Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2003, 23:38
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
hey,
k kan dus echt niet meer slapen, het lukt me gewoon niet, dan lig k in me bed en gaan dr allemaal gedachtes door me heen, allemaal tegelijk.. allemaal door elkaar.. k word dan echt gek..

dan denk k weer aan wat k gegeten heb, of wat k de komende dagen moet doen, en moet eten, en dat ik straks weer naar school moet, hoe dat zal gaan, dan weer hoe k het beste me littekens kan verbergen dan weer aan wat andere van me denken.. enz... en dat gaat maar door...
k ga dan meestal muziek luisteren, en dan moet k me echt concentreren op de tekst, en als k dan zo moe ben en de muziek afzet, ga k weer nadenken.. soms slaap k echt pas 's ochtends vroeg, ja daarvoor ook wel maar dan echt onrustig.. k word hier echt niet goed van , en k vraag me af of iemand tips heeft of dit herkent..

kuzzies mir
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2003, 23:41
VG
VG is offline
Meestal loop ik dan gewoon even naar buiten, rook mijn sigaretje en geniet van de pure stilte...

Dan koud vlug me bed weer in en lekker slapen..

Maar ik wil je nergens toe aanzetten... Skip anders het sigaretje maar...
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 01:38
Blisss
Blisss is offline
Nee, totaal geen last van. Maar kun je daarvoor dan niet gewoon slaappillen gebruiken? Ik heb er geen verstand, maar lijkt me toch dat die daarvoor bedoeld zijn. Ga anders een keer naar de huisarts
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 08:04
wilco984
wilco984 is offline
Ik sliep vandaag wel laat pas.. Ging om 01:30 naar bed.. en om 3:00 sliep ik pas.. om 8:30 weer wakker te worden.. Toch wel wat langer... weet ik.. maar ook niet echt relaxt.. Vaak word ik ook 7:42 automatisch wakker.. heel vreemd...
Oud 02-08-2003, 08:05
Verwijderd
Zorg er voor dat je voordat je naar bed gaat een 'leeg' hoofd hebt. Das moeilijk, maar dan kun je wel sneller slapen. Lees bijvoorbeeld als je in bed ligt nog een half uurtje en/of schrijf alles van je af in een dagboek. Een beetje wat jij al met muziek doet. Maar misschien helpt het van je afschrijven, dan is het 'uit' je hoofd. En anders jezelf verplicht aan iets anders laten denken, ga bv. tellen en concentreer je alleen daar maar op. Verbied jezelf om aan andere dingen dan aan het tellen te denken. Kan helpen, maar dan moet je wel streng genoeg zijn voor jezelf. Je zou ook ietsje later naar bed kunnen gaan, zodat je al wat moeier bent... En/of doe ontspanningoefeningen voor het slapen. 't zijn allemaal maar tips...misschien werken ze, misschien ook niet... Ga anders een keertje langs de dokter, voor slaappillen bv.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 08:07
Verwijderd
Je maakt jezelf gek en dat is nergens voor nodig.

Als ik jouw tekst zo lees, kom je over als iemand die er heel erg mee zit hoe anderen over jou denken. Daarnaast ben je ook met jezelf bezig "ik moet dit, ik moet dat" .. je wil jezelf ook niet teleurstellen .. "want als ik dit nou niet doe, val ik weer terug" (right?).

Ik denk dat het in eerste instantie belangrijk is dat je anders tegen jezelf aankijkt. Probeer erin te geloven dat dingen wel goed komen, want je gaat er echt aan onderdoor als je het steeds iedereen naar zijn zin wil maken of steeds allerlei eisen aan jezelf gaat stellen (en jezelf dus moet dwingen om eraan te voldoen).

Doe gewoon de dingen waar je jezelf het beste bij voelt. Als het jou lukt beter door de dag te komen zal je ook beter slapen.

En nog iets: als jij denkt "ik moet slapen" is de kans dat het je lukt veel kleiner dan wanneer je gewoon lekker in je bed gaat liggen en aan iets leuks denkt
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 08:07
Verwijderd
Ik val de afgelopen nachten ook pas heel laat (naja, tegen 2.00u) in slaap en dan slaap ik tot een uur of 8. Soms slaap ik dan overdag nog even (zou je ook kunnen doen, 'in geval van nood'). 't komt denk ik ook doordat er weinig tot geen ritme is, in de vakantie.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 09:20
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 02-08-2003 @ 09:07:
Ik val de afgelopen nachten ook pas heel laat (naja, tegen 2.00u) in slaap en dan slaap ik tot een uur of 8. Soms slaap ik dan overdag nog even (zou je ook kunnen doen, 'in geval van nood'). 't komt denk ik ook doordat er weinig tot geen ritme is, in de vakantie.
idd ik heb ook heel erg last van een verstoord ritme.

Lezen voor het slapen gaan helpt echt goed hoor.
Je hoofd wordt er lekker opgeruimd van.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 09:26
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Citaat:
VG schreef op 02-08-2003 @ 00:41:
Meestal loop ik dan gewoon even naar buiten, rook mijn sigaretje en geniet van de pure stilte...

Dan koud vlug me bed weer in en lekker slapen..

Maar ik wil je nergens toe aanzetten... Skip anders het sigaretje maar...
Werkelijk waar een geniaal middel om de zuurstoftoevoer naar de hersenen te verminderen en een slaap te forceren.

Voor de topicstarter: Mijn advies is eerst te zorgen dat je van de stress en negatieve gedachten afkomt. Daarvoor is een goede nachtrust echter ook belangrijk, hetgeen je misschien nu wel in een negatieve spiraal brengt. Je zou kunnen proberen door 's nachts een suikerloos hapje te eten jezelf tot slaap te brengen. Een biertje of een glas wijn kan zijn werk ook verrichten op dat gebied. TV kijken of een boek lezen helpt ook. Als dat niet helpt, zou je misschien baat kunnen hebben bij een natuurlijk slaapmiddel. En ja, ook een flinke dosis sport voor het slapengaan werkt.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 09:45
VG
VG is offline
Citaat:
Ochlocraat schreef op 02-08-2003 @ 10:26:
Werkelijk waar een geniaal middel om de zuurstoftoevoer naar de hersenen te verminderen en een slaap te forceren.
Anti-roker? Er wordt hier enkel en alleen maar om tips gevraagd of ervaringen...

En btw, ik kan er toch ook niets aan doen dat jij precies hetzelfde doet, maar dan met bier of wijn...
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 10:05
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Citaat:
VG schreef op 02-08-2003 @ 10:45:
Anti-roker? Er wordt hier enkel en alleen maar om tips gevraagd of ervaringen...

En btw, ik kan er toch ook niets aan doen dat jij precies hetzelfde doet, maar dan met bier of wijn...
Hoe kan een weldenkend mens pró roken zijn en hoe kan een roker weldenkend zijn?

En btw, ik zeg niet dat ik hetzelfde doe met bier of wijn. Ik zeg alleen dat het werkt.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 18:19
gothicje
gothicje is offline
misschien moet je van te voren alles van je af schrijven wat je dwars zit, dat wil nog weleens werken
wat bij mij ook weleens helpt is mijn eigen droom bedenken (klinkt misschien heel stom) ik bedenk dan een leuk verhaaltje waar ik steeds verder op in ga meestal val ik vanzelf in slaap omdat het kalmerend is
Oud 02-08-2003, 22:30
Verwijderd
Ik heb precies hetzelfde als jou.Lange slapeloze nachten vol gedachten.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 23:39
Kazanka
Kazanka is offline
Ik heb ook zoiets. Heb hele lange tijd 's nachts geleefd en overdags geslapen. Zeg maar 7:00 naar bed, rond 17:00 opstaan en 18:00 avondeten met rest gezin...

