Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-08-2003, 15:28
filmfreak
filmfreak is offline
Vandaag heb ik windows XP geinstalleerd naast het besturingssysteem waar ik al mee werkte: windows 98 second edition. Ik kreeg toen een keuzemenu voorgeschoteld wanneer ik de computer aanzette, om mijn besturingssysteem naar keuze te selecteren. Ik heb nu zojuist windows XP weer verwijderd (heb geen activeringscode) maar het keuzemenu is nog steeds aanwezig. Het selectiebalkje staat automatisch op XP dus ik moet er nu steeds bij zijn om 98 te selecteren. (als ik erbij weg loop, kiest hij na 30 sec automatisch XP en geeft daarna een foutmelding). Hoe kom ik van dit vervelende keuzemenu af?? Bij voorbaat grote dank!

Laatst gewijzigd op 23-08-2003 om 15:32.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-08-2003, 15:38
Koen
Koen is offline
Je kan 2 dingen doen:

- Win98 opstart diskette erin, opnieuw opstarten en in dos 'fdisk /mbr' intypen. Doe dat trouwens niet voor iemand 't bevestigd heeft, want ik weet niet meer 100% zeker of dat de juiste opdrachtregel was.

- In notepad c:/boot.ini openen, en daarin de regel:

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

aanpassen naar waar jouw windows98 installatie staat. De locatie daarvan staat in de onderste regels aangegeven, en dan de bootloader timeout op 0 zetten.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 15:39
Koen
Koen is offline
Het was idd fdisk /mbr, dus doe dat maar.

http://support.microsoft.com/default...;EN-US;Q69013&
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 15:39
Sha'Quessir
Sha'Quessir is offline
Vreemd, ik heb net geleden precies hetzelfde gedaan, en meteen na het formatteren was het lijstje weg en ging hij vanzelf al W98SE booten.

Maar ik zou eens proberen: kies W98SE in het lijstje, druk meteen op F8 en kies MS-DOS-prompt. Voer

fdisk /mbr

uit en reboot je pc. Ik denk dat het lijstje dan wel weg is

/edit: hmmz iemand was me voor
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 19:41
filmfreak
filmfreak is offline
Hartelijk dank voor jullie reacties, maar helaas werkt het niet!! Ik selecteer windows 2nd edition, kom in ms-dos, voer in: "fdisk /mbr". Dan gaat dos naar de volgende regel (er is dus iets gebeurt..). Maar als ik de pc opnieuw opstart verschijnt nog steeds hetzelfde irritante keuze-menu. Ik heb al verschillende varitaties geprobeerd, o.a met opstartdiskette maar niets helpt. Dat van dat noteblok snap ik ook niet helemaal. Moet ik dat over een ander bestand heen kopieren? En hoe werkt "en dan de bootloader timeout op 0 zetten."
Zijn er alternatieven? Wat doe ik verkeerd? Bij voorbaat dank maar weer!!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 20:05
Psychopath
Psychopath is offline
Bij 2000pro zit het hier.

het vinke bij "2" weghalen.

hopelijk heb je er iets aan ik heb zelf geen xp dus of het daar ook zo zit weet ik niet zeker.

suc6
Oud 26-08-2003, 21:16
filmfreak
filmfreak is offline
bedankt maar volgens mij heb ik er idd nix aan. XP heb ik sowieso niet meer nu. Ik moet het nu met 98 2nd edition doen, en die heeft de door jouw getoonde functie uit windows 2000 professional niet, voor zover ik weet . Dat menu is en blijft errug irriant!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 21:26
Sha'Quessir
Sha'Quessir is offline
Citaat:
filmfreak schreef op 26-08-2003 @ 22:16:
bedankt maar volgens mij heb ik er idd nix aan. XP heb ik sowieso niet meer nu. Ik moet het nu met 98 2nd edition doen, en die heeft de door jouw getoonde functie uit windows 2000 professional niet, voor zover ik weet . Dat menu is en blijft errug irriant!
Misschien kun je windhoos gewoon nog een keer installeren, eroverheen. Als het goed is, blijven je instellingen/register/enz. dan gewoon bewaard, al kan ik je dat niet garanderen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten