor gedaan? Ik ben wel benieuwd of je zomaar zonder er iets voor te doen erdoor zou geraken. Ik weet niet of het mijzelf was gelukt.
Maar ik ben er nu wel door (31.2/40). Heb der ook genoeg moeite voor gedaan
31.2? Da's veel! im zat bij ong. 27,5 ofzow.
Oud 10-07-2003, 19:19
sofieja
sofieja is offline
hey, heb op 1 juli ook toelatingsexamen maar ik was niet geslaagd op het wetenschapsgedeelte. Ik wil nu in augustus nog eens proberen.
Hoe hebben diegenen die wel geslaagd zijn het studeren aangepakt?? Hadden jullie speciale brochures, hoe lang hebben jullie gestudeerd,... 'k zou echt graag geneeskunde gaan studeren dus alle hulp is welkom! alvast bedankt en proficiat aan de geslaagden!!
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 09:31
Cthulhu
Cthulhu is offline
De links die ik eerder gaf, staan dus in totaal 3 jaargangen op en extra oefeningen. Voor biologie had ik aan de hand van de leerstof (vind je terug in de informatiebrochure ) een samenvatting gemaakt. Voor de andere vakken heb ik gewoon een beetje los overlezen.
Fysica kan je misschien beter ook nog eens de theorie leren, aangezien veel vragen vooral theorie toepassen zijn. Scheikunde had ik naast de oefeningen maken niet zoveel aan gedaan. Bij wiskunde had ik de theorie (van integralen en e-machten en oppervlakten onder krommen enz) grondig bekeken bij het maken van de oefeningen.

Ik had wel een paar problemen met oefeningen die niet in de voorbeeldoefeningen voorkwamen, daarbij moest ik veel langer nadenken en wist ik niet altijd het antwoord. Ik denk dat als je toch zoveel tijd hebt, je best gewoon de leerstof leert en oefeningen uit je cursus oplost, zodat je niet voor verassingen komt te staan.

Als je problemen hebt met de voorbeeldoefeningen, ik heb ze samen met een paar vriendinnen allemaal opgelost. pm me maar als je met een probleem zit .

Veel succes dermee!
Oud 11-07-2003, 16:50
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
sofieja schreef op 10-07-2003 @ 20:19:
hey, heb op 1 juli ook toelatingsexamen maar ik was niet geslaagd op het wetenschapsgedeelte. Ik wil nu in augustus nog eens proberen.
Hoe hebben diegenen die wel geslaagd zijn het studeren aangepakt?? Hadden jullie speciale brochures, hoe lang hebben jullie gestudeerd,... 'k zou echt graag geneeskunde gaan studeren dus alle hulp is welkom! alvast bedankt en proficiat aan de geslaagden!!
Kheb heel even een paar vragen geoefend, en er wat door gekeken (1 uur), en ik heb ook nog een uur op de logaritmes zitten blokken (hoe je ze uit het hoofdje uitrekend). Succes!!!
Oud 11-07-2003, 17:06
Cthulhu
Cthulhu is offline
Ik denk niet dat je logaritmen uit je hoofd moet kunnen uitrekenen. Dat hebben wij toch nooit geleerd. Wel de rekenregels.
Oud 12-07-2003, 18:22
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
Cthulhu schreef op 11-07-2003 @ 18:06:
Ik denk niet dat je logaritmen uit je hoofd moet kunnen uitrekenen. Dat hebben wij toch nooit geleerd. Wel de rekenregels.
NIET???? bekijk dan eerst maar enkele oude examens. Dan zie je toch echt logaritmes die je uit je hoofd moet uitrekenen.
Waar ik zelf ook mee in de knoop zat waren berekeningen vanm 0.3 * 0.3 enzo.
Oud 12-07-2003, 18:32
Cthulhu
Cthulhu is offline
Kun je het precieze nummer van de vraag geven?

edit: Ik heb net de reeksen van '96, '97 en 2000 doorbladerd en kan nergens oefeningen van die slag vinden. De oefeningen met logaritmen zijn enkel toepassingen op rekenregels.
Dit staat volgens mij niet in het leerplan ook, want met mijn 8uur wiskunde heb ik nooit gezien hoe we logaritmen uit moesten rekenen.

Laatst gewijzigd op 12-07-2003 om 18:38.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 09:16
sofieja
sofieja is offline
alvast bedankt voor de tips,
heb nu inderdaad nog veel tijd, en dat had ik te weinig voor 1 juli
heb op het nieuws gehoord dat zo'n 35% geslaagd is voor het examen van 1 juli, dat zijn er zo'n 550.
ciao!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten