Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2003, 14:33
J. Geelman
J. Geelman is offline
Voorwaar, de mens lijdt zeker verlies wanneer zij uitziet naar een oorlog...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2003, 14:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Zaina schreef op 08-09-2003 @ 13:36:
In oorlog maakt het toch niet uit ofdat er wel gelijke kansen zijn?
In dit geval wel Want als we werkelijk niet op gelijke kansen uit waren, dan zaten de joden nu niet in Israel.
Oud 08-09-2003, 14:41
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 08-09-2003 @ 14:48:
Israel heeft genoeg chemische wapens om alle palastijnen weg te vagen stelletje criminelen
erm,.. dat zijn ze als ze ze gebruiken.

[edit: of ze zouden internationale verdragen waar ze zich aan zouden moeten houden mee overtreden; maar dat weet ik zo even niet uit mijn hoofd]

Laatst gewijzigd op 08-09-2003 om 15:05.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 14:58
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 08-09-2003 @ 14:48:
Israel heeft genoeg chemische wapens om alle palastijnen weg te vagen stelletje criminelen
Goh, heeft Sharon je persoonlijk gebeld om je dat mee te delen?
En dan nog zolang ze die niet gebruiken of alleen in noodsituaties zijn het mijn inziens nog geen criminelen.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 16:12
Verwijderd
Je bent altijd crimineel als je het inzet
hebben vind ik ook een dubieus geval, maar ok.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 17:48
Seb4
Seb4 is offline
Misschien vergeten jullie dat politiek doel numero 1 van alle Arabische buurlanden van Israel decennia lang de letterlijke vernietiging van Israel was.

Vanuit dat oogpunt is het enkel logisch dat de Israelische regering ervoor gekozen heeft bepaalde wapens te ontwikkelen, die als een adequaat afschrikmiddel kunnen dienen.

Om dan nu Israel daarvoor te gaan bekritiseren vind ik getuigen van een gebrek aan historsch inlevingsvermogen.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 18:44
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Ik geef de hoop op voor dat zooitje daar, elke keer maar weer over vredesprocessen hebben, maar ondertussen gaat het maar door, Israel met raketten van amerikaans geld die ze op de palestina's afvuren, palestina's die wanhoops zelfmoordaanslagen plegen, en er blijven altijd de die-hards die nooit zullen ophouden met strijden...

Nee ik weet niet of het ooit wel goed komt daar.
Oud 08-09-2003, 20:54
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Seb4 schreef op 08-09-2003 @ 18:48:

Om dan nu Israel daarvoor te gaan bekritiseren vind ik getuigen van een gebrek aan historsch inlevingsvermogen.
Vroeger is niet nu

Iran is nu zowat de enige dwarsligger. Dus die wapens kunnen op zich best weg.

(of geef op z'n minst toe dat je ze hebt)
Oud 08-09-2003, 20:57
Gatara
Gatara is offline
Wat vinden jullie eigenlijk van Korei?
Oud 08-09-2003, 21:07
Seb4
Seb4 is offline
De situatie in het Midden Oosten is zeker niet van dienaard dat Israel er verstandig aan zou doen om juist de wapens die zo een sterke bijdrage aan de garantie van haar soevereiniteit hebben geleverd, te vernietigen.

Dergelijke oproepen komen op mij over als a-politieke, pacifistische nonsens, vergelijkbaar met die van sommige activisten in de jaren 60 die eenzijdige, Westerse, ontwapening voorstelden, zonder enig oog te hebben voor de plicht van elke overheid om haar burgers te beschermen tegen buitenlandse gevaren.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 13:58
Verwijderd
Citaat:
Ahem, omdat het misschien heel aanneembaar gemaakt kan worden en verklaard kan worden dat ze er groot belang bij hadden deze wapens te hebben, dat hoeft nog niet te zeggen dat ik het ermee eens moet zijn dat zij in het bezit zijn van zulke wapens en deze nog produceren
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 14:41
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Seb4 schreef op 08-09-2003 @ 22:07:
De situatie in het Midden Oosten is zeker niet van dienaard dat Israel er verstandig aan zou doen om juist de wapens die zo een sterke bijdrage aan de garantie van haar soevereiniteit hebben geleverd, te vernietigen.

Dergelijke oproepen komen op mij over als a-politieke, pacifistische nonsens, vergelijkbaar met die van sommige activisten in de jaren 60 die eenzijdige, Westerse, ontwapening voorstelden, zonder enig oog te hebben voor de plicht van elke overheid om haar burgers te beschermen tegen buitenlandse gevaren.
toch blijft het erg twijfelachtig dat die wapens nodig zijn; als israel wat toegeeflijker zou zijn, zouden ze die wapens als afschrikmiddel niet meer nodig hebben.
niet dat ik vind dat alles de schuld van israel is, zoals ik al eerder gezegd heb vind ik gewoon beide partijen te triest voor woorden
Oud 09-09-2003, 17:50
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 08-09-2003 @ 21:57:
Wat vinden jullie eigenlijk van Korei?
De beste man schijnt een gematigd figuur te zijn. Als hij dat werkelijk is, heb ik wel vertrouwen in hem. Echter, de Palestijnse bevolking schijnt hem wat elitair te vinden. Maar of dat nu een probleem is...
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 18:29
Seb4
Seb4 is offline
Gauloser:

Donder op met je rolleyes smiles.

Waarom sta je er voortdurend op om aan de wereld continu...

(1) jouw door utopische ideologien verwarde perceptie van de werkelijkheid kenbaar te maken?

(2) jouw systematische gebrek aan politiek inlevingsvermogen herhaaldelijk te bewijzen?

(3) jouw onvermogen om zelfs de meest noodzakelijke en voor de hand liggende keuzes in de veiligheids politiek van bedreigde staten te waarderen?

"Ik ben voor vrede. Israel moet zichzelf ontwapenen. Dan komt er vrede"

fuck off.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 20:21
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Doden en gewonden door explosie Tel Aviv

Uitgegeven: 9 september 2003 19:06
Laatst gewijzigd: 9 september 2003 21:06

TEL AVIV - Ondanks verscherpte Israëlische veiligheidsmaatregelen heeft een Palestijnse zelfmoordaanslag dinsdag nabij Tel Aviv het leven gekost aan zeker acht mensen, onder wie de vermoedelijk vrouwelijke dader. De jongste terreurdaad had plaats bij een bushalte van de grote militaire basis Tzrifin. Er vielen zeker tien zwaargewonden en verscheidene lichtgewonden, aldus Israëlische media.

De Israëlische veiligheidsdiensten waren in de hoogste staat van paraatheid gebracht na de mislukte Israëlische moordaanslag afgelopen weekeinde op de geestelijk leider van Hamas, sjeik Yassin. De Palestijnse terreurgroep kondigde aan hard te zullen terugslaan. "De poorten van de hel zijn open", zei een Hamaslid eerder.

'Antwoord'

Hamas-woordvoerder Rantisi, die zelf al enkele malen een Israëlische liquidatiepoging overleefde, sprak dinsdagavond tegen het Britse Sky News van "een antwoord op Israëlische misdaden", maar hij eiste de aanslag namens Hamas niet op. De Israëlische regering was evenwel helder: zij houdt Hamas direct verantwoordelijk.

Een regeringswoordvoerder haalde in zijn reactie op de aanslag ook weer fel uit naar de Palestijnse president Arafat. Volgens de zegsman heeft Arafat zijn eigen regering dwars gezeten om op te treden tegen extremistische groepen als Hamas. "Dit toont maar weer eens aan dat de Palestijnse Autoriteit absoluut niets doet om op te treden tegen terroristen of om de infrastructuur van terreur in haar gebieden te ontmantelen", aldus de zegsman in de interneteditie van de krant Haaretz.

Abbas

De nieuwe aanslag, de vorige grote Palestijnse moordaanslag had plaats op 19 augustus, volgde op turbulente ontwikkelingen binnen het Palestijnse bestuur. Na een verloren machtstrijd met Arafat stapte premier Abbas afgelopen weekeinde op. Huidige parlementsvoorzitter Qurei is zeer waarschijnlijk de nieuwe eerste minister. Hij eiste maandag dat vooral de EU en de VS Israël dwingen het liquidatiebeleid te staken. De beoogd premier wil bovendien dat Israël en de VS Arafat weer gaan beschouwen als de wettig gekozen Palestijnse leider en hem niet langer negeren.

Qurei zei dinsdag dat hij geen premier van de Palestijnen wordt als hij onder een "Israëlisch dictaat" komt te werken. Hij opperde ook opnieuw een wederzijdse wapenstilstand tussen Israël en de Palestijnen. Volgens Qurei is een akkoord tussen beide partijen te verkiezen boven een eenzijdig staakt-het-vuren van radicale Palestijnse groeperingen. Het laatste bestand dat werd afgekondigd, sneuvelde eind vorige maand, nadat Israël een Hamas-leider had doodgeschoten.

Qurei heeft dinsdag kort met Abbas in diens kantoor gesproken. Daarna volgde een iets langere ontmoeting met Arafat. Over beide gesprekken in Ramallah zijn geen mededelingen naar buiten gebracht.

'Terrorisme ontmantelen'

De Israëlische minister van Buitenlandse Zaken, Silvan Shalom, zei dinsdag dat Qurei zal worden beoordeeld op zijn bereidheid de militante Palestijnse groeperingen Hamas en Islamitische Jihad te ontmantelen. "Zijn eerste stap moet een strategische beslissing zijn om de infrastructuur van het terrorisme te ontmantelen. We beoordelen een Palestijnse premier op zijn daden. Hij moet besluiten of hij voor Arafat kiest of tegen terrorisme", aldus Shalom in een verklaring, enkele uren voordat er weer bloed vloeide door een Palestijnse zelfmoordaanslag.

nu.nl
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 20:41
Verwijderd
Heel fijn, weer zeven onschuldigen gedood. De voorstellen van Qurei zijn niet zo vreemd, ik vind dat Israël ook wel wat meer oog moet hebben voor de moeilijke positie van de Palestijnse premier, die èn Arafat en de terreurgroepen èn Israël tevreden moet zien te houden.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 23:40
Verwijderd
Citaat:
Gauloser:

Donder op met je rolleyes smiles.

Waarom sta je er voortdurend op om aan de wereld continu...

(1) jouw door utopische ideologien verwarde perceptie van de werkelijkheid kenbaar te maken?

(2) jouw systematische gebrek aan politiek inlevingsvermogen herhaaldelijk te bewijzen?

(3) jouw onvermogen om zelfs de meest noodzakelijke en voor de hand liggende keuzes in de veiligheids politiek van bedreigde staten te waarderen?

"Ik ben voor vrede. Israel moet zichzelf ontwapenen. Dan komt er vrede"

fuck off.
Mag ik je erop wijzen dat ik idealen en ideeën heb over deze wereld en wat erin gebeurd.
Ik kan mij best in bepaalde politieke standpunten en doeleinden inleven, maar daarom hoef ik ze nog niet goed te keuren en het ermee eens te zijn.
Waarom zou ik voor de hand liggende keuzes waarderen als ze in mijn ogen uit principe fout zijn.
Waar het om gaat is meer dan de feiten die er aan de hand zijn, maar op de mnaier hoe wij deze feiten beoordelen en waarderen en deze inpassen in ons ideologische beeld.
Jij als politiciologie student zou toch juist moeten inzien dat politiek om idealen draait, en beslissingen die men neemt op basis van deze idealen.

Trouwens heb ik nooit gezegt dat als israel zich ontwapend, dat er dan vrede komt. Ik keur het alleen af dat israel onder de beschermende hand van de VS een groot arsenaal van zulke wapens heeft.

Dus fuck maar zelf een eindje off
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 09:59
Seb4
Seb4 is offline
Als jij faalt in het waarderen van een noodzakelijke en zeer logische keuze van een overheid, die direct gerelateerd is aan zijn primaire en meest voorname taak, namelijk het beschermen van de eigen burgers, dan beschik jij per definitie niet over de noodzakelijke inzichtsvermogens om hier over te oordelen.

