Advertentie | |
|
23-07-2003, 00:49 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
23-07-2003, 00:55 | ||
Citaat:
23-07-2003, 01:11 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
23-07-2003, 02:30 | ||
Citaat:
En over broeken, dat is een moeilijk geval. In de torah staat dat een vrou 'zich niet mag verkleden als een man', dus als je een broek draagt is dat in strijd met de torah maar af en toe vind ik een broek gewoon even fijn dat moet kunnen vind ik maar meestal draag ik rokken. En het hoeft heus niet saai te zijn hoor! Leuke spijkkerrokjes, hippe met een doorschijnstof erover en een leuk shirtje erboven. Ik probeer me altijd volgens de regels te kleden maar zo dat ik er toch gewoon modern uitzie en ik moet zeggen dat lukt me aardig. Waar staat geschreven dat je geen moderne kleding aan mag? Zolang ze aan de regels voldoen en niet aanstootgevend zijn , is het voor mijn part voldoende. En schoenen? Ach, zo'n beetje alles kan . Ik ben eigenlijk nog opzoek naar een boekje waarin alle kledingregels (modern orthodox) precies staan beschreven, wat wel kan en wat net niet. Omdat ik nogal van winkelen houd (niet dat ik zo'n modemuts ben, absoluut niet, maar vind het gewoon fijn om er niet oudbollig uit te zien). Laatst gewijzigd op 23-07-2003 om 02:37. |
23-07-2003, 12:03 | ||
Citaat:
23-07-2003, 12:08 | ||
Citaat:
ander vraagje: ben JIJ ook gelovig? ik weet nu inmiddels wel dat je zelf joods bent.
23-07-2003, 12:37 | |
Volgens de foto's is hij absoluut niet gelovig. Maar tja...
En waar je het over de rare uitspraak hebt van de ashkeneizim, ik vind dat de sefardische uitspraak ronduit belachelijk is. Maarb dat geeft er niet toe! zolang je maar hetzelfde laind. (om even terug te komen op het feit dat je shelach in 2 uur hebt voorbereid: shelach is dan ook een ongelooflijk makkelijke parsha!) |
23-07-2003, 13:08 | ||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 23-07-2003 om 13:30. |
23-07-2003, 14:23 | ||
Citaat:
23-07-2003, 16:56 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
23-07-2003, 19:38 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
edit: dat wil zeggen, volgens jouw definitie. |
23-07-2003, 19:40 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
23-07-2003, 19:53 | ||
Citaat:
23-07-2003, 20:07 | |
ik snap deze zin persoonlijk niet: 'dat alle joden palestijnen mishandelen'. dat lijkt mij vanzelfsprekend aangezien joden over de hele wereld verspreid zijn, dan kunnen ze moeilijk 'alle palestijnen mishandelen'. persoonlijk ben ik het ook niet met je mening eens dat ze mishandeld worden, maar daar ging deze discussie verder niet over.
|
23-07-2003, 21:33 | |
Ja, ik denk eigenlijk dat tsnioet (ik vind er momenteel geen goed Nederlands woord voor) een rol speelt in hoe gelovig je wel bent. Los daarvan wil ik er nog bijzetten dat er verschillende madregot ("hoogtes") in gelovigheid is. Iemand met pijpekrullen is waarschijnlijk ietsje vromer en past meer op voor tsnioet e.d., dan een wat minder vrome jood; wat niet bedoelt dat die minder vrome jood niet orthodox is.
Wat betreft de "mishandeling" van palestijnen: Ik vind het oneerlijk en onbedachtzaam dat jij je zo subjectief opstelt. In plaats van deze vraag te stellen zou je veel eerder de volgende vraag moeten stellen: 'wat denken jullie over "hoe" de Israelische soldaten de Palestijnen aanpakken. En ten slotte: Jezus: wij (of ten minste ik) moet(en) toegeven dat wij hem op een bepaalde manier "haten". Haten is misschien niet het juiste woord, maar ik vind er geen betere voor. Zoals je waarschijnlijk zelf weet, was Jezus niet al te best voor de joden. Hij was zelf jood, kreeg ruzie, sprak naam des gods uit, en men zei dat hij de Messias is. In ieder geval, wij haten hem niet. Wij schuwen hem. |
23-07-2003, 21:45 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
En over Jezus; haten is inderdaad het verkeerde woord. Ik zou je voor verdere uitlaten toch aanraden om je eerst te verdiepen in Quamran, voor je je ook maar iets zegt dat een mening pretendeert van meer mensen dan jijzelf. |
23-07-2003, 22:10 | ||
Citaat:
23-07-2003, 22:38 | ||
Citaat:
Wel, vroomheid zit toch wel in je daden hoor. EN in hoe je die beleeft. Maar in wat ik heb geschreven zie ik niets fout. En als je ziek bent, sorry hoor, maar die regeltjes gelden wel. Behalve als het om een of andere reden niet kan, ten gevolge van de ziekte, dan zijn er vergemakkelijkingen. En over jezus: Ik wou me ook niet verder uitlaten over hem, want het interesseert mij ook maar weinig. Maar ik wou gewoon duidelijk maken dat haten een veel te groot woord is. |
24-07-2003, 01:22 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
24-07-2003, 02:25 | ||
Citaat:
|
24-07-2003, 10:42 | |
Ja ik draag een kippa. Maar wat betreft de regels: Inderdaad. Als je de regels niet kunt uitvoeren, dan zijn er-zoals ik al heb gezegd-vergemakkelijkingen. Bv.: hoogzwangere vrouwen, die hoeven niet te vasten. Maar dat betekent nog niet dat ze mogen gaan vreten. De halacha zegt zelfs dat dat niet mag. Ze moet de hoeveelheid voedsel innemen, dat ze nodig heeft. Meer niet.
Als jij de mitsvot doet voor de olam haba, dan ben jij een echte tsaddik. Want uiteraard doet iedereen de Mitsvot om de Olam Habba, maar als je het werkelijk daarvoor zou doen, dan zou je het met volle vreugde moeten doen. Met vreugde dat je jood mag zijn. met vreugde dat je god mag dienen. Ik persoonlijk vervul al de mitsvot omdat ik jood ben en -uiteraard- omdat ik later in Gan Eden terect wil komen. Ja, daar wordt veel over gediscussieerd. maar uiteindelijk is het toch de Thora die beslist wat goed of slecht is. En wat bedoel je nu eigenlijk met "de thora komt uit tweede hand"? Neen. toch niet. Als je zegt dat de Thora beslist wat goed is of slecht, dan zit het toch in je daden. Je moet toch de Thora volgen, en dus moeten je daden, op de thora gebasseerd zijn. Als ik op de regels focus, die regels juist beleef en uitvoer en als ik doe wat de chachamim (chazal) zeggen, dan kan je niet op afgoden stuiten. En als jij denkt van wel, dan konden je laatste woorden voor jezelf gelden: unlucky you... |
24-07-2003, 11:49 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
En nu de zwakke plek van jouw theorie: er zijn mensen op deze wereld die gelukkig zijn. Zonder torah! Ai, hoe moet dat nu? Als ik je nou vertel dat het boedhisme pretendeert het ware geloof te zijn, en er ook honderdmaal meer boedhisten zijn dan joden en dat er ontzettend veel van deze mensen gelukkig zijn, wat zeg je dan? Alle mensen zijn gelijk, waarom zou niet iedereen recht hebben op een gelukkig leven? En als het joodse geloof het ware geloof zou zijn, waarom is dan niet inmiddels iedereen joods geworden? Think about that. |
24-07-2003, 12:37 | ||
Citaat:
Wat voor dingen zijn er dan veranderd in de duizenden jaren? Heb ik nou gezegd dat men zonder de Thora niet gelukkig kan zijn? Heb ik gezegd dat alle mensen niet gelijk zijn? Iemand die in een god gelooft, heeft een doel in zijn leven. Namleijk: die god te eerbiedigen en zijn bevelen te gehoorzamen. Je hebt dan wat in het leven. En dat weet jij maar al te best! Juist. Alle mensen zijn gelijk en ik wens iedereen, boedhisten, islamieten, katholieken, wat ze ook mogen zijn, een prachtig, gezond en een lang leven. En als het joodse geloof het ware geloof zou zijn, waarom is dan niet inmiddels iedereen joods geworden? Think about that. Waarom associeer jij nu het ware geloof, met het feit dat niet iedereen joods is? Het joodse geloof is het ware geloof, voor de joden althans is dat zeker, maar god heeft in de mens een wil gegeven. Die wil bepaalt voor de persoon of hij nu jood wil worden of niet. Als een boedhist nu een god ziet in een stenen beeld, mij best hoor. |
24-07-2003, 14:55 | ||
Citaat:
waar slaat dat nou weer op?? jezus haten..? joden vinden hem geen goed mens, dat klopt. maar haten? zei iemand dat dan..? Hij was zelf joods, wist je dat? maar dat doet er eigenlijk ook niet toe, dat meld ik gewoon even. palestijnen mishandelen?? misschien heb je een beetje last van verkeerde media ideeen..
24-07-2003, 15:42 | ||
Citaat:
De mondelinge leer is op een gegeven moment opgeschreven uit angst voor veranderingen in de loop der tijd. Dit maakt zeker ook deel uit van de torah. en voor de Christenen is dat ook niet alles.. Christenen hebben ook nog het nieuwe testament.. En niet te vergeten: ze vereren jezus ook.
24-07-2003, 15:44 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
24-07-2003, 15:48 | ||
Citaat:
24-07-2003, 15:54 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
24-07-2003, 19:57 | ||
Citaat:
Nog even over de Thora. Het is wel waar wat je zegt, maar bedenk ook nog even dat de Thora al bestond voor de schepping, en dat Hashem de wereld vanuit de Thora heeft geschapen.
24-07-2003, 22:11 | ||
Citaat:
wat is er dan veranderd in de torah in die duizenden jaren? behalve dan det het is ingedeeld in zinnen en hoofdstukken? en het boedhisme pretendeert helemaal niet het ware geloof te zijn, zij geloven in de torah en alles wat daarbij komt, (vat me niet verkeerd op, ze houden zich niet aan de torah maar ze zeggen wel dat dat het echt geloof is) nooit verhalen gehoord over de dalai lama??!!! die zegt zelf ook dat t jodendom het ware geloof is en stuurt elke jood die bij het boedhisme wil komen terug naar het jodendom omdatdat het ware geloof is. wie zei dat je niet gelukkig kan zijn als je niet joods bent?? elke jood die volgens alle regels en mitsvoth leeft om in olam haba te komen leeft een gelukkig leven we hebben het niet over de niet-joden, dat maak jij er nu van... |
24-07-2003, 22:30 | ||
Citaat:
En er is zeker niets verandert in de loop der jaren. Daar is heel erg opgelet, en wat er nu staat stond er duizenden jaren geleden ook al in.
24-07-2003, 23:18 | |
er is nog wat waardoor je weet dat t jodendom t ware gloof is, mozes heeft ons de torah gegeven als boodschapper van g'd. hij is de enige die wel dood is gegaan, jezus en mohammed zijn naar de hemel afgevaren en niet dood gegaan ja geloof jij het???!! was dat 4 bullshit!!!! ze hebben wel bestaan maar hun einde klopt niet terwijl mozes schrijft over zijn dood dan wel in de taal die de engelen hebben later is het naar onze taal omgezet of hij heeft het in een waas geschreven, daar is een meningsverschil over/
en nog... wij zijn een heel hardnekkig volk toch? denk jij dat wij dan gaan geloven dat wij zelf bij har sinai hebben gestaan en zelf de torah hebben ontvangen?? jezus en mohammed hebben het zelf, als enige "van gd gekregen" en verder alles er zelf bij gezet en verwijderd wat voor hun goed uitkwam zodat er mensen achter hun aan zouden komen en verder mozes is gestraft hij heeft slechte dingen gedaan als hij het zelf heeft geschreven gaat hij toch niets slecht over zichzelf schrijven nee tuurlijik niet hij is goed zo zou hij zichzelf dan afbeelden en als mozes het zelf heeft verzonnen gaat hij er toch niet zulke moeilijke dingen in schrijven waar je je dan aan moet houden en dingen die je helemaal niet begrijpt zoals kosher eten en shatnez? wat nog? nog iets waardoor je weet dat de torah niet door een mens geschreven is maar dat het door een hogere hand geschreven is, er staat bijvoorbeeld bij de niet koshere dieren die je dus niet mag eten 4 dieren in, die maar 1 kenmerkt hebben (of alleen gespleten hoeven of alleen herkauwen), er zijn nooit nog meer dieren gevonden dan die 4 dieren (varken, haas, konijn, kameel) en nog iets waardoor je weet dat de torah sheba'al pe er ook bij hoort en waardoor je dus weet dat de tora echt is: allemaal dingen die nu worden ontdenkt door de wetenschap, staan allang in de torah en talmud. zoals embrios. al in de buik van rivka de 2 embrios die voelen, horen en ruiken alles van buiten. laatst ontdekt door wetenschappers. anders gezegd, de hele wetenschap stond altijd al in de torah al duizenden jaren voordat de moderne wetenschap erachter kwam!!! de torah moet dan toch echt wel uit een hogere hand komen, je ziet hieruit dat het echt niet door een mens geschreven is!!!!! Laatst gewijzigd op 24-07-2003 om 23:36. |
24-07-2003, 23:35 | ||
Citaat:
Echt goede bewijzen, en echt leuk dat je zo 'heftig' reageert (ja, je begrijpt wel wat ik daarmee bedoel)! Alleen wil je volgende keer wat op je interpunctie letten, want het is zo best ingewikkeld om te lezen. Nou, ik vonde het heel erg leuk en interessant om te lezen, en ik heb er veel van geleerd. Bedankt!
Laatst gewijzigd op 25-07-2003 om 00:12. |
25-07-2003, 10:54 | |
Inderdaad Mishehoe! Ik vind dat je enorm goed schrijft! En ik heb al zo vaak gezegd: Je kan ook gelukkig zijn als je niet-joods bent!
En inderdaad, de gemara vraagt: hoe is het mogelijk dat Mozes de Torah zelf heeft geschreven. Immers, het is toch niet mogelijk dat hij schrijft dat hij is gestorven? Daarop antwoord de gemara: Dat Moshe de Thora heeft geschreven "bedemma". Er is een machloket (meningsverschil) in wat dat betekent. De ene zegt dat de letters met tranen waren geschreven, maar dat ze nog vol en goed moesten worden geschreven, en de andere zegt, dat alle woorden aaneen waren "geplakt". En Jehoshua bin Nun, moest die woorden apart zetten. Er zijn nog andere "pshotim" (uitleg) over dat woord, maar die herinner ik me niet. |
25-07-2003, 13:06 | ||
Citaat:
25-07-2003, 13:20 | |
Wel, ik heb wel commentaar. Waarom wil je een bewijs dat Mozes NIET naar de hemel is gegaan? Overigens is jouw commentaar heel kinderachtig en (vaak) zonder tegenargumenten. Wel, dat Mohammed niet lezen kon en niet kon schrijven, dat wist je al waarschijnlijk. Zijn volgelingen schreven het voor hem. Nu het is hoogst waarschijnlijk dat die dan dingen schreven (knutselden) in de koran! En als ik vragen mag: vanwaar komt het nieuwe testament?
Verder zeg je dat Jezus de zoon van g'd is. De Messias moet een zoon van (koning) David zijn. Nu als het Christendom zegt dat Jezus geen vader had, dan is het niet mogelijk dat hij de Messias is. Immers, een stamboom gaat normaal langs de vader?!! Dus, dat Jezus de Messias is, klopt al niet. Terwijl de Christenen almaar blijven volhouden dat Jezus de Messias is! En wat wil je me nou bijbrengen met die "brief" van die Rabbijn?? "Zelfbewuste embryo's zijn een redelijk gewoon mythologie". Makkelijk, om zo alles af te slaan! Come on! Cut the crap! Net zo makkelijk als je het volgende stukje afslaat! "lucky guesses", ja. Je wil zeker nog dat ik je gelijk geef!? |
25-07-2003, 13:23 | |
Dat de wereld 5 miljard jaar oud is, mogen ze van mijn part blijven beweren. Er zijn zaken die misschien door de eeuwen heen de eigenschappen hebben gekregen van 5 miljard oude voorwerpen. Wat niet betekent dat die dat wel zijn. Net zoals iemand van 20 jaar oud al wit haar kan hebben. De eigenschappen van een 60-jarige heeft hij, maar dat betekent niet per se dat hij wel zo oud is!
|
Advertentie |
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Vragen over het Jodendom .yaisha. | 2 | 17-05-2011 15:25 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
[Religie] Vragen over het Jodendom Lydia Field | 28 | 01-11-2009 20:58 | |
Diverse vragen omtrent het Jodendom Verwijderd | 58 | 28-06-2006 06:46 | |
het Jodendom Eviellan | 63 | 02-12-2004 21:38 | |
Is de vrouw minderwaardig in het Jodendom? Oum Taqiyyah | 45 | 06-12-2003 15:07 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
jodendom.... het geloof van het geweld CraigDavid | 120 | 20-06-2003 14:21 |