Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-09-2003, 07:56
Martijngr
Martijngr is offline
Hey,

Ik ben op zoek naar een subwoofer. Alleen nu heb ik wel iets gevonden, alleen weet ik niet of ik hem wel kan aalsluiten e.d. Ik weet echt niets van dit soort dingen af. Ik heb op mijn pc een 4.1 setje aangesloten en ik vind dat er niet genoeg bas uit mijn subwoofer komt. Nu heb ik wat rondgekeken op internet en heb ik deze gevonden:
subwoofer

Mijn vraag is nu, kan ik mijn huidige subwoofer weghalen en deze er voor in de plaats zetten? Ik bedoel kan ik mijn boksjes hierop aansluiten?

Alvast Bedankt

Laatst gewijzigd op 29-09-2003 om 08:08.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2003, 11:33
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ja't zal allemaal wel kunnen, maar of het dan ook werkt.

Dè vraag: Waar zit je versterker? Zit die in een van je speakers? Zit die in je huidige subwoofer, of los?
In het laatste geval zou het wel kunnen..
Oud 29-09-2003, 12:42
Martijngr
Martijngr is offline
Ik weet niet waar mijn versterker zit. Ik heb gewoon 4 boxjes en 1 subwoofer. En het is een setje voor je pc.
De boxjes zijn allemaal achterop mijn subwoofer aangesloten en er gaat 1 kabeltje van mijn subwoofer naar mijn pc.
Hopelijk kan je hier wat mee, ik zou het verder ook niet weten Sorry

Iig bedankt voor je reactie..
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 12:54
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Dan zit 't versterkertje waarschijnlijk in je subwoofer..
Kijk eens op zolder.. misschien ligt er nog ergens een ouwe versterker (niet voor 'n auto), die je kan gebruiken.. Daar hang je dan die conrot soepwoefer aan, en aangezien dat ding een hoogdoorlaatfilter heeft, hang je daar je satelliet boxjes aan..

Wil je nog meer bas dan moet je zoiets gaan bouwen:

Oud 29-09-2003, 13:56
Verwijderd
OMFGWTFROTFLMAO, die hoorn Zal wel een bruut lage grensfrequentie inzitten, alleen ik ben bang dat je niet echt comfortabel luistert als je daar een paar meter vanaf zit

Ontopic: je moet wel oppassen met het vervangen van de subwoofer in een compleet systeem. Zoals gezegd zit bij die setjes de versterker altijd intern, zodat je geen punten hebt om de nieuwe kast aan te sluiten. Een andere mogelijkheid is dat je het versterkertje van de set opblaast. Een zware luidspreker aan een lichte versterker is nog slechter dan andersom (dat komt door het fenomeen clipping, maar het gaat te ver om dát hier in detail uit te leggen).

Je kunt dus het beste een versterker erbij kopen of ergens opzoeken en die gewoon parallel aan je bestaande spul aansluiten. Gewoon even draadjes splitten en een extra paar tulpjes eraan zetten, zo moeilijk is dat niet
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 15:46
Martijngr
Martijngr is offline
Hey

Nee ik heb op zolder geen oud versterkertje of wat liggen...

Maar jullie denken dat het wel kan..? Ik bedoel, blaas ik dan niet mn huidige boxjes op? Want ik geloof dat er uit dat conrad ding best n aardig geluidje komt....

En waar kan ik aan beetje leuke versterkers komen, en met een normale prijs..? En waar moet ik op letten bij het kopen van een versterker? En kank hiermee ook de bas flink opschroeven..?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 15:50
Verwijderd
Als jij een grote luidspreker aansluit op een klein versterkertje dan loop je het risico dat die versterker oververhit zal raken. Het i voor een versterker namelijk nooit goed om op een veel te zware luidspreker aangesloten te zijn. Die luidspreker is dan als het ware een bodemloze put waar vermogen in gaat, maar waar niets van terugkomt. Dat is heel slecht voor een versterker.

