Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-09-2003, 18:58
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
hay

heb ff dringend een advies oid nodig..
hoe weerhoudt je iemand van zelfmoord, hoe krijg je diegene zover dat ze naar je luisteren? hoe zorg je ervoor dat diegene niks raars doet? en dan ook nog, hoe doe je dat als je ergens diep in je hart denk: 'ik ga met je mee'
ik denk niet dat dit topic mag, maar probeer het omdat ik het mij niet echt lukt en ik dr nog niet kwijt wil...

we zouden samen gaan

kuzzies mir

Laatst gewijzigd op 15-09-2003 om 21:01.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2003, 19:11
Quiana
Quiana is offline
En verder, als iemand zo ver is dat diegene écht zm
gaat plegen, is hij/zij niet tegen te houden.
Denk je dat hij/zij het gaat doen, ga naar de ouders,
een kennis of wie dan ook toe, en probeer het zover
te krijgen dat de ouders/iemand anders zorgt
dat diegene hulp krijgt.

En wat jou betreft: wees zo sterk om hulp te zoeken,
en door te zetten.

Sowieso is het al een beetje... dubieus om je leven van
een ander af te laten hangen. Want in feite doe je dat,
pleegt zij geen zm, doe jij het ook niet, doet zij het wel,
zou jij het misschien ook doen?

Laat je leven niet van anderen afhangen, en geef het niet op.
Ook al gaat het niet altijd even makkelijk, het leven is
de moeite waard, en dat zal je niét ontdekken als je zm pleegt.
De mindere kant heb je al meegemaakt/maak je mee,
waarom niet proberen de goede kant ook te zien?

Want die is er, absoluut. En ik besef heus wel dat dit
praten tegen een muur is, en dat dit geen waarde heeft
totdat je het zelf meemaakt. Maar toch...

Als je er behoefte aan hebt oid, kan je me pmen.. (f)

Laatst gewijzigd op 15-09-2003 om 19:53.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 20:49
type o negative
type o negative is offline
Geef die persoon heel erg een gevoel van "ik ben er voor jou". Geef hem/haar een hele stevige knuffel, woorden hoeven niet altijd. Overhaal ook andere vrienden van die persoon eventueel tot soortgelijke dingen.

Sorry, ik weet niet of je er iets aan hebt, ik probeer te doen wat ik kan, en schiet er me nog iets te binnen, dan zet ik het hier wel even voor je.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 21:04
Chaucus
Chaucus is offline
Ik sluit me helemaal bij Quiana aan.
Als jij die persoon niet kunt tegenhouden zoek anderen om je te helpen.

En wat betreft jezelf: wil je werkelijk de jaren die nog voor je liggen en die de prachtigste van je leven kunnen worden opgeven? Enkel en alleen omdat het nu zwaar en moeilijk is? Geloof me er is zoveel in het leven dat het waard maakt om te blijven leven.
Als je t niet probeert zul je t nooit kennen.

En denk eens aan het verdriet dat je anderen zult doen. Wil je dat echt? Er zijn mensen die om je geven, die je niet willen missen.

P.S. PM staat open hoor meis
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 21:10
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 15-09-2003 @ 22:04:
Ik sluit me helemaal bij Quiana aan.
En denk eens aan het verdriet dat je anderen zult doen. Wil je dat echt?
ik weet wel dat jullie gelijk hebben... maar ik ben op en kapot. hoe zielig het ook mag klinken zo voel k mij.

Citaat:
Er zijn mensen die om je geven, die je niet willen missen.
en daarom wil k niet meer met me mentor praten(en met andere) omdat k ze gewoonweg te veel pijn ga doen. en daarom ontloop k mensen...

ben vaag
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 21:41
Verwijderd
hoe weerhoudt je iemand van zelfmoord, hoe krijg je diegene zover dat ze naar je luisteren?
Veel met die persoon praten, begrip tonen en niet zelf het hoogste woord nemen. Zodat die gene z'n verhaal kan doen.

hoe zorg je ervoor dat diegene niks raars doet?
Door continu te blijven praten met die persoon.. denk ik.. vertellen hoe vervelend je het zou vinden etc.

en dan ook nog, hoe doe je dat als je ergens diep in je hart denk: 'ik ga met je mee' Ik vind je een hele sterke meid! En ik denk dat je door dat je nu iemand hulp bied zelf er ook sterker van word. Je weet dat Zelfmoord toch niet het beste is maar als je op en kapot bent snap ik wel dat het de beste oplossing lijkt..(uit ervaring....) Maar meis doe het niet!

Eva
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 20:28
** Phoebe **
** Phoebe ** is offline
...alz iemand egt dood wilt...dan zal ut um uiteindelijk ook wel lukken....dan iz diegene nie meer te stoppuh....maar dat iemand ut jou vertelt wil al zegguh dat diegene wel hulpzoekt...alz ju begrijpt wat ik bedoel...want volgenz mij alz ju egt dood wilt...zoalz ik een tijdju heb gewilt zeg ju da tegen niemand...het beste kan ju samen hulp gaan zoeken...zo hoeft zij nie alleen te gaan...ju kan bevoorbeeld naar de huisartz gaan...da heb ik ook gdaan...die help ju wel verder...egt....heb ik ook gedaan...die kan bijvoorbeeld ju verder helpuh....en ju hebt ut tog wel allez zelf in de hand...want er gebeurt nix wat jij nie wilt....

dikke
kuzzie
phoebe

PS: veel sterkte...
Oud 19-09-2003, 20:31
Nona
Nona is offline
Het feit dat iemand over zelfmoord praat is denk ik al een teken dat iemand, bewust of onbewust, geholpen wil worden. Hij/zij is dan liever van de problemen af dan er meteen een eind aan te maken... Je kan diegene laten weten dat je er bent, dat je wil praten en helpen en dat je je best zal doen om, als je zelf geen hulp kan bieden, andere hulp te zoeken. Meer kun je niet doen.
Oud 19-09-2003, 21:02
Fade of Light
Fade of Light is offline
Je moet je advragen of je wel goed bezig bent iemand van zelfmoord af te helpen, als hij/zij dat echt wil. Ligt dus aan de beweegredenen.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 01:12
Frondish
Frondish is offline
nee dat denk ik niet, je moet diegene vertellen: weet je wel hoe erg het voor je familie is, je DENKT nu dat je slecht bent voor iedereen maar als je zelfmoord doet dan wordt iedereen nog verdrietiger

en denk is aan de leuke dingen die je nog moet ervaren..je leeft maar 1x geniet ervan.

ik denk zoiets

veel sterkte
Oud 20-09-2003, 13:06
dreamhorse
dreamhorse is offline
Wat ik ga zeggen zal me misschien niet in dank worden afgenomen maar dan moet dat maar.

Laat de gene die het wil doen merken dat je van hem houd.
Maar zoek geen hulp en hou hem niet tegen.
Hij zal zich alleen maar schuldiger voelen en zou hij nog mindre rust in zich hebben.Tuurlijk hoef je hem niet te helpen met de dingen van afscheids brieven enzo tuurlijk hoef je hem niet aan te moedigen maar laat merken welke beslissing hij neemt je er mee akkoort zal gaan.Want z'n beslissing neem je niet zomaar.

Jij moet niet denken ij dood ik ook dood zo werkt het niet iedereen kiest voor zijn eigen einde en toekomst dus jij ook
Oud 20-09-2003, 14:07
Verwijderd
probeer zelf het goede voorbeeld te geven...

geef die persoon liefde en doe leuke dingen samen...

Dat klinkt misschien een beetje eenvoudig maar ik bedoel ermee dat als jij ook aangeeft dat je eigenlijk dood wilt, er geen stimulans is voor de ander om het niet te doen...dus probeer sterker te zijn dan je eigen wens en laat die ander zien dat het leven WEL de moeite waard is.

Heeft diegene al hulp? Wil jij geen hulp? (niet van je mentor maar van een professioneel iemand).
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 14:18
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
bugge schreef op 20-09-2003 @ 15:07:
Heeft diegene al hulp?uhh, een beetje, ze gaat nu naar de schoolmaatschappelijkwerkster(of hoe dat ook mag heten) en die zal dr wel doorverwijzen naar bureau jeugdzorg...

Wil jij geen hulp? (niet van je mentor maar van een professioneel iemand).Ik sta op de wachtlijst van bureau jeugdzorg.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 14:35
Verwijderd
hm wachtlijsten zijn klote

ik ben trouwens excliënt van Jeugdzorg...ik hoop dat jullie wat meer voldoening daar vinden als ik...

anders is een 'echte' psych misschien een oplossing...

veel sterkte iig, ik hoop dat alles goed afloopt
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 17:34
dreamhorse
dreamhorse is offline
BUGGE

Bedoel je zoiets als het riagg als dat het geval is bereik je daar ook niet veel.Ze kijken op hun klokie wanneer zit zijn of haar tijd erop
Oud 20-09-2003, 17:59
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
dreamhorse schreef op 20-09-2003 @ 18:34:
Bedoel je zoiets als het riagg als dat het geval is bereik je daar ook niet veel.Ze kijken op hun klokie wanneer zit zijn of haar tijd erop
Er zijn meer mogelijkheden om hulp te zoeken dan alleen
het Riagg. En dat jij er misschien negatieve ervaringen
mee hebt gehad, betekent niet dat het altijd zo is...
Oud 20-09-2003, 18:05
dreamhorse
dreamhorse is offline
Even een paar dingen
1. ik ken minstens 25 anderen met slecht ervaringen bij het riagg
2. noem er eens een paar Quiana
Oud 20-09-2003, 21:33
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
mir_1986 schreef op 15-09-2003 @ 19:58:
hay

heb ff dringend een advies oid nodig..
hoe weerhoudt je iemand van zelfmoord, hoe krijg je diegene zover dat ze naar je luisteren? hoe zorg je ervoor dat diegene niks raars doet? en dan ook nog, hoe doe je dat als je ergens diep in je hart denk: 'ik ga met je mee'
ik denk niet dat dit topic mag, maar probeer het omdat ik het mij niet echt lukt en ik dr nog niet kwijt wil...

we zouden samen gaan

kuzzies mir
heey meid,
ik zie je topic nu pas....
goed trouwens dat je er een topic van hebt gemaakt.
misschien weten de andere forummers hier wat betere raad te geven dan ik

(F) en ik denk aan je!!!

xxx wendy
Oud 21-09-2003, 16:57
Verwijderd
Citaat:
dreamhorse schreef op 20-09-2003 @ 18:34:
BUGGE

nee dat bedoelde ik niet want volgens mij kun je het RIAGG gelijkstellen aan Bureau Jeugdzorg...maar dat weet ik niet zeker omdat ik zelf nooit bij het RIAGG geweest ben (wel vergelijkingen gedaan met andere clienten)

Bij Jeugdzorg had ik dus gesprekken met een hulpverleenster en dat was volgens mij eerder een maatschappelijk werkster dan een psychologe.

Ik bedoelde dus een echte psycholoog, waarschijnlijk particulier dan. Kost geloof ik best wel veel geld en je hebt na een tijdje niet alles meer vergoed...

Maar ok, ontopic:

naar Bureau Jeugdzorg gaan is iig een eerste goede stap. Het is veel beter dan de hele tijd rondlopen met je problemen zonder ze op te lossen (omdat je dat waarschijnlijk niet zelf lukt...). Vooral als je ook aan de dood denkt is het heel goed dat je hulp gaat zoeken. En als je dan geen voldoening vindt bij Jeugdzorg kun je altijd nog naar een psycholoog. Maar misschien is dat geeneens nodig (zoals bij mij, niet dat Jeugdzorg mij heel goed heeft geholpen maar omdat ik opeens zelf uit mn depressie was).
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 17:13
dreamhorse
dreamhorse is offline
Ik heb ooit het volgende uitgelegd gekregen
Jeugzorg = maatschappelijkwerker
Riagg = psycholoog

Daarom mocht ik ook niet meer terug naar jeugdzorg.
Nee het is leuk je ouders en jij hebben het niet zo breed en dan even naar een dure psycholoog neej

Maare ik verknal hier iemands topic mee dus misschien open ik binnen kort zelf wel een discussie over
Oud 21-09-2003, 20:00
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
allereerst ontzettend bedankt voor jullie reactie's!!!

maar..ik kan dit echt niet hoor, ik probeer alles wat jullie opnoemen..zoals:
Citaat:
Laat de gene die het wil doen merken dat je van hem houd.
Citaat:
diegene vertellen: weet je wel hoe erg het voor je familie is, je DENKT nu dat je slecht bent voor iedereen maar als je zelfmoord doet dan wordt iedereen nog verdrietiger
maar ze luistert niet, of miss wel, maar laat het iig niet merken.. volgens mij kan ik dr niet meer weerhouden.. ik weet het gewoon niet meer, ik kan alles tegen dr zeggen hoe erg ik het vind enz...
ik kan niet naar dr toe, ze woont te ver weg, en ik kan ook geen leuke dingen met dr gaan doen, ik moet naar school zij ook, en bovendien ben ik nou niet echt de gezelligste op het moment

ik weet dat ze ook op scholieren.com komt enz.. dus bij deze.

meissie, doe het a.u.b niet, ik weet niet meer hoe ik je kan helpen...zeg me wat ik moet doen..

Laatst gewijzigd op 21-09-2003 om 20:03.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 20:26
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
dreamhorse schreef op 20-09-2003 @ 19:05:
1. ik ken minstens 25 anderen met slecht ervaringen bij het riagg
En hoeveel mensen ken je die er positieve ervaringen mee hebben? Het feit dat jij 25 mensen kent die negatieve ervaringen met het RIAGG hebben betekent nog niet dat iedereen negatieve ervaringen daarmee heeft. Ik heb zelf sinds februari gesprekken met een psychiater bij het RIAGG in Helmond, en ik ervaar deze gesprekken als zeer positief.

Citaat:
dreamhorse schreef op 20-09-2003 @ 19:05:
2. noem er eens een paar Quiana
Hopelijk vind je het niet bezwaarlijk dat ik in haar plaats antwoord. Je kunt ook zelf via de Gouden Gids adressen van psychologen met een eigen praktijk vinden, of anders aan je huisarts vragen om met zo'n psycholoog een afspraak te maken voor een intakegesprek.
Oud 21-09-2003, 20:29
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
van psychologen met een eigen praktijk vinden,
weet je hoe duur die zijn ....

te duur
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 19:36
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
mir_1986 schreef op 21-09-2003 @ 21:29:
weet je hoe duur die zijn ....

te duur
Dat weet ik, maar het was ook alleen maar als voorbeeld om aan dreamhorse duidelijk te maken welke mogelijke alternatieven er buiten het RIAGG nog meer zijn. Het was dus niet aan jou gericht.
Oud 23-09-2003, 09:00
Verwijderd
misschien is je vriendin nu zelfs al een crisisgeval en krijgt ze voorrang bij Jeugdzorg...

Kan ze niet bellen en zeggen dat ze echt hulp nodig heeft? Of anders via haar huisarts...

Misschien dat ze dat in eerste instantie weigert, maar dat ze diep van binnen wel beseft dat het echt nodig is en dat haar tijd nog niet gekomen is....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2003, 13:58
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
je kunt ook gewoon bij maatschappelijk werk informeren dat is weer net anders dan jeugdzorg.. ik heb er zelf ook naar geinformeerd en de huisarts heeft t telefoonnummer gegeven..
jeugdzorg is tot 18 jaar zeiden ze en ik ben 19 dus kon daar sowieso niet terecht...
maar goed zoek eens op maatschappelijk werk in de telefoongids.. misschien hebben ze dat ook bij jou in de buurt.. hier in tilburg zitten er nl verschillende (voor elke wijk een aparte)
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 14:08
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
MissBi@tch schreef op 23-09-2003 @ 14:58:
je kunt ook gewoon bij maatschappelijk werk informeren dat is weer net anders dan jeugdzorg.. ik heb er zelf ook naar geinformeerd en de huisarts heeft t telefoonnummer gegeven..
jeugdzorg is tot 18 jaar zeiden ze en ik ben 19 dus kon daar sowieso niet terecht...
maar goed zoek eens op maatschappelijk werk in de telefoongids.. misschien hebben ze dat ook bij jou in de buurt.. hier in tilburg zitten er nl verschillende (voor elke wijk een aparte)
k ben al bij het maatschappelijk werk geweest... daar konden ze te weinig voor me doen ofzo zeiden ze... het was te ingewikkeld voor hun en zij hebben mij maar doorverwezen naar bureau jeugdzorg..

maar thnx anyway
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 14:36
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
ow vreemd joh
ik word ook steeds van die naar die verwezen (heb nog geen gesprekken gehad maar als ik belde en situatie uitlegde)
kan goed zijn dat ze mij ook naar jeugdzorg sturen maar die zeiden dat ik te oud was

(vind sowieso dat ze niet echt goed op de hoogte zijn van wanneer je naar welke instantie verwezen moet worden maar goed)

hopen dat je sneller bij jeugdzorg terecht kunt!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten