Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-09-2003, 09:32
Optima
Optima is offline
Ik heb alles wat een mens zich kan wensen, stel hersens, leuke studies, lieve vriend, leuke hobbies, goede vriendin, bezorgde ouders.....

dit is alles waar ik 2 jaar geleden naar uitkeek, maar nu, op het moment zelf, ben ik nog nooit zo...het lijk wel...ongelukkig geweest als ooit tevoren. De gedachte rijst bij me op dat dit misschien helemaal niet datgene is wat me gelukkig maakt.

Ik durf niet om mijn ware dromen te verwezenlijken, bang dat ik wat ik nu heb kwijtraak, maar ik moet mijn dromen nog vinden.

wat moet ik doen? gewoon nog een paar jaartjes wachten?of nu het roer rigoreus omgooien voordat ik mezelf in een keurslijf wring waar ik in stik?

identiteitscrisis
Oud 15-09-2003, 09:37
Eend
Eend is offline
Ben je niet gewoon bang om gelukkig te zijn?
Laat je het gevoel wel toe?
Oud 15-09-2003, 11:35
Optima
Optima is offline
Citaat:
Eend schreef op 15-09-2003 @ 10:37:
Ben je niet gewoon bang om gelukkig te zijn?
Laat je het gevoel wel toe?
Bang om gelukkig te zijn? Misschien ben ik bang om te beseffen dat ik gelukkig ben en te realiseren dat geluk eigenlijk ontzettend tegenvalt.

Als ik nu gelukkig ben, dan is geluk een soort ritme, een rechte lijn, bijna ' sleur' te noemen. maar dan bedenk ik me dat ik daar innerlijk niet gelukkig van wordt.

tja, ik ben dus wel gelukkig maar ben teleurgesteld om wat geluk nu eigenlijk is maar ben ik het daarom wel, of niet?
Oud 15-09-2003, 11:37
Optima
Optima is offline
vroeger toen ik nog erg pessimistisch en melancholisch was, zag ik geluk als een ' perfecte staat van zijn'. Een soort bovenmenselijk streven...maar nu...nu is het net zo toegankelijk en smakelijk als een pak cornflakes
Oud 15-09-2003, 12:49
Verwijderd
Volgens mij is het met jou nu zo omdat je geen droom hebt, niks hebt om naar te streven,omdat je t al bereikt hebt.
Ik heb t zelf ook, nu zit ik vol met dromen maar ik ben bang dat ik down wordt als ik ze bereikt heb.
En jij bent op dat punt beland waar ik zelf tegenop zie, en je ziet t zelf ook in volgens mij.

Niks blijft voor altijd, jij veranderd en je omgeving veranderd, alles omgooien is geen goed idee denk ik, omdat je dan alles zeker kwijt bent of kans hebt dat je t kwijt raakt, je kansen komen vanzelf het enige wat je kunt doen is ze opzoeken.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 17:35
elledc
elledc is offline
Vaak is het mooier om van iets te dromen, iets onbereikbaars bijvoorbeeld, dan je in een situatie te bevinden waar je eigenlijk alles hebt.

Ik ervaar dit ook. Soms wil ik verdrietig zijn, een tegenslag kennen, ruzie hebben met mijn vriend om te kunnen voelen wat het verschil is tussen geluk en tegenslag.
Als je verdriet kent dan ervaar je des te meer de momenten van geluk.
Ik heb ook alles waar jij van spreekt, een goeie vriend en mijn studies gaan goed. Maar soms verlang ik naar die momenten voordat ik mijn vriend kende. Omdat ik toen vele dromen had en, het is vreemd om te zeggen, verdrietige momenten soms een voldoening waren, een soort 'gevoel dat ik leef'. Ik voelde me veilig alleen.
Omdat nu alles een standvastheid kent en alles een gewoonte wordt. Misschien daarom ook, ik heb alles, toch ik wens niets anders, maar toch is er soms geen voldoening.
Je kan het vergelijken met onze maatschappij, we hebben alles, computer, tv, stereo, en we willen altijd meer maar eens we bereikt hebben wat we wilden, willen we nog meer en dàt maakt ons ongelukkig.

Misschien moet je zelf eens op zoek gaan naar uitdagingen en blijven dromen naar dingen die onbereikbaar zijn.
Geluk is een ruime term, het kan ook zijn dat je wel kan ervaren wat puur geluk is, als je eens een tegenslag meemaakt of er iets veranderd in je leven... Je weet maar nooit.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 19:20
miksje
miksje is offline
Kijk niet teveel terug, maar richt je blik op het oneindige. Als je jezelf vasthoudt aan dingen voor je leven nú kom je geen stap verder en zul je niet groeien. Alles wat er gebeurd heb je zelf in de hand. Je wilt je toch gelukkig voelen? Voel je jezelf nu gelukkig? Blijkbaar heb jij een verkeerde opvatting van gelukkig zijn. Gelukkig zijn betekend niet 'iets wat iedereen standaard zou wensen' (zoals jij met je studie, familie en vriend) Gelukkig zijn is een gevoel, alsof je elk moment weg kunt vliegen naar iets geweldigs, alsof je een reis gaat beleven met prachtig mooie momenten! Jij mist iets, en gaat twijfelen aan hetgeen wat je hebt, wat trouwens een blessing is en dat weet je zelf ook wel. Er is niets mis met standaard dingen maar als je iets mist ben jij de enige die er iets aan kan veranderen.

'Hoe voel je jezelf? Hoe wil je jezelf voelen? Hoe kun je dat bereiken?'

En vergeet niet, op het moment dat je alles op een rijtje hebt komt er altijd een moment van verandering. Dat komt echter alleen als je ervoor openstaat ga dus niet op zoek naar een verandering, maar stá het gewoon toe!! Het komt vanzelf! Wees jong, wees in de war en wees een openboek voor de toekomst...

groetjes
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 20:53
elledc
elledc is offline
Citaat:
miksje schreef op 16-09-2003 @ 20:20:
...
mooi gezegd
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 21:33
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Geluk maak je zelf
Oud 16-09-2003, 23:36
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Optima schreef op 15-09-2003 @ 12:37:
vroeger toen ik nog erg pessimistisch en melancholisch was, zag ik geluk als een ' perfecte staat van zijn'. Een soort bovenmenselijk streven...maar nu...nu is het net zo toegankelijk en smakelijk als een pak cornflakes
Je hebt het volbracht. Join the club. Geluk als een pak conflakes, tja, dat is gewoon waar. Niets is zo eenvoudig, misschien ook zo saai, en daardoor ook zo kwetsbaar als het ware geluk, of de ware liefde. Liefde en geluk zijn eenvoudigweg niet complex. Die beruchte complexiteit beelden we ons in. De ware liefde en het ware geluk brengen ons terug tot de kern van het leven, en die is: eenvoudig... Gezondheid, een liefdevolle relatie met hen die je - op verschillende niveaus - lief wilt hebben, dat is alles. Saai? Zet het maar op het spel voor wat avontuur, maar weet wat je vergooit.
De perfecte staat van zijn bestaat niet op aarde...
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 23:38
de abt van sion
Citaat:
spacegirl schreef op 15-09-2003 @ 13:49:
Volgens mij is het met jou nu zo omdat je geen droom hebt, niks hebt om naar te streven,omdat je t al bereikt hebt.
Ik heb t zelf ook, nu zit ik vol met dromen maar ik ben bang dat ik down wordt als ik ze bereikt heb.
Je wordt niet down wanneer een droom uitkomt. Er komt altijd weer een nieuwe droom, vaak van totaal onverwachte zijde.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 23:44
de abt van sion
Ik heb dit proces ook doorgemaakt en ik kan jullie verzekeren: er komt een moment dat je het geluk dat bestaat in de volmaakte eenvoud boven alles gaat waarderen. En dat je rilt bij het idee dat iets of iemand het eventueel kan aantasten. Mis je uitdaging? Je kunt het verlangen naar geluk ook dieper interioriseren en het concreet maken op intellectueel gebied. Bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 06:24
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef op 17-09-2003 @ 00:38:
Je wordt niet down wanneer een droom uitkomt. Er komt altijd weer een nieuwe droom, vaak van totaal onverwachte zijde.
weet ik, maar ik denk dat zij t niet krijgt, en dat ze zich daardoor kut voelt, omdat ze geen droom meer heeft en wat ze wilde, al heeft bereikt.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 09:59
winneke
winneke is offline
Wie wijs is streeft naar pijnloosheid, niet naar lust. Bij het vervullen van onze behoeften moeten we beseffen dat realisatie hievan onmogelijk is als we de pijn en de kwellingen die ermee samengaan trachten te ontwijken.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 16:49
Verwijderd
Misschien ben je aan wat uitdaging toe? Ga iets leuks doen, doe even gek, doorbreek die sleur. Haal je propedeuse of je examen (wat je dan ook doet) en ga naar het buitenland voor een jaar ofzo, of ga meteen. Ga een tijdje werken, zet je studie voort op een andere plek in het land of zelfs een ander land.

Zoek iets wat je echt leuk vind, wat je interesseert, verbreek de sleur van het geluk en ga de uitdaging aan, houdt de spanning er in.

Misschien dat je dán juist gelukkig bent?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 17:33
Verwijderd
Citaat:
Optima schreef op 15-09-2003 @ 12:37:
nu is het net zo toegankelijk en smakelijk als een pak cornflakes
bij economie heb 'k geleerd over behoeften van mensen. Reference drift, zegt je dat iets? Het, als je een doel bereikt hebt, weer streven naar meer i.p.v. dat je tevreden bent. "de helft v.d. bevrediging smelt dan weer weg," zoals mijn boek dat zegt. Dat schijnt iedereen te hebben.
Verder ben 'k het wel met lafjuh eens: zoek een (kleine of grote) uitdaging
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 18:05
Verwijderd
Misschien moeten wij maar eens een keer gaan lunchen, Jeanne.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 21:00
de abt van sion
Citaat:
nare man schreef op 17-09-2003 @ 19:05:
Misschien moeten wij maar eens een keer gaan lunchen, Jeanne.
Moeten we dit onder de uitdagingen rekenen? Of veeleer onder de banaliteiten? Ze gaat trouwens veel liever met mij lunchen...
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 01:00
infamous
infamous is offline
Volgens mij hangt geluk niet van die factoren die je net opnoemt af. Hangt het vooral af van je gevoel op bepaalde momenten. Ikzelf heb dit ook. Ik dacht vroeger dat als ik alles wat ik nu heb, zou hebben, ik me een stuk beter zou voelen, ik voel me wel beter, maar dat komt niet daardoor

Echt geluk is denk ik iets wat meer in jezelf zit, tevreden zijn met jezelf, en niet met wat je hebt.

Je zal altijd dagen hebben dat je je kut voelt, en altijd momenten van blijdschap hebben, aan jou is het zelf om welk gevoel over het algemeen te laten overheersen.

tenminste dat denkik, en het is laat, dus maybe lees ik dit morgen na en denk ik: WTF ?!

maar op dit moment denk ik er zo over
Oud 18-09-2003, 01:01
infamous
infamous is offline
Citaat:
spacegirl schreef op 15-09-2003 @ 13:49:
En jij bent op dat punt beland waar ik zelf tegenop zie, en je ziet t zelf ook in volgens mij.

Niks blijft voor altijd, jij veranderd en je omgeving veranderd, alles omgooien is geen goed idee denk ik, omdat je dan alles zeker kwijt bent of kans hebt dat je t kwijt raakt, je kansen komen vanzelf het enige wat je kunt doen is ze opzoeken.
zou heel goed kunnen
Oud 18-09-2003, 10:23
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef op 17-09-2003 @ 22:00:
Moeten we dit onder de uitdagingen rekenen? Of veeleer onder de banaliteiten? Ze gaat trouwens veel liever met mij lunchen...
Misschien moet je het helemaal niet op een van die twee wijzen interpreteren, maar gewoon als een uitnodiging van iemand die toevallig dezelfde studie doet aan dezelfde universiteit en die het leuk vindt om die persoon eens te spreken?

Verder ben je natuurlijk van harte welkom, gaan we lekker met z'n drieeën in de Refter eten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten