Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Voor de topicstarter: Mijn advies is eerst te zorgen dat je van de stress en negatieve gedachten afkomt. Daarvoor is een goede nachtrust echter ook belangrijk, hetgeen je misschien nu wel in een negatieve spiraal brengt. Je zou kunnen proberen door 's nachts een suikerloos hapje te eten jezelf tot slaap te brengen. Een biertje of een glas wijn kan zijn werk ook verrichten op dat gebied. TV kijken of een boek lezen helpt ook. Als dat niet helpt, zou je misschien baat kunnen hebben bij een natuurlijk slaapmiddel. En ja, ook een flinke dosis sport voor het slapengaan werkt. |
![]() |
||
Citaat:
En btw, ik kan er toch ook niets aan doen dat jij precies hetzelfde doet, maar dan met bier of wijn... ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En btw, ik zeg niet dat ik hetzelfde doe met bier of wijn. Ik zeg alleen dat het werkt. ![]() |
![]() |
|
![]() |
misschien moet je van te voren alles van je af schrijven wat je dwars zit, dat wil nog weleens werken
wat bij mij ook weleens helpt is mijn eigen droom bedenken (klinkt misschien heel stom) ik bedenk dan een leuk verhaaltje waar ik steeds verder op in ga meestal val ik vanzelf in slaap omdat het kalmerend is
|
Ik heb ook zoiets. Heb hele lange tijd 's nachts geleefd en overdags geslapen. Zeg maar 7:00 naar bed, rond 17:00 opstaan en 18:00 avondeten met rest gezin...
Nu probeer ik wel overdag te 'leven', alleen lukt nog niet echt goed. Slapen is bij mij een probleem, voor mijn werk moet ik om 5:30 opstaan, ik slaap sowieso niet voor 2:00 's avonds, dus heb ik doordeweeks maar iets van 4 of hooguit 5 a 6 uur slaap. In het weekend slaap ik wel meer, soms 12 uur achter elkaar, alleen word meestal wakker gemaakt door anderen... Heb het er ook vaak over gehad met hulpverleners. Het belangrijkste is dat je een slaaphygiene opbouwt die voor jouw gezond is. Je heb ongeveer 8 uur slaap nodig, gemiddeld genomen. Zo kan je de tijden bepalen waarop je gaat slapen, of wenst te willen gaan slapen. Afhankelijk van het uur waarop je opstaat. Vlak voordat je wil gaan slapen moet je tot rust komen. Met veel gedachtes die door je hoofd rondspoken is het haast nutteloos om in slaap te willen komen. Je zal dan enkel blijven denken en doordrafen tot je van vermoeidheid, die dit denken met zich meebrengt, uitgeput in slaap valt. Aangezien je hierdoor, al dit denkwerk, een groot deel van je slaap niet kan benutten moet er verandering komen. Voordat je gaat slapen moet je iets doen dat rustgevend is. Dit kan zijn muziek luisteren, een boek lezen..tv kijken gaat eigenlijk dan al te ver net zoals activiteiten achter de computer. Mijn psych had zelfs al zijn bedenkingen bij gitaar spelen. Iets als thee drinken voordat je gaat slapen of iets eten, geen complete maaltijd dan, kan ook helpen om tot rust te komen. Je moet alleen zelf kijken wat voor jouw het beste werkt. Wat jouw rust geeft en als dat voor jouw tv kijken of even naar buiten gaan, moet je dat gewoon doen. Het opschrijven van jouw gedachtengang wil ook nog weleens helpen, alleen niet bij iedereen. Als ik bijvoorbeeld mijn gedachtes ga opschrijven, ga ik er alleen nog maar meer over nadenken. Wat ******** ook al zei, je moet niet de gedachte hebben van :"Ik moet nu slapen!" Dit werkt niet. Net zoals bij de gedachte, "Ik moet een leuke tijd hebben bij het feest vanavond". Deze gedachtes kan je vervangen door willen. Ik wil graag nu slapen, maar als ik niet gelijk in slaap val is dat helemaal geen ramp. Als de rust in jouw gedachtenstroom is hersteld word het al een stuk makkelijker om te slapen. Ook is er nog een onderscheid in het rusten. Slapen heeft 2 doelen: Het eerste is lichamelijk uitrusten, het tweede mentaal uitrusten. Op het moment doe ik werk dat hoofdzakelijk lichamelijke arbeid vereist. Kortom mentaal hoef ik niet erg uitgerust te zijn om mijn werk te doen. Dat heeft als voordeel dat ik ook rustig op bed kan liggen en kan uitrusten om mijn lichaam te laten rusten. Doch als je geen lichamelijke arbeid hebt, maar vooral mentale arbeid, als school, studie etc, dan is het mentale deel van vitaal belang. Ik zal kijken of ik nog wat meer info kan vinden over slaaphygiene etc, als je daar tenminste behoefte aan hebt..? In elk geval sterkte.
|
lezen werkt idd altijd goed... maar neem geen verslavend boek wat je per se moet uitlezen tot diep in de nacht...
![]() succes met slapen.... ![]()
|
saving privat ryan:
niet denken: "ik moet slapen" maar: "ik moet wakker blijven!" ![]() (btw helpt dat echt, verder zou ik proberen een wekker extra vroeg te zetten en weer in een normaal ritme te komen. vakantie is slecht voor je ![]()
|
![]() |
Ik kan je niet helpen, ik heb precies hetzelfde probleem.
Ik moet altijd iets gegeten hebben, in mijn dagboek geschreven hebben, keyboardgespeeld hebben, voordat ik eindelijk een beetje in slaap kan komen. Hoewel dat ook maar zelden is. Ik luister altijd muziek als ik ga slapen, alleen ik zet hem nooit af. Zolang ik geen muziek aan heb staan ga ik veel meer nadenken, en dat is helemaal niets waard. Heel veel sterkte ermee iig ![]() Liefs, emi |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik kan ook niet slapen nu *het is half 3*, maar dat komt meer door het weer.
Vroeger las ik even voor het slapen, luisterde ik wat muziek en schreef in mijn dagboek. Dan kon ik weer rustig verder slapen. *als je gaat slapen, rustige muziek op zetten, alleen een beat ofzo, dat helpt bij mij wel goed* |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Tevens helpt meditatie mij om mijn hoofd 'te legen'... Wanneer ik me totaal ontspannen voel -wat een redelijke opgave is- kan ik daarna bijtijds (om +/- 2:00 uur) in slaap vallen... Een goudentip heb ik niet, maar misschien dat meditatie bij jou ook een positief effect heeft. Bij drogisten heb je ook valeriaan en sint jans kruid middeltjes. Ik persoonlijk vind ze suggestief, maar er zijn allicht mensen die er baad bij hebben. (Ps, wanneer je een anti-depressivum slikt, wordt het soms ontraden te combineren met dit soort middelen) succes! Avé, Joyce
Laatst gewijzigd op 09-08-2003 om 15:38. |
![]() |
|
Pilletjes die mij geweldig geholpen ben (en t kan me niet schelen of t verslavend of slecht is): valium, serotonine, en temazepam ofzoiets.
Een algehele relaxtere levenshouding zou je niet misstaan. Maar ja hoe kom je daar aan? Met het heden leven, als je een gevoel voelt het optimaal proberen te ervaren, niet plannen verder dan een paar dagen, besluiten dat je niet gaat nadenken over morgen ed, de dingen op je af laten komen, jezelf voorhouden dat alles overgaat, en dat het je niks helpt om je eerder zorgen te maken dan op het moment zelf. Vraag voordat je gaat slapen eens aan je dromen of ze willen verschijnen met een duidelijke boodschap over dit gepieker, wat je ermee moet doen. Oordoppen in, licht uit, gordijnen dicht, (nat) washandje op je ogen zodat je echt geen flikker meer ziet, dan kun je je in ieder geval al niet laten afleiden door dingen om je heen en val je ook sneller in slaap, althans ik wel. Slaap en dagritme aanhouden, op vaste tijden gaan slapen/opstaan. Je bedje 'cosey' maken, met kussens, dekentjes, knuffeltjes, boeken die je wilt lezen als t niet lukt, alles bij de hand voor als t niet lukt, geeft een veilig gevoel. Jezelf niet dwingen om te moeten slapen. Relativeren, lachen om de situatie, het accepteren en voor je het weet lig je te knorren. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
ik denk altijd heel veel, over van alles en nog wat, slaap ook altijd heel onrustig.
Maar als alles goed gaan dan slaap ik een stuk beter... ga ik bijvoorbeeld 10 uur op bed en dan slaap ik 11/12 uur, das normaal enzo... maar alles wou niet zo op school afgelopen jaar, en zat veel te piekeren over dat ik het wel zou halen of niet, daardoor kreeg ik slaaptekort, soms dan sliep ik een hele nacht niet en dan weer paar uurtjes maar gewoon veel te weinig om op te leven... zo kwam ik dus in een cirkel terecht van telaat komen, nog meer problemen doordat ik meer lessen had gemist... werk bleef liggen omdat ik er te moe voor was geen energie meer had... en zo begon ik nog meer te piekeren... aan het eind van het schooljaar heb ik alles op alles gezet, ondanks dat ik zo moe was naar school geweest, en uiteindelijk met veel geluk het 1e jaar gehaald... en nu in de vakantie geen zorgen en dergelijke... dus ik sliep prima tot 3 dagen geleden toen mijn buurvrouw is overleden... hele nacht niet geslapen.. andere dag vrijgenomen van het werk en nu zijn we 3 dagen verder en heb gemiddeld 10 uurtjes slaap gehad.... ga nu 2 dagen daarvan om 8 uur naar mijn werk toe... ik zie heel erg tegen de crematie op... en denk veel aan haar snachts enzo dus weer denken.... ik ben gewoon ook een enorme denker zit in mij.... en waar het bij mij ook mee te maken heeft, ik ben echt een nachtmens (niet dat ik snachts leef in tegenstelling) maar savonds leef ik op... en sochtens ben ik niet uit bed te branden, nog een factor wat dus meespeeld.... gelukkig is dit nog maar 3 dagen maar als je het over een tijd van een jaar hebt gaat het echt problemen opleveren... met mij komt het wel goed, ik heb nu zo mijn manieren, als ik bijvoorbeeld veel denk van ohw shit dat moet nog, en dat, en dat en en en en en en.... dan denk ik, van nu rustig, je kan er op dit moment toch niks aan doen dus waarom zet je het niet uit je gedachte.... is iets waar ik veel baat bij heb... ik heb dit al sinds groep acht... soms gaat het tijden goed... dan weer tijden wat slechter, ben blij dat ik niet de enige ben. en misschien heb je iets aan mijn tip.
|
![]() |
Hmmja. Een boek lezen werkt altijd verreweg het beste bij mij.
![]() ![]() En tsja, als die kleine truukjes niet helpen zou 'k inderdaad met iemand gaan praten over pilletjes. Lormetazapam en Oxazepam zijn zeker aan te raden. (dat homeopathische werkt volgens mij voor geen zak. maar dat is slechts mijn mening. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() kuzzies mir |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eindexamens 2012 |
Eind Examen Stress bobpietersz | 6 | 13-05-2012 21:27 | |
Lichaam & Gezondheid |
Wat brengt snelle pijnverlichting bij rugpijn? Verwijderd | 15 | 28-07-2011 21:58 | |
De Kantine |
Heerlijk Saai gevuld van binnen :bloos: #1260 Martiño | 500 | 30-12-2010 17:06 | |
Liefde & Relatie |
Hoe voel je je op relationeel gebied #90 metallica | 497 | 04-09-2008 19:40 | |
De Kantine |
Weerwolfspel #50² Verwijderd | 146 | 26-08-2008 07:00 | |
ARTistiek |
Resultaat van een nacht niet kunnen slapen: 3d-hoofd GeritoDM | 9 | 29-06-2003 20:15 |