Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2003, 13:22
Kawouter
Kawouter is offline
Hoi,

Heeft iemand er een gedacht van hoe je een nieuwe HD in je pc kan steken ? Of waar kan ik dat even nalezen...

Ik ken wel wat van pc's en zo moeilijk zal het niet zijn, maar 'k heb het gewoon nog nooit gedaan, dus een beetje help is altijd welkom...

Greetz
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2003, 13:27
Kawouter
Kawouter is offline
Nog een vraagje:

7200 rpm 80 Gb Maxtor ATA133 2Mb: 96 euro
7200 rpm 80 Gb Maxtor ATA133 8Mb: 115 euro

Ik had de indruk dat dit niet echt duur is, maar mijn vraag is of die 8 MB cache die meerprijs waard is. Ik zou deze extra HD enkel gebruiken om muziek en filmpjes op te bewaren, en niet echt om er mijn documenten op te bewaren. (doe ik wel op mijn huidige HD die ik er uiteraard laat inzitten)
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 14:23
Verwijderd
Het prestatieverschil tussen 2 en 8 mn cache is zo'n 30% pure snelheidswinst in een doorsnee single-user desktop-configuratie. Bij zware applicaties als fileserver of database-server is de winst vrijwel nihil. De schijf zelf (het mechanische deel) wordt er namelijk niet sneller van. Een cache-geheugen maskeert alleen de traagheid ervan.

Het inbouwen van een harde schijf is enorm simpel, maar ik heb nu even geen tijd om dat op te schrijven
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 14:42
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
hier

hier kun je het vast wel vinden
Oud 02-09-2003, 15:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Kast open en in het midden zie je kleine 3½ bays (de breedte van een diskettestation), daarboven zitten de 5ĵ bays (de breedte van een cdrom station). Hardeschijven zijn bedoeld om in een 3½ bay te stoppen. Dus gewoon erin steken, met de pinnetjes een de achterkant zodat je die kunt aansluiten als hij erin zit. Dan vastschroeven en ATA kabel erin doen en stroomstekker.

Zorg wel dat de jumper goed staat:

Master = Stekker eind van de ATA kabel
Slave = Stekker in het midden van de ATA kabel
Cable Select = automatisch detecteren (werkt niet áltijd goed, maar wel makkelijk)

Ik zou overigens voor een andere schijf gaan, minimaal 120GB. IBM 180GXP 120GB met 8MB is b.v. maar €99:
http://www.funcomputer.de/default.ph...=0&artnr=03657
Oud 02-09-2003, 15:36
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
D'r waren toch wel eens problemen bij Cable Select? Iemand had er toch eens een keer z'n harddisk mee gesloopt? (misschien z'n eigen fout, maarja)
Oud 02-09-2003, 15:38
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je kunt inderdaad problemen krijgen dat hij master/slave niet goed herkent, maar je schijf ermee kapot maken lijkt me.. onlogisch, op z'n zachts gezegd.
Oud 04-09-2003, 21:52
Kawouter
Kawouter is offline
Hoi

'k heb even geleden dit topic geopend omdat ik van zin was een nieuwe HD bij te steken. Nu, ik was van plan dit morgen te doen, dus dacht ik, ik smijt mijn bak eens even open om te zien waar ik die bij kan steken. Wonder boven wonderen vielen mij plots enkele dingen om die mij voordien eigenlijk nog nooit opgevallen waren:

1. Mijn harde schijf is blijkbaar verticaal geplaatst ipv horizontaal onder de diskette-drive.
2. Ik zou in hemelsnaam niet weten welke kabels waar te steken...

Dus: hoe moet ik nu die HD erin krijgen, welke kabels waar, welke draadjes aan welke draadjes, welke aansluitingen moet ik nog vrij hebben op mijn moederbord ...

Ik heb mijn bios al geraadpleegt, en daar staat een primaire slave vermeld als zijnde leeg, dus ik veronderstel dat ik wel een tweede schijf kan steken ? Hoe kan ik dit zien in de hardware ? En welke stekkers moet ik nog vrij hebben ?

Ps. Ik ben niet stom (ik zie er mss wel stom uit, maar das een heel andere discuttie ), maar ben gewoon een echte leek als het op zo'n dingen aankomt
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 23:32
Kawouter
Kawouter is offline
Effe vermelden, ik heb een Dell (tja...) met een intel moederbord...

Citaat:
harde schijven WDC WD400EB-75CPF0 (Standaardschijfstations)
videokaarten Intel(R) 82845G/GL/GE/PE/GV Graphics Controller Intel Corporation
diskette station controllers Standaarddiskettestationcontroller (Standaarddiskettestationcontrollers)
diskettestations Diskettestation (Standaarddiskettestations)
IDE ATA/ATAPI controllers Intel(R) 82801DB Ultra ATA Storage Controller - 24CB Intel
Primair IDE-kanaal (Standaard IDE ATA/ATAPI-controllers)
Secundair IDE-kanaal (Standaard IDE ATA/ATAPI-controllers)
Ik heb ook nog even naar mijn moederbord gekeken, en daar heb ik gezien dat zowel de cd-rw en de dvd-rom via dezelfde kabel naar het moederbord gaan (dvd-kabel passeert langs cd-rom en gaat vandaar verder. Ik vermoed dat dit ook zo zal moeten om een extra harde schijf erin te steken, maar ik ben alles behalve zeker...

Alle raad welkom !!!!!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 02-09-2003 @ 16:29:
Zorg wel dat de jumper goed staat:

Master = Stekker eind van de ATA kabel
Slave = Stekker in het midden van de ATA kabel
Cable Select = automatisch detecteren (werkt niet áltijd goed, maar wel makkelijk)
Het jumperen van schijven is trouwens wel vervelender dan dat 't lijkt. Bijvoorbeeld de D740X-serie van Maxtor hebben hele ongelukkige beschrijving die domweg niet klopt. Tja. En dan kun je alle posities af :>
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Kawouter schreef op 04-09-2003 @ 22:52:
Hoi
Hai.

Citaat:
1. Mijn harde schijf is blijkbaar verticaal geplaatst ipv horizontaal onder de diskette-drive.
Dat kan.

Citaat:
2. Ik zou in hemelsnaam niet weten welke kabels waar te steken...
Je hebt er maar twee nodig; een spanningskabel (dus een passend stekkertje met 4 gaten, snoertjes geel-zwart-zwart-rood) en een platte brede grijze kabel. Het rode lijntje aan die kabel is pin èèn, die moet overeenkomen met pin 1 op je HD --die volgens mij altijd aan de kant van de voedingsstekker zit.

Citaat:
Dus: hoe moet ik nu die HD erin krijgen, welke kabels waar, welke draadjes aan welke draadjes, welke aansluitingen moet ik nog vrij hebben op mijn moederbord ...

Ik heb mijn bios al geraadpleegt, en daar staat een primaire slave vermeld als zijnde leeg, dus ik veronderstel dat ik wel een tweede schijf kan steken ? Hoe kan ik dit zien in de hardware ? En welke stekkers moet ik nog vrij hebben ?
Je primaire slave is leeg. Da's een goede zaak; dan kwak je 'm daar maar op. First things first; make sure dat je HD als SLAVE gejumpered staat. Aan de achterkant zie je ergens een blokje met 6 pinnetjes, 2 rijen van 3. Op je HD zal ergens een beschrijving staan, iets in de zin van "MA/SL/CS", wat staat voor Master, Slave en Cable Select. In dit geval druk je 't jumpertje dus verticaal op de middelste 2 pinnetjes. C'est tout.

Dan schroef je je kast eens open, en gaat de lege positie van de IDE-kabel zoeken, de platte brede grijze kabel dus. Je primaire master zal je schijf zijn, dus van de schijf die er al in zit ga je die kabel af. Druk dan de IDE-kabel in je schijf (don't worry; dat _kan_ niet fout gaan) en make sure dat het rode draadje aan de IDE-kabel goed zit (meestal is dat aan de kant van de voedingsingang). Dan geef je de schijf voeding, je pakt 't eerste de beste molexstekkertje voor anden en drukt die er in. Dat kan niet verkeerd in verband met een kleine uitsparing op het stekkertje. Schroef de HD vast en gaan met die banaan!

Citaat:
Ps. Ik ben niet stom (ik zie er mss wel stom uit, maar das een heel andere discuttie ), maar ben gewoon een echte leek als het op zo'n dingen aankomt
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 16:05
Kawouter
Kawouter is offline
thx, very helpfull !!!!!

Nu heb ik nog slechts 1 probleem (jaja, het blijft komen :-) )
Er is in mijn pc slechts 1 houder voor 1 HD, voor de rest kan ie er perfect twee aan heb ik de indruk (heb al dell-fora afgeschuimd, en het schijnt dus echt wel te gaan).
Iemand originele ideeën om een tweede HD te bevestigen in je kast ? Er is plaats genoeg hoor, enkel maar één houder, en ik heb nog nergens iets gevonden waar je zo'n dell-HD-houders kunt kopen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten