Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-07-2003, 14:09
SSER
SSER is offline
DEN HAAG | Miniatuurstadje Madurodam wordt waarschijnlijk over anderhalf jaar uitgebreid met een of meerdere moskeeën. Volgens directeur Peter Verdaasdonk moet Madurodam met z'n tijd mee. "We leven in een multiculturele samenleving. Moskeeën horen bij onze cultuur, ook in bouwkundig opzicht.".
Op dit moment onderzoeken beleidsmakers van Madurodam hoe de islamitische invloed op de Nederlandse samenleving het beste tot uitdrukking kan worden gebracht. "Binnen de islam bestaan diverse stromingen. We willen voorkomen dat we door voor één specifieke stroming te kiezen, andere groeperingen voor het hoofd stoten."

Nederland kent meerdere moskeeen die het straatbeeld een ander karakter geven. Het zou dus logisch zijn dat er een moskee in hoort, Madurodam is immers 'Klein Nederland'.
Ook vind ik het een mooi gebaar van de madurodammers die openstaan voor andere culturen.

Wat vinden jullie?
Oud 29-07-2003, 14:12
Verwijderd
Wat valt er te vinden? Het doel van Madurodam is het geven van een miniatuur-afspiegeling van de Nederlandse maatschappij en daar horen nu eenmaal ook moskeeën bij.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 14:15
SSER
SSER is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-07-2003 @ 15:12:
Wat valt er te vinden? Het doel van Madurodam is het geven van een miniatuur-afspiegeling van de Nederlandse maatschappij en daar horen nu eenmaal ook moskeeën bij.
Op andere forums waren er anders behoorlijk wat tegenstanders

'We beginnen Nederland zo langzamerhand kwijt te raken'
Oud 29-07-2003, 14:16
Verwijderd
Ik vind het een goed idee. We leven in een multiculturele samenleving en als we naar meer acceptatie willen van alle culturen, autochtoon en allochtoon moeten ook dit soort dingen gewoon worden. Nu wordt het nog gezien als een rariteit. Hoe meer je dit tegenkomt, hoe bekender het wordt en hoe minder angst er uiteindelijk zal zijn voor vreemde culturen. Ik ben dr dus helemaal voor.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 14:17
Verwijderd
Citaat:
SSER schreef op 29-07-2003 @ 15:15:

Ik denk dat we dat soort mensen maar beter kunnen kwijtraken
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 14:20
SSER
SSER is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-07-2003 @ 15:17:
Ik denk dat we dat soort mensen maar beter kunnen kwijtraken
Nah, dat zijn van die persoontjes die gehersenspoeld zijn door Pim Fortuyn...'stop de islamisering'
Oud 29-07-2003, 14:21
Orpa
Orpa is offline
Ik heb geen probleem het 1 moskee in madurodam, het hoort erbij. Maar meerdere, er zijn toch zeker ook weet ik hoeveel verschillende kerkelijke stomingen die allemaal een eigen uiterlijk hebben. En voorzover ik weet zijn er geen tientallen verschillende kerken in madurodam.......

Hou het bij 1 en het is prima, maar niet meer, 'het nederlandsegeloof' (ik weet dat dat er niet 1 is, maar ik probeer het een beetje te verkleinen, om niet op een ellenlange post uit te komen) is nog altijd groter dan het buitendlandse. En als ze dan toch bezig zijn voor ieder gellof iets neer te zetten kan ik ze wel een stukje op gang helpen: bouw ook een aantal sjoels (voor degenen die het niet weten: de synagoge is de 'joodse kerk' en de eenvoudige naam ervoor is sjoel). Want daarin zijn ook heel veel stromen. En waar komen de johovagetuigen samen, kijk uit dat je hen niet op de teentjes trap door niet voor hen ook een aantal praatsen na te bouwen.

sorrie, liet me een beetje meeslepen
Oud 29-07-2003, 14:36
Verwijderd
Ik merk het, ja.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 14:38
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
SSER schreef op 29-07-2003 @ 15:09:
DEN HAAG | Miniatuurstadje Madurodam wordt waarschijnlijk over anderhalf jaar uitgebreid met een of meerdere moskeeën. Volgens directeur Peter Verdaasdonk moet Madurodam met z'n tijd mee. "We leven in een multiculturele samenleving. Moskeeën horen bij onze cultuur, ook in bouwkundig opzicht.".
Op dit moment onderzoeken beleidsmakers van Madurodam hoe de islamitische invloed op de Nederlandse samenleving het beste tot uitdrukking kan worden gebracht. "Binnen de islam bestaan diverse stromingen. We willen voorkomen dat we door voor één specifieke stroming te kiezen, andere groeperingen voor het hoofd stoten."

Nederland kent meerdere moskeeen die het straatbeeld een ander karakter geven. Het zou dus logisch zijn dat er een moskee in hoort, Madurodam is immers 'Klein Nederland'.
Ook vind ik het een mooi gebaar van de madurodammers die openstaan voor andere culturen.

Wat vinden jullie?
Ik vind dat ze er een of twee mogen neerzetten maar ga niet voor elke stroming een moskee neerzetten, dat doet men ook niet met kerken, sjoels e.d..
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 14:38
Verwijderd
Citaat:
Orpa schreef op 29-07-2003 @ 15:21:
Ik heb geen probleem het 1 moskee in madurodam, het hoort erbij. Maar meerdere, er zijn toch zeker ook weet ik hoeveel verschillende kerkelijke stomingen die allemaal een eigen uiterlijk hebben. En voorzover ik weet zijn er geen tientallen verschillende kerken in madurodam.......

Hou het bij 1 en het is prima, maar niet meer, 'het nederlandsegeloof' (ik weet dat dat er niet 1 is, maar ik probeer het een beetje te verkleinen, om niet op een ellenlange post uit te komen) is nog altijd groter dan het buitendlandse. En als ze dan toch bezig zijn voor ieder gellof iets neer te zetten kan ik ze wel een stukje op gang helpen: bouw ook een aantal sjoels (voor degenen die het niet weten: de synagoge is de 'joodse kerk' en de eenvoudige naam ervoor is sjoel). Want daarin zijn ook heel veel stromen. En waar komen de johovagetuigen samen, kijk uit dat je hen niet op de teentjes trap door niet voor hen ook een aantal praatsen na te bouwen.
Daar ben ik het idd wel mee eens - voor zover ik kan zien is het alleen de Islamitische gemeenschap die het erover heeft dat ze niet geaccepteerd worden etc terwijl er heeeeeel veel verschillende godsdiensten zijn in Nederland. Er zijn er zat die ook zeer excentriek zijn en niet echt stroken met de Nederlandse norm van "normaal zijn" maar daar hoor je nooit wat over. Ik weet niet of dit aan de Allochtonen of de autochtonen ligt maar het is wel opvallend. En er wordt ook wel heel veel moeite gedaan om te zorgen dat de Islamitische cultuur geaccepteerd wordt. Misschien zelfs tot in het extreme, er zijn ook nog andere culturen.
Het staat volgensmij vast dat Pim Fortuyn absoluut geen goed gedaan heeft met het acceptatieproces maar om dan door te slaan naar de andere kant is ook geen goed idee.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 14:49
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
SSER schreef op 29-07-2003 @ 15:20:
Nah, dat zijn van die persoontjes die gehersenspoeld zijn door Pim Fortuyn...'stop de islamisering'
Oh?! Dus jij vind dat de 'islamitisering' zich door moet zetten?
Oud 29-07-2003, 15:18
Verwijderd
Citaat:
Dinalfos schreef op 29-07-2003 @ 15:49:
Heerlijk, die redenatie.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 15:25
SSER
SSER is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 29-07-2003 @ 15:49:
Doe je oogkleppen af.
Islamieten zijn Nederlanders zij zijn hier geboren en hier ligt ook hun toekomst. + Zij hebben allen de vrijheid om hun godsdienst te mogen belijden, net als jij.
Wat nou Islamisering?
Oud 29-07-2003, 15:28
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
SSER schreef op 29-07-2003 @ 16:25:
Doe je oogkleppen af.
Islamieten zijn Nederlanders zij zijn hier geboren en hier ligt ook hun toekomst. + Zij hebben allen de vrijheid om hun godsdienst te mogen belijden, net als jij.
Wat nou Islamisering?
ik denk de toenemende steun voor lijfstraffen oid? onee, daar zijn de lpf'ers juist voor
Oud 29-07-2003, 15:31
Verwijderd
Grappig. SSER zegt iets over personen die gehersenspoeld zouden zijn door Pim Fortuyn (de islamofoben). Dinalfos pikt dat op en gaat meteen compleet de andere kant op. Goed voorbeeld van hoe zwart/wit men wel niet denkt.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 15:51
MH
MH is offline
Ach, doe dan nog een synagoge erbij (er zijn immers redelijk wat joden in NL) maar zet niet iedere kerk in de miniatuurstad. Straks moet de urkse gereformeerde kerk erbij en gooien ze ook de Staphorster variant ernaast. Dan wordt het erg druk in madurodam.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 16:23
Verwijderd
Citaat:
MH schreef op 29-07-2003 @ 16:51:
Ach, doe dan nog een synagoge erbij (er zijn immers redelijk wat joden in NL) maar zet niet iedere kerk in de miniatuurstad. Straks moet de urkse gereformeerde kerk erbij en gooien ze ook de Staphorster variant ernaast. Dan wordt het erg druk in madurodam.
je kunt ook overdrijven
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 17:02
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-07-2003 @ 15:12:
Exact. Daarbij zijn moskeeën soms echt schitterende gebouwen. Ik denk aan die ene in Rotterdam-West, vlak naast het spoor.
Oud 29-07-2003, 17:21
Isa
Isa is offline
Citaat:
SSER schreef op 29-07-2003 @ 15:15:

ik ben eerder blij dat dit land eindelijk zijn naam eer aan doet!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 18:08
Verwijderd
Damn, het gaat over madurodam, iets voor toeristen, dus gaat het echt nergens over. Van mij mogen ze er zelfs beelden van Stalin inzetten, wat boeit het.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 18:59
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 29-07-2003 @ 18:02:
Exact. Daarbij zijn moskeeën soms echt schitterende gebouwen. Ik denk aan die ene in Rotterdam-West, vlak naast het spoor.
Ja, dat ding tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum toch? Dat is echt net Disneyland he...of hoe heet dat ding ook alweer hier in Nederland, Villa Volta in de Efteling geloof ik
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 19:04
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-07-2003 @ 19:59:
Ja, dat ding tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum toch? Dat is echt net Disneyland he...of hoe heet dat ding ook alweer hier in Nederland, Villa Volta in de Efteling geloof ik
Ja, die bedoel ik. En die lijkt meer op de Fata Morgana, ook uit de Efteling.
Oud 29-07-2003, 19:47
Verwijderd
als grapjassen er maar geen hakenkruizen op gaan kladden
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 19:55
Zaina
Zaina is offline
Hakenkruisjes..
Oud 29-07-2003, 19:58
Verwijderd
Citaat:
Zaina schreef op 29-07-2003 @ 20:55:
Hakenkruisjes..
Met stiftjes zeker?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 19:59
naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik bedenk me ineens: wanneer zal men op het idee komen om het huis van Pim Fortuyn na te bouwen in Madurodam?
Oud 29-07-2003, 20:02
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 29-07-2003 @ 20:59:
Ik bedenk me ineens: wanneer zal men op het idee komen om het huis van Pim Fortuyn na te bouwen in Madurodam?
Pal naast de moskee, wuhahaha!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 20:13
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef op 29-07-2003 @ 21:02:
Ghegheghe
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 20:32
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 29-07-2003 @ 21:02:
En dan beide attracties met een muntjesmachine: als je een muntje in de moskee gooit, hoor je een imam de gelovigen oproepen tot het gebed, en als je een muntje in het huis van Pim gooit, hoor je de stem van Pim: 'de islam is een achterlijke cultuur'.
Oud 29-07-2003, 20:51
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
SSER schreef op 29-07-2003 @ 16:25:
Doe je oogkleppen af.
Islamieten zijn Nederlanders zij zijn hier geboren
Gaarne niet generaliseren.

Citaat:
en hier ligt ook hun toekomst. + Zij hebben allen de vrijheid om hun godsdienst te mogen belijden, net als jij.
Helemaal mee eens. Echter, de overheid heeft de plicht om dergelijke geladen wapens in toom te houden en niet rond te laten slingeren.
Oud 29-07-2003, 21:31
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 29-07-2003 @ 21:32:
En dan beide attracties met een muntjesmachine: als je een muntje in de moskee gooit, hoor je een imam de gelovigen oproepen tot het gebed, en als je een muntje in het huis van Pim gooit, hoor je de stem van Pim: 'de islam is een achterlijke cultuur'.
Oei oei, naam onbekend toch!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 21:49
Martian
Martian is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 29-07-2003 @ 18:21:
?
Oud 29-07-2003, 21:50
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 29-07-2003 @ 22:31:
Oei oei, naam onbekend toch!
Tsja, dat beeld sudderde een tijdje door in mijn hoofd, en dan komen er zulke dingen uit...
Oud 29-07-2003, 22:08
Zaina
Zaina is offline
Ik ken dat
Oud 30-07-2003, 02:09
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 29-07-2003 @ 21:51:

Helemaal mee eens. Echter, de overheid heeft de plicht om dergelijke geladen wapens in toom te houden en niet rond te laten slingeren.
islam = geladen wapen. juist ja.
Oud 30-07-2003, 02:12
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Zijn ze daar wel helemaal lekker in hun bovenkamertje?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 02:20
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 30-07-2003 @ 03:12:
ja. allemaal. in tegenstellinbg tot aanhangers van ander egeloven
Oud 30-07-2003, 05:52
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Waarom zouden ze dat niet zijn? Wat is er mis met een moskee na willen bouwen in een park dat de afspiegeling van Nederland wil zijn?
Oud 30-07-2003, 07:21
Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Zeker een goed idee. Een afspiegeling van Nederland idd.

Mooi dat hier de logica van wordt ingezien.
Oud 30-07-2003, 07:55
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 29-07-2003 @ 18:21:
Ja, eindelijk liggen we in het Noordduitse Laagland!

Oh wait
Oud 30-07-2003, 08:22
Verwijderd
Citaat:
Hoezo, mis je een trainingskamp voor terroristen?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 12:34
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 29-07-2003 @ 21:32:

Natuurlijk is het een prima idee om een moskee in Madurodam te zetten, mits het een exemplaar is dat het bekijken waard is. Een moskee die er niet uitziet, dat hoeft voor mij niet zo nodig.
Oud 30-07-2003, 13:33
ExeCute
ExeCute is offline
Weet je wat ze ook nog niet hebben in madurodam: moslim extremisten die aanslagen plegen en jongeren rondselen en dat is ook een gedeelte van onze Nederlandse samenleving dus ik wil dat er dan voor die moskee jongeren geronseld gaan worden anders is het niet representatief voor onze samenleving.
Oud 30-07-2003, 13:37
SSER
SSER is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 29-07-2003 @ 21:51:

En een paar regels daarvoor zeg je:

Citaat:
Gaarne niet generaliseren.
Weet je zelf wel wat je allemaal uitkraamt man
Oud 30-07-2003, 13:37
red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
ExeCute schreef op 30-07-2003 @ 14:33:
Weet je wat ze ook nog niet hebben in madurodam: moslim extremisten die aanslagen plegen en jongeren rondselen en dat is ook een gedeelte van onze Nederlandse samenleving dus ik wil dat er dan voor die moskee jongeren geronseld gaan worden anders is het niet representatief voor onze samenleving.
ik hoop echt dat je een grapje maakt, of dat je dronken bent........WAAR IN NEDERLAND ZIJN ER GVD AANSLAGEN GEPLEEGD DOOR MOSLIM EXTREMISTEN?
Oud 30-07-2003, 13:41
ExeCute
ExeCute is offline
Citaat:
gegennazis schreef op 30-07-2003 @ 14:37:
ik hoop echt dat je een grapje maakt, of dat je dronken bent........WAAR IN NEDERLAND ZIJN ER GVD AANSLAGEN GEPLEEGD DOOR MOSLIM EXTREMISTEN?
Ze worden hier voorbereid om in het buitenland toe te slaan, dus als we dan naast die moskee een achterstandwijk bouwen en daar madurodam moslim mensjes opleiden om aanslagen te plegen in buitenlandse madurodam parken hebben we een juiste afspiegeling van onze samenleving.
Oud 30-07-2003, 13:44
SSER
SSER is offline
Citaat:
ExeCute schreef op 30-07-2003 @ 14:41:
Ze worden hier voorbereid om in het buitenland toe te slaan, dus als we dan naast die moskee een achterstandwijk bouwen en daar madurodam moslim mensjes opleiden om aanslagen te plegen in buitenlandse madurodam parken hebben we een juiste afspiegeling van onze samenleving.
Zullen we dan ook maar blanke, gewelddadige hooligans neerpleuren, dat maakt het beeld helemaal compleet
Oud 30-07-2003, 13:44
red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
ExeCute schreef op 30-07-2003 @ 14:41:
hahahahahaha, je bent dronken......kerel, ik heb er nog nooit iets van gemerkt dus t is geen probleem imho!

die twee vliegtuigjes in de torens, zijn geen reden om nu alle moslims over 1 kam te scheren.
Oud 30-07-2003, 13:45
red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
SSER schreef op 30-07-2003 @ 14:44:
Zullen we dan ook maar blanke, gewelddadige hooligans neerpleuren, dat maakt het beeld helemaal compleet
ja idd, en een paar neonazis
Reageren

Regels voor berichten