Advertentie | |
|
![]() |
|
Oe wacht de stelling is absoluut bullshit. Iets wat niet leeft kan emoties tonen.
De vraag is, of het ook emoties kan HEBBEN. En of het tonen van emoties ook het hebben van emoties betekend.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Natuurlijk is de weg voor de wetenschap nog heel ver weg in het kader van het benaderen van het menselijk brein, maar ik weet 100% zeker dat die dag ooit komt. |
![]() |
|
Het op een adequate emotionele manier laten reageren van een intelligente computer lijkt me zeer wel mogelijk.
Veel emoties zijn aangeleerde reacties op situaties en de spontane emoties zijn voorspelbaar. Als we zo ver zijn dat een AI situaties kan waarnemen zal emotie geen verre stap zijn.
|
Een computer kan zeker emoties tonen. Tonen is iets anders dan voelen. Hoewel de computer waarschijnlijk niks zal voelen, kan hij wel een beeld scheppen van een mogelijke emotie, die passende is in de desbetreffende context.
|
Verwijderd
|
Tuurlijk kan een computer emotie tonen. Je kunt een computerprogramma best zo schrijven dat er bepaalde patronen herkend worden, bijvoorbeeld teleurstelling, woede en dergelijke. Er zijn in de loop der tijd al genoeg interactieve spellen geweest waarin je met anderen moest praten, en waarin die anderen dan ook emoties toonden naarmate het gesprek een bepaalde wending nam. Tot zover niets nieuws onder de zon.
Maar emoties zélf voelen? Een programma kan niets voelen. Waarom een mens dat wel kan en een programma niet moet je me verder niet vragen, maar goed. |
![]() |
|
wat je eigenlijk vraagt, is 'heeft een mens een geest/ziel oid of niet?'
als een mens niets meer is dan een hoop moleculen die in een handig systeem gebouwd zijn, is dit mogelijk na te maken; in feite is een mens dan een computer. probleem hierbij is, dat het nogal moeilijk voorstelbaar is, dat een mens voorgeprogrammeerd is; een mens kan op elke situatie anders reageren en het idee van een programma is juist, dat als er een bepaalde input komt, er altijd een bepaalde output uitkomt. de andere mogelijkheid is dat de mens wel een geest heeft. probleem daarmee is, dat het niet mogelijk is dat iets niet-materieels (een geest) iets materieels (proces in hersenen oid) in werking kan stellen. vergelijk dit maar met een spook die door muren vliegt een glas probeerd op te tillen. als de eerste mogelijkheid de juiste is, kan een mens gekopieerd worden en kan een computer dus emoties tonen als de tweede mogelijkheid klopt, dan kan een mens niet gekopieerd worden en kan een computer dus geen emoties tonen (hooguit simuleren) ow..voor een essay?? de eerste theorie heet materialisme, de tweede heet dualisme en de variant die ik beschreef heet interactionisme
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
wat maakt t dan uit of een computer in staat is om zelf dingen te leren of niet?
|
Verwijderd
|
Wat ik me nou afvraag: als je een computer snel en slim genoeg maakt om zelfstandig te reageren op situaties en om zich voort te planten, heeft zo'n apparaat zonder emoties dan nog drijveren om zich daadwerkelijk voort te planten? of hou je er een apparaat aan over met het syndroom van asperger wat geen enkel nu ziet in het bestaan?
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik wil niet zo ver gaan en een puur materialistische positie ('bewustzijn bestaat niet echt/is een illusie/oid') aannemen, maar ik geloof ook niet dat bewustzijn te localiseren is, of dat je een grens kunt trekken waar bewustzijn begint of eindigt. Een mens heeft in jouw ogen zeker bewustzijn, maar hoe zit dat met een muis? een insekt? een eencellige? een molecuul? Ik denk niet dat je hier ergens een grens kunt trekken, ben daarom dus van mening dat alles bewustzijn heeft/is, het enige wat varieert is de mate van complexiteit. Die complexiteit is bij computers nog erg laag, maar kan in theorie denk ik net zo groot worden als bij de mens. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik denk het niet, ik denk dat dit onderscheid tussen 'simpel' en 'complex' juist iets geleidelijks is, en het niveau van bewustzijn daardoor ook. Complexere levensvormen hebben een complexer bewustzijn, ik denk niet dat je zo simpel kunt stellen dat eenvoudige levensvormen geen, en ingewikkelde levensvormen wel bewustzijn hebben. |
![]() |
||
Citaat:
zo is het ook met bewustzijn; hoe ingewikkelder een organisme, hoe meer bewustzijn. een mens heeft toch ook meer bewustzijn als een koe en een koe weer meer als een vis. en er zijn ook relatief simpele organismes die geen bewustzijn (nodig) hebben, zoals insekten, net zoals er organismes zijn die niet kunnen zien en organismes die wel kunnen zien
||
Citaat:
Ik geloof daarnaast dat elk stukje materie bewust is. Alles heeft een bewust zijn. De vraag is hoever dit bewust-zijn rijkt. Ik heb mn vragen bij het bewust-zijn's niveau van een molecuul. Het lijkt me heel en heel onwaarschijnelijk dat wij mensen ooit een computer zullen maken die het bewustzijn's nivea van een mens 'haalt' . Maar zeg nooit nooit. |
![]() |
||
Citaat:
![]() of wat bedoel je anders met 'alles heeft een bewustzijn'??
||
![]() |
Citaat:
De prioriteiten van de mens en de mensheid liggen er niet naar, dus het kan voor mij part nog best een heeeeeeel stuk langer duren. Vergeet niet dat een pc zich nooit een mens kan voelen ook al had hij een bewust zijn. Hij voelt zich dan gewoon computer. |
Advertentie |
|
![]() |
|
niet echt voelen wel nabootsen lijkt mij, wel een lekker ingewikkeld programma om te schrijven.. hebben IT'ers weer wat te doen..
denk echter niet dat het zover komt is geen markt voor...... hoewel een levensechte opblaaspop....mmmm de sexindustrie is de enige tak die aan het boomen is....
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daar heb je wel een punt; zolang het niet economisch interessant is zal er weinig onderzoek naar gedaan worden, dat is jammer. Hierdoor is het de vraag of het inderdaad ooit werkelijkheid zal worden, maar ik geloof in ieder geval dat de mogelijkheid er is. Een mens kun je overigens alles wijs maken d.m.v. indoctrinatie op jonge leeftijd, kun je een computer niet zo programmeren en zo'n lichaam geven of zo illusioneren dat die gelooft dat het een mens is? |
![]() |
|
![]() |
Wij geven computers emotie. Stel wij schelden een computer uit, omdat wij hem dan zo geprogameerd hebben begint de computer te huilen. De vraag: Iets wat niet leeft kan geen emotie hebben?
Wij mensen zijn er zeker van dat we leven en dat onze emoties echt zijn. Zijn wij misschien ook niet zo geprogameerd? Wij zijn geprogameerd om te denken dat we denken echt leven, en als iemand ons uitscheldt dat we dan ook ons minder blij voelen. Wij denken dat het echt is onze emotie, maar misschien is het ook maar zo geprogameerd. Dus ik kan geen antwoord op je vraag geven. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
dieren en mensen kunnen emoties voelen en tonen omdat ze hersenen (= duizenden zenuwcellen) hebben, maar planten dan? Planten hebben geen zenuwcellen en kunnen dus ook geen emoties voelen of tonen. Laat staan een computer, die heeft geeneens cellen, dus ook al geen zenuwcellen. |
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat het zeker wel kan. Wat dacht je van Data uit Star Trek: The Next Generation? De Doctor uit Star Trek: Voyager? Misschien worden computers ooit nog volwaardige mensen? Toch blijft het een moeilijke vraag ondanks mijn antwoord.
Best jammer trouwens dat Havo leerlingen geen filosofie kunnen kiezen, en vwo'ers, zoals de topicstarter, wel. Eigenlijk zou het misschien zelfs een verplciht vak kunnen zijn, maar dat ff terzijde, ik wil deze topic niet kapen.
|
Ik zag laatst iemand op tv het zo uitleggen:
stel je programmeert een robot zo dat deze zonder begeleiding over straat kan rijden/lopen. je zet hier een functie in dat de robot als deze iets van een auto of mensen of wat dan ook in de 'gevarenzone' waarneemt (gevaar op botsing dus) de andere kant opgaat. nu ga je deze robot opjagen, een doodlopen steegje in. einde van het steegje zit de robot klem, vooruit draaien achteruit, vooruit draaien achteruit. systemen raken overbelast enz. de emotie angst. op tv klonk het beter ![]()
|
![]() |
|
|