Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2003, 12:54
Verwijderd
Ik heb de volgende vragen:

-Kan ik die oude er gewoon uit trekken, of hoe moet ik die losmaken?
-Bij de koeler zit een tubetje met 'cooling silicone'. Kan ik dat gebruiken, of moet ik pasta hebben?

Dat was het .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-08-2003, 13:01
Koen
Koen is offline
Ik neem aan dat 't om een CPU cooler gaat?

De oude voorzichtig loshalen. Zit er wel koelpasta tussen? De een plakt als een gek, de ander is meer sier dan nuttig en trek je zo los. Ik kon mijn coolers altijd met een beetje draaien voorzichtig loshalen.

Als er al wat op de nieuwe cooler zit, kan je dat gewoon gebruiken. Je kan ook zelf duurdere pasta kopen, maar dat helpt meestal niet veel meer dan wat je nu hebt.

Zorg wel dat je donders voorzichtig bent met 't plaatsen van je nieuwe cooler, je zal niet de eerste zijn die een stuk van z'n CPU core afbreekt omdat ie de cooler te snel en te wild wil plaatsen. Gewoon goed kijken wat waar moet, en je zal wel een béétje kracht moeten zetten, maar als je denkt dat 't teveel kracht kost, toch even goed kijken of je 'm wel goed monteerd.

Succes.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 13:30
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
daar gaat er weer één richting cpu heaven
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Koen schreef op 08-08-2003 @ 14:01:
Als er al wat op de nieuwe cooler zit, kan je dat gewoon gebruiken. Je kan ook zelf duurdere pasta kopen, maar dat helpt meestal niet veel meer dan wat je nu hebt.
Nou, ik geloof dat 't toch wel een graad of 3/4 kan schelen hoor, of je AS gebruikt of Yakatamashi

Maar even alle gekheid op een stokje; de koeler van een AMD demonteren kan tricky zijn. Helemaal wanneer deze met clipjes rond de socket gemonteerd zit; als je daar voor 't eerst mee geconfronteerd wordt zal dat best even zweten zijn (helemaal met dit pokkeweer). In dat geval; pak een platbek schroevendraaier en manouvreer 'm voorzichtig in het daarvoor bestemde gleufje. Check even of er een beugeltje op zit, zodat je niet uit kunt schieten met je schroevendraaier! Daar worden moederborden over het algemeen niet beter van. Nou ja, dan druk je het clipje heel voorzichtig, MET BELEID, naar beneden en wip je 'm iets schuin zodat-ie van de socketclip af valt. Als dat 't geval is ben je al klaar. Kijk ook uit voor condensatoren rondom de socket.

Met het monteren van een AMD-koeler d.m.v. clipjes geldt precies hetzelfde; alles met beleid. Eerst de ene kant van de clip doen, positioneer dan de HSF, en laat dan de andere clip (m.b.v. een schroevendraaier) achter de socket'pootjes' vallen, MET BELEID. Niet in èèn keer als een idioot gaan drukken, gewoon net zo hard als nodig is.

Wanneer je een Pentium-4 hebt is het heel simpel; gewoon die beugeltjes naar elkaar toe trekken tegelijk. Kan niet fout gaan. Monteren geschiedt vice versa; dan duw je de beugeltjes van elkaar af. Dan spant 't ding zich vanzelf.

Mocht je een koeler hebben die rondom je socket vastzit, met schroeven dus, is het gewoon een kwestie van losdraaien. Daar kan ook praktisch niets mee fout gaan, zolang je 't maar gelijkop vast- en los draait.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 19:42
Verwijderd
Bij een AMD-processor kan het trouwens behoorlijk veel moeite kosten om de koeler te installeren, vooral bij boxed coolers. Ik moest echt met een grote schroevendraaier ontzettend veel kracht zetten om die clip over de socket te krijgen. Het is daarom ook aan te raden je moederbord op een harde ondergrond te leggen met iets zachts ertussen (bijv. op een dunne handdoek op tafel) zodat je moederbord niet teveel doorbuigt als je die koeler monteert. Zorg ook dat je goed met gereedschap kunt omgaan, je bent niet de eerste die uitschiet terwijl hij veel kracht zet en zo enkele kostbare componenten op het moederbord sloopt.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 20:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Hedendaags vind ik de clips van CPU coolers voor SocketA steeds beter, vroeger was het een ramp.

