Advertentie | |
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Klinkt idd. dat je je schuldig voelt; maar ja, iets beters dan de positieve dingen eruit halen, kan je nu toch niet meer doen met het beestje. Citaat:
Ach je bent, nogmaals, op de goede weg. Alleen zal het langer duren om te verwerken en accepteren, dan je dacht? Waarom lukt het maar 'tot hier' te gaan? Heb je over alles gepraat? Heb je ook gepraat over het feit dat je schuldig voelt, en dat dat niet hoeft? |
![]() |
|
turftabel:
"denken aan beslissingen die misschien anders hadden gekund, hoewel het toch al verleden tijd is" + 1. "waarom vragen" + 1 ... Waarom vragen hebben nooit zin. Waarom ben ik geboren op 29 maart en niet op 30 december? Weet ik veel, zo zij het nou eenmaal. Deze waarom vraag heeft misschien minder belangrijke gevolgen, maar het idee erachter is simpel. Waarom vragen hebben GEEN zin. antwoord krijg je er niet op, de kans dat het "toeval" is, dat het "het leven" is, is vrij groot. Je zult ermee moeten leven, hoe hard en moeilijk het ook lijkt. Eveneens voor de "het had ook anders gekund" denkbeelden. zo is het nu eenmaal.... wederom klinkt het misschien hard, maar het is nu eenmaal verleden tijd. Daarbij blijf je mens, en mensen maken fouten. Maar mens zijn houdt ook in dat je inziet dat je fout was, ervan leert en het accepteert en doorgaat. De tijd staat niet stil, dus waarom zou je zelf wel proberen stil te staan in de tijd? sorry als het kwetsend of hard overkomt, zo was het dan niet bedoelt, maar zo zie ik gewoon "het leven" en "de wereld" etc |
![]() |
|
Lieve Kim,
Ik herken je schuldgevoel, en nu ik jouw verhaal lees denk ik terug aan de tijd dat mijn moeder overleed. Ons verhaal is niet hetzelfde, maar 1 groot ding hebben we wel gemeen: we zijn allebei onze moeder verloren. Het is verschrikkelijk, en de dag dat t bij mijn moeder een jaar geleden was, was een ramp. Waarom leefde ik nog, en zij niet? Waarom had ik een vriendje, en heeft zij die nooit mogen ontmoeten? Ontelbare dingen spookten door mn hoofd, en t kwam allemaal op 1 ding neer: schuldgevoel. Ik maakte mezelf gek met dat gevoel, en ben er, mede dankzij anderen, aan gaan werken. Ik kon niet met dat gevoel leven, wilde ook niet meer leven. Toch begon ik in te zien dat ik door moest. Dat mn moeder dat wilde. Ze wilde niet dat ik een schuldgevoel had, dat wist ik zeker. Ze zou willen dat ik mn leven voortzette, niet stilstaan, maar vooruitgaan. Sinds dat ik dat in ben gaan zien, voel ik me n stuk beter. Natuurlijk is er af en toe nog steeds dat gevoel, en ik denk niet dat dat ooit nog helemaal weggaat. Ik geef je dit voorbeeld, omdat ik denk dat jouw moeder ook had gewild dat je doorging. Ze zou willen dat je weer naar school ging, dingen doet die iedereen doet, een vriendje hebben, etc. Ze heeft het jarenlang moeilijk gehad, maar haar liefde voor jou is er altijd geweest. Een zo normaal en mooi mogelijk leven leiden. Dat ze er niet meer is, is verschrikkelijk... Maar je moeder heeft het zo gewild, dat denk ik tenminste, en daar hoef jij je niet schuldig over te voelen. Mensen die ziek zijn, kun je niet tegenhouden, hoe graag je dat ook zou willen. Jouw gedrag had daar niets aan kunnen veranderen... Heel veel sterkte, liefs Heleen.
|||
Citaat:
voorkomen. Argh, ik weet het, heb gedaan wat ik dacht dat goed was, had het ws tóch niet kunnen voorkomen, maar toch.. Het voelt als falen. ![]() En of het eerlijk is. Ik weet het niet, misschien omdat zij niet kon leven zoals ze wilde, en ik min of meer de kans(en) in m'n schoot geworpen krijg. Makkelijker dan zij iig. En aan de ene kant, voor bepaalde dingen heb ik wel veel moeten doen (oa school, thuis), maar toch, er is altijd wel iets gebeurt waardoor het goed kwam.. Ben soms zo bang om haar buiten te sluiten, of om iets te doen waardoor ze kwaad zou zijn. Raar, ze is er niet, maar dat gevoel wel. Stel dat ze m'n vriend totaal niet zou mogen oid, of dat ze vindt dat ik foute keuzes maak? Vaagheid on top, ik weet het. ![]() Citaat:
verder kom, ik leef, bouw dingen op, maar alle gevoelens blijven hetzelfde, er gaat geen dag voorbij of ik denk aan haar, ben bang, kwaad en verdrietig, voel me schuldig etc. Het is lang niet meer zo heftig als in het begin meestal (gelukkig), maar het is er wel, en dat belemmert me in zoveel dingen..
||
Citaat:
![]() Had het al eerder gelezen, (hele topic), en erover nagedacht, en het klinkt heel logisch en aannemelijk.. Tis alleen zo moeilijk om het ook daadwerkelijk aan te nemen. ![]() @Miss Helena: dank je wel voor je lieve post. Kan er niet echt iets op zeggen, (hoeft ook niet altijd), maar het helpt me wel om te lezen hoe anderen zoiets doen. @Maureen: ![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 20-08-2003 om 07:39. |
![]() |
|||||
Citaat:
In deze wereld mag je falen; we zijn merely human. Soms kost het alleen een hoge prijs als we falen. Ik denk niet dat jij het had kunnen voorkomen, Kim; zelfs jij kon niet in je moeder kruipen, en haar gedachtes en gevoelens sturen. Dat kon alleen je moeder zelf. Dat het zo voelt .. .. Het was iets, waar je gewoon niets anders kon, dan falen .. omdat je het gewoon niet in de hand had; .. het was iets wat gewoon niet had moeten gebeuren en dat jij gewoon niet had moeten meemaken .. dat het wel gebeurd is en dat je daardoor 'gefaald' hebt (of iig. dat gevoel hebt), is niet jouw schuld geweest .. Citaat:
Wees er dankbaar voor en probeer gewoon zo goed mogelijk te leven. Probeer goed te zijn voor iedereen en je geluk te delen. Citaat:
![]() Citaat:
Ik zou kunnen zeggen dat je moet proberen om vrede te zoeken in alles wat er gebeurd is, maar dat heb je zelf ook al geprobeerd en probeer je nog steeds. Mja. met de tijd zul je antwoorden krijgen. ![]() Ik weet zeker dat je moeder je het wel vergeeft en je nergens de schuld aan geeft. Ik bedoel, de mensen in je omgeving, geven je ook niet de schuld; zullen er ook geen seconden aan gedacht hebben dat het jouw schuld is .. |
![]() |
|
Kim, jij bent verantwoordelijk voor jouw eigen leven. Je zal die verantwoordelijkheid weer moeten oppakken.
Dat je nog lang niet alles verwerkt hebt is logisch maar accepteer het feit dat jij door moet met je leven. Er is een manier om jouw schuldgevoel en andere gevoelens een plaats te geven en te leren deze te accepteren. Je zou kunnen beginnen met eens voor de spiegel te gaan staan en naar jezelf te kijken terwijl je zegt: ik ben schuldig aan het feit dat mijn moeder dood is. Als je dit zegt terwijl jij jezelf recht in de ogen kijkt probeer dan eens te voelen wat dit met je doet. Als je het een paar keer herhaalt dan zal je een aantal gevoelens oproepen. Je kunt met die gevoelens aan de slag en je kunt kijken of het waar is of niet. Zelfs al zou jij je moeder actief hebben geholpen met doodgaan dan nog is de vraag of je schuldig bent aan haar dood. Ook met andere dingen die je nog moet verwerken zou je deze oefening kunnen doen. Het hoeft trouwens niet persee met een spiegel maar bij gebrek aan een persoon die echt naar je luistert is een spiegel heel goed en confronterend. Als je de behoefte voelt om hier eens met mij over te praten dan meldt je het maar.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Ik vind een meisje leuk maar een ander meisje ook wat nu? Merible | 9 | 07-01-2012 02:27 | |
Liefde & Relatie |
wat nu? sweetshorty19 | 9 | 14-04-2006 08:35 | |
Liefde & Relatie |
en wat nu??? een beetje complex..... mira_love | 7 | 21-10-2005 17:22 | |
Psychologie |
Twijfels... (en wat nu?) Arashi | 6 | 29-10-2004 21:18 | |
Liefde & Relatie |
[verliefd] Wat nu? Rerisen Phoenix | 14 | 03-10-2003 07:40 |