Geen enkele verantwoordelijke politicus zou de veiligheid van zijn eigen staat compromiteren met vage ideologische principes, die op het ideaal van een conflictloze, onmogelijke, utopische werkelijkheid zijn gebaseerd, waarin geen enkele staat zich ook maar hoeft te verdedigen.

Als jij de baas van Israel was geweest, zouden ze allang vernietigd zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 10:15
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Seb4 schreef op 10-09-2003 @ 10:59:
ratel
lees z'n verhaal toch es wat beter man, jij geeft argumenten tegen dingen die hij helemaal niet zegt

verder is er nogal een verschil tussen geheel ontwapenen en het al dan niet hebben van ABC-wapens
Oud 10-09-2003, 10:23
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 10-09-2003 @ 00:40:

Jij als politiciologie student zou toch juist moeten inzien dat politiek om idealen draait, en beslissingen die men neemt op basis van deze idealen.
Eerder belangen, mi.

helaas.
Oud 10-09-2003, 14:22
Seb4
Seb4 is offline
Als Israel geen ABC wapens zou hebben gehad, zou ze nu waarschijnlijk niet meer bestaan.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Seb4 schreef op 10-09-2003 @ 15:22:
Als Israel geen ABC wapens zou hebben gehad, zou ze nu waarschijnlijk niet meer bestaan.
De vraag is of dat erg zou zijn
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 14:51
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 10-09-2003 @ 15:41:
De vraag is of dat erg zou zijn
Wat verschrikkelijk leuk
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 15:09
Verwijderd
Citaat:
Assasin schreef op 10-09-2003 @ 15:51:
Wat verschrikkelijk leuk
Foei, geen roll-eyes gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 15:14
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 10-09-2003 @ 16:09:
Foei, geen roll-eyes gebruiken.
Of anders......
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Assasin schreef op 10-09-2003 @ 16:14:
Of anders......
In wezen niets, maar op deze manier is het ''de pot verwijt de ketel.''
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 15:22
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 10-09-2003 @ 16:15:
In wezen niets, maar op deze manier is het ''de pot verwijt de ketel.''
Je moet het ook in de context zien. Jouw smilies waren er namelijk teveel als je in aanmerking nam in wat voor een omgeving dat gebeurde. Echter mijn smilies waren noodzakelijk om mijn punt duidelijk te maken. En ook wens ik in het vervolg niet meer beledigd te worden door mij te vergelijken met een pot en/of ketel.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 15:27
Verwijderd
Citaat:
Assasin schreef op 10-09-2003 @ 16:22:
Je moet het ook in de context zien. Jouw smilies waren er namelijk teveel als je in aanmerking nam in wat voor een omgeving dat gebeurde. Echter mijn smilies waren noodzakelijk om mijn punt duidelijk te maken. En ook wens ik in het vervolg niet meer beledigd te worden door mij te vergelijken met een pot en/of ketel.
Ik ga hier maar niet verder op in teneinde on-topic te blijven. De daad bij het woord voegend:

Qurei aanvaardt officieel premierschap

Uitgegeven: 10 september 2003 13:59
Laatst gewijzigd: 10 september 2003 14:00

RAMALLAH - De voormalige voorzitter van het Palestijnse parlement, Ahmed Qurei, heeft woensdag officieel het premierschap aanvaard. Dat heeft Qurei, die door de Palestijnse president was gevraagd om Mahmud Abbas als premier op te volgen, woensdag in Ramallah bekendgemaakt.

"De president heeft er bij me op aangedrongen om een regering te vormen. Ik heb ermee ingestemd", aldus Qurei na afloop van een gesprek met Arafat. Dinsdag zei hij het nog zinloos te vinden de nieuwe premier te worden als Israël zijn beleid ten opzichte van de Palestijnen niet wijzigt.

"Ik heb ermee ingestemd en moet deze crisis het hoofd bieden", zo voegde Qurei eraan toe, verwijzend naar de nieuwe geweldsuitbarsting in het Midden-Oosten. "Ik hoop in staat te zijn een crisisregering te vormen bestaande uit zes, zeven of acht personen", aldus de voormalige parlementsvoorzitter.

