![]() |
|
Vanavond heb ik voor 3fm een column mogen voorlezen. Dit is hem. Met nadruk: ik ben heel erg geholpen door roman (die fout maak niet nog een keer
![]() ![]() Woensdagochtend, negen uur. Ik ben twee uur te vroeg voor mijn eerste college vandaag. Niet erg, ik wil de stof nog eens doornemen, want ik moet goed voorbereid zijn. In de hal merk ik het: De colleges, de docenten én mijn studie; ik heb ze ontzettend gemist. Vakantie? Nee, niets voor mij. Laat mij maar lekker studeren. Voor ik de zaal binnenstap, ga ik naar de wc. Daar hangt een briefje. "Beste toiletpapiergebruikers, het is niet de bedoeling rollen wc-papier voor privé- gebruik mee naar huis te nemen, getekend: Het beheer." Iets later die morgen begint mijn hoorcollege. Voorin de zaal zit een man achter zijn krant verscholen. Naast hem staat een bekertje koffie, waar hij verveeld in roert. Stipt om elf uur legt hij zijn krant opzij, staat op en gaapt uitgebreid. Een stimulerend voorbeeld voor mijn medestudenten, waarvan de meesten al liggen te slapen op hun tafels, waar niet eens een reader op ligt. "Iedereen aanwezig?" vraagt de man, terwijl hij mij aankijkt. Hij kijkt mij aan. Mij! Ik moest zo nodig weer vooraan zitten om alles goed te kunnen volgen. En nu kijkt hij mij aan! Leuk hoor. "Ik ben jullie docent," vervolgt hij, waarna hij mijn reader van tafel pakt. "Dit onding," zegt hij, terwijl hij mijn reader achteloos op de grond gooit, "hadden jullie niet hoeven kopen." O? "Wij werken bij dit vak met artikelen die jullie zelf moeten kopiëren. Hebben wij ooit gezegd dat jullie een reader moesten aanschaffen? Jullie zijn te haastig. Breng die readers maar snel weer terug." Oké. "Als je er tenminste nog niet in geschreven hebt." Shit. "Want dan kunnen ze de readers niet meer verkopen." Hij pakt mijn reader van de grond, bladert erin, ziet mijn aantekeningen en zegt spottend: "Zozo, sommigen van jullie zijn zelfs in de eerste week al overactief." Hoofdschuddend legt hij hem terug op mijn tafel, waarna hij zijn keel schraapt en roept: "En nu als de donder uit mijn zaal. Jullie zijn studenten Nederlands, ga het café in en schrijf een goed boek." Ontmoedigd staar ik naar de aantekeningen die ik bij de eerste drie hoofdstukken gemaakt had. Ik zucht, verscheur mijn reader en denk: ach, ik gebruik hem wel als wc-papier.
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() En toen mocht ik dus komen. ![]()
||
Citaat:
![]()
|