Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2003, 14:29
Shade
Shade is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 26-08-2003 @ 15:12:
Ja, ik geloof in god. Maar ik moet helemaal niets hebben van de bijbel en het gedoe er omheen.
wow...vind ik goed van je
Oud 26-08-2003, 16:19
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 26-08-2003 @ 15:29:
wow...vind ik goed van je
Hoezo?
Oud 26-08-2003, 21:53
Shade
Shade is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 26-08-2003 @ 17:19:
Hoezo?
omdat ik dat beter vindt dan geloven in god en de bijbel...omdat ik de bijbel een erg vaag en niet kloppend boek vindt.
Oud 27-08-2003, 14:11
Anne
Anne is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 26-08-2003 @ 22:53:
omdat ik dat beter vindt dan geloven in god en de bijbel...omdat ik de bijbel een erg vaag en niet kloppend boek vindt.
De Bijbel is wel een kloppend boek, maar je moet er wel aan denken dat het in een heel andere tijd met andere normen en waarden dan de onze is geschreven.

Ik geloof in God én in de Bijbel, maar ik neem niet alles letterlijk over. Ik probeer het in onze tijd te plaatsen (zo kan ik me bijv. totaal niet vinden in de teksten over homoseksualiteit: dat was toen slecht en niet geaccepteerd, maar dat is nu niet meer zo)en er mijn eigen interpretaties aan te geven.
Oud 27-08-2003, 17:07
Shade
Shade is offline
Citaat:
Anneee schreef op 27-08-2003 @ 15:11:
De Bijbel is wel een kloppend boek, maar je moet er wel aan denken dat het in een heel andere tijd met andere normen en waarden dan de onze is geschreven.

Ik geloof in God én in de Bijbel, maar ik neem niet alles letterlijk over. Ik probeer het in onze tijd te plaatsen (zo kan ik me bijv. totaal niet vinden in de teksten over homoseksualiteit: dat was toen slecht en niet geaccepteerd, maar dat is nu niet meer zo)en er mijn eigen interpretaties aan te geven.
ja zo kan je elk boek wel kloppend maken....gewoon iets verzinnen waardoor het op iets lijkt of een andere reden verzinnen....
Maar nog steeds 1 van m'n grootste argumenten:

180 tot 65 miljoen jaar geleden hebben dinosaurussen geleeft. Dat is bewezen, kan je echt niet omheen of zeggen dat het niet klopt want het is gewoon echt bewezen...(Kan je wel weer zeggen dat et toch niet klopt maar dat zou nergens op slaan, kijk maar in allerlei boeken voor bewijzen, er is ook geen 1 (Bekende) wetenschapper die het tegenspreekt.)
De stad Jericho is 8000 jaar geleden gebouwt. Is ook bewezen. De mens heeft nooit met de dino samengeleeft. Dus hoe kan de mens in de 1e week der aarde geschapen zijn....en waarom bestaat de aarde pas 6000 jaar volgens de bijbel verhalen.
Dat klopt gewoon totaal niet, en zo zijn er nog een aantal verhalen die niet kloppen.

En zo'n verhaal als god die 42 kinderen laat verslinden lijkt me helemaal om je voor je geloof/god te schamen....

sorry dit heb ik al 10x gezegt....maarjah....
Oud 27-08-2003, 19:23
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 27-08-2003 @ 18:07:
ja zo kan je elk boek wel kloppend maken....gewoon iets verzinnen waardoor het op iets lijkt of een andere reden verzinnen....
Maar nog steeds 1 van m'n grootste argumenten:

180 tot 65 miljoen jaar geleden hebben dinosaurussen geleeft. Dat is bewezen, kan je echt niet omheen of zeggen dat het niet klopt want het is gewoon echt bewezen...(Kan je wel weer zeggen dat et toch niet klopt maar dat zou nergens op slaan, kijk maar in allerlei boeken voor bewijzen, er is ook geen 1 (Bekende) wetenschapper die het tegenspreekt.)
De stad Jericho is 8000 jaar geleden gebouwt. Is ook bewezen. De mens heeft nooit met de dino samengeleeft. Dus hoe kan de mens in de 1e week der aarde geschapen zijn....en waarom bestaat de aarde pas 6000 jaar volgens de bijbel verhalen.
Dat klopt gewoon totaal niet, en zo zijn er nog een aantal verhalen die niet kloppen.

En zo'n verhaal als god die 42 kinderen laat verslinden lijkt me helemaal om je voor je geloof/god te schamen....

sorry dit heb ik al 10x gezegt....maarjah....
Dat vraag ik me ook al en tijdje af.
Oud 28-08-2003, 16:18
Justastranger
Justastranger is offline
misschien bestond de aarde zoals wij die kennen pas te ontstaan na de dino`s en is dit wat ze bedoelen in de bijbel, zucht niet alles zo letterlijk nemen hoor
Oud 28-08-2003, 20:00
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Ja, maar dat vinden de bijbel aanhangers niet, die zijn er heilig van overtuig dat het heel universum maar 6000 jaar oud is (correct me if I'm wrong)
Oud 28-08-2003, 20:19
Shade
Shade is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 28-08-2003 @ 21:00:
Ja, maar dat vinden de bijbel aanhangers niet, die zijn er heilig van overtuig dat het heel universum maar 6000 jaar oud is (correct me if I'm wrong)
idd en hoe kunnen die dino's zonder dag en nacht en licht en leven geleefd hebben? God schiep de aarde, god schiep de dag en nacht ofzo....
dus dat zou er dan daarvoor niet zijn
dat kan helemaal niet...

maar bijbel zegt idd 6000 jaar oud.... (lol)
Oud 28-08-2003, 21:04
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 28-08-2003 @ 21:19:
idd en hoe kunnen die dino's zonder dag en nacht en licht en leven geleefd hebben? God schiep de aarde, god schiep de dag en nacht ofzo....
dus dat zou er dan daarvoor niet zijn
dat kan helemaal niet...

maar bijbel zegt idd 6000 jaar oud.... (lol)
Nee, als eerste was er licht. volgens mij.
Oud 30-08-2003, 19:10
Anne
Anne is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 27-08-2003 @ 18:07:
...verhaal...
Klopt. Maar ik heb ook nooit gezegd dat ik een Bijbelaanhanger ben. En ik heb het meer over de verhalen waarin gezegd wordt hoe je moet leven enzo, die moet je in de tijd plaatsen.
Oud 30-08-2003, 19:18
Verwijderd
Citaat:
dreadmanneke schreef op 28-08-2003 @ 22:04:
Heeft dan nooit iemand een Bijbel bij de hand?

In het begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde was woest en leeg; duisternis lag over de diepte, en de Geest van God zweefde over de wateren.
Toen sprak God 'Er moet licht zijn!' En er was licht.
Oud 30-08-2003, 19:30
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef op 27-08-2003 @ 15:11:
Tut tut, jij ziet de Christenen nou wel èrg tolerant. De meesten willen nog steeds helemaal niets van homosexualiteit weten, hoor. En dan baseer ik me op tientallen Christenen waar ik discussies mee heb gehad.

Bovendien; God himself heeft Sodom & Gomorrah vernield voor o.a. homosexualiteit, dat staat geschreven in het Oude Testament. Nu, als jouw God dergelijke acties onderneemt jegens homoseksuelen, en jij gaat 't zelf bagatelliseren geeft dat mijns inziens behoorlijk wat te denken over de integriteit van de manier waarop jij met je geloof omgaat. Het aanpassen van de Bijbel is, als je er in gelooft zoals je zelf zegt, domweg verkeerd. Dan ben je geen goede Christen. De Bijbel is jouw leiddraad, en niet een matige eigen interpretatie. Of heb je soms het Oude Testament niet gelezen? Zou je eens moeten doen, als ik je nu wat nieuws vertel. Dan leer je jouw God eens van een minder charmante kant kennen

Overigens heb ik he-le-maal niets op met Christenen of wat voor gelovigen dan ook. Geloof leidt tot afstomping en beperking van de menselijke geest.
Oud 30-08-2003, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 30-08-2003 @ 20:30:
Overigens heb ik he-le-maal niets op met Christenen of wat voor gelovigen dan ook. Geloof leidt tot afstomping en beperking van de menselijke geest.
Dat ligt eraan hoe je het geloof beleeft en hoe het geloof in elkaar zit. Persoonlijk ben ik tegen op de manier van geloven waarbij je jezelf verliest en waarbij je geen individu meer bent maar een groep die volgens dezelfde regels leeft en wordt geleefd.
Oud 30-08-2003, 19:45
Verwijderd
IK geloof in God, de drie-in-een-heid, en de bijbel. yuuuuuup.

(mijn bijdrage aan dit topic)
Oud 30-08-2003, 19:51
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 28-08-2003 @ 22:04:
Ja God maakte eerst licht. En een paar dagen later de zon de maan en de sterren
Oud 30-08-2003, 23:18
Shade
Shade is offline
Citaat:
Anneee schreef op 30-08-2003 @ 20:10:
Klopt. Maar ik heb ook nooit gezegd dat ik een Bijbelaanhanger ben. En ik heb het meer over de verhalen waarin gezegd wordt hoe je moet leven enzo, die moet je in de tijd plaatsen.
prima...niks mis mee, want dat zijn opzich aardige normen...

maar hoe kan je op een boek vertrouwen waar van die ...rare... dingen in staan? je gelooft in de bijbel zeg je namelijk. Maar als je je aan die regels wilt houden ga je ervanuit dat god ze gemaakt heeft. Dus moeten die andere verhalen in de bijbel ook kloppen. En in m'n vorige post heb ik gezegt wat er dus niet klopt of erg raar is. (Zoals die moord op 42 kinderen)
Oud 30-08-2003, 23:21
Shade
Shade is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 30-08-2003 @ 20:51:
Ja God maakte eerst licht. En een paar dagen later de zon de maan en de sterren
en dat is logica....

waarom staat er in de bijbel trouwens niks over hoe god de rest van het heelal gemaakt heeft???
Ook nogal opvallend....
of zou het gewoon komen omdat de mensen die de bijbel schreven daar nog niet van wisten....
Oud 30-08-2003, 23:22
Shade
Shade is offline
Citaat:
Tut tut, jij ziet de Christenen nou wel èrg tolerant. De meesten willen nog steeds helemaal niets van homosexualiteit weten, hoor. En dan baseer ik me op tientallen Christenen waar ik discussies mee heb gehad.

Bovendien; God himself heeft Sodom & Gomorrah vernield voor o.a. homosexualiteit, dat staat geschreven in het Oude Testament. Nu, als jouw God dergelijke acties onderneemt jegens homoseksuelen, en jij gaat 't zelf bagatelliseren geeft dat mijns inziens behoorlijk wat te denken over de integriteit van de manier waarop jij met je geloof omgaat. Het aanpassen van de Bijbel is, als je er in gelooft zoals je zelf zegt, domweg verkeerd. Dan ben je geen goede Christen. De Bijbel is jouw leiddraad, en niet een matige eigen interpretatie. Of heb je soms het Oude Testament niet gelezen? Zou je eens moeten doen, als ik je nu wat nieuws vertel. Dan leer je jouw God eens van een minder charmante kant kennen

helemaal met je eens....eindelijk eens steun hiero....
Ik kende dat verhaal tulijk nog niet maar als dat er idd in staat....omg....
kan je mischien zeggen het precies staat?
Oud 30-08-2003, 23:39
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 31-08-2003 @ 00:21:
en dat is logica....

waarom staat er in de bijbel trouwens niks over hoe god de rest van het heelal gemaakt heeft???
Ook nogal opvallend....
of zou het gewoon komen omdat de mensen die de bijbel schreven daar nog niet van wisten....
Er staat toch dat Hij de sterren heeft gemaakt, dat is de rest van het heelal.
En de aarde is plat.
enz
Oud 31-08-2003, 09:29
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:

Dogma's en regels verbinden aan het geloof leidt tot afstomping en beperking van de mensenlijke geest. Niet geloof op zichzelf, dat is immers een veelste breed begrip.
Oud 31-08-2003, 13:14
Shade
Shade is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 31-08-2003 @ 10:29:
Dogma's en regels verbinden aan het geloof leidt tot afstomping en beperking van de mensenlijke geest. Niet geloof op zichzelf, dat is immers een veelste breed begrip.
idd, zolang het niet te extreem maakt is er niks mis mee
maar als je echt boeken zoals de bijbel gaat volgen...ik wil het geen afstomping van de geest noemen maar dat kan ik echt niet begrijpen gewoon...
Oud 31-08-2003, 20:58
Verwijderd
Citaat:
dreadmanneke schreef op 31-08-2003 @ 10:29:
Homoseksualiteit niet kunnen/willen accepteren in verband met je geloof vind ik al aardig in het kader "beperking van geest" vallen. Dit voorbeeld is dogma noch regel; dit voorbeeld is het geloof. Het Christendom, in dit geval.
Oud 31-08-2003, 21:14
Verwijderd
Citaat:
x2_Shade schreef op 31-08-2003 @ 00:22:
helemaal met je eens....eindelijk eens steun hiero....
Ik kende dat verhaal tulijk nog niet maar als dat er idd in staat....omg....
kan je mischien zeggen het precies staat?
Genesis 19:5-8 dacht ik.
Oud 31-08-2003, 21:53
Shade
Shade is offline
dat met die zwavelzuur regen? was dat omdat ze homo waren?
Oud 01-09-2003, 08:54
Anne
Anne is offline
Citaat:
Nee, helemaal niet. Ik sprak voor mezelf, niet voor alle christenen. Uit ervaring weet ik dat ze helemaal niet tolerant zijn. Wat in de Bijbel staat, is waar. En dus is de man het hoofd van het gezin, is homoseksualiteit een zonde, iets van de duivel. En nog wel meer dingen. Nee, ze zijn niet zo tolerant. En daar erger ik me kapot aan plus dat ik me ook voor mijn godsdienst kan schamen.

En ik twijfel nog heel erg over de Bijbel. Sommige dingen die er in staan zijn echt mooi, maar andere dingen kloppen gewoon niet. Ook al zou het dan het Woord van God zijn. Ik weet nog niet wat ik moet geloven en wat niet, ik doe het meer op gevoel.
Oud 01-09-2003, 09:59
Sentingua
Sentingua is offline
Ik geloof niet in de god zoals bijvoorbeeld het christendom heb beschrijft. Wel in de godin en god zoals ze in het Wicca beschreven staan.
Oud 01-09-2003, 12:39
eefjeefje
eefjeefje is offline
christenen niet tolerant? Dus het zijn alleen de christenen die homo's uitmoorden en discrimineren? Volgens mij niet. En dat van die homo's wordt er altijd uitgepikt en opgeblazen. Het principe is gewoon dat God man en vrouw voor elkaar geschapen heeft zodat ze kunnen trouwen en met elkaar naar bed kunnen. Als seks op welke manier dan ook anders wordt gebruikt is God daar tegen omdat je dan je doel mist. Zelfs twee bedpartners in een mensenleven valt daar onder.
Ik als christen heb veel en veel meer respect voor twee mannen die in liefde samenleven, hoe moeilijk ze het ook kunnen hebben, dan voor een man die de ene na de andere vrouw verslint. En ik mag niet op God's stoel gaan zitten maar ik denk dat God daar ook meer respect voor heeft.
Oud 01-09-2003, 13:50
Tio
Tio is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 01-09-2003 @ 13:39:
christenen niet tolerant? Dus het zijn alleen de christenen die homo's uitmoorden en discrimineren? Volgens mij niet. En dat van die homo's wordt er altijd uitgepikt en opgeblazen. Het principe is gewoon dat God man en vrouw voor elkaar geschapen heeft zodat ze kunnen trouwen en met elkaar naar bed kunnen. Als seks op welke manier dan ook anders wordt gebruikt is God daar tegen omdat je dan je doel mist. Zelfs twee bedpartners in een mensenleven valt daar onder.
Ik als christen heb veel en veel meer respect voor twee mannen die in liefde samenleven, hoe moeilijk ze het ook kunnen hebben, dan voor een man die de ene na de andere vrouw verslint. En ik mag niet op God's stoel gaan zitten maar ik denk dat God daar ook meer respect voor heeft.
Dat dat er steeds uitgepikt wordt, komt misschien omdat figuren zoals Bisschoppen, Dominees en Pauzen steeds dat soort dingen blijven roepen.
Als de Paus de hele Christelijke wereld oproept de strijd tegen het homohuwelijk te beginnen, dan kan je toch moeilijk ontkennen dat het Christendom ergens niet zo goed met homoseksuelen om kan gaan.
Oud 01-09-2003, 15:33
Shade
Shade is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 01-09-2003 @ 13:39:
ehm....jij was degene die de bijbel letterlijk nam. Dan kan je hier toch ook niet onderuit? Als het god's woord is....
Als god 2 mannen's vermoord omdat ze homo zijn hoe kan jij ze dan wel respecteren?

Heeft de paus contact met god? Hij zegt van wel toch? En als de paus dus zegt dat homosexualiteit verkeerd vindt god dat dus ook. En toch respecteer jij het?

Ik ben helemaal niet tegen homo's ofzo....als zij zo willen zijn heb ik daar geen problemen mee. Jij blijkbaar ook niet, maar toch staat het in de bijbel dat het verkeerd is en de paus zegt het ook....

Oud 01-09-2003, 17:36
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 01-09-2003 @ 16:33:
ehm....jij was degene die de bijbel letterlijk nam. Dan kan je hier toch ook niet onderuit? Als het god's woord is....
Als god 2 mannen's vermoord omdat ze homo zijn hoe kan jij ze dan wel respecteren?

Heeft de paus contact met god? Hij zegt van wel toch? En als de paus dus zegt dat homosexualiteit verkeerd vindt god dat dus ook. En toch respecteer jij het?

Ik ben helemaal niet tegen homo's ofzo....als zij zo willen zijn heb ik daar geen problemen mee. Jij blijkbaar ook niet, maar toch staat het in de bijbel dat het verkeerd is en de paus zegt het ook....

ik vraag weer even om het bijbelgedeelte waar het staat en als het er staat is het het oude testament. Misschien kun je gelijk alle wreedheden uit het oude testament even posten dan want dat is een zeer zeer moeilijk en ernstig gedeelte van de bijbel.
Maar in het nieuwe testament, dat voor ons geschreven is, staan andere dingen.
Ik vind het homohuwelijk in de kerk slecht omdat je God's zegen vraagt over iets waar Hij zo duidelijk nee tegen zegt en dat vind ik hypocriet.
Ik respecteer homo's evenveel als ieder ander en ik heb niks tegen homo's en God ook niet. Maar wel tegen homoseksualiteit. Omdat je seks dan niet op de manier gebruikt waar het voor is gemaakt. Net zoals mensen met elkaar naar bed gaan als ze niet getrouwd zijn, dat keurt God evenveel af.
En de paus...ja die is katholeik en daar luister ik niet naar. Die verdraait de hele bijbel en ik geloof helemaal niet dat hij met God in contact staat.
Oud 01-09-2003, 17:49
Shade
Shade is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 01-09-2003 @ 18:36:
ik vraag weer even om het bijbelgedeelte waar het staat en als het er staat is het het oude testament. Misschien kun je gelijk alle wreedheden uit het oude testament even posten dan want dat is een zeer zeer moeilijk en ernstig gedeelte van de bijbel.
Ik vind het homohuwelijk in de kerk slecht omdat je God's zegen vraagt over iets waar Hij zo duidelijk nee tegen zegt en dat vind ik hypocriet.
Ik respecteer homo's evenveel als ieder ander en ik heb niks tegen homo's en God ook niet. Maar wel tegen homoseksualiteit. Omdat je seks dan niet op de manier gebruikt waar het voor is gemaakt. Net zoals mensen met elkaar naar bed gaan als ze niet getrouwd zijn, dat keurt God evenveel af.
En de paus...ja die is katholeik en daar luister ik niet naar. Die verdraait de hele bijbel en ik geloof helemaal niet dat hij met God in contact staat.
^^^^
Citaat:
Bovendien; God himself heeft Sodom & Gomorrah vernield voor o.a. homosexualiteit, dat staat geschreven in het Oude Testament.

Genesis 19:5-8 dacht ik.
En dus dat verhaal over die 42 kinderen. En er zullen vast nog wel meer van dat soort rare verhalen erin staan maar ik heb de bijbel dus niet gelezen. Maar zelfs 2 verhalen vindt ik al genoeg om god te verachten...als dit echt gebeurd is dus he....majah aangezien het God's woord is moet dat wel....

Wat ik ook raar vindt is dat jij denkt dat jij als 1 van weinigen precies het goeie geloof volgt. Er zijn zoveel geloven in de wereld en nog niet eens 1/10 van de wereld bevolking is, Jij bent protestant? Er zijn heel veel mensen die geloven dat de paus wel in contact met god staat.
Als minstens 9/10 van de wereld het oneens met je is wat zijn dan je argumenten dat je wel goed gelooft...?

En dat terwijl er wel bewijzen tegen bijbel verhalen zijn en niet voor...(Maar die bewijzen wil je helaas niet accepteren.... )
Oud 01-09-2003, 18:05
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 01-09-2003 @ 18:49:
^^^^

En dus dat verhaal over die 42 kinderen. En er zullen vast nog wel meer van dat soort rare verhalen erin staan maar ik heb de bijbel dus niet gelezen. Maar zelfs 2 verhalen vindt ik al genoeg om god te verachten...als dit echt gebeurd is dus he....majah aangezien het God's woord is moet dat wel....

Wat ik ook raar vindt is dat jij denkt dat jij als 1 van weinigen precies het goeie geloof volgt. Er zijn zoveel geloven in de wereld en nog niet eens 1/10 van de wereld bevolking is, Jij bent protestant? Er zijn heel veel mensen die geloven dat de paus wel in contact met god staat.
Als minstens 9/10 van de wereld het oneens met je is wat zijn dan je argumenten dat je wel goed gelooft...?

En dat terwijl er wel bewijzen tegen bijbel verhalen zijn en niet voor...(Maar die bewijzen wil je helaas niet accepteren.... )
als de hele wereld zegt dat 1+1 4 is kijk ik maar even op de rekenmachine
als de hele wereld iets over Jezus zegt kijk ik in de bijbel
Oud 01-09-2003, 18:30
Tio
Tio is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 01-09-2003 @ 19:05:
Hiermee zeg je dus dat alle mensen die niet precies zoals jij in het Christelijke geloof geloven, het fout hebben. Maar waar baseer je dat nou precies op? Hoe weet jij dat JIJ de bijbel beter kan interpreteren dan de Paus?
Oud 01-09-2003, 19:12
Verwijderd
Citaat:
eefjeefje schreef op 01-09-2003 @ 18:36:
Dus als ik het goed begrijp heb jij 2 Bijbels, waarvan je er maar èèn "erkent", eentje die beter past in het maatschappelijk stelsel van nu. Waarom is het Oude Testament trouwens niet voor "ons" geschreven? Wellicht omdat God niet zo'n lieverdje blijkt te zijn als in het Nieuwe Testament beschreven wordt? Het is dan ook niet voor niets dat Christenwervingsacties massaal roepen te beginnen met het Nieuwe Testament in plaats van het Oude. Het Oude is domweg weerzinwekkend op sommige punten.

Buitendat spreek je jezelf tegen in het kader van homosexualiteit en trouwen. Eerst claim je dat het fout is dat er homohuwelijken gesloten worden in de kerk; want zo heeft God het niet bedoeld. Vervolgens geef je te kennen dat jij noch God moeite heeft met homosexualiteit an sich, maar de liefdesdaad die daar bij komt kijken wèl veroordeeld. Wat nou als je een platonisch homosexueel paar hebt dat wil trouwen in de kerk? Dat moet dan geen enkel bezwaar zijn, dacht ik zo. Verder vind ik het bijzonder inconsequent homo's wèl te accepteren, maar de fysieke liefde tussen 2 mannen (of 2 vrouwen, for that matter) niet. Wie A zegt moet ook B zeggen, me dunkt.
Oud 01-09-2003, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Nietszeggend antwoord. Maar nou besef ik me ook wel dat je daar domweg geen antwoord op kunt geven, tenminste geen antwoord die een bevredigend antwoord voor "ons" zal zijn.

Maar ik ben wel benieuwd naar de reden voor je keus voor het Christendom. Waarom ben je in Jezus gaan geloven, en niet in iets anders? Ben je van huis uit opgevoed met je geloof, of ben je atheïstisch opgevoed en later tot bekering gekomen?
Oud 01-09-2003, 19:34
Shade
Shade is offline
Citaat:
Tsja zie Tio's reactie....
Dat vroeg ik namelijk ook al in mijn post...

Stel dat je rekenmachine zegt dat 1+1 inderdaad 4 is.
En de bijbel zegt de aarde is 6000 jaar oud.

Je gelooft je reken machine zonder berekening en de bijbel zonder bewijs en een HEEELEEEBOEL TEGENBEWIJZEN.
Dat de aarde 6000 jaar oud is. IS onzin. Dat kan je wel ontkennen maar er is allang aangetoond dat dinosaurus botten bijvoorbeeld meer dan 65 miljoen jaar oud zijn. Mensen die dat ontkennen weten er niet veel vanaf of ontkennen gewoon de feiten.
Oud 01-09-2003, 21:38
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Tio schreef op 01-09-2003 @ 19:30:
Hiermee zeg je dus dat alle mensen die niet precies zoals jij in het Christelijke geloof geloven, het fout hebben. Maar waar baseer je dat nou precies op? Hoe weet jij dat JIJ de bijbel beter kan interpreteren dan de Paus?
nee dat zeg ik niet, maar sommige teksten kun je niet anders interpreteren.
Ik heb het ook wel eens mis, maar daar kun je me alleen van overtuigen met de bijbel in de hand
Omdat de paus de hele kern van het geloof verzwakt. Er staat namelijk duidelijk in de bijbel:
2 Corinthe 5:19 Door Christus herstelde God Zijn relatie met de wereld; Hij rekende de mensen hun zonden niet meer toe, maar wiste ze uit. En wij mogen dit geweldige nieuws aan iedereen vertellen

Kolossenzen 2;14 Hij heeft ons strafblad dat tegen ons getuigde verscheurd. Dat bewijs heeft Hij vernietigd door het aan het kruis te slaan.

Titus 3:5 Niet omdat wij het hadden verdiend, maar omdat Hij met ontferming over ons bewogen was en medelijden met ons had.

Romeinen 8:1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.

Johannes 3: 16 Want God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft , niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft

Romeimen 8:1 Het is duidelijk dat mensen die van Christus Jezus zijn, niet veroordeeld zullen worden. 2 Doordat u met Christus Jezus verbonden bent, geldt voor u de nieuwe wet: De wet van de Geest, de wet van het leven. U bent losgemaakt uit de wurgende greep van de zonde en bevrijd uit de macht van de dood. 3 Het was voor de wet niet mogelijk te bevrijden, omdat zij stukliep op de zwakheid van de menselijke natuur. Daarom heeft God Zijn eigen Zoon gestuurd, Die net als de zondige mensen, een menselijk lichaam had. Om ons te bevrijden van de zonde heeft Hij het oordeel van God op Zich genomen. Nu wordt aan de eis van de wet voldaan, want wij doen niet meer onze eigen zin, maar laten ons leiden door de Heilige Geest

Romeinen 10:9 en 10: Want als u zegt dat Jezus Christus uw Heer is en als u met uw hele hart gelooft dat God Hem uit de dood heeft opgewekt, zult u gered worden. Door met uw hele hart op Christus te vertrouwen, wordt u rechtvaardig verklaard.

en dat zijn nog maar enkele teksten. We worden niet gered door werken en rituelen en de paus wekt bij mij de indruk dat dat wel zo is (denk aan de vroegere katholieke kerk: mensen kochten hun plaatsje in de hemel. Daardoor zijn ook de protestanten ontstaan).
Oftewel: als ik het fout heb, dat kan natuurlijk altijd. Maar ik neem dat alleen aan van mensen die me dat in de bijbel kunnen aanwijzen (en ik heb het echt weleens fout en laat me ook vaak genoeg verbeteren hoor)
Oud 01-09-2003, 21:47
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 01-09-2003 @ 20:12:
Dus als ik het goed begrijp heb jij 2 Bijbels, waarvan je er maar èèn "erkent", eentje die beter past in het maatschappelijk stelsel van nu. Waarom is het Oude Testament trouwens niet voor "ons" geschreven? Wellicht omdat God niet zo'n lieverdje blijkt te zijn als in het Nieuwe Testament beschreven wordt? Het is dan ook niet voor niets dat Christenwervingsacties massaal roepen te beginnen met het Nieuwe Testament in plaats van het Oude. Het Oude is domweg weerzinwekkend op sommige punten.
de bijbel bestaat inderdaad uit twee delen: het oude testament (vooral voor de Joden) en het nieuwe (voor ons). In het oude testament staan veel regels en rituelen die we moeten worden uitgevoerd. dat moest omdat de zondige mens op één of andere manier weer met God in contact moet komen. Dat geldt nu niet meer want dat heeft Jezus al gedaan. Dus als je in het oude testament begint lees je vreemde dingen over vroeger, over afspraken tussen God en Israël maar dat gaat niet meer voor ons op, daarom moet je in het nieuwe testament beginnen!
En God is geen lieverdje, ook niet in het nieuwe testament. Evangelie betekent blijde boodschap. Maar de boodschap is ook heel ernstig: niet geloven betekent dat je niet behouden zult worden. En ja, Het is keihard.
Er staan in het oude testament idd gruwelijke dingen. Maar dat gaat theologisch zo diep, daarom worden er ook speciaal mensen opgeleid om hier onderzoek naar te doen (dominees bijv.) Voor ons, mensen van het nieuwe testament, is het oude testament helemaal moeilijk. We kunnen er wel wijze lessen uit halen (spreuken, prediker, hooglied etc.)

Buitendat spreek je jezelf tegen in het kader van homosexualiteit en trouwen. Eerst claim je dat het fout is dat er homohuwelijken gesloten worden in de kerk; want zo heeft God het niet bedoeld. Vervolgens geef je te kennen dat jij noch God moeite heeft met homosexualiteit an sich, maar de liefdesdaad die daar bij komt kijken wèl veroordeeld. Wat nou als je een platonisch homosexueel paar hebt dat wil trouwen in de kerk? Dat moet dan geen enkel bezwaar zijn, dacht ik zo. Verder vind ik het bijzonder inconsequent homo's wèl te accepteren, maar de fysieke liefde tussen 2 mannen (of 2 vrouwen, for that matter) niet. Wie A zegt moet ook B zeggen, me dunkt.
nee nu begrijp je mer verkeerd. God keurt homoseksualiteit wel af, en de fysieke liefde ook. Maar God keurt de homo als mens zijnde niet af. Snap je het verschil? God keurt de seks tussen jou en je vriendin (ik zeg maar wat hoor) af, maar jullie als personen niet
Oud 02-09-2003, 07:01
Tio
Tio is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 01-09-2003 @ 22:38:
nee dat zeg ik niet, maar sommige teksten kun je niet anders interpreteren.
Ik heb het ook wel eens mis, maar daar kun je me alleen van overtuigen met de bijbel in de hand
Omdat de paus de hele kern van het geloof verzwakt. Er staat namelijk duidelijk in de bijbel:
2 Corinthe 5:19 Door Christus herstelde God Zijn relatie met de wereld; Hij rekende de mensen hun zonden niet meer toe, maar wiste ze uit. En wij mogen dit geweldige nieuws aan iedereen vertellen
Tjah, met die bijbelcitaten kan ik dan weer vrij weinig, maar als ik jou was, zou ik eens met een Katholieke priester in discussie gaan. Misschien komt er nog wat leuks uit. Verder zou ik je erop kunnen wijzen dat de Rooms Katholieke Kerk wel de Christelijke Stroming is, die er vanaf het begin bij was, die rechtstreeks door Paulus (dacht ik) is gesticht. Jullie kwamen pas 1500 jaar ná Christus.
Owjah, trouwens, dat met die aflaten, dat is weer een ander verhaal, dat was gewoon omdat één of andere corrupte Paus wat geld nodig had voor een kerk van hem, volgens mij is dat niet direct uit de Katholieke Leer te halen.
Oud 02-09-2003, 09:58
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Tio schreef op 02-09-2003 @ 08:01:
Tjah, met die bijbelcitaten kan ik dan weer vrij weinig, maar als ik jou was, zou ik eens met een Katholieke priester in discussie gaan. Misschien komt er nog wat leuks uit. Verder zou ik je erop kunnen wijzen dat de Rooms Katholieke Kerk wel de Christelijke Stroming is, die er vanaf het begin bij was, die rechtstreeks door Paulus (dacht ik) is gesticht. Jullie kwamen pas 1500 jaar ná Christus.
Owjah, trouwens, dat met die aflaten, dat is weer een ander verhaal, dat was gewoon omdat één of andere corrupte Paus wat geld nodig had voor een kerk van hem, volgens mij is dat niet direct uit de Katholieke Leer te halen.
De katholieke kerk is, en wat erg maar ik heb er niet heel veel verstand van, veel meer bezig met rituelen . Terwijl de bijbel duidelijk aangeeft dat dat niet meer nodig is.
Verder aanbidden ze anderen naast God terwijl in de bijbel staat dat je alleen God mag aanbidden.
Ze moeten daar biechten, hun zonen aan een priester vertellen om weer clean te worden. Terwijl in de bijbel staat dat je clean wordt door bij God te komen en in Jezus te geloven.

De gemeentes die paulus stichtte waren heel wat anders dan de katholieke kerk hoor, dat weer ik dan weer wel.
Oud 02-09-2003, 11:26
Shade
Shade is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 02-09-2003 @ 10:58:
De katholieke kerk is, en wat erg maar ik heb er niet heel veel verstand van, veel meer bezig met rituelen . Terwijl de bijbel duidelijk aangeeft dat dat niet meer nodig is.
Verder aanbidden ze anderen naast God terwijl in de bijbel staat dat je alleen God mag aanbidden.
Ze moeten daar biechten, hun zonen aan een priester vertellen om weer clean te worden. Terwijl in de bijbel staat dat je clean wordt door bij God te komen en in Jezus te geloven.

De gemeentes die paulus stichtte waren heel wat anders dan de katholieke kerk hoor, dat weer ik dan weer wel.
Heel tegenstrijdig allemaal idd. Dat maakt katholiek nog minder geloof waardig voor mij.

Maar er zijn nog veel meer geloven en volgens jou zitten die er ook allemaal naast. Wat op z'n minst 3 miljard mensen inhoud....
Terwijl die toch net als jij HEILIG geloven en er zeker van zijn dat zij het goede geloof hebben. Dat betekent dus dat er heeel veel mensen zijn die het zeker weten niet goed hebben en dus zichzelf voor de gek houden. Alleen weten we dus niet welke en of er uberhaupt wel geloven zijn die kloppen.
Oud 02-09-2003, 15:19
Tio
Tio is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 02-09-2003 @ 10:58:

Ik neem toch aan det de RK-Kerk ergens in de bijbel vast wel een rechtvaardiging voor die rituelen kan aangeven.
Verder aanbidden ze volgens mij hun heiligen niet, maar roepen ze gewoon om de zoveel tijd iemand uit tot heilige. Ze zien die heiligen geloof ik meer als übergoede gelovigen, dan als halfgoden. En daarom besteden ze aandacht aan die heiligen, om anderen te inspireren. (das mijn idee erbij dan)
Tjah, ze zullen dan wel denken dat je, door je zonden aan een priester op te biechten en daarna een strafje te doen, je zo door je zonden dichter bij Jezus en God komt. Dat staat dan niet helemaal lijnrecht tegenover jouw overtuiging.

PS. Zijn er hier nog katholieke mensen aanwezig die op dit punt wat meer duidelijkheid zouden kunnen verschaffen?
Oud 02-09-2003, 21:02
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Tio schreef op 02-09-2003 @ 16:19:
Ik neem toch aan det de RK-Kerk ergens in de bijbel vast wel een rechtvaardiging voor die rituelen kan aangeven.
Verder aanbidden ze volgens mij hun heiligen niet, maar roepen ze gewoon om de zoveel tijd iemand uit tot heilige. Ze zien die heiligen geloof ik meer als übergoede gelovigen, dan als halfgoden. En daarom besteden ze aandacht aan die heiligen, om anderen te inspireren. (das mijn idee erbij dan)
Tjah, ze zullen dan wel denken dat je, door je zonden aan een priester op te biechten en daarna een strafje te doen, je zo door je zonden dichter bij Jezus en God komt. Dat staat dan niet helemaal lijnrecht tegenover jouw overtuiging.

PS. Zijn er hier nog katholieke mensen aanwezig die op dit punt wat meer duidelijkheid zouden kunnen verschaffen?
Ze bidden iig tot maria en petrus, dat zijn er al twee te veel. Verder zegt de bijbel dat alle christenen heilig zijn, dus dat punt klopt ook al niet.
Ik zou de rechtvaariding voor die rituelen idd graag horen van een katholiek persoon
Oud 02-09-2003, 21:05
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:

maar ze mogen het niet als vereiste stellen om in de hemel te komen (ik weet niet of ze dat nog doe hoor)
Oud 04-09-2003, 18:54
Eurynome
Eurynome is offline
Shade heeft helemaal gelijk op het vlak van de aarde hoor. De aarde bestaat reeds 4,5 miljard jaar en de mens (de homo habilis!!) bestaat reeds 2 miljoen jaar geloof ik. Reeds 10 000 jaar doet de mens aan landbouw, dus vanaf dan is de mens zich gaan 'settelen'. Dus op dat vlak heeft de bijbel dus geen gelijk inderdaad. Maar de bijbel (het Oude Testament dan of zow) werd toch geschreven door de evangelisten? En niet door God zelf. Hij was hun inspiratiebron dus is alles toch geschreven in de 'visie' van die mensen? En dat is al héél lang geleden hé . Dat van die aflaten en zow had inderdaad te maken met andere dingen maar de kerk heeft de mensen vroeger wel heel erg uitgebuit. Als ik in de kerk zit word ik helemaal zenuwachtig omdat ik al die versieringen zie en al dat geld dat erin gestoken werd. Ik kom er zowat gek van als ik eraan denk hoeveel levens men met 1 kerk had kunnen redden...
Oud 04-09-2003, 19:02
Eurynome
Eurynome is offline
Citaat:

Tjah, ze zullen dan wel denken dat je, door je zonden aan een priester op te biechten en daarna een strafje te doen, je zo door je zonden dichter bij Jezus en God komt.

[/B]

volgens mij biechten de meeste mensen niet om weer dichter te staan bij god maar om hun schuldgevoel kwijt te raken. De mensheid IS niet vrij, er bestaat geen god (naar mijn mening hé!!), ... maar als we ons deze dingen niet zouden 'inbeelden' zou de wereld infeite een beetje een chaos worden. Wat als ineens zou blijken dat god niet bestaat en als dat officieel gemaakt wordt? Kun je je voorstellen wat een chaos dat zou betekenen? De misdaad zou meteen weer verhogen en zow. Als we ons zo'n dingen niet zouden 'inbeelden' zouden we toch niet kunnen leven? Ik denk dat sommigen eronderuit aan zouden gaan als ze zouden beseffen dat de mens vroeg of laat toch zal uitsterven en zow. Bon, ik kan het niet goed uitleggen wat ik bedoel, maar misschien begrijp je het een beetje...? Door te biechten en een straf te ondergaan sta je niet beter bij 'God', je voelt je enkel beter. Wat je verkeerd deed, deed je nu eenmaal verkeerd, zo is het en niet anders. En dat er geen weg terug is lijkt misschien gewoon te angstaanjagend voor sommige mensen...
Oud 04-09-2003, 19:32
eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
lunaria schreef op 04-09-2003 @ 20:02:
De misdaad zou meteen weer verhogen en zow.
Als we ons zo'n dingen niet zouden 'inbeelden' zouden we toch niet kunnen leven? Ik denk dat sommigen eronderuit aan zouden gaan als ze zouden beseffen dat de mens vroeg of laat toch zal uitsterven en zow. Bon, ik kan het niet goed uitleggen wat ik bedoel, maar misschien begrijp je het een beetje...? Door te biechten en een straf te ondergaan sta je niet beter bij 'God', je voelt je enkel beter. Wat je verkeerd deed, deed je nu eenmaal verkeerd, zo is het en niet anders. En dat er geen weg terug is lijkt misschien gewoon te angstaanjagend voor sommige mensen...
je wordt nu een tikje arrogant als ik het zo mag zeggen. Mensen die zich iets in moeten beelden? Sommigen vinden het angstaanjagend? En wat beeld jij je dan in (paradox) of ben jij zo 'sterk' dat je dat niet nodig hebt?
Oud 04-09-2003, 20:21
Shade
Shade is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 04-09-2003 @ 20:32:
je wordt nu een tikje arrogant als ik het zo mag zeggen. Mensen die zich iets in moeten beelden? Sommigen vinden het angstaanjagend? En wat beeld jij je dan in (paradox) of ben jij zo 'sterk' dat je dat niet nodig hebt?
Ja hoor nu is zij ineens arrogant...
Als je nou eens op de discussie reageert. Je praat nu alleen maar over haar maar je reageert dus NERGENS op. Ik ben het helemaal met Lunaria eens. Ook dat van die kerk die vele mensen levens in de 3e wereld kan redden. Hoeveel kerken zijn er wel niet in amsterdam!? 10? 20?
terwijl 2 tot 4 genoeg is. Als je uit naastenliefde nou al dat geld naar de 3e wereld stuurd of gebruikt voor goede doelen dan laat je pas naastenliefde zien!

En idd, leeftijd van de mens, de aarde, dinosaurussen, Jericho enz. Is allang bewezen dat het oud dan 6000 jaar oud is. Maar je blijft het ontkennen....sorry maar dat vindt ik pas arrogant. Het lijkt er meer op alsof je er gewoon niet van wilt weten. Maar bewijzen kan je gewoon niet ontkennen.

Tis prima dat jij en vele anderen geloven want idd lunaria het heeft ook voordelen. Maar soms moet je ook dingen toe geven die niet kloppen of vreemd zijn....

en reageer nou alsjeblieft eens op de dingen die gezegt worden en niet hoe iemand zich gedraagt in jou ogen...
Oud 04-09-2003, 20:25
Shade
Shade is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 04-09-2003 @ 20:32:
enne ff op jou reactie:
Ongelovigen hebben het idd niet nodig. Dat kan liggen aan hun karakter of levens ervaringen en HOE je leeft. Mensen in onderdrukte landen geloven bijna allemaal in god. Omdat ze hoop willen hebben. In NL heb je dat ook. Dat wil tulijk niet zeggen dat iedereen dat alleen maar om die reden doet.

Ik heb geen behoefte aan iets waar ik alleen maar rare en niet kloppende verhalen over gehoord hebt, nooit bewijs van heb gezien en zelfs geen goeie argumenten heb gehoord. En ik leef even goed als ieder ander. Gelovig of niet....

Regels voor berichten