Nu probeer ik wel overdag te 'leven', alleen lukt nog niet echt goed. Slapen is bij mij een probleem, voor mijn werk moet ik om 5:30 opstaan, ik slaap sowieso niet voor 2:00 's avonds, dus heb ik doordeweeks maar iets van 4 of hooguit 5 a 6 uur slaap. In het weekend slaap ik wel meer, soms 12 uur achter elkaar, alleen word meestal wakker gemaakt door anderen...

Heb het er ook vaak over gehad met hulpverleners. Het belangrijkste is dat je een slaaphygiene opbouwt die voor jouw gezond is. Je heb ongeveer 8 uur slaap nodig, gemiddeld genomen. Zo kan je de tijden bepalen waarop je gaat slapen, of wenst te willen gaan slapen. Afhankelijk van het uur waarop je opstaat. Vlak voordat je wil gaan slapen moet je tot rust komen. Met veel gedachtes die door je hoofd rondspoken is het haast nutteloos om in slaap te willen komen. Je zal dan enkel blijven denken en doordrafen tot je van vermoeidheid, die dit denken met zich meebrengt, uitgeput in slaap valt. Aangezien je hierdoor, al dit denkwerk, een groot deel van je slaap niet kan benutten moet er verandering komen. Voordat je gaat slapen moet je iets doen dat rustgevend is.

Dit kan zijn muziek luisteren, een boek lezen..tv kijken gaat eigenlijk dan al te ver net zoals activiteiten achter de computer. Mijn psych had zelfs al zijn bedenkingen bij gitaar spelen. Iets als thee drinken voordat je gaat slapen of iets eten, geen complete maaltijd dan, kan ook helpen om tot rust te komen. Je moet alleen zelf kijken wat voor jouw het beste werkt. Wat jouw rust geeft en als dat voor jouw tv kijken of even naar buiten gaan, moet je dat gewoon doen. Het opschrijven van jouw gedachtengang wil ook nog weleens helpen, alleen niet bij iedereen. Als ik bijvoorbeeld mijn gedachtes ga opschrijven, ga ik er alleen nog maar meer over nadenken.

Wat ******** ook al zei, je moet niet de gedachte hebben van :"Ik moet nu slapen!" Dit werkt niet. Net zoals bij de gedachte, "Ik moet een leuke tijd hebben bij het feest vanavond". Deze gedachtes kan je vervangen door willen. Ik wil graag nu slapen, maar als ik niet gelijk in slaap val is dat helemaal geen ramp.

Als de rust in jouw gedachtenstroom is hersteld word het al een stuk makkelijker om te slapen. Ook is er nog een onderscheid in het rusten. Slapen heeft 2 doelen: Het eerste is lichamelijk uitrusten, het tweede mentaal uitrusten.
Op het moment doe ik werk dat hoofdzakelijk lichamelijke arbeid vereist. Kortom mentaal hoef ik niet erg uitgerust te zijn om mijn werk te doen. Dat heeft als voordeel dat ik ook rustig op bed kan liggen en kan uitrusten om mijn lichaam te laten rusten. Doch als je geen lichamelijke arbeid hebt, maar vooral mentale arbeid, als school, studie etc, dan is het mentale deel van vitaal belang.

Ik zal kijken of ik nog wat meer info kan vinden over slaaphygiene etc, als je daar tenminste behoefte aan hebt..?

In elk geval sterkte.
Oud 03-08-2003, 09:36
C'est moi
C'est moi is offline
ik herken het van het slapen, ik doe altijd dan met mn been wiegen. en dan tel ik tot ja zover dat ikkom begin gewoon te tellen val ik vanzelf in slaap van
Oud 06-08-2003, 18:48
black~light
black~light is offline
lezen werkt idd altijd goed... maar neem geen verslavend boek wat je per se moet uitlezen tot diep in de nacht... wat mij altijd helpt is smssen met vrienden, dan weet k dat ik niet de enige ben diej nog wakker is op dat tijdstip, dat geeft een soort bevredeging.

succes met slapen.... liefs, mij.
Oud 07-08-2003, 00:10
Xanatos
Xanatos is offline
saving privat ryan:

niet denken:
"ik moet slapen"

maar:
"ik moet wakker blijven!"

(btw helpt dat echt, verder zou ik proberen een wekker extra vroeg te zetten en weer in een normaal ritme te komen. vakantie is slecht voor je )
Oud 07-08-2003, 00:27
emi
emi is offline
Ik kan je niet helpen, ik heb precies hetzelfde probleem.
Ik moet altijd iets gegeten hebben, in mijn dagboek geschreven hebben, keyboardgespeeld hebben, voordat ik eindelijk een beetje in slaap kan komen. Hoewel dat ook maar zelden is.

Ik luister altijd muziek als ik ga slapen, alleen ik zet hem nooit af. Zolang ik geen muziek aan heb staan ga ik veel meer nadenken, en dat is helemaal niets waard.

Heel veel sterkte ermee iig

Liefs,
emi
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 01:30
Verwijderd
Ik kan ook niet slapen nu *het is half 3*, maar dat komt meer door het weer.

Vroeger las ik even voor het slapen, luisterde ik wat muziek en schreef in mijn dagboek.

Dan kon ik weer rustig verder slapen.

*als je gaat slapen, rustige muziek op zetten, alleen een beat ofzo, dat helpt bij mij wel goed*
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 13:47
Verwijderd
Citaat:
Hoe kan een weldenkend mens pró roken zijn en hoe kan een roker weldenkend zijn?
vechten?

ontopic:

Het is belangrijk dat je voor je gaat slapen al redelijk tot rust bent gekomen. Soms lukt me dat en dan slaap ik heel goed, maar meestal lukt het me niet
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 15:38
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 02-08-2003 @ 09:07:
Zeker met die warmte is het een goed idee om 's middags even te slapen, ik deed dat in Toscane ook toen het daar 40 graden was, dan slaap je bijvoorbeeld tussen 1 en 3, dan is het ook het warmst. Ik dacht eerst dat ik dan juist niet kon slapen maar als je stil op bed ligt heb je het vaak al minder warm en zweet je ook minder. 's avonds kan je dan veel later naar bed, ik ging meestal pas rond een uur of 1 naar bed omdat het eerder nog veel te warm was.
Oud 09-08-2003, 15:36
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
mir_1986 schreef op 02-08-2003 @ 00:38:
hey,
k kan dus echt niet meer slapen, het lukt me gewoon niet, dan lig k in me bed en gaan dr allemaal gedachtes door me heen, allemaal tegelijk.. allemaal door elkaar.. k word dan echt gek..

><knip><

, en k vraag me af of iemand tips heeft of dit herkent..

kuzzies mir
In zekere zin zit er voor mij herkenning in jou verhaal... Op slaapmedicatie na (die je maar een paar weken mag gebruiken en waarvan je de gehele dag duffig voelt) is het enige alternatief voor mij een joint(...) NIET dat ik je nu wil aansporen om te gaan blowen!

Tevens helpt meditatie mij om mijn hoofd 'te legen'... Wanneer ik me totaal ontspannen voel -wat een redelijke opgave is- kan ik daarna bijtijds (om +/- 2:00 uur) in slaap vallen...

Een goudentip heb ik niet, maar misschien dat meditatie bij jou ook een positief effect heeft.

Bij drogisten heb je ook valeriaan en sint jans kruid middeltjes. Ik persoonlijk vind ze suggestief, maar er zijn allicht mensen die er baad bij hebben. (Ps, wanneer je een anti-depressivum slikt, wordt het soms ontraden te combineren met dit soort middelen)

succes!
Avé, Joyce

Laatst gewijzigd op 09-08-2003 om 15:38.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 04:27
muziekvlinder
muziekvlinder is offline
jij kan niet slapen?
ok, IK kan niet slapen
Oud 10-08-2003, 04:37
Verwijderd
Citaat:
muziekvlinder schreef op 10-08-2003 @ 05:27:
jij kan niet slapen?
ok, IK kan niet slapen
Je bent niet de enige.