Maar als je het voor de 1e keer doet zal het idd wel onwennig gaan, en moet je idd veel kracht gebruiken misschien. Als je het wat vaker doet is het reuze simpel. Eerst clipje op de achter kant aan sockethaakje doen, dan tegen processor aanduwen en zachtjes kracht blijven zetten zodat het niet verplaatst, dan met lineaal de clip naar beneden duwen tot hij in het socket klikt. Dan stekkertje van FAN op mobo aansluiten en klaar ben je.

Maarja als je hierin geen ervaring hebt kun je nog best wat lopen prutsen, installeren van P4 cooler kan iedereen doen.
Oud 08-08-2003, 20:50
Verwijderd
Helaas, het kwaad is volgens mij geschied.

Ik kreeg em alleen een beetje losser, en was eigenlijk van plan een expert te bellen. Maar goed, ik had em weer ff nodig, dus ik em weer aansl. maar ja, dan geeft ie een foutmelding. Ik heb toch alles met BELEID gedaan, maar blijkbaar heb ik toch iets verkeerd geraakt, want hij geeft eerst 2 piepjes (vond ik al vreemd) en dan de volgende melding:

Error during SMRAM initialization

Searching for Boot Record from floppy...not

Das dus einde computer zkr?

Update 21:53: Ik ben ook niet uitgeschoten ofzo.

Laatst gewijzigd op 08-08-2003 om 20:57.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 20:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nou als je CPU verkeerd aangesloten had, zou je helemaal niks zien.

Doe eens CMOS reset en probeer dan nog eens. Wel stekker eruit halen tijdens CMOS reset!
Oud 08-08-2003, 20:58
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-08-2003 @ 21:56:

Doe eens CMOS reset en probeer dan nog eens. Wel stekker eruit halen tijdens CMOS reset!
CMOS?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 21:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Nixje schreef op 08-08-2003 @ 21:58:
CMOS?
Kijk eens in je boekje van je moederbord

Je moet dat jumpertje vlakbij je batterij verplaatsen, en daarna weer terug zetten. CMOS Clear heet dat.
Oud 08-08-2003, 21:14
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-08-2003 @ 22:11:
Kijk eens in je boekje van je moederbord

Je moet dat jumpertje vlakbij je batterij verplaatsen, en daarna weer terug zetten. CMOS Clear heet dat.
Moederbord ?

Grapje, bedankt in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 22:01
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-08-2003 @ 21:56:
Dat zou wel dikke schik zijn; je moet toch behoorlijk je best doen wil je dat ene pinnetje door je socket heen beuken die dan 'overblijft'
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 08:09
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Nixje schreef op 08-08-2003 @ 22:14:
Moederbord ?

Grapje, bedankt in ieder geval.
Ja je BIOS en het batterijtje dat de instellingen van je BIOS onthoudt, zit op het..... moederbord!
Oud 09-08-2003, 13:00
Verwijderd
Heb CMOS Clea gedaan. Opgestart. Verscheen volgende melding:

Cmos Settings Wrong (ok, wisten we)

Dan...

Press F1 to Run Setup
Press F2 to load default values and continue

Vervolgens doet m'n toetsenbord nix, dus ik kan ook nergens op drukken.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 13:42
Enlightenment
Enlightenment is offline
Heb je PS/2 of USB toetsenbord?
Oud 09-08-2003, 18:54
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-08-2003 @ 14:42:
Heb je PS/2 of USB toetsenbord?
PS/2
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 20:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Probeer het eens een paar keer, reset knopje en dan keyboard niet aanraken, pas totdat hij die melding geeft, en dan F1.
Oud 11-08-2003, 20:42
Verwijderd
Nu heb ik de koeler geinstalleerd, maar het volgende probleem dient zich aan . De computer maakt nl. geen contact meer met de monitor en ook de computer laat geen opstartpiepjes meer horen e.d. CMOS Clear werkt niet, dus... wat nu (weer )
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 22:31
unpopular
unpopular is offline
hoogwaarschijnlijk is er of een draad die niet 100% contact maakt of je vga kaart maakt niet goed contact.

oplossing : alle kabels een keer goed aan drukken.
em de vga(video/grafische)kaart een keer er uit halen en een keer weer terug zetten en weer goed aan draaien.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 15:38
Verwijderd
Citaat:
unpopular schreef op 11-08-2003 @ 23:31:
hoogwaarschijnlijk is er of een draad die niet 100% contact maakt of je vga kaart maakt niet goed contact.

oplossing : alle kabels een keer goed aan drukken.
em de vga(video/grafische)kaart een keer er uit halen en een keer weer terug zetten en weer goed aan draaien.
Ok bedankt, ga het zo proberen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten