Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-08-2003, 17:59
wizzard
wizzard is offline
ik kom uit alkmaar waar laatst een bouncer (portier)is neer geknald omdat de dader het cafe niet in mocht omdat hij de entree van 4 euro niet wou betalen terwijl je die als je binnen komt weer terug krijgt als twee plastic muntjes van 2 euro die gast is dus daarvoor helemaal naar huis gegaan bivak op pistool mee en knallen maar.voor echt helemaal niks nu zitten er 4 koters en een vrouw zonder vader.

nou mijn vraag waar moet dat toch heen straks loopt er iemand de ah in met een gun omdat hij geen statie geld krijgt
DIT KAN TOCH NIET OF WEL!!? wat vinden jullie en hoe stop je dit soort waanzin!
Oud 03-08-2003, 18:15
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Over het algemeen lijkt dit soort "waanzin" noch door het individu noch door de maatschappij te stoppen. Een dergelijke dader maakt de beslissing deze actie te ondernemen op basis van en met reden als verschillende zaken, die wij niet allemaal hetzij één voor één, hetzij tezamen kunnen veranderen. Ik ben echter wel van mening dat de samenleving als wij actief, ook als individu, proberen een liefdevollere samenleving te creëren, door middel van positiviteit, liefde en vergevingsgezindheid, ook richting deze dader, langzaam een transformatie zal ondergaan, waarbij wellicht één van de redenen die deze dader tot zijn daad aanzetten zodanig veranderd zal worden, dat een desbetreffende dader zijn daad niet meer uitvoert. Wij kunnen voorlopig nog niet stoppen, maar wel verminderen. En dat komt niet met een stille toch, hoewel dat een uiting is van liefde en positiviteit. Dat komt met het constant inbouwen van andere waarden in ons leven en het focussen op onze liefdevolle kant in plaats van op het functioneren binnen de consumptiemaatschappij.
Oud 03-08-2003, 18:19
Kazanka
Kazanka is offline
De mens is een labiel wezen

Is dit filosofisch?
Oud 03-08-2003, 18:24
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 03-08-2003 @ 19:19:

Is dit filosofisch?
Wel, wellicht niet zo filosofisch als wij gewend zijn, maar als ik kijk naar de inhoud vermoed ik dat dit topic meer affiniteit heeft met de filosofische kant van het leven dan met de actuele kant van het verhaal, aangezien het handelt over het mogelijk oplossen van onze maatschappelijke problemen.
Oud 03-08-2003, 18:52
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Ochlocraat schreef op 03-08-2003 @ 19:15:
Over het algemeen lijkt dit soort "waanzin" noch door het individu noch door de maatschappij te stoppen. Een dergelijke dader maakt de beslissing deze actie te ondernemen op basis van en met reden als verschillende zaken, die wij niet allemaal hetzij één voor één, hetzij tezamen kunnen veranderen. Ik ben echter wel van mening dat de samenleving als wij actief, ook als individu, proberen een liefdevollere samenleving te creëren, door middel van positiviteit, liefde en vergevingsgezindheid, ook richting deze dader, langzaam een transformatie zal ondergaan, waarbij wellicht één van de redenen die deze dader tot zijn daad aanzetten zodanig veranderd zal worden, dat een desbetreffende dader zijn daad niet meer uitvoert. Wij kunnen voorlopig nog niet stoppen, maar wel verminderen. En dat komt niet met een stille toch, hoewel dat een uiting is van liefde en positiviteit. Dat komt met het constant inbouwen van andere waarden in ons leven en het focussen op onze liefdevolle kant in plaats van op het functioneren binnen de consumptiemaatschappij.
En totdat de dader deze transformatie naar een liefdevol wezen heeft ondergaan, moeten we hem lekker portiers laten neerslaan? Ik weet niet of dat wel de juiste manier is om een prettigere samenleving te creëren. Een soort leerzame straf zou beter zijn; verplicht nadenken over zijn daden en de gevolgen daarvan, bijvoorbeeld. Was dat maar zo makkelijk te realiseren als het nu hier te typen is...
Oud 03-08-2003, 18:54
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 03-08-2003 @ 19:19:

Is dit filosofisch?
Het is een mogelijk antwoord op een filosofische vraag. Alleen de argumenten ontbreken
Oud 03-08-2003, 18:57
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 03-08-2003 @ 19:52:
En totdat de dader deze transformatie naar een liefdevol wezen heeft ondergaan, moeten we hem lekker portiers laten neerslaan? Ik weet niet of dat wel de juiste manier is om een prettigere samenleving te creëren. Een soort leerzame straf zou beter zijn; verplicht nadenken over zijn daden en de gevolgen daarvan, bijvoorbeeld. Was dat maar zo makkelijk te realiseren als het nu hier te typen is...
Wij moeten hem vergeven, maar we moeten hem wel opsluiten totdat hij geen gevaar meer is.
Oud 03-08-2003, 18:59
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Ochlocraat schreef op 03-08-2003 @ 19:57:
Wij moeten hem vergeven, maar we moeten hem wel opsluiten totdat hij geen gevaar meer is.
Ik heb weinig vertrouwen in opsluiten alleen. Daar wordt hij alleen nog maar lamlendiger van en mogelijk agressiever.
Wat betreft vergeving heb je gelijk; een vijandige omgeving zal hem, denk ik, alleen nog maar meer aanzetten tot agressiviteit.
Oud 03-08-2003, 19:00
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 03-08-2003 @ 19:59:
Ik heb weinig vertrouwen in opsluiten alleen. Daar wordt hij alleen nog maar lamlendiger van en mogelijk agressiever.
Wat betreft vergeving heb je gelijk; een vijandige omgeving zal hem, denk ik, alleen nog maar meer aanzetten tot agressiviteit.
Nee, nee, natuurlijk moet zo'n dader ook verpleegd worden, en behandeld worden. Juist dat is zo belangrijk!
Oud 03-08-2003, 19:02
wizzard
wizzard is offline
Citaat:

daar heb je gelijk in maar is het dan niet te echt niet te stoppen gaat het straks nog verder .al je een goede liefdevolle opvoeding heb gehad(dit hoeft niet perse alleen door de desbetreffende ouders gedaan te worden dan haal je dit soort van actie's toch niet in je hoofd en als we gezamelijk er voor zorgen dat je dat in je jeugd al mee krijgt dat dit soort dingen niet kunnen dan escaleerd het zich teminste niet tot de meest nuttelose actie's zoals deze want als we niet gezamelijk aan dat onderdeel van de opvoeding deelnmen dan wordt het van kwaad tot erger
Oud 03-08-2003, 19:48
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Ochlocraat schreef op 03-08-2003 @ 19:24:
Wel, wellicht niet zo filosofisch als wij gewend zijn, maar als ik kijk naar de inhoud vermoed ik dat dit topic meer affiniteit heeft met de filosofische kant van het leven dan met de actuele kant van het verhaal, aangezien het handelt over het mogelijk oplossen van onze maatschappelijke problemen.
Als je het zo bekijkt, staat het sterk in verband met vraagstukken waar Plato en Aristoteles zich ook mee bezig hielden

Citaat:
Gatara schreef op 03-08-2003 @ 19:54:
Het is een mogelijk antwoord op een filosofische vraag. Alleen de argumenten ontbreken
Ik was destijds te lui om enige argumentatie in mijn post te verwerken

De mens gaat steeds meer vooruit, kijk naar de techonologie, de mens kan nauwelijks stilzitten als het mogelijke 'vooruitgang' betrefd. Alleen wat brengt deze 'voortuigang' met zich mee? Een verhoogde werkdruk, een sterke 24-uurs maatschappij. Dat brengt weer veel stress met zich mee, ook soortgelijke problemen komen steeds vaker voor, denk aan depressies en burn-outs.

Steeds meer mensen kunnen de druk niet aan en bezwijken hieronder. De nummer 1 reden voor een auto-ongeluk is ook een slechte nachtrust. Waarom zouden deze mensen zo slecht slapen en niet hun rust kunnen krijgen die ze nodig hebben?

Zolang de maatschappij steeds meer van zijn inwoners blijft vragen, zal de stabiliteit van de mensen uit die maatschappij niet toenemen, enkel afnemen. Om eerlijk te zijn zie ik nog niet dat de maatschappij gaat veranderen. Een maatschappij vol liefde en respect voor de medemens staat dichter bij een Utopia, dan bij de realiteit.
Oud 03-08-2003, 19:56
Upke
Upke is offline
Ik vind dat je het zelf moet weten als je iemand neerknalt vanwege kleine dingetjes. Ik vind het wel wat overdreven. Maar jah, ik denk over dit soort zaken heel licht want zelf ben ik ook niet in orde.
Oud 03-08-2003, 20:07
Verwijderd

Citaat:
Over het algemeen lijkt dit soort "waanzin" noch door het individu noch door de maatschappij te stoppen. Een dergelijke dader maakt de beslissing deze actie te ondernemen op basis van en met reden als verschillende zaken, die wij niet allemaal hetzij één voor één, hetzij tezamen kunnen veranderen.
Je bedoelt dat ook een bepaald genenpakket mee kan spelen? Dat lijkt mìj iig wel logisch. De ene persoon is van nature nu eenmaal wat agressiever, minder intelligent, emotioneler etc. etc.

Citaat:
Ik ben echter wel van mening dat de samenleving als wij actief, ook als individu, proberen een liefdevollere samenleving te creëren, door middel van positiviteit, liefde en vergevingsgezindheid, ook richting deze dader, langzaam een transformatie zal ondergaan, waarbij wellicht één van de redenen die deze dader tot zijn daad aanzetten zodanig veranderd zal worden, dat een desbetreffende dader zijn daad niet meer uitvoert. Wij kunnen voorlopig nog niet stoppen, maar wel verminderen. En dat komt niet met een stille toch, hoewel dat een uiting is van liefde en positiviteit. Dat komt met het constant inbouwen van andere waarden in ons leven en het focussen op onze liefdevolle kant in plaats van op het functioneren binnen de consumptiemaatschappij.
Hoe wil je op die manier een individuele dader aanpakken? Wel ben ik met je eens dat ook de samenleving als geheel gedeeltelijk verantwoordelijk is voor (al dan niet bepaalde vormen van) criminaliteit. Een maatschappij die veel waarde hecht aan rijkdommen bijv., zal verhoudingsgewijs meer vermogensdelicten kennen denk ik.
Oud 03-08-2003, 20:11
Fade of Light
Fade of Light is offline
_NIKS_ is zinloos. Je geeft zelf al aan dat er een reden toe was (of je de morele drempel tot moorden overschrijft is een andere discussie). Dus ik vind het topic eigenlijk vrij poep
Oud 03-08-2003, 20:51
McCaine
McCaine is offline
Dit hoort toch niet op f&l of wel!!?

Regels voor berichten