@Ochlocraat: In dat geval ben ik niet weldenkend, of wel?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 02:55
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Pilletjes die mij geweldig geholpen ben (en t kan me niet schelen of t verslavend of slecht is): valium, serotonine, en temazepam ofzoiets.
Een algehele relaxtere levenshouding zou je niet misstaan. Maar ja hoe kom je daar aan? Met het heden leven, als je een gevoel voelt het optimaal proberen te ervaren, niet plannen verder dan een paar dagen, besluiten dat je niet gaat nadenken over morgen ed, de dingen op je af laten komen, jezelf voorhouden dat alles overgaat, en dat het je niks helpt om je eerder zorgen te maken dan op het moment zelf.
Vraag voordat je gaat slapen eens aan je dromen of ze willen verschijnen met een duidelijke boodschap over dit gepieker, wat je ermee moet doen.
Oordoppen in, licht uit, gordijnen dicht, (nat) washandje op je ogen zodat je echt geen flikker meer ziet, dan kun je je in ieder geval al niet laten afleiden door dingen om je heen en val je ook sneller in slaap, althans ik wel.
Slaap en dagritme aanhouden, op vaste tijden gaan slapen/opstaan.
Je bedje 'cosey' maken, met kussens, dekentjes, knuffeltjes, boeken die je wilt lezen als t niet lukt, alles bij de hand voor als t niet lukt, geeft een veilig gevoel.
Jezelf niet dwingen om te moeten slapen. Relativeren, lachen om de situatie, het accepteren en voor je het weet lig je te knorren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2003, 02:56
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Xanatos schreef op 07-08-2003 @ 01:10:
saving privat ryan:

niet denken:
"ik moet slapen"

maar:
"ik moet wakker blijven!"

(btw helpt dat echt, verder zou ik proberen een wekker extra vroeg te zetten en weer in een normaal ritme te komen. vakantie is slecht voor je )
oja en dan je ogen zo lang mogelijk openhouden willen ze vanzelf dicht.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 00:01
Tjaslon
Tjaslon is offline
Ach, het is de warmte die je van je slaap beroofd
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 00:04
Verwijderd
Citaat:
Ach, het is de warmte die je van je slaap beroofd
Bij mij heeft internet de laatste dagen er ook best wat mee te maken
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 10:41
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 12-08-2003 @ 12:40:
Als jij zo goud zou kunnen relativeren, dan heb jij geen pillen nodig.
ja maar mijn goude relativering komt meestal pas als ik me al uren lang heb zitten frustreren.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 16:04
vrijgezel
vrijgezel is offline
ik denk altijd heel veel, over van alles en nog wat, slaap ook altijd heel onrustig.
Maar als alles goed gaan dan slaap ik een stuk beter... ga ik bijvoorbeeld 10 uur op bed en dan slaap ik 11/12 uur, das normaal enzo...

maar alles wou niet zo op school afgelopen jaar, en zat veel te piekeren over dat ik het wel zou halen of niet, daardoor kreeg ik slaaptekort, soms dan sliep ik een hele nacht niet en dan weer paar uurtjes maar gewoon veel te weinig om op te leven...
zo kwam ik dus in een cirkel terecht van telaat komen, nog meer problemen doordat ik meer lessen had gemist... werk bleef liggen omdat ik er te moe voor was geen energie meer had... en zo begon ik nog meer te piekeren... aan het eind van het schooljaar heb ik alles op alles gezet, ondanks dat ik zo moe was naar school geweest, en uiteindelijk met veel geluk het 1e jaar gehaald...
en nu in de vakantie geen zorgen en dergelijke... dus ik sliep prima tot 3 dagen geleden toen mijn buurvrouw is overleden... hele nacht niet geslapen.. andere dag vrijgenomen van het werk en nu zijn we 3 dagen verder en heb gemiddeld 10 uurtjes slaap gehad.... ga nu 2 dagen daarvan om 8 uur naar mijn werk toe...
ik zie heel erg tegen de crematie op... en denk veel aan haar snachts enzo dus weer denken....
ik ben gewoon ook een enorme denker zit in mij....
en waar het bij mij ook mee te maken heeft, ik ben echt een nachtmens (niet dat ik snachts leef in tegenstelling) maar savonds leef ik op... en sochtens ben ik niet uit bed te branden, nog een factor wat dus meespeeld....
gelukkig is dit nog maar 3 dagen maar als je het over een tijd van een jaar hebt gaat het echt problemen opleveren...

met mij komt het wel goed, ik heb nu zo mijn manieren,
als ik bijvoorbeeld veel denk van ohw shit dat moet nog, en dat, en dat en en en en en en.... dan denk ik, van nu rustig, je kan er op dit moment toch niks aan doen dus waarom zet je het niet uit je gedachte.... is iets waar ik veel baat bij heb...
ik heb dit al sinds groep acht... soms gaat het tijden goed... dan weer tijden wat slechter,

ben blij dat ik niet de enige ben. en misschien heb je iets aan mijn tip.
Oud 14-08-2003, 18:32
Slashy
Slashy is offline
Hmmja. Een boek lezen werkt altijd verreweg het beste bij mij. Maar ik neem aan dat je dat al geprobeerd hebt. Ik vraag me nog iets af... word je er heel erg paniekerig van dat je niet slaapt? Ik bedoel, heb je zoiets van 'Kut nu val ik weer niet in slaap en ik heb het zooo nodig blablah?' Want dat had ik altijd en wat mij vrij veel geholpen heeft is daar gewoon vanaf te zien. Dan slaap je een week heel slecht. Nou én? Probeer daar in ieder geval iets luchtiger over te denken, probeer wat minder waarde te hechten aan het in slaap vallen. Als je steeds (onbewust) aan het nadenken bent over hoe graag je in slaap wil vallen lukt het niet. Dus ga gewoon lekker naar de huiskamer midden in de nacht, zet de tv aan en doe alsof het dag is. Dan merk je ineens hoe moe je bent. Er is mij zelfs een keer aangeraden gewoon expres een hele nacht op te blijven, zonder ook maar te proberen in slaap te vallen.

En tsja, als die kleine truukjes niet helpen zou 'k inderdaad met iemand gaan praten over pilletjes. Lormetazapam en Oxazepam zijn zeker aan te raden. (dat homeopathische werkt volgens mij voor geen zak. maar dat is slechts mijn mening. )
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 18:46
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
dat ken ik, ja. ik heb er zelf de laatste tijd ook heel veel last van. meestal ga ik dan even uit mn raam een sigaret roken, wat drinken (liefst melk ofzo) en wat lezen.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 19:52
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
Slashy schreef op 14-08-2003 @ 19:32:
Ik vraag me nog iets af... word je er heel erg paniekerig van dat je niet slaapt? Ik bedoel, heb je zoiets van 'Kut nu val ik weer niet in slaap en ik heb het zooo nodig blablah?'
jah, k word dan wel paniekerig oid, vooral als ik de volgende dag vroeg op moet of veel moet doen. laatst had k dat ook, en k liep maar heen en weer naar boven dan weer naar beneden, k stond echt bijna te janken van:"k moet nu echt slapen anders ben k morgen kapot" maar ja, k sliep pas om half 4. en moest dr om half 8 uit. heb die nacht wel goed geslapen want k was uitgeput, (die nacht daarvoor was het 6 uur dat k sliep) naja, k probeer alle trukjes die hier staan, en iig bedankt daarvoor.

kuzzies mir
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten