Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-08-2003, 14:36
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Vast al eerdere topics over geweest maar toch maar weer eentje:

Ik gebruik sinds een jaar Seroxat/ Paroxetine (tegen angsten m.n). Ik gebruik 1 tablet per dag (20 mg).
ik wil nu gaan afbouwen omdat ik het chemische troep vind en er niet zulke leuke verhalen over hoor etc. Mn angsten zullen daardoor wel weer terugkomen maar ik ga kijken of ik het aankan.

Ik zat zelf te denken om af te bouwen in 4 fases van steeds een kwart pil minder, maar mijn psych vind het beter als ik gewoon meteen de helft minder. Dus ga ik vanaf morgen nog maar een halve slikken. en dan maar kijken hoe het bevalt.

Wie heeft er ervaringen/ tips m.b.t het afbouwen van Seroxat/ Paroxetine? Viel het echt zo tegen of zijn al die sites over dat het zo moeilijk is af te bouwen onzin?
Advertentie
Oud 19-08-2003, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Tulpje6 schreef op 19-08-2003 @ 15:36:
Vast al eerdere topics over geweest maar toch maar weer eentje:

Ik gebruik sinds een jaar Seroxat/ Paroxetine (tegen angsten m.n). Ik gebruik 1 tablet per dag (20 mg).
ik wil nu gaan afbouwen omdat ik het chemische troep vind en er niet zulke leuke verhalen over hoor etc. Mn angsten zullen daardoor wel weer terugkomen maar ik ga kijken of ik het aankan.

Ik zat zelf te denken om af te bouwen in 4 fases van steeds een kwart pil minder, maar mijn psych vind het beter als ik gewoon meteen de helft minder. Dus ga ik vanaf morgen nog maar een halve slikken. en dan maar kijken hoe het bevalt.

Wie heeft er ervaringen/ tips m.b.t het afbouwen van Seroxat/ Paroxetine? Viel het echt zo tegen of zijn al die sites over dat het zo moeilijk is af te bouwen onzin?
je mag nooit zomaar gaan afbouwen, deze shit krijg je voorgeschreven, dus voor je gaat afbouwen, moet je ff dr over praten met degene die t je voorschrijft.
ik heb ze ook gehad, na een tijdje 2 per dag, maar dat heb ik toen weer afgebouwd, en toen heb ik maar helemaal afgebouwd want tis gwoon rommel.
ik vond t niet moeilijk ofzo om af te bouwen, sja je slikt gwoon steeds iets minder enzow... naja ik heb dr verder geen last van gehad ofzo.
Oud 21-08-2003, 13:14
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Niemand verder met ervaringen??
Oud 21-08-2003, 14:41
Droyd
Droyd is offline
Op het internet las ik zoiets:
*De ene dag een hele de volgende dag een halve
*Elke dag een halve
*De ene dag nix, de andere dag een halve
*Twee dagen nix, dan een halve
*Afgekickt

Met tussenpauses van 3 weken na iedere stap ofzo...

Je kan volgens mij niet fout gaan op deze manier.

Het waren enkel de mensen die heel geleidelijk stopten met seroxat die erin slaagden om geen terugval te krijgen.

Laatst gewijzigd op 21-08-2003 om 14:45.
Oud 22-08-2003, 10:42
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 21-08-2003 @ 14:14:
je slikt nu 20 mg
ik zou naar 17,5 gaan

een dag een hele van 20
en de andere een halve van 30, is dus 15

dit vier maand vol houden
en dan overgaan op een halve van 15 en zo verder afbouwen.

seroxat is wel heel moeilijk om af te bouwen.
Oud 22-08-2003, 11:03
Miss Helena
Miss Helena is offline
Citaat:
Jawel hoor, moi Ik slikte paroxetine, maar voor mijn gevoel werkte t alleen maar averechts. Ik ben er, zonder overleg met huisarts en zonder iets tegen mn psychologe te zegggen, van de een op de andere dag ermee gestopt. In een keer, niet afgebouwd ofzo. Ik mag je zoiets natuurlijk niet aanraden, jouw psych weet dat t beste. Ik heb nix negatiefs gemerkt door in 1 keer te stoppen, ik voelde me steeds beter. Het hoeft dus niet negatief te zijn, het ligt bij iedere persoon anders. Bij mij was het positief, bij een ander negatief. Zorg dat je gesprekken houd met je psych, hou haar op de hoogte, en maak samen met haar afspraken over het afbouwen als je t gevoel hebt dat t te snel gaat. Succes, Heleen.
Oud 22-08-2003, 11:13
Andora
Andora is offline
ik ben ook van de ene op de andere dag gestopt, omdat t niks hielp. Heb er ook niet veel van gemerkt dat ik gestopt was, voelde me nogsteeds t zelfde. Maar van anderen heb ik gehoord dat ze afkick verschijnselen kregen, dus je kan t beste afbouwen met behulp van je psy *die weet t toch t beste lijkt me?*
Oud 22-08-2003, 16:59
Anne
Anne is offline
Waarom is het zo moeilijk om af te bouwen? *just wondering*
Oud 22-08-2003, 17:24
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Miss Helena schreef op 22-08-2003 @ 12:03:
Zorg dat je gesprekken houd met je psych, hou haar op de hoogte, en maak samen met haar afspraken over het afbouwen als je t gevoel hebt dat t te snel gaat.
Had het niet beter kunnen zeggen.

En het is moeilijk om af te bouwen omdat je dan sneller
(kan) terugvalt ed, en omdat je lichaam er gewend aan raakt oid?
Oud 22-08-2003, 20:30
Miss Helena
Miss Helena is offline
Citaat:
Quiana schreef op 22-08-2003 @ 18:24:
Had het niet beter kunnen zeggen.

En het is moeilijk om af te bouwen omdat je dan sneller
(kan) terugvalt ed, en omdat je lichaam er gewend aan raakt oid?
Ja, dat klopt Je lichaam raakt eraan gewend. Het ene lichaam kan de stoffen sneller afbouwen dan het andere lichaam.
Oud 24-08-2003, 00:24
C'est moi
C'est moi is offline
ik heb ook seroxat 'afgebouwd' dus in 1 keer gestopt en ik ben 4 dagen duizelig geweest. dat is lastig en voelde me ziek.

dus doe dat nooit!!!!!!!

chretienne
Oud 24-08-2003, 20:43
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Ik lees hier zo vaak dat alle medicijnen troep zijn maar realiseren jullie je dat vele mensen ondanks dat het troep is wel baat hebben bij dit soort medicatie.
Mijn mening over het afbouwen is: DOE HET ZOALS JE ARTS HET JE VOORSCHRIJFT.

Hij/zij is toch degene met de medische ervaring. Meet je zeker niet met dit soort medicijnen aan een ander.
Dus allemaal leuk en aardig die medicatieadviezen op Scholieren maar laat de uiteindelijke beslissing vooral bij je arts en jezelf liggen.
Oud 24-08-2003, 23:00
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Tuurlijk, ik doe ook braaf wat mijn psych me zegt qua afbouwen...maar ik vroeg me zelf af of meteen met een halve minderen niet te snel is in een keer; zelf wou ik nl met een kwart steeds minderen omdat ik altijd van die nare verhalen hoor over het afkicken van seroxat op internet en andere media. Ik vroeg me af of het dus kon, met een halve afbouwen dus. Wat de ervaringen van anderen hierbij waren. Tja en ik realiseer me ook wel dat ieder lichaam weer anders kan reageren maar toch...
Oud 25-08-2003, 13:44
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:

vanaf m'n 14de tot m'n 16de heb ik Fluvoxamine
(Merknaam Fevarin®) geslikt... Afbouwen is zeker belangrijk. Ik stopte nl abrupt en kreeg toen dezelfde symptonen voordat ik begon (dit was een paar weken tamelijk heftig, maar werd geleidelijk aan steeds minder..)
Momenteel slik ik sinds een maand of 3 a 4 Seroxat...
Ben beniewd of er nog forum bezoekers hun ervaringen hierover willen uitwisselen..

Veel succes toegewenst, Tulpje6!

Joyce
Oud 26-08-2003, 14:59
Verwijderd
ik heb ook seroxat geslikt. ik wist trouwens niet dat je die dingen ook in kwarten kon delen . nja, ik heb eerst opgebouwd naar 1 tablet (eerst een week een half, daarna 1) omdat het niet hielp opgebouwd naar 2, toen kreeg ik te veel bijwerkingen dus weer afgebouwd naar 1 (weet niet meer hoe dat ging). op een gegeven moment overgegaan naar anderhalf en een jaar later ben ik gaan afbouwen. eerst naar 1 tablet, dat een maandje volhouden, dan een half tablet en dat een maand volhouden en toen ben ik helemaal gestopt. die pillen hebben me nooit wat gedaan en ik heb op die ene keer dat ik op 2 tablettenzat na nooit bijwerkingen gehad, ook nooit lastb gehad van het afkicken.
Oud 26-08-2003, 15:08
Verwijderd
Citaat:
Droyd schreef op 21-08-2003 @ 15:41:
Op het internet las ik zoiets:
*De ene dag een hele de volgende dag een halve
*Elke dag een halve
*De ene dag nix, de andere dag een halve
*Twee dagen nix, dan een halve
*Afgekickt

Met tussenpauses van 3 weken na iedere stap ofzo...

Je kan volgens mij niet fout gaan op deze manier.

Het waren enkel de mensen die heel geleidelijk stopten met seroxat die erin slaagden om geen terugval te krijgen.
Zo heb ik het ook gedaan, met steun van mijn psychiater. Laat het goed in de gaten houden en wanneer het niet werkt, niet toch blijven proberen. Doe het nooit zelf, altijd met hulp van de persoon die het heeft voorgeschreven.
Oud 27-08-2003, 00:02
Tulpje6
Tulpje6 is offline
In ieder geval goed om te horen dat dus niet iedereen er bijwerkingen van hoeft te krijgen bij het afbouwen Zelf heb ik ook nog nergens last van momenteel, ben nu 6 dagen bezig. Ben wel bang dat over een week (wanneer het serotonine-niveau is gedaald in mijn lijf) ik weer last ga krijgen van angsten.
Oud 09-09-2003, 10:35
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Heb eerst dus 2 weken afgebouwd van 20 mg naar 10 mg per dag, en zit nu sinds een week zonder (10mg-naar niks).
Van het afbouwen van 20 mg naar 10 mg heb ik weinig last gehad, maar ik heb momenteel echt vet last van duizeligheid, last van mn spijsvertering, me beroerd voelen, nachtmerries e.d....klut ik hoop maar dat het inderdaad slechts een week of 1 a 2 duurt en geen 3 maanden ofzo. Misschien had ik toch geleidelijker af moeten bouwen, maar ik heb keurig de raad van mijn psych opgevolgd (2 weken lang halve, dan stoppen). Hij vond het onzin om in kwarten te delen, dat zou zo weinig uitmaken.

Seroxat; begin er nooit aan, afkicken is echt hell!!
Oud 09-09-2003, 10:46
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Zie onderwerp. Ik heb intussen de indruk gekregen dat er hier toch best wel een groot aantal anti-depressiva gebruikers op scholieren.com zit.

Aantal vraagskes:
-Wie gebruikt er hier?
-Wat gebruik je?
-In welke hoeveelheid?
-Waarvoor?
-Hoe lang al?
-Via huisarts of via psych voorgeschreven?

Je hoeft natuurlijk niet op alle vragen antwoord te geven als je ze te persoonlijk vindt.

Over mezelf:

-Gebruikte tot een week geleden Seroxat (Paroxetine). Ben nu sinds een week (na eerst twee weken een halve per dag te hebben genomen) helemaal gestopt en voel me flink beroerd (duizelig m.n)
-Gebruikte dagelijks 20 mg (dus 1 tablet)
-Tegen angsten en een beetje tegen depressie
-Heb ruim een jaar gebruikt
-Via mijn psychiater, zelf naar medicatie gevraagd omdat ik echt gek werd van die angsten en toen kreeg ik dit voorgeschreven.

Zodra mijn angsten weer terugkomen ga ik weer beginnen...liever Seroxat dan met die angsten moeten leven...
Oud 10-09-2003, 05:34
Quiana
Quiana is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=594481

@Tulpje6: je kan je vragen daar gewoon opnieuw
posten, voor de duidelijkheid... (titel van deze topic
is ws niet wat het was, heb "m perongeluk aangepast, sorry )

Regels voor berichten