Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Volgend jaar kom ik wel weer naar de Kuip als we weer op de Kammeraadjesdag mogen spelen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
hij had het ook tegen AGH en niet tegen jou ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Weleens oude opnames/foto's van ajaxwedstrijden gezien? Je zag toen ook het publiek met jodenvlaggen.. Ajax was, is en blijft gewoon een jodenclub.. en Mokum blijft een jodenstad. Ik snap niet waarom daar moeilijk over gedaan wordt. In Amsterdam zegt men vaak de mazzel, wat ook een joods woord is.. daar zeikt toch ook niemand over??
Een keer op tv dacht een vrouw dat ajax tegen joden was omdat ze joden riepen.. wat is dat triest zeg.. Over fc-utrecht met "joden aan het gas" heb ik weinig te zeggen... alleen maar dat ik het geen voetbalsupporters vind, en dat ze de sfeer op voetbalgebied verkrachtten.
|
ik vind joden een verkeerde geuzennaam. ik snap ook niet dat de knvb het toestaat dat er honderden israelische vlaggen en petten met jodensterren in de arena zitten. ik vind dat niet goed, want zo lok je ook allerlei verkeerde reacties uit die ook verkeerd zijn. maar het 'joden' heeft allang niet meer de betekenis die het eerst had bij ajaks..
rkc is katholiek, daar gaan ze toch ook niet JEZUS JEZUS JEZUS scanderen?
|
![]() |
Geen betekenis meer? Heeft het ooit wel een betekenis gehad dan?
Ajax is officieel nooit gekenmerkt als een 'Joodse' club, en is ook niet, zoals cowboy verhalen graag doen geloven, opgericht door Joden. In het meer 100 jarige bestaan heeft de clubs slechts 3 voorzitters gehad met enige Joodse achtergronden, en ook slechts een paar Joodse spelers. De naam Joden kwam naar mijn weten nog uit de tijd dat DWS nog een noemenswaardig club was, en Ajax haar thuisbasis had in een buurt met veel Joden. Leuk detail, Ajax had voor Wereld Oorlog 2 zelfs nog niks te maken met Joden of het Jodendom, toen de oorlog eenmaal begon was het één van de eerste clubs die haar Joodse leden er uitgooiden. De geuzennaam de Joden, is dus afkomstig van rivaliserende ploegen (eerst oa DWS) en is zich later nationaal gaan ontwikkelen. Zeker toen Ajax ook een enkele Joodse speler kreeg, werden deze al gauw het mikpunt van scheldpartijen. In de jaren '80 is met het ontstaan van de 'sides' bij alle voetbalclubs, is bij Ajax de F-side zich gaan kenmerken door davidssterren en dergelijke. Voor rivaliserende kernen was dit een makkelijke mikpunt en werden de Ajax supporters dan ook uit gemaakt voor "Joden, Joden!". Waar er toentertijd bij het horen van het spreekkoor "Joden, Joden!" afwijzend werd gereageerd wordt er anno 2003 als de F-side datzelfde spreekkoor inzet gesproken over 'sfeer'. Uit historische oogpunt heeft de geuzennaam Joden weinig tot geen inhoudt, veel verder dan dat Amsterdam een stad is met een grote Joodse gemeenteschap, en dat Ajax een meer dan gemiddeld aantal Joodse supporters heeft komt het niet. Maar supporters die hun eigen side en eigen vakken vol hangen met Israëlische vlaggen en davidssterren in hun nek laten tatoeëren worden wat mij betreft terecht "Joden" genoemd. De Ajax supporters hebben, door zich te identificeren met de Joden, de tegenstanders ook een 'wapen' uit hand genomen. Waar vroeger het scanderen van "Joden, Joden" al voor de commentatoren weer reden was de hele normen en waarden discussie te doen opladen, zal nu het Ajax vak uit volle borst meezingen, en trots zijn op hun "Joods zijn". Daarom wordt er nog wel eens gebruik gemaakt van bijvoeglijke naamwoorden om toch het één en andere duidelijk te maken. Overigens kan ik mij niet voorstellen dat ik me ga identificeren met een scheldwoord van mijn rivaal. Ondenkbaar dat ik ooit met een kakkerlak tatoeage en een t-shirt "proud to be a kakkerlak" een stadion zal betreden. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind niet dat het met de club te maken heeft. Kijk, er is wel een Joodse gemeenschap geweest (zie S.C. Feijenoord), maar voor de rest heeft het er niets mee te maken.
De Graafschap wordt ook Superboeren genoemd, maar die komen toch ook niet met een hooivork en op klompen naar het stadion? Zo vind ik dat Ajax ook niet met Vlaggen en Davidssterren moet komen. |
![]() |
||
Citaat:
Mijn Deventerkoek tattoo als eens gezien? |
![]() |
||
Citaat:
Kan ik me ook echt niet voorstellen... ![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 24-08-2003 om 19:07. |
![]() |
|
Overigens kan ik mij niet voorstellen dat ik me ga identificeren met een scheldwoord van mijn rivaal. Ondenkbaar dat ik ooit met een kakkerlak tatoeage en een t-shirt "proud to be a kakkerlak" een stadion zal betreden. [/B][/QUOTE]
misschien als ze ooit de waarheid nog eens in gaan zien ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
bovendien is Nederland het enige land in de wereld waar we ziektes gebruiken als scheldwoorden, en dat is dan weer traditie ![]() |
![]() |
|
bovendien is Nederland het enige land in de wereld waar we ziektes gebruiken als scheldwoorden, en dat is dan weer traditie
![]() Is Hijo de Puta (hoerenjong toch??) erger dan kanker lul? (Robben ![]() ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|