Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2003, 07:59
leilaaa
leilaaa is offline
Ik weet niet of ik precies op de goeie plek ben, maar ik d8 aangezien jullie wel een uitgesproken mening zullen hebben op het leven, en andere dingen kom ik maar hier met mn vraag... ik wilde weten wat jullie vinden van vrouwenbesnijdenis.. zoals het in sommige landen massaal, onhygienisch en gedwongen wordt gedaan (door vrouwen zelf!!). Ik moet mn betoog voor nederlands erover schrijven en ik hoopte dat jullie me wat verder zouden kunnen helpen met visies/argumenten? alvast thanks!!
Oud 17-09-2003, 08:31
Isa
Isa is offline
Het is imho aan ieder land zelf om te bepalen of ze dit doen, alvorens mensen over de islam gaan zeuren zeg ik hierbij alvast dat er nergens in de koran iets pro- (noch anti) besnijdenis staat.

dus dit is iets cultureels
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 09:32
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Isa schreef op 17-09-2003 @ 09:31:
Het is imho aan ieder land zelf om te bepalen of ze dit doen,
het is imho aan een persoon zelf om te bepalen of hij/zij dit doet (laat doen)
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 09:52
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Isa schreef op 17-09-2003 @ 09:31:
Het is imho aan ieder land zelf om te bepalen of ze dit doen, alvorens mensen over de islam gaan zeuren zeg ik hierbij alvast dat er nergens in de koran iets pro- (noch anti) besnijdenis staat.

dus dit is iets cultureels
ja als een land dit verplicht wil stellen of toe wil laten moeten ze dat zelf weten
dit zou alleen maar toegestaan moeten worden als de vrouw meerderjarig is en het zelf wil, maar dat staat gelijk aan algehele afschaffing
en je kan wel zeggen dat er in de koran nergens iets over staat, maar het is toch wel een typisch moslim iets. als jij aan al die moslim fundamentalisten uit gaat leggen dat dit niet in de koran staat en het heeft effect, dan zal ik de link tussen vrouwenbesnijdenissen en moslims niet meer leggen
Oud 17-09-2003, 11:24
Verwijderd
Ik vind het ronduit barbaars, maar in veel landen waar het bij de cultuur hoort is het maar moeilijk uit te bannen. Dat hoeft ook niet. Mensen kiezen daar in overwegende mate zelf voor (het zijn in landen als Somalië en Ethiopië vooral de vrouwen die het instand houden door hun dochters alvast 'vertrouwd' mee te maken met het idee, dat het normaal is om besneden te worden).

Het ligt een beetje in dezelfde lijn als een situatie een tijdje terug in Engeland, waar een club SM-homo's elkaars penis bewerkte met gloeiende strijkijzers en soldeerbouten. De vraag lag voor de rechter of dit wel of niet mocht worden toegestaan en of het mishandeling was. De uitkomst weet ik niet, maar het is een voorbeeld om aan te geven dat vrouwenbesnijdenis niet iets is wat uniek is aan bepaalde landen ofzo. In het Westen zijn ook genoeg gevallen te bedenken van mensen die elkaar bewust ernstig leed aandoen, maar waarbij een verbod toch niet op zijn plaats is.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 11:30
Mick&Liz
Mick&Liz is offline
Wij vinden vrouwenbesnijdenis iets voor in de middeleeuwen. Ze halen alles weg en maken er een klein gaatje van zodat plassen en seks hebben pijn doet en da's kei zielig. Bovendien is het heel pijnlijk en onmenselijk. Ciao ciao Mick&Liz
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 16:01
REIE
REIE is offline
Citaat:
leilaaa schreef op 17-09-2003 @ 08:59:
Ik weet niet of ik precies op de goeie plek ben, maar ik d8 aangezien jullie wel een uitgesproken mening zullen hebben op het leven, en andere dingen kom ik maar hier met mn vraag... ik wilde weten wat jullie vinden van vrouwenbesnijdenis.. zoals het in sommige landen massaal, onhygienisch en gedwongen wordt gedaan (door vrouwen zelf!!). Ik moet mn betoog voor nederlands erover schrijven en ik hoopte dat jullie me wat verder zouden kunnen helpen met visies/argumenten? alvast thanks!!
Dat we het allemaal niet zelf zouden willen toepassen lijkt me wel duidelijk. Je kunt dan beter vragen of Nederlandse, of Belgische artsen een incisie toch mogen toestaan om kwader te voorkomen, namelijk de all-included behandeling (farao) waarbij de schaamlippen ook nog worden weggesneden en de vagina wordt dichtgenaaid.
Oud 17-09-2003, 16:09
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 17-09-2003 @ 10:52:
ja als een land dit verplicht wil stellen of toe wil laten moeten ze dat zelf weten
dit zou alleen maar toegestaan moeten worden als de vrouw meerderjarig is en het zelf wil, maar dat staat gelijk aan algehele afschaffing
en je kan wel zeggen dat er in de koran nergens iets over staat, maar het is toch wel een typisch moslim iets. als jij aan al die moslim fundamentalisten uit gaat leggen dat dit niet in de koran staat en het heeft effect, dan zal ik de link tussen vrouwenbesnijdenissen en moslims niet meer leggen
Bull shit, zelf fundementalisten keuren vrouwenbesnijdenis af (kben hopelijk ook een fundementalist). Het is echt iets cultureels. Alleen afrikaanse mensen doen dat, en die hoefen niet perse fundementalittsch te zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 18:01
Verwijderd
Men doet maar, zolang de vrouw er niet toe word gedwongen
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 18:03
Verwijderd
Citaat:
kenjirro schreef op 17-09-2003 @ 17:09:
Bull shit, zelf fundementalisten keuren vrouwenbesnijdenis af (kben hopelijk ook een fundementalist). Het is echt iets cultureels. Alleen afrikaanse mensen doen dat, en die hoefen niet perse fundementalittsch te zijn.
Het komt inderdaad vrijwel uitsluitend voor in Afrikaanse islamitische landen, maar dat neemt niet weg dat die in niet onbelangrijke mate toch beïnvloed zijn door de islam. De islam kan in meerdere gevallen meerdere uitwerkingen hebben. De culturen die in het Midden-Oosten zijn ontstaan, hebben andere opvattingen dan die in Noord- en Midden-Afrika.

Maar het lijkt me best voor de hand liggend dat de islam wel een grote rol heeft gespeeld in de vrouwenbesnijdenis in Afrika. Dat het niet letterlijk in de Koran staat, doet daar niet aan af.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 19:56
Gatara
Gatara is offline
Nare man, er zijn ook vrouwelijke christenen die zich laten besnijden. Het is dan ook vanuit de traditie van het volk en niet vanuit de islam.
Oud 17-09-2003, 20:15
svh.
svh. is offline
wil even reageren, want er werd gezegd dat alles wordt weggehaald en dat ze een 'klein gaatje' overlaten, dit is volgens mij niet waar. Ze halen de clitoris eraf zodat vrouwen geen plezier beleven aan de sex. Ik dacht dat dat de hele theorie erachter is.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 14:07
*carmen*
*carmen* is offline
bron (WHO) 130 miljoen vrouwen besneden. ( per jaar komen er 2000 bij, 6000 op een dag, is ongeveer 1 per 15 seconden).

'k heb even mijn aardrijkskunde stencil erbij gepakt, die kreeg ik vorig jaar (we hebben een deel van ons proefwerk hier aan besteed).

svh. zegt net dat alleen de clitoris word weggehaald. Dat is een vorm jah, er zijn 4 vormen. Vanaf een kleine druppel bloed uit de clitoris tot het verwijderen van de clitoris en de kleine schaamlippen en de grote schaamlippen ruw maken of zelfs wegbranden. Hierna word alles dichtgehecht en hou je een hele kleine opening over voor urine of menstruatiebloed.
(doe 3 kwartier over plassen) (heb ongelooflijk veel pijn bij menstrueren).
Tussen de evenaar en de kreeftskeerkring (dusj in afrika en zuidoost-azie (waaronder indonesie, sri lanka en maleisie) word het zeer regelmatig toegepast.

ik weet niet hoe de islam in dit verhaal verzeilt is geraakt, maar hier word vrouwenbesnijdenis juist niet toegepast vanuit de Koran. Sommige moslimvrouwen worden wel besneden. Mannenbesnijdenis is meer van toepassing op de Moslims.

Ik ben zeer tegen vrouwenbesnijdenis. Walgelijk gewoon!
Helemaal als je als moeder zelf besneden bent, en dan doe je het je kinderen ook weer aan. Gewoon omdat het zo hoort. Het kan gewoon de dood tot gevolg hebben. De reden van het besnijden is natuurlijk verschillend, maar voor schoonheid, sociale identiteit of gezondheid hoef je het niet te doen. Want mooier word je er niet op? TOCH!?
Of de reden: traditie, en gewoonte! Doe normaal, je kunt toch wel iets in tradities veranderen. Er veranderd zoveel. Dit mag zeker veranderen.

Laatst gewijzigd op 19-09-2003 om 14:11.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 14:16
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
kenjirro schreef op 17-09-2003 @ 17:09:
als jij een fundamentalist bent, hoeven we hier geloof ik nergens bang voor te zijn

maar ontopic: in het artikel wat ik erover gelezen heb, stonden ook voorbeelden van vrouwenbesnijdenissen (weliswaar andere) in landen als iran en saudi-arabie enzo, dus het komt echt niet alleen in afrikaanse landen voor (ook al denk ik ook wel dat het daar vaker gebeurt
Oud 19-09-2003, 20:34
Muizzz
Muizzz is offline
Citaat:
svh. schreef op 17-09-2003 @ 21:15:
wil even reageren, want er werd gezegd dat alles wordt weggehaald en dat ze een 'klein gaatje' overlaten, dit is volgens mij niet waar. Ze halen de clitoris eraf zodat vrouwen geen plezier beleven aan de sex. Ik dacht dat dat de hele theorie erachter is.
dat verschilt.
sommigen zijn wat extremer en naaien het ook dicht zodat ze helemaal geen sex meer kunnen hebben

maar misschien gebeurt dit ook wel als straf
Oud 19-09-2003, 21:20
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Afschuwelijk.

Een van de meest barbaarse dingen die op Aarde gebeuren...
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 10:45
Wave
Wave is offline
Het lijkt me vooral zo pijnlijk.......helemaal omdat het zinder verdoving schijnt te gebeuren.......gatver.....

En waarom zouden vrouwen gaan plezier aan sex mogen hebben? Ljkt me voor mannen ook leuker.....
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 14:59
Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
*greliz* schreef op 19-09-2003 @ 09:07:
Helemaal als je als moeder zelf besneden bent, en dan doe je het je kinderen ook weer aan. Gewoon omdat het zo hoort.
Veel vrouwen die besneden zijn doen het expres aan bij hun dochters omdat ze niet willen dat zij wel plezieren beleven die zij nooit hebben gehad. Klinkt hard, maar dat is de jaloerse mentaliteit van sommigen.

Citaat:
Men doet maar, zolang de vrouw er niet toe word gedwongen
Veel besnijdenissen vinden plaats als de vrouw nog maar een kind is, die niet zomaar kan beslissen over zoiets.
Oud 20-09-2003, 16:50
Isa
Isa is offline
Citaat:
Veel vrouwen die besneden zijn doen het expres aan bij hun dochters omdat ze niet willen dat zij wel plezieren beleven die zij nooit hebben gehad. Klinkt hard, maar dat is de jaloerse mentaliteit van sommigen.
echt weer die westerse mentaliteit die hun eigen perspectief op dat van een andere cultuur plaatsen leer dat toch eens af.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 20:57
brinta
brinta is offline
Laat ik vooropstellen dat ik volledig tegen vrouwenbesnijdenis ben.

Vrouwenbesnijdenis is een pre-Islamitisch gebruik. In verschillende Afrikaanse landen wordt er om de zoveel tijd geswitched tussen Christendom en Islam, waarbij betrokken vrouwen in beide situaties besneden worden. Zelfs als personen uit bepaalde streken zeggen een religie aan te hangen, blijven zij traditionele, voodoo-achtige rituelen uitvoeren.

Maar een nieuw perspectief was voor mij:
Er heeft in de Opzij eens een interview gestaan met een besneden vrouw (die een prominente positie bekleed, helaas kan ik niet meer achterhalen om wie het precies ging, excuus). Zij vertelde dat het in de meerderheid van de gevallen gaat om een klein stukje van de buitenste en binnenste schaamlippen verwijderen, zodat vrouwen nog gewoon (en naar zij beweerde zelfs beter) kan klaarkomen.

Er zijn veel Westerse vrouwen die een schaamlipverkleining ondergaan, zowel uit esthetisch oogpunt, alsook om (evt pijnlijke)ongemakken uit de weg te ruimen.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 12:02
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
ik vind het echt onhygienisch als ik het zo lees maar zo lang er niemand gedwongen word moe thet kunnen... alleen vrees ik dat er echt wel vrouwen tussen zitten die dus wel gedwongen worden (kan me niet echt voorstellen dat ze zich op de dag verheugen dat ze besneden en dichtgenaaid worden )
*jeuh morgen snijden ze mn clitoris eraf en word ik dichtgenaaid*

vind het een beeeeeetje barbaars maar goed ben in elk geval blij dat ik neit tot zon cultuur behoor
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 14:25
REIE
REIE is offline
Citaat:
*greliz* schreef op 19-09-2003 @ 15:07:
Helemaal als je als moeder zelf besneden bent, en dan doe je het je kinderen ook weer aan. Gewoon omdat het zo hoort.
Ja, want alle onbesneden vrouwen zijn HOEREN en maken dus geen kans om te trouwen...
Volgens de overlevering ontstond de traditie van het dichtnaaien in Egypte, toen ze bij jonge vrouwen de vagina dichtnaaiden tegen de ius prima nocte van de farao...
Oud 21-09-2003, 14:30
Anonymous John
Citaat:
Isa schreef op 20-09-2003 @ 11:50:
echt weer die westerse mentaliteit die hun eigen perspectief op dat van een andere cultuur plaatsen leer dat toch eens af.
Dat soort jaloezie gebeurt ook op andere manieren in de westerse wereld. Bijv. moeders met geen opleiding en meerdere mislukte relaties die er alles aan doen zodat hun dochters niet beter dan hen zullen worden.

En al is die cultuur misschien wel heel anders en begrijp ik er geen fuck van, dat vrouwenbesnijdenissen als een normaal iets wordt beschouwd (laten we even denken dat het om de ergste soort gaat - alles eraf) en het politiek incorrect is om er iets over te zeggen geeft mij wel een beeld van hoe primitief ze zijn.
Oud 21-09-2003, 20:54
Lyra
Lyra is offline
Ik ben er tegen. Maar wél voor begeleiding van de mensen die wél besneden willen worden. Het moet hygienisch zijn en niet met glasscherven en botte naalden. Als het dan toch moet, begeleid het gewoon goed. Dat spaart zeer veel levens.
Oud 23-09-2003, 18:38
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-09-2003 @ 19:03:
Het komt inderdaad vrijwel uitsluitend voor in Afrikaanse islamitische landen, maar dat neemt niet weg dat die in niet onbelangrijke mate toch beïnvloed zijn door de islam. De islam kan in meerdere gevallen meerdere uitwerkingen hebben. De culturen die in het Midden-Oosten zijn ontstaan, hebben andere opvattingen dan die in Noord- en Midden-Afrika.

Maar het lijkt me best voor de hand liggend dat de islam wel een grote rol heeft gespeeld in de vrouwenbesnijdenis in Afrika. Dat het niet letterlijk in de Koran staat, doet daar niet aan af.
Ik zou graag een onderbouwde mening of een bron willen zien over dat de islam wel een grote rol heeft gespeeld in de vrouwenbesnijdenis in Afrika.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2003, 18:48
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Anonymous John schreef op 21-09-2003 @ 15:30:

En al is die cultuur misschien wel heel anders en begrijp ik er geen fuck van, dat vrouwenbesnijdenissen als een normaal iets wordt beschouwd (laten we even denken dat het om de ergste soort gaat - alles eraf) en het politiek incorrect is om er iets over te zeggen geeft mij wel een beeld van hoe primitief ze zijn.
Ik begrijp jullie ook niet, in de westerse samenleving is het de normaalste zaak van de wereld dat er een stuk metaal door je vagina laat boren ( piercing ) maar wel je negatief uit laten soortgelijks in andere culturen.

Laat ik wel voorop stellen dat ik tegen vrouwenbesnijdenis ben.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 18:50
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 23-09-2003 @ 19:48:
Ik begrijp jullie ook niet, in de westerse samenleving is het de normaalste zaak van de wereld dat er een stuk metaal door je vagina laat boren ( piercing ) maar wel je negatief uit laten soortgelijks in andere culturen.
Dat lijkt me weinig met geloof of traditie te maken te hebben.
Oud 24-09-2003, 17:33
Anonymous John
Citaat:
Mujahideen schreef op 23-09-2003 @ 13:48:
Het is geen gewoonte hier om een piercing door je clit te laten stoppen. Dat sommigen dat doen rechtvaardigd het niet voor mij.
Oud 24-09-2003, 18:03
J. Geelman
J. Geelman is offline
Je hebt westerlingen die metalen staafjes door allerlei lichaamsdelen schieten, je hebt afrikanen die hun oorlel uitrekken of een stenen plaat in hun onderlip hangen en je hebt er die hun vrouwen besnijden.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 18:09
Prea|K
Prea|K is offline
Mocht die gene het zelf willen dan boeit me dat niet.

Het is wat anders als diegene word gedwongen..
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 18:50
Vice
Vice is offline
Idd, als die vrouw dat zelf graag wilt, moet ze dat vooral laten doen. Maar ik vind niet dat je zoiets kunt dwingen.
Oud 24-09-2003, 19:27
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Prea|K schreef op 24-09-2003 @ 19:09:
Mocht die gene het zelf willen dan boeit me dat niet.

Het is wat anders als diegene word gedwongen..
Idd.

(Hoewel t soms wel moeilijk vast te stellen is wanneer t vrijwillig is en wanneer niet. Sommige dingen worden gezien als vrijwillig terwijl ze dat eigenlijk opgelegd krijgen door de cultuur/omgeving waarin ze leven. Dus niet direct dwangmatig, maar enigszins gedwongen zonder daar echt bij stil te staan en t dus interpreteren als vrijwillig terwijl dat helemaal niet t geval is.
Oud 25-09-2003, 21:06
Verwijderd
Citaat:
Anonymous John schreef op 20-09-2003 @ 15:59:
Het gaat niet om de jaloerse mentaliteit. Het gaat om je dochter een toekomst geven. Meisjes die niet besneden zijn worden vaak als heks of onrein gezien. Zou jij willen dat je dochter de rest van haar leven als paria door moet brengen?
Lijkt me van niet. Gelukkig worden er wel campagnes gevoerd om dit barbaarse gebruik te verbannen maar het lijkt niet veel effect te hebben. Veel ouders zijn te angstig over wat de buren denken en hoe ze hun dochter dan aan de man krijgen.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 21:49
joopie
joopie is offline
Citaat:
Jadie schreef op 25-09-2003 @ 22:06:
Het gaat niet om de jaloerse mentaliteit. Het gaat om je dochter een toekomst geven. Meisjes die niet besneden zijn worden vaak als heks of onrein gezien.
Waanzin.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 19:59
Anonymous John
Citaat:
Jadie schreef op 25-09-2003 @ 16:06:
Het gaat niet om de jaloerse mentaliteit. Het gaat om je dochter een toekomst geven. Meisjes die niet besneden zijn worden vaak als heks of onrein gezien.
Wat hebben ze liever: dat hun dochter als paria wordt gezien of dat ze lekker kan klaarkomen?

Dat bewijst trouwens ook dat zo'n cultuur totally fucked up is.
Oud 26-09-2003, 21:59
Miss_Maroc
Miss_Maroc is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-09-2003 @ 19:03:

Ik meen te weten dat vrouwenbesnijdenis een heel oud gebruik is. Dit werd al toegepast voordat de Islam zich verspreidde over desbetreffende gebieden.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 17:07
kate_temp
kate_temp is offline
www.collegenet.nl

Daar bij werkstukken zoeken op besnijdenis

Daar zit ook een verslag over vrouwenbesnijdenis bij. Staat veel info over in.

Ik doe maar werkstuk en presentatie voor godsdienst nu over vrouwenbesnijdenis. En het is zo boeiend om je erin te verdiepen. Weet je waarom ze het eigenlijk doen?
* De clitoris is volgens sommige stammen gevaarlijk. Als de baby het bijde geboorte aanraakt gaat het dood. Als de man het met zijn penis aanraakt gaat het ook dood.
* Maagdelijkheid: vrouwen hebben geen zin meer in seks. (bij infibulatie (alles wegsnijden en dichtrijgen) is degene met het meest nut dan. Dan wordt ze na de besnijdenis dichtgenaaid en in de huwelijksnacht pas geopend!
* Reinheid: mensen vinden de afscheiding vies, het stinkt en het is zonde van het vocht. (vooral in woestijnvolkeren is die laatste heel belangrijk!)
* Volgens sommige volkeren is de clitoris een overblijfsel van het mannelijke geslachtsdeel en als je het wegsnijdt ben je pas een echte vrouw!
* Volgens sommige volkeren blijft de clitoris in de kinderjaren groeien (net als de penis van de man) en wordt het als "lianen in de bomen"

Nou, ja, ik dacht misschien vind je het boeiend. Als je er echt veel over te weten wil komen misschien een idee om de woestijn te lezen. Biografie van een fotomodel, die daadwerkelijk is besneden!!

Zoo mooi! Succes!

-x-x-x-x-x-x-
Reageren

Regels voor berichten