Arafat koos voor Qurei als opvolger van Abbas die zaterdag aftrad na honderd dagen premier te zijn geweest. Hij deed deze stap na een machtsstrijd met Arafat over de controle van de veiligheidsdiensten.

De Eurepese Unie liet maandag al weten achter Qurei te staan. Qurei zei alleen voor de functie te voelen als de EU en de Verenigde Staten hem steunen. De 65-jarige Qurei geldt als een gematigd man die betrokken was bij de totstandkoming van de Oslo-akkoorden.

Bron: www.nu.nl

Nu maar hopen dat Arafat niet weer dwars gaat liggen. Hoe zit de structuur van het bestuur van de Palestijnse Autoriteit eigenlijk in elkaar? Arafat lijkt nog behoorlijk veel macht te hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Als jij faalt in het waarderen van een noodzakelijke en zeer logische keuze van een overheid, die direct gerelateerd is aan zijn primaire en meest voorname taak, namelijk het beschermen van de eigen burgers, dan beschik jij per definitie niet over de noodzakelijke inzichtsvermogens om hier over te oordelen.

Geen enkele verantwoordelijke politicus zou de veiligheid van zijn eigen staat compromiteren met vage ideologische principes, die op het ideaal van een conflictloze, onmogelijke, utopische werkelijkheid zijn gebaseerd, waarin geen enkele staat zich ook maar hoeft te verdedigen.

Als jij de baas van Israel was geweest, zouden ze allang vernietigd zijn.
Volgens mij beschik jij niet over het nodige inzichtsvermogen, wie zegt dat chemische wapens noodzakelijk zijn voor het beschermen van de burger
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 18:20
Peace
Peace is offline
Als afschrikmiddel zijn ze enorm beschermend voor Israel. De chemische wapens waarover zij beschikken, zijn eigenlijk hun redding, want anders zou Israel meest waarschijnlijk niet meer bestaan...
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 21:11
Seb4
Seb4 is offline
Lol, geowned door iemand van 13.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 22:19
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Seb4 schreef op 10-09-2003 @ 22:11:
Oud 10-09-2003, 22:21
Nate
Nate is offline
Pwn3d , dan nog altijd. Tsk.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 23:11
Verwijderd
Citaat:
Absoluut niet, wij verschillen alleen van opvatting.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 07:01
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 11-09-2003 @ 00:11:
Absoluut niet, wij verschillen alleen van opvatting.
1+1 = 3
Oud 11-09-2003, 07:58
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Peace schreef op 10-09-2003 @ 19:20:
Als afschrikmiddel zijn ze enorm beschermend voor Israel. De chemische wapens waarover zij beschikken, zijn eigenlijk hun redding, want anders zou Israel meest waarschijnlijk niet meer bestaan...
nou, israel heeft uberhaupt een sterker leger dan de arabische landen, daardoor hebben ze de meeste oorlogen miilitair gezien gewonnen
daar hebben ze dus geen abc wapens voor nodig gehad en ze hebben ze nog steeds niet nodig; ik denk dat het juist gevaarlijk voor hun is, omdat het een legitimatie is voor omringende landen om ook abc wapens te gaan produceren
Oud 11-09-2003, 14:05
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 11-09-2003 @ 08:58:
omdat het een legitimatie is voor omringende landen om ook abc wapens te gaan produceren
En die mogen het hoegenaamd niet.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 14:35
Verwijderd
Citaat:
nou, israel heeft uberhaupt een sterker leger dan de arabische landen, daardoor hebben ze de meeste oorlogen miilitair gezien gewonnen
daar hebben ze dus geen abc wapens voor nodig gehad en ze hebben ze nog steeds niet nodig; ik denk dat het juist gevaarlijk voor hun is, omdat het een legitimatie is voor omringende landen om ook abc wapens te gaan produceren
Inderdaad, doordat de andere landen zo erg onder druk worden gezet door de chemische dreiging van Israel zullen zij zich wel genoodzaakt moeten zien om zichzelf ook te bewapenen met chemische wapens.

Citaat:
1+1 = 3
Zou je dat nader willen verklaren, ik begrijp de reactie niet helemaal
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 19:36
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline

als Arafat gedood of verbannen wordt door Israel wordt het natuurlijk pure chaos daar he.
Oud 11-09-2003, 19:48
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 11-09-2003 @ 15:35:
Zou je dat nader willen verklaren, ik begrijp de reactie niet helemaal
jou opvatting is 1 + 1 = 3. Dat is ook een opvatting, ik deel hem alleen niet.
Oud 11-09-2003, 19:51
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Israël 'in principe' akkoord met uitzetting Arafat

Uitgegeven: 11 september 2003 20:41

JERUZALEM/RAMALLAH - Het Israëlische kabinet gaat "in principe" akkoord met de uitzetting van de Palestijnse leider Arafat. Concrete stappen om hem het land uit te zetten, worden echter nu nog niet ondernomen. De regering van premier Sharon gaat het leger vragen een plan op te stellen voor als het moment daar is.

Het Israëlische veiligheidskabinet kwam in spoedzitting bijeen om de uitzetting van Arafat te overwegen en andere maatregelen na de twee Palestijnse zelfmoordaanslagen eerder deze week. Steeds meer ministers scharen zich achter de verbanning van Arafat. Zij beschuldigen hem van tegenwerking van het vredesproces en het steunen van aanslagen.

Obstakel

In een kabinetsverklaring wordt Arafat een "obstakel" genoemd op de weg naar vrede. "Israël zal stappen nemen om dat obstakel weg te halen." Volgens een regeringsbron hebben de strijdkrachten het groene licht om Arafat uit te zetten op een moment dat geschikt wordt geacht.

De Verenigde Staten verzetten zich overigens tegen de uitwijzing van Arafat. De regering-Sharon zou wegens druk uit Washington niet zijn overgegaan tot directe verbanning van Arafat. Eerder op de dag noemde de Egyptische president Mubarak zo'n voornemen nog een "monumentale vergissing".

Arafat reageerde uitdagend op de verhalen over zijn uitzetting. "Dit is mijn vaderland. Dit is terra sancta. Niemand kan me er uitgooien", zei hij tegen verslaggevers in Ramallah. "Ze kunnen me vermoorden. Ze hebben bommen", voegde hij eraan toe. Hij zei de Palestijnse gebieden "beslist niet" te zullen verlaten. Arafat keerde in de zomer van 1994 terug uit Tunis naar de Palestijnse gebieden na het tekenen van de Oslo-akkoorden.

Hoge prijs

Verscheidene Palestijnse functionarissen waarschuwden voor een "ernstige destabilisatie" in de regio als Arafat in ballingschap wordt gedwongen. "Israël zal daarvoor een hoge prijs betalen", aldus Nabil Abu Rudeina, een belangrijke adviseur van de Palestijnse president.

Arafat stond eerder donderdag nog een deel van zijn macht binnen het Palestijnse leiderschap af aan een nieuw te vormen Nationale Veiligheidsraad. Alle acht Palestijnse veiligheidsdiensten, die nu voor een belangrijk deel onder Arafat vallen, zullen in de raad worden verenigd. De nieuwe premier Qurei, Arafat zelf en enkele ministers krijgen zitting in de raad.

Hervormingen binnen de Palestijnse Autoriteit vormen een eis uit de zogeheten 'routekaart', het door de VS, Rusland, EU en VN opgestelde vredesplan. Vooral de Verenigde Staten eisen expliciet dat Arafat zijn macht over de veiligheidsdiensten opgeeft en overdraagt aan de premier. De komst van een veiligheidsraad komt nu deels tegemoet aan die eis. Wie voorzitter wordt van de raad is nog niet bekend.

Onenigheid

Met de raad lijkt er in elk geval een voorlopig einde te zijn gekomen aan een slepende interne machtstrijd binnen de Palestijnse bestuurlijke top. Mahmoud Abbas nam afgelopen weekeinde ontslag als premier wegens de onenigheid met Arafat over de controle op de veiligheidsdiensten.

Onduidelijk bleef donderdag overigens de samenstelling van het nieuwe Palestijnse kabinet. Qurei, die woensdag de post van eerste minister aanvaardde, had de presentatie van de regeerploeg voor donderdag aangekondigd. Nu zal die waarschijnlijk pas zondag plaatshebben.

Een van de problemen was donderdag dat niet alle parlementsleden naar Ramallah konden reizen wegens de strikte Israëlische veiligheidsmaatregelen. Volgens Israëlische en Palestijnse bronnen is er nog onenigheid over de grootte van de regeerploeg en over de personele samenstelling ervan.

Eenheden van het Israëlische leger lieten zich niets gelegen liggen aan de interne Palestijnse perikelen. Ze namen donderdag, voorafgaand aan het kabinetsberaad in Jeruzalem, verscheidene posities in bij het hoofdkwartier van Arafat in Ramallah. Volgens de Palestijnse minister Ziad Abu Amr hebben Israëlische militairen onder meer de zevende verdieping bezet van het ministerie van Cultuur, vlakbij het gebouwencomplex waar Arafat zit.

Arafat zit al sinds eind 2001 nagenoeg vast in zijn deels gehavende hoofdkwartier in Ramallah. Arafat mag het complex wel verlaten, maar hij is bang dat hij er niet meer kan terugkeren.

Als Arafat echt verbannen of gedood wordt door Israel hebben ze echt de spreekwoordelijke poppen aan het dansen daar...
Oud 11-09-2003, 20:17
Verwijderd
Citaat:
jou opvatting is 1 + 1 = 3. Dat is ook een opvatting, ik deel hem alleen niet.
Welke opvatting, dat chemische wapens fout zijn, vind ik allemaal best hoor.

Feitjes onder elkaar zetten en verklaren kan iedereen, maar er ook nog eigen opvatting bij hebben niet. Geen wonder dar wij in Nederland nu door een onbenul worden geregeerd die nooit gezegt heeft waarvoor hij stond
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 20:28
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 11-09-2003 @ 21:17:
Welke opvatting, dat chemische wapens fout zijn, vind ik allemaal best hoor.

Feitjes onder elkaar zetten en verklaren kan iedereen, maar er ook nog eigen opvatting bij hebben niet. Geen wonder dar wij in Nederland nu door een onbenul worden geregeerd die nooit gezegt heeft waarvoor hij stond
ja, en jou opvatting is dat Israel nog bestaan had zonder haar leger.
Oud 11-09-2003, 22:35
Verwijderd
Citaat:
ja, en jou opvatting is dat Israel nog bestaan had zonder haar leger.
WTF, quote even dat stuk waar ik dat gezegt heb dan
Met citaat reageren
Oud 12-09-2003, 00:33
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 11-09-2003 @ 23:35:
WTF, quote even dat stuk waar ik dat gezegt heb dan
nouja, zonder chemische wapens.
Oud 12-09-2003, 12:33
Verwijderd
Citaat:
nouja, zonder chemische wapens.
Jep, daar ben ik van overtuigd, het leger van Israel is gewoon beter dan het leger van de andere omringende landen, dus hebben ze helemaal geen chemische wapens nodig
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 19:56
Isa
Isa is offline
Citaat:

Scherpe kritiek op
plan uitzetten Arafat

JERUZALEM - Over de hele wereld is gisteren met scherpe kritiek gereageerd op de Israëlische plannen om de Palestijnse president Yasser Arafat te verbannen. In de Palestijnse gebieden gingen duizenden sympatisanten van Arafat de straat op om te protesteren tegen de mogelijke uitzetting van hun leider.

Steunbetuiging in Ramallah voor Arafat. Foto: ANP

De kritiek op de plannen van Israel kwam gisteren onder meer van Rusland, China en de Arabische Liga. China wees erop dat Arafat democratisch is verkozen. Rusland noemde een eventuele uitzetting 'een serieuze politieke fout'. Secretaris-generaal Kofi Annan van de Verenigde Naties zei dat de verbanning van Arafat 'niet wijs' zou zijn.

De Europese Unie keerde zich donderdag al tegen de het plan van Israël, evenals de Verenigde Staten, dietoch bepaald geen vriend zijn van de Palestijnse leider. De VS zien Arafat weliswaar als een obstakel, maar geloven niet dat diens verbanning een oplossing is voor de crisis in het Midden-Oosten. De Europese Commissie noemde het besluit gisteren een 'verschrikkelijke fout', en gaf aan dat het gewoon contact blijft houden met Arafat.

In de Palestijnse gebieden werd met woede gereageerd op het Israelische principebesluit. De terreurorganisatie Al-Aqsa Martelaren Brigades, dreigde gisteren 'overal aan te vallen', als Arafat daadwerkelijk wordt verbannen. Rond de Tempelberg zette de Israëlische politie na het vrijdaggebed onder meer traangas in om stenen gooiende jongeren te verjagen. Bij de rellen raakten vier Israëlische politie-agenten gewond.

Arafat reageerde gisteren opnieuw uitdagend op de plannen. Hij riep honderden aanhangers rond zijn kantoor in Ramallah op zich te verzetten tegen elke poging hem te ontvoeren.

Ook elders in de Arabische wereld werd met woede op de aangekondigde maatregel gereageerd. De Arabische Liga zei gisteren dat de verbanning van Arafat 'rampzalige' gevolgen zal hebben voor de hele regio. Onder meer Egypte en Jemen riepen alle landen die tegen het uitzetten van Arafat zijn op er bij Israël op aan te dringen de beslissing terug te draaien.

Het Israëlische veiligheidskabinet stemde donderdag in principe in met de verwijdering van Arafat, omdat de Palestijnse leider een 'obstakel voor de vrede' zou zijn. Minister Mofaz van Defensie noemde het gisteren een 'historische fout' dat de Palestijnse leider niet al veel eerder met geweld uit zijn ambt was gezet. De strijdkrachten hebben nu het groene licht om Arafat uit te zetten op een moment dat geschikt wordt geacht.

De krant Jerusalem Post meldde dat een speciale eenheid van het Israëlische leger al anderhalf jaar klaarstaat om Arafat te ontvoeren. De elitemilitairen zouden hem met een helikopter naar een Noord-Afrikaans land moeten vervoeren. Arafat verbleef tot 1994 in ballingschap in het Noord-Afrikaanse Tunesië.

Onder de Israëlische bevolking lijkt brede steun te zijn voor een harde aanpak van Arafat. Eén op de drie Israëli's ziet de Palestijnse leider liever dood, zo bleek uit een opiniepeiling die de krant Yediot Aharonot gisteren publiceerde.

Nog eens 23 procent is voor de verwijdering van Arafat uit de Palestijnse gebieden. Ruim 20 procent wil dat de Palestijn blijft vastzitten in zijn hoofdkwartier in Ramallah, zoals nu het geval is. Slechts 15 procent vindt dat Arafat zich vrij moet kunnen bewegen en dat Israël weer met hem moet gaan praten over vrede. DPA/AFP
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 19:57
Isa
Isa is offline
wat heeft die irri sharon nu weer verzonnen
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 20:01
Verwijderd
Sharon moesten ze eens opblazen en de geestelijke leiders van de Hamas ook
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 20:16
Gatara
Gatara is offline
Volgens den redenatie des Israelische kantes lijckt dit my vry logisch dat den Israeelische vorst - doch geen vorst - Sharon ene zelfde straffe sult moeten ondervinden als syne autoriteit den Palestynse vorst - doch geen vorst - Yasser Arafat op willen lechen. In achting nemende dat den Israelische vorst - doch geen vorst - Sharon syne macht misbruikte in Sabra en Shatilla is my geneszinds vreemd dat den majesteit - doch geen majesteit - ook uit den landen Israels verbannen dient te worden en waarby in achting genomen moet worden dat wy allen niet wacker blyven als hy mogelykerwyze zyne heerschappy met den dood sult moeten bekoopen.

Goed. Deze middeleeuwse praktijken achterlatend stel ik voor om met z'n allen naar Israel te gaan en die twee (Arafat en Sharon) een handdoek cadeau geven, want volgens mij zijn ze beiden nog flink nat achter de oren.

bah, want een kinderlijkheid.
En dat over de lijken van anderen. Hoe durven ze.
Reageren

Regels voor berichten