Je zult echt een extra versterker moeten aanschaffen, al is het alleen maar omdat het kleine versterkertje van die subwooferset in de kast van die subwoofer zelf zit. Hij heeft geen extra aansluitingen, het is één set. Een extra versterker kun je zo kopen bij Conrad bijvoorbeeld, die heb je echt van 99 euro tot een veelvoud daarvan. Dan heb je wel flinke bas. Hou er wel rekening mee dat je misschien zelf het snoer van je subwooferset zult moeten splitten.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 16:27
Martijngr
Martijngr is offline
dus even voor de duidelijkheid..
Het is niet verstandig mijn huidige subwoofer te vervangen door een andere...(dus die van conrad)

Het beste is een versterker aanschaffen en dan mijn huidige setje aan te sluiten op die versterker.(mss dat je n leuke kan aanwijzen op conrad...?)

Maar welk snoer moet ik splitten dan?Ik bedoel ik heb maar 1 kabel die gaat van mijn subwoofer naar mijn pc. Moet ik deze dan splitten..? En moe je dit dan allemaal aansluiten? (sorry dat ik zo zeik,maar ik heb er echt de ballen verstand niet van )

Hier een pic van de achterkant van mijn subwoofer:

Thnx voor je hulp iig
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 16:37
Verwijderd
Nou, om eerlijk te zijn zou ik sowieso afzien van die subwoofer van Conrad. Dat ding is namelijk bedoeld om een zware versterker op aan te sluiten en is niet bedoeld voor bij de PC. Hij is daar gewoon te lomp en te groot voor. Overigens is de kwaliteit van die subwoofers van Conrad sowieso dubieus, maar dat terzijde.

Als je goed geluid bij je PC wilt kun je het beste niet zelf aan de slag gaan met losse dingen, tenzij je echt goed weet waar je mee bezig bent (en aangezien je er zelf de ballen van snapt zou ik dat maar niet doen dus ). Koop gewoon een goeie subwooferset van een goed merk (Creative, Logitech), dan ben je in z'n geheel waarschijnlijk goedkoper, makkelijker en sneller klaar en heb je nog een mooier geluid ook.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 16:43
Martijngr
Martijngr is offline
En die versterker dan..? Kan da ook niet? Het enige wat ik wil is gewoonweg meer bas....
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 16:54
Verwijderd
Citaat:
hardstyle_rulez schreef op 29-09-2003 @ 17:43:
En die versterker dan..? Kan da ook niet? Het enige wat ik wil is gewoonweg meer bas....
Je kunt natuurlijk die Conrad-subwoofer samen met een Conrad-(of een ander merk) versterker aansluiten op je bestaande bureauluidsprekertjes. Maar je hebt dan het probleem dat ze waarschijnlijk niet bij elkaar passen.

Elke luidspreker heeft namelijk een bepaalde gevoeligheid, dat is de hoeveelheid geluid die eruit komt als er één watt vermogen in wordt gestopt. Hoe hoger die gevoeligheid, hoe minder zware versterker je dus nodig hebt om er veel geluid uit te krijgen. Als je echter een subwoofer zoals deze (met hoge gevoeligheid) en boxjes als van jouw oude setje (met lage gevoeligheid) gaat combineren, dan loop je het risico dat je echt alleen nog maar bas hoort, en dat lijkt me niet goed.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 17:49
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
@ topicstarter, ik kan wel het email adres geven van iemand die een subwoofer heeft gemaakt die met'n hoornsysteem werkt en waar een 15" speaker in gaat...
Dan heb je een erg hoge gevoeligheid..
Oud 30-09-2003, 11:01
Martijngr
Martijngr is offline
Dus conclusie...:

Voor mij is het t makkelijkst een nieuw setje te kopen...
En waar moet ik op letten bij zo'n setje als ik een flinke bas wil..?Welke kenmerken van zo'n subwoofer?

grtz.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten