Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind het ronduit barbaars, maar in veel landen waar het bij de cultuur hoort is het maar moeilijk uit te bannen. Dat hoeft ook niet. Mensen kiezen daar in overwegende mate zelf voor (het zijn in landen als Somalië en Ethiopië vooral de vrouwen die het instand houden door hun dochters alvast 'vertrouwd' mee te maken met het idee, dat het normaal is om besneden te worden).
Het ligt een beetje in dezelfde lijn als een situatie een tijdje terug in Engeland, waar een club SM-homo's elkaars penis bewerkte met gloeiende strijkijzers en soldeerbouten. De vraag lag voor de rechter of dit wel of niet mocht worden toegestaan en of het mishandeling was. De uitkomst weet ik niet, maar het is een voorbeeld om aan te geven dat vrouwenbesnijdenis niet iets is wat uniek is aan bepaalde landen ofzo. In het Westen zijn ook genoeg gevallen te bedenken van mensen die elkaar bewust ernstig leed aandoen, maar waarbij een verbod toch niet op zijn plaats is. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar het lijkt me best voor de hand liggend dat de islam wel een grote rol heeft gespeeld in de vrouwenbesnijdenis in Afrika. Dat het niet letterlijk in de Koran staat, doet daar niet aan af. |
![]() |
|
bron (WHO) 130 miljoen vrouwen besneden. ( per jaar komen er 2000 bij, 6000 op een dag, is ongeveer 1 per 15 seconden).
'k heb even mijn aardrijkskunde stencil erbij gepakt, die kreeg ik vorig jaar (we hebben een deel van ons proefwerk hier aan besteed). svh. zegt net dat alleen de clitoris word weggehaald. Dat is een vorm jah, er zijn 4 vormen. Vanaf een kleine druppel bloed uit de clitoris tot het verwijderen van de clitoris en de kleine schaamlippen en de grote schaamlippen ruw maken of zelfs wegbranden. Hierna word alles dichtgehecht en hou je een hele kleine opening over voor urine of menstruatiebloed. (doe 3 kwartier over plassen) (heb ongelooflijk veel pijn bij menstrueren). Tussen de evenaar en de kreeftskeerkring (dusj in afrika en zuidoost-azie (waaronder indonesie, sri lanka en maleisie) word het zeer regelmatig toegepast. ik weet niet hoe de islam in dit verhaal verzeilt is geraakt, maar hier word vrouwenbesnijdenis juist niet toegepast vanuit de Koran. Sommige moslimvrouwen worden wel besneden. Mannenbesnijdenis is meer van toepassing op de Moslims. Ik ben zeer tegen vrouwenbesnijdenis. Walgelijk gewoon! Helemaal als je als moeder zelf besneden bent, en dan doe je het je kinderen ook weer aan. Gewoon omdat het zo hoort. Het kan gewoon de dood tot gevolg hebben. De reden van het besnijden is natuurlijk verschillend, maar voor schoonheid, sociale identiteit of gezondheid hoef je het niet te doen. Want mooier word je er niet op? TOCH!? Of de reden: traditie, en gewoonte! Doe normaal, je kunt toch wel iets in tradities veranderen. Er veranderd zoveel. Dit mag zeker veranderen. Laatst gewijzigd op 19-09-2003 om 14:11. |
![]() |
||
Citaat:
![]() maar ontopic: in het artikel wat ik erover gelezen heb, stonden ook voorbeelden van vrouwenbesnijdenissen (weliswaar andere) in landen als iran en saudi-arabie enzo, dus het komt echt niet alleen in afrikaanse landen voor (ook al denk ik ook wel dat het daar vaker gebeurt
||
Citaat:
sommigen zijn wat extremer en naaien het ook dicht zodat ze helemaal geen sex meer kunnen hebben maar misschien gebeurt dit ook wel als straf ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Laat ik vooropstellen dat ik volledig tegen vrouwenbesnijdenis ben.
Vrouwenbesnijdenis is een pre-Islamitisch gebruik. In verschillende Afrikaanse landen wordt er om de zoveel tijd geswitched tussen Christendom en Islam, waarbij betrokken vrouwen in beide situaties besneden worden. Zelfs als personen uit bepaalde streken zeggen een religie aan te hangen, blijven zij traditionele, voodoo-achtige rituelen uitvoeren. Maar een nieuw perspectief was voor mij: Er heeft in de Opzij eens een interview gestaan met een besneden vrouw (die een prominente positie bekleed, helaas kan ik niet meer achterhalen om wie het precies ging, excuus). Zij vertelde dat het in de meerderheid van de gevallen gaat om een klein stukje van de buitenste en binnenste schaamlippen verwijderen, zodat vrouwen nog gewoon (en naar zij beweerde zelfs beter) kan klaarkomen. Er zijn veel Westerse vrouwen die een schaamlipverkleining ondergaan, zowel uit esthetisch oogpunt, alsook om (evt pijnlijke)ongemakken uit de weg te ruimen. |
![]() |
|
ik vind het echt onhygienisch als ik het zo lees maar zo lang er niemand gedwongen word moe thet kunnen... alleen vrees ik dat er echt wel vrouwen tussen zitten die dus wel gedwongen worden
![]() ![]() *jeuh morgen snijden ze mn clitoris eraf en word ik dichtgenaaid* ![]() vind het een beeeeeetje barbaars maar goed ben in elk geval blij dat ik neit tot zon cultuur behoor |
![]() |
||
Citaat:
Volgens de overlevering ontstond de traditie van het dichtnaaien in Egypte, toen ze bij jonge vrouwen de vagina dichtnaaiden tegen de ius prima nocte van de farao...
||
Citaat:
En al is die cultuur misschien wel heel anders en begrijp ik er geen fuck van, dat vrouwenbesnijdenissen als een normaal iets wordt beschouwd (laten we even denken dat het om de ergste soort gaat - alles eraf) en het politiek incorrect is om er iets over te zeggen geeft mij wel een beeld van hoe primitief ze zijn.
|
Ik ben er tegen. Maar wél voor begeleiding van de mensen die wél besneden willen worden. Het moet hygienisch zijn en niet met glasscherven en botte naalden. Als het dan toch moet, begeleid het gewoon goed. Dat spaart zeer veel levens.
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laat ik wel voorop stellen dat ik tegen vrouwenbesnijdenis ben. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
(Hoewel t soms wel moeilijk vast te stellen is wanneer t vrijwillig is en wanneer niet. Sommige dingen worden gezien als vrijwillig terwijl ze dat eigenlijk opgelegd krijgen door de cultuur/omgeving waarin ze leven. Dus niet direct dwangmatig, maar enigszins gedwongen zonder daar echt bij stil te staan en t dus interpreteren als vrijwillig terwijl dat helemaal niet t geval is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Lijkt me van niet. Gelukkig worden er wel campagnes gevoerd om dit barbaarse gebruik te verbannen maar het lijkt niet veel effect te hebben. Veel ouders zijn te angstig over wat de buren denken en hoe ze hun dochter dan aan de man krijgen. |
![]() |
||
Citaat:
Dat bewijst trouwens ook dat zo'n cultuur totally fucked up is.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
www.collegenet.nl
Daar bij werkstukken zoeken op besnijdenis Daar zit ook een verslag over vrouwenbesnijdenis bij. Staat veel info over in. Ik doe maar werkstuk en presentatie voor godsdienst nu over vrouwenbesnijdenis. En het is zo boeiend om je erin te verdiepen. Weet je waarom ze het eigenlijk doen? * De clitoris is volgens sommige stammen gevaarlijk. Als de baby het bijde geboorte aanraakt gaat het dood. Als de man het met zijn penis aanraakt gaat het ook dood. * Maagdelijkheid: vrouwen hebben geen zin meer in seks. (bij infibulatie (alles wegsnijden en dichtrijgen) is degene met het meest nut dan. Dan wordt ze na de besnijdenis dichtgenaaid en in de huwelijksnacht pas geopend! * Reinheid: mensen vinden de afscheiding vies, het stinkt en het is zonde van het vocht. (vooral in woestijnvolkeren is die laatste heel belangrijk!) * Volgens sommige volkeren is de clitoris een overblijfsel van het mannelijke geslachtsdeel en als je het wegsnijdt ben je pas een echte vrouw! * Volgens sommige volkeren blijft de clitoris in de kinderjaren groeien (net als de penis van de man) en wordt het als "lianen in de bomen" Nou, ja, ik dacht misschien vind je het boeiend. Als je er echt veel over te weten wil komen misschien een idee om de woestijn te lezen. Biografie van een fotomodel, die daadwerkelijk is besneden!! Zoo mooi! Succes! -x-x-x-x-x-x-
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Stelling:Landen waar vrouwenbesijdenis is toegestaan krijgen geen ontwikkelingshulp PreCiouZ | 92 | 25-08-2008 20:49 |