Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2003, 19:43
Ranmaru
Ranmaru is offline
(mischien bestaat de thread al, zo ja, gewoon deleten.)

Citaat:

Brein pakt illegale downloaders aan

Dinsdag 12 augustus 2003 - HAARLEM - De stichting Brein (Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland) gaat dit najaar aanbieders van muziek- en filmbestanden op internet aanpakken. De auteursrechtenorganisatie maakte dinsdag bekend zich te willen richten op mensen die als 'grootverbruikers' bestempeld mogen worden.

Volgens directeur T. Kuik van Brein gaat het om mensen die gebruikmaken van programma's als KaZaA, waarmee internetters muziek, films en software kunnen uitwisselen. De stichting richt zich op aanbieders, niet op de mensen die bestanden downloaden. Veel mensen die muziek of films naar hun computer halen, bieden ze ook automatisch aan. Om dat te voorkomen, moet men zelf iets veranderen in de instellingen van het programma.
Brein kan op internet het zogenoemde IP-nummer van een computergebruiker achterhalen. Met dat nummer wil Brein bij de internetprovider zijn of haar identiteitsgegevens achterhalen, zo nodig via de rechter. Iemand die op die manier wordt getraceerd, krijgt een schikkingsvoorstel dat kan oplopen tot tienduizenden euro's.
Kuik verwacht niet dat hij veel gebruikers voor de rechter hoeft te slepen. "Dan praat je misschien over 5 procent van de aanbieders. Die steken dan een digitale middelvinger op. Zo van: zie maar dat je me te pakken krijgt." Hij hoopt met providers een afspraak te kunnen maken waarbij die op verzoek van Brein klanten met illegale bestanden enkele malen waarschuwen en, als dat niet helpt, zelfs afsluiten. "Dan ondervang je bijvoorbeeld ook get geval van een 12-jarig kind dat muziek binnenhaalt zonder dat de ouders ervan weten."
Hoeveel liedjes of films iemand op zijn harde schijf moet hebben staan om als grootverbruiker gezien te worden, wil Kuik niet zeggen. Wel zal Brein optreden tegen mensen met films op hun computer die in Nederland nog niet eens in de bioscopen draaien.
----------------------

Brein website
Kazaa website

Dit is natuurlijk vervelend voor velen computer gebruikers, want zeer veel mensen delen mp3 bestanden.

Hints om het tegen te gaan zonder al te veel extra illegaal gedoe?

(ander programma? 'Share files' uitzetten?)
Oud 17-08-2003, 20:38
Atje85
Atje85 is offline
Brein kan misschien de slag winnen, maar de oorlog niet
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 20:39
Verwijderd
Als je sharen uitzet valt er niets meer te downloaden, natuurlijk. Er moet altijd een aantal mensen blijven dat muziek online blijft zetten, anders is het snel afgelopen met Kazaa.

In ieder geval is het sharen ernstiger dan het downloaden. Openbaar maken is een auteursrechtelijk beschermde handeling die voorbehouden is aan de auteursrechthebbende. Sharen is daar een inbreuk op en opzettelijke inbreuk op auteursrecht is een misdrijf.

Downloaden is auteursrechtelijk niets en strafrechtelijk ook (nog) niet. Het kost erg veel moeite om downloaden van MP3's onder de definitie van diefstal in het wetboek van strafrecht te brengen. Het handigste zou zijn als er een aparte bepaling komt die een nieuw strafbaar feit in het leven roept. Maar de vraag daarnaar is klein, de kosten en moeite groot. Stichting Brein vecht een verloren strijd.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 20:41
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-08-2003 @ 21:39:
Stichting Brein vecht een verloren strijd.
Hoe komt die stichting eigenlijk aan t geld? vd muziekmaatschappijen overheid
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 20:48
Verwijderd
Het is een door de overheid gefinancierde stichting, ja. BREIN betekent Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland (geloof ik, uit m'n hoofd).
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 21:04
Atje85
Atje85 is offline
Laat ze maar daarop bezuinigen zou ik zeggen
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 21:22
The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 17-08-2003 @ 21:38:
Oud 17-08-2003, 23:01
Verwijderd
Citaat:
Lang Leve de vrijheid van Diefstal over het internet
Wie zou er nou winnen, het brein, of the brain van de computer gebruikers

We outnumber them with 1 vs 100000
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 23:07
p-chez
p-chez is offline
Providers hebben al laten weten niet mee te werken met deze actie.

M.a.w. BREIN heeft niks aan die IP-nummers.
Oud 17-08-2003, 23:15
Verwijderd
Citaat:
M.a.w. BREIN heeft niks aan die IP-nummers.
Inderdaad, daarmee weet je alleen waar vandaan het misdrijf is gepleegt, en niet wie het gedaan heeft
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 23:20
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 18-08-2003 @ 00:15:
Inderdaad, daarmee weet je alleen waar vandaan het misdrijf is gepleegt, en niet wie het gedaan heeft
Exactly
Oud 17-08-2003, 23:27
McCaine
McCaine is offline
Ik betwijfel of BREIN een subpoena, of wat het Nederlandse equivalent daarvan ook is, er doorheen krijgt. Bijna altijd werken ISP's dan zo tegen dat het vrijwel niet te doen is. Tot nu toe is alleen Verizon Communications Inc. gedwongen geweest mee te werken.
Oud 17-08-2003, 23:46
Prea|K
Prea|K is offline
Earth Station 5 heb ik nu..

Kazaa kan me een reet roesten..
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 05:09
Martian
Martian is offline
Succes met alle kleine kazaa-usertjes aanpakken dan maar he

Waarschijnlijk krijgen ze niks voor elkaar, raken volledig gedesillusioneerd en laten dan de echte piraten die met FTP etc. werken maar met rust.
Oud 18-08-2003, 06:43
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Ze moet juist de grote handel in illegale cd's aanpakken, dit is ronduit triest. Nouja, ik sta toch niet bekend als grootverbruiker (is onmogelijk met onze verbinding) en ik gebruik ook geen Kazaa dus watdefok eigenlijk.
Oud 18-08-2003, 07:22
Verwijderd
Citaat:
Martian schreef op 18-08-2003 @ 06:09:
Succes met alle kleine kazaa-usertjes aanpakken dan maar he

Waarschijnlijk krijgen ze niks voor elkaar, raken volledig gedesillusioneerd en laten dan de echte piraten die met FTP etc. werken maar met rust.
Lees eens goed, Martian:
"De auteursrechtenorganisatie maakte dinsdag bekend zich te willen richten op mensen die als 'grootverbruikers' bestempeld mogen worden."
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 07:23
Verwijderd
Citaat:
Sultan_of_Swing schreef op 18-08-2003 @ 07:43:
Ze moet juist de grote handel in illegale cd's aanpakken, dit is ronduit triest. Nouja, ik sta toch niet bekend als grootverbruiker (is onmogelijk met onze verbinding) en ik gebruik ook geen Kazaa dus watdefok eigenlijk.
Waar denk je dat de muziek voor die illegale cd's vandaan komt?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 07:32
Ranmaru
Ranmaru is offline
newsbin zou ik zo zeggen.
Oud 18-08-2003, 10:31
Tjaslon
Tjaslon is offline
Persoonlijk vind ik dat ze brein moeten aanpakken. Het sharen van muziek werkt bevorderend voor de koop van cd`s. De enige die er (misschien wat) minder op wordt zijn de grote labels, de muziek industrie zelf groeit hierdoor (mensen komen sneller in contact met andere muziek).
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 11:21
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-08-2003 @ 21:48:
BREIN betekent Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland (geloof ik, uit m'n hoofd).
staat ook in de beginpost

ennuh idd aan IP nummers lijk je niet zoveel te hebben, maar de logs van de providers uiteindelijk wel. En dan kun je met IP al redelijk ver komen. MAar of die providers meewerken.... ik denk niet dat ze zomaar even privacy zooi gaan afstaan.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Tjaslon schreef op 18-08-2003 @ 11:31:
Persoonlijk vind ik dat ze brein moeten aanpakken. Het sharen van muziek werkt bevorderend voor de koop van cd`s. De enige die er (misschien wat) minder op wordt zijn de grote labels, de muziek industrie zelf groeit hierdoor (mensen komen sneller in contact met andere muziek).
Geef eens wat cijfers, want dit is niet bepaald geloofwaardig. Mensen kunnen wel sneller in aanraking met andere muziek komen, maar dat ze daardoor ook meer cd's kopen, lijkt me sterk.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 17:53
Verwijderd
Citaat:
snees schreef op 18-08-2003 @ 14:59:
Geef eens wat cijfers, want dit is niet bepaald geloofwaardig. Mensen kunnen wel sneller in aanraking met andere muziek komen, maar dat ze daardoor ook meer cd's kopen, lijkt me sterk.
Idd. Was ik vroeger wel bijna verplicht om een cd te kopen ook al vond ik maar een paar nummers er van goed, nu download ik die paar nummers en laat ik de slechte nummers achterwege. Alleen van de bands waarvan ik praktisch alles goed vind koop ik cd's tegenwoordig.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 19:52
Scarlet-Q
Scarlet-Q is offline
Hoe zit het dan met de mensen die buiten Nederland zijn die ook Kazaa enz. gebruiken? Brein kan hen niets maken, en die kunnen dan gewoon hun gang gaan. Zulke programma's worden over de hele wereld gebruikt, volgens mij kan je er alleen tegen gaan als je overal dezelfde regeltjes hiervoor hebt.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 20:13
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Volgens mij downen de echte handelaars niet via Kazaa
Oud 18-08-2003, 20:18
Verwijderd
No shit, Sherlock.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-08-2003, 05:00
Everdarkgreen
Everdarkgreen is offline
feit: Sinds ik via Internet muziek ben begonnen te downloaden, is het aantal cds dat ik koop meer dan verdubbeld (nu ca. 1 - 2 cds per week gemiddeld).

feit: Ik doe ook aan het sharen, doe dit zelfs vrij actief met bands waarvan ik vind dat ze wel wat bekender mogen zijn (bijv. mensen vragen of ik ze een mp3 zal toesturen). Ik denk dat je zo, als je het aantal cd's zou tellen, dat anderen gekocht hebben, nadat ik ze mp3s van de band toegestuurd heb, best wel eens boven de 100 uit kan komen. In veel van die gevallen zou de betreffende persoon anders niet eens van de band gehoord hebben.

De 'slachtoffers'? De grote namen, Metallica, 2Pac, weet ik veel wie. Een het kan mij echt heel weinig schelen als die wat minder cds verkopen, die krijgen hun geld toch nog wel binnen. Dat zijn ook precies de namen van de bands die zo hard tegen filesharing tekeer gaan.

Eerlijk waar, ik heb nog nooit een underground groep zich echt negatief horen uitlaten over het sharen van mp3s. Waarom denk je dat veel bands zitten te springen om hun muziek te sharen op bijv. mp3.com - zo zeer zelfs dat mp3.com bands laat betalen als ze meer dan een X aantal nummers online willen hebben?

En al de kiddies die downloaden maar geen cd's kopen? Denken jullie echt dat die, zonder Kazaa en consorten wel cd's zouden kopen? Ja, misschien 3 of 4 cd's per jaar, van de grote namen. Mooi voor de grote platenlabels en de bekende artiesten, maar voor 95% van alle bands maakt het echt geen zak uit.

In de (metal)-kringen waarin ik verkeer, ook op IRC-channels e.d., vanouds een waar broeinest voor (illegale) filesharing, wordt het ook totaal niet op prijs gesteld om alleen mp3s te downen maar geen cds te kopen. Degenen die geen cd's kopen (een kleine minderheid) kunnen in elk geval niet op veel respect rekenen.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 09:25
AtHell
AtHell is offline
Citaat:
Everdarkgreen schreef op 19-08-2003 @ 06:00:
In de (metal)-kringen waarin ik verkeer.
Ik heb echt 10 minuten lang strak gelegen om deze zin
Oud 19-08-2003, 12:48
Faery
Faery is offline
\w/ voor athell
Oud 19-08-2003, 12:53
MazeMouse
MazeMouse is offline
Lekker laten gaan.
Ik bedoel, ik heb geloof ik door dingen die ik per ongeluk via Kazaa het gedownload zoveel bands leren kennen waar ik dan toch de CD van heb gekocht.
Als ik dat dus niet had kunnen doen via kazaa had ik een aantal van die bands niet (of veel minder) gekend en dus minder CD's gekocht waardoor het ze helemaal niks had opgeleverd
Oud 19-08-2003, 13:28
Casull
Casull is offline
Nieuwste Kazaa Lite blocked IP-ranges van bekende bedrijven en haalt IP adressen weg uit de .dat bestanden, dus in principe loopt Brein alweer achter.

Om nog maar even aan het verloren strijd idee toe te voegen.
Oud 19-08-2003, 13:50
Optima
Optima is offline
brein kan de pot op

denken toch niet dat ze serieus genomen worden door de computer gebruikers, wel?

laten ze eerst wat aan de monopolipositie van microsoft doen, daar gaan veel meer miljarden in om dan illegaal software gebruik
Oud 19-08-2003, 14:20
the_conquer
the_conquer is offline
Ik las net een artikel op dit forum van het inzetten van mark 77 brandbommen. Mijn idee was het om een afgeslankte versie ervan op brein te mikken. (Of een piloot regelen die een A-10 kan besturen)

Overigens zal mensen nog effe de tip geven om via ftp`s te downloaden. Kan Brein ook lekker weinig uithalen lijkt me zo

Nadeel aleen is doordat je bestanden deelt via kazaa ze het recht hebben om je te traceren, omdat je bestanden voor iedereen beschikbaar steld, zelfs voor hun. Mocht je dan ook voor de rechter komen dan heb je weinig om op te staan.

Ik vind dan zo`n stichting Brein diep triest. Net zo triest om 30 euro voor een cd te vragen.
Oud 19-08-2003, 14:38
Verwijderd
ik denk dat de 'grote piraten' niet eens kazaa gebruiken. dat weet ik wel zeker.. dus op zich is dit een beetje loos allemaal. mensen die op grote schaal downloaden/sharen (en daar reken ik mezelf ook onder) vinden kazaa over het algemeen toch te langzaam.

en trouwens, stel dat brein simpelweg het find more from this user gebruikt om eerst te kijken wat de gebruiker aanbiedt, en om vervolgens zijn IP te achterhalen, is dit niet onmogelijk aangezine hij van te voren nooit weet of het wel een nederlandse user is waar hij bij kijkt voordat brein ook maar begint het IP adres te achterhalen? dit zou zoeken naar een speld in een hooiberg zijn
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 15:01
Verwijderd
Ik ben vooral benieuwd wanneer je een zogenaamde grootverbruiker ben.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 16:58
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
StayBeautiful schreef op 19-08-2003 @ 15:38:
en trouwens, stel dat brein simpelweg het find more from this user gebruikt om eerst te kijken wat de gebruiker aanbiedt, en om vervolgens zijn IP te achterhalen, is dit niet onmogelijk aangezine hij van te voren nooit weet of het wel een nederlandse user is waar hij bij kijkt voordat brein ook maar begint het IP adres te achterhalen? dit zou zoeken naar een speld in een hooiberg zijn
Ik denk dat Nederlandse ISP's wel te herkennen zijn aan bepaalde IP-ranges, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Oud 19-08-2003, 17:07
Verwijderd
Citaat:
omaltievo schreef op 19-08-2003 @ 16:01:
Ik ben vooral benieuwd wanneer je een zogenaamde grootverbruiker ben.
ja ik ook, maar ik denk dat Brein dat bewust in het midden laat om toch mensen af te schrikken
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 20:31
twim
twim is offline
Het grote probleem zit 'm niet eens echt in de ip's.
via de rechter kunnen ze ISP's best dwingen gegevens af te staan.

maar....

Met de huidige zooi op kazaa en de "snel"heden is voor brein niet te doen om te controleren of de films die worden aangeboden ook werkelijk zijn wat de filename zegt te zijn.

Oftwel ze zouden al van alle verschillende films die worden aangeboden eerst 1 moeten downen om te kijken of het hier ook echt om de juiste film gaat. Daar komt nog bij dat de allernieuwste films (bioscoopfilms dus) nauwelijks op kazaa te vinden zijn. en diegene die er zijn zijn meestal asociaal langzaam.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 17:12
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Everdarkgreen schreef op 19-08-2003 @ 06:00:
Degenen die geen cd's kopen (een kleine minderheid) kunnen in elk geval niet op veel respect rekenen.
respect op het internet...
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 11:26
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
the_conquer schreef op 19-08-2003 @ 15:20:
Ik las net een artikel op dit forum van het inzetten van mark 77 brandbommen. Mijn idee was het om een afgeslankte versie ervan op brein te mikken. (Of een piloot regelen die een A-10 kan besturen)

Overigens zal mensen nog effe de tip geven om via ftp`s te downloaden. Kan Brein ook lekker weinig uithalen lijkt me zo

Nadeel aleen is doordat je bestanden deelt via kazaa ze het recht hebben om je te traceren, omdat je bestanden voor iedereen beschikbaar steld, zelfs voor hun. Mocht je dan ook voor de rechter komen dan heb je weinig om op te staan.

Ik vind dan zo`n stichting Brein diep triest. Net zo triest om 30 euro voor een cd te vragen.
cd's kosten geen 30 euro, laatst de nieuwe van afi gekocht en die s 15 euro, dus niet zo zeuren
daarnaast kan je wel nog steeds cd's kopieren, dus je hoeft echt niet ineens alles te gaan kopen ofzo
ik vind t wel een terechte actie; voor de artiesten is het gewoon vet verrot als je n cd maakt die vervolgens weinig verkocht wordt, omdat iedereen m download...

ook al valt t eigenlijk wel mee; koele bands verkopen toch wel en kleine labels hebben ook niet zo'n last van dat gedownload en waardeloze top40 rotzooi...ach...daar moet je sowieso niet naar willen luisteren...
Oud 21-08-2003, 11:43
apekop123
apekop123 is offline
zoals er al meerdere zeiden kazaa is niks. De echte grote illegale handel zit in illegale FTP's en underground netwerken. Als ze dan toch mensen gaan aanpakken laat ze dan de groepen doen die de films/muziek (enz.) rippen.

Als ze het nou gewoon is zouden gedogen (of legaliseren) er worden toch bijna niet meer/minder cd's verkocht (zie post Everdarkgreen)

En dan heb je uiteindelijk een wereldwijd netwerk van zo'n beetje elke film en elk stuk muziek ooit gemaakt
Oud 21-08-2003, 11:49
the_conquer
the_conquer is offline
En sins waneer is cd`s van elkaar kopieren dan legaal?
Oud 21-08-2003, 12:00
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
the_conquer schreef op 21-08-2003 @ 12:49:
En sins waneer is cd`s van elkaar kopieren dan legaal?
wie claimde dat dan??
Oud 21-08-2003, 12:32
Verwijderd
Nou, uit onderzoek blijkt anders meermalen dat mensen die MP3's downloaden vaak later de originele CD kopen, omdat dat voor de echte fan toch anders is dan een gebrande. Mensen die de CD niet kopen omdat ze de MP3 al hebben, zouden hem ook niet gekocht hebben als ze de MP3 niet konden downloaden. Anders gezegd, MP3's en CD's zijn geen substitueerbare goederen.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 12:35
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-08-2003 @ 13:32:
Nou, uit onderzoek blijkt anders meermalen dat mensen die MP3's downloaden vaak later de originele CD kopen, omdat dat voor de echte fan toch anders is dan een gebrande. Mensen die de CD niet kopen omdat ze de MP3 al hebben, zouden hem ook niet gekocht hebben als ze de MP3 niet konden downloaden. Anders gezegd, MP3's en CD's zijn geen substitueerbare goederen.
wat een onzin (ha!)
waarom daalt anders de omzet van de CD's sinds er meer gedownload wordt??
natuurlijk zouden de meeste mp3s die gedownload zijn anders niet gekocht zijn, maar dat geldt niet voor alle en lang niet elke fan koopt inderdaad later de cd nog...
Oud 21-08-2003, 12:37
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 21-08-2003 @ 13:35:
waarom daalt anders de omzet van de CD's sinds er meer gedownload wordt??
Nou, daar komen we niet uit, omdat Stichting BREIN volledig andere cijfers presenteert dan bijv. de Consumentenbond of de Stichting Thuiskopie

De één claimt dat de CD-verkoop is gekelderd sinds het gebruik van thuisbranders en Kazaa, de ander claimt dat de verkoop juist gestegen is omdat mensen nu eerder en makkelijker in contact komen met nieuwe muziek. Onder de laatste groep zijn verbluffend veel artiesten die inzien dat ze hun echte inkomsten niet moeten hebben van CD-verkoop maar van concerten, merchandise, etc.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 12:42
Aesar
Aesar is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 17-08-2003 @ 21:38:
haha...

'I'm a sharer and this is my manifest. You can stop me but you can't stop us'
Oud 21-08-2003, 12:55
michieltje
michieltje is offline
zijn er mss ook nog andere programma's zoals win mx?? het is maar een idee ... en het is nog maar afwachten of justitie ook meewerkt
Oud 21-08-2003, 15:42
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-08-2003 @ 13:37:
Nou, daar komen we niet uit, omdat Stichting BREIN volledig andere cijfers presenteert dan bijv. de Consumentenbond of de Stichting Thuiskopie

De één claimt dat de CD-verkoop is gekelderd sinds het gebruik van thuisbranders en Kazaa, de ander claimt dat de verkoop juist gestegen is omdat mensen nu eerder en makkelijker in contact komen met nieuwe muziek. Onder de laatste groep zijn verbluffend veel artiesten die inzien dat ze hun echte inkomsten niet moeten hebben van CD-verkoop maar van concerten, merchandise, etc.
Das juust. Bovendien valt ook niet echt te zeggen in hoeverre dalende CD-verkoop te wijten is aan economische teruggang en evt. andere oorzaken.
Oud 21-08-2003, 16:49
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-08-2003 @ 13:37:

nou, wat misschien helpt is te weten dat de grote platenlabels veel minder verkopen dan eerst. en toevallig is die daling ingezet sinds de opkomst van napster en later kazaa ed. natuurlijk kan dit niet 100% bewezen worden, maar het is mij te toevallig om toeval te zijn.

verder vind ik het wel een goed iets dat de grote labels het slecht doen (dinosaurs will die!!), maar aan de andere kant moeten de mensen die mp3s downloaden ook niet zo zeuren; er is geen recht op mp3-download ofzo en het blijft gewoon zo dat je op een illegale manier liedjes verkrijgt.
Oud 21-08-2003, 16:51
Verwijderd
True. Ik zeur trouwens niet, ik begeef me welbewust aan de zelfkant van het internet en zolang ik nog niet gehacked ben ga ik daar lekker mee door
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten