Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2003, 18:35
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Bij mij is mijn eerste indruk van mensen (als ik ze alleen zie, dus bijv. medepassagiers in bus/ trein, jongeren die over straat lopen, mensen die ik met elkaar hoor praten etc.) eigenlijk heel vaak negatief gekleurd. Ik denk heel vaak dingen als:

'Wat een kakker..moet je dat sjaaltje en die schoenen zien
Wat een del
Bah weer zo'n seksistische buitenlander
Yack weer zo'n islamiet/ crimineel
Wat een onzinnige gesprekken weer vandaag
etc.'

Dit is eigenlijk best wel shocking vind ik en ook niet gezellig voor mezelf: zo denk ik bijv. in mijn hoofd niet bepaald positief over buitenlanders als ik ze zie lopen, maar dat verpest eigenlijk alleen mezelf maar want hun heb ik er niet mee, ik loop dan alleen mezelf maar te verzieken met mijn eigen gedachte.

Ik denk ook wel eens positief over mensen hoor, tis niet alleen negatief...
raar is wel dat ik positiever tegen alto's aankijk dan tegenover kakkers en 'normale/ saai geklede mensen', tegen burgerlijkheid....terwijl als puntje bij paaltje komt en ik de mensen beter leer kennen ik liever naar de filosofische of wetenschappelijke enz. dingen van normale- en kakmensen luister, dan naar het vredelievende, ik-houd-van zeehondjes-, ik-houd-van Jip-en Janneke, eetstoornissen hebbende, psychische stoornissen hebbende geblaat van alto's luister (weer zo'n vooroordeel gheghe)

Ik zit vol met vooroordelen en ze worden af en toe alleen maar sterker, vooral wat allochtonen betreft...als ik eerlijk ben zou ik het liefst alle criminele en (sterk) islamitische allochtonen weg zien , zodat ik ook weer positiever tegen het 'straatbeeld' aankijk en niet continu denk:

Yack weer geile seksist (donkere mensen), yack een buitenlander, yack, kijk die minachtende blik, weer zo'n sluier die het straatbeeld verpest, weer zo'n marokkaanse vmbo-slet etc.

Best irritant dat ik hier last van heb dus....wie herkent dit? Of heeft er iets over te zeggen (behalve dat ik een grote rascist ben)?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2003, 18:42
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
allereerst, je bent geen rascist als je zo denkt. je hebt gewoon een oordeel klaar over iemand. het is misschien niet helemaal juist dat je zo denkt, maar je kunt het niet helpen. dat je het lastig vind is begrijpelijk, maar waarom zou je vechten tegen je gedachte? bedenk ook eens even wat andere mensenwel voor geen indruk van jou krijgen. niet om je af te zeiken ofzo, maar er lopen veel mensen zo rond.
Oud 10-10-2003, 18:48
telluriet
telluriet is offline
Heb ik ook altijd, ik heb altijd meteen mijn oordeel klaar over een hoop mensen. Boeie, zullen ze ook wel over mij hebben.
Oud 10-10-2003, 18:55
Quiana
Quiana is offline
De gedachtes die je hebt herken ik niet, wel het van te voren een beeld maken van een ander. Lekker oneerlijk misschien, maar over sommige mensen heb ik van te voren nou eenmaal een beeld, (positief of negatief), en daar is niet veel tegen te doen denk ik.

Wat dan wel weer belangrijk is, is om het vooroordeel je
niet in de weg te laten staan, en proberen open te staan voor mensen, óók als ze niet (helemaal) in jouw beeld van 'goed' passen.

Want iemand die je op het eerste gezicht misschien niet bevalt, kan ook hartstikke meevallen... Het is zonde, om bij voorbaat al mensen 'weg te schuiven', enkel en alleen omdat ze allochtoon zijn, of waar je vooroordeel dan ook op gebasseerd is..
Oud 10-10-2003, 19:01
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Ja, dat is wel zo...en gelukkig sta ik wel gewoon open voor mensen...dus kan mijn beeld altijd bijgesteld worden....ik vroeg me af of de meeste mensen deze 'negatieve indrukken' hebben, of dat er ook mensen zijn, bij wie het echt eerlijk waar zo is dat zo overwegend, ook bij 1e indrukken, positief en vrolijk over mensen denken.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 19:45
Verwijderd
Wat ik denk, is dat zolang je jezelf hier maar van bewust bent, het nog niet te erg is. Vooroordelen zijn zwaar , maar ze komen nou eenmaal zomaar in je op. Ikzelf train mezelf erop om deze vooroordelen niet uit te spreken en ze dus voor me te houden (zodat ik mensen iig niet kwets) en ze zelf te corrigeren. (Ik heb overigens hele andere vooroordelen als jij, niet zo racistisch [no offence])

Jij bent je er duidelijk van bewust dat je niet zo'n prettige gedachtes hebt t.a.v. verschillende soorten mensen..Dat vind ik gewoon een goed teken, dat je het zelf ook niet 'normaal' vindt om zo over mensen te denken...

Misschien kun je je proberen in te denken dat jij niet overal een mening over hoeft te hebben..Dat mensen met 'dat sjaaltje en die schoenen' ook heel aardig kunnen zijn. En zelfs al zijn ze dat niet, laat ze in hun waarde... En over gedrag: Oordeel niet, je weet nooit waarom iemand doet zoals ie doet...

Nou ja, ik hoop dat je hier iets aan hebt, vooroordelen heeft iedereen. Het gaat erom wat je er mee doet. Ik heb ervoor gekozen om zo min mogelijk te oordelen over anderen, en dit is voor mij ook niet makkelijk, maar het voelt veel fijner
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 20:01
Nona
Nona is offline
Volgens psychologen hebben mensen altijd de neiging om mensen die ze kennen of ook maar vaker zien beter te beoordelen. Je hoeft niet eens met iemand te praten; als je diegene elke ochtend in de bus tegen komt kijk je er al positiever tegenaan. Als je trouwens met reden een negatief beeld hebt van iemand zal die negativiteit zich ook vergroten als je hem vaker ziet.

Misschien kun je eens proberen positief naar mensen te kijken. Let erg op mensen, meer dan je nu doet. Zo zie je dat die kakker met dat domme tasje wel een hele lieve glimlach heeft misschien, of dat die slet zich bijzonder soepel en atletisch beweegt en dus wel veel zal sporten. Misschien dat beter kijken al helpt. Maar dat weet ik ook allemaal niet zeker. Je kunt het proberen in ieder geval.
Oud 16-10-2003, 15:50
Verwijderd
dat heb ik ook altijd. ik wil mensen niet op hun uiterlijk afrekenen maar doe het in eerste opzicht wel. denk van "wat een dom mens" ed terwijl ik diegene helemaal niet ken,
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:26
Tha#1ChiLL
Tha#1ChiLL is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 10-10-2003 @ 19:35:
Bij mij is mijn eerste indruk van mensen (als ik ze alleen zie, dus bijv. medepassagiers in bus/ trein, jongeren die over straat lopen, mensen die ik met elkaar hoor praten etc.) eigenlijk heel vaak negatief gekleurd. Ik denk heel vaak dingen als:

'Wat een kakker..moet je dat sjaaltje en die schoenen zien
Wat een del
Bah weer zo'n seksistische buitenlander
Yack weer zo'n islamiet/ crimineel
Wat een onzinnige gesprekken weer vandaag
etc.'

Dit is eigenlijk best wel shocking vind ik en ook niet gezellig voor mezelf: zo denk ik bijv. in mijn hoofd niet bepaald positief over buitenlanders als ik ze zie lopen, maar dat verpest eigenlijk alleen mezelf maar want hun heb ik er niet mee, ik loop dan alleen mezelf maar te verzieken met mijn eigen gedachte.

Ik denk ook wel eens positief over mensen hoor, tis niet alleen negatief...
raar is wel dat ik positiever tegen alto's aankijk dan tegenover kakkers en 'normale/ saai geklede mensen', tegen burgerlijkheid....terwijl als puntje bij paaltje komt en ik de mensen beter leer kennen ik liever naar de filosofische of wetenschappelijke enz. dingen van normale- en kakmensen luister, dan naar het vredelievende, ik-houd-van zeehondjes-, ik-houd-van Jip-en Janneke, eetstoornissen hebbende, psychische stoornissen hebbende geblaat van alto's luister (weer zo'n vooroordeel gheghe)

Ik zit vol met vooroordelen en ze worden af en toe alleen maar sterker, vooral wat allochtonen betreft...als ik eerlijk ben zou ik het liefst alle criminele en (sterk) islamitische allochtonen weg zien , zodat ik ook weer positiever tegen het 'straatbeeld' aankijk en niet continu denk:

Yack weer geile seksist (donkere mensen), yack een buitenlander, yack, kijk die minachtende blik, weer zo'n sluier die het straatbeeld verpest, weer zo'n marokkaanse vmbo-slet etc.

Best irritant dat ik hier last van heb dus....wie herkent dit? Of heeft er iets over te zeggen (behalve dat ik een grote rascist ben)?

jij moet eens nadenken over columns schrijven
Oud 18-10-2003, 22:08
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Tha#1ChiLL schreef op 16-10-2003 @ 20:26:
jij moet eens nadenken over columns schrijven
Tja sorry, kan af en toe wel eens langdradig zijn Wil altijd dat mensen precies weten wat ik bedoel en zich zo goed mogelijk de situatie voor kunnen stellen/ zich herkennen in iets (voordat ze anders reageren dan ik wens) vandaar....
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 00:36
Tha#1ChiLL
Tha#1ChiLL is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 18-10-2003 @ 23:08:
Tja sorry, kan af en toe wel eens langdradig zijn Wil altijd dat mensen precies weten wat ik bedoel en zich zo goed mogelijk de situatie voor kunnen stellen/ zich herkennen in iets (voordat ze anders reageren dan ik wens) vandaar....
nee, niet sorry, was juist een compliment

toen ik je verhaaltje las moest ik lachen, het las prettig en van dat soort, maar dat is mijn gevoel en dan denk ik als je mensen kan laten lachen (bedoeld of niet) met alleen tekst moet je er wat mee doen

van daar

en als ik reageer op je 'vraag'

ja heb ik ook last van, maar ik probeer dan meteen erna mezel het tegendeel te bednken, wat als die persoon noet zo en zo is omdatie er zo uitziet

gewoon in proberen te denken dat iedereen per definitie een mens is, en daarna kun je aan diegene zijn acties opmerkigen , oordelen wat voor mense het is

werkt wel bij mij,

Laatst gewijzigd op 19-10-2003 om 00:38.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 02:07
pessimistje
pessimistje is offline
geen idee hoe mensen mij beoordelen.
Ik zelf beoordeel meestal geen mensen omdat ik niet in ze geintresseerd ben.
Behalve in meisjes maar ook hun beoordeel ik niet echt, ik zou ze eerst willen leren kennen!
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 12:17
Verwijderd
Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken.

Ik vind je eigenlijk wel erg racistisch, sorry. En dat kan ik niet hebben. Mensen afrekenen omdat ze anders zijn. Anders op wat voor manier. Aangezien je zelf ook weet dat je racistisch denkt, kan je proberen er wat aan te doen. En wanneer je een bijvoorbeeld een buitenlander ziet, ook denken aan het feit dat die mensen het hier niet makkelijk hebben. Probeer jezelf erop te corrigeren, dan komt het op een gegeven moment wel goed denk ik
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 12:29
Big Brother
Big Brother is offline
eerste indruk is heel snel negatief, door vooroordelen etc

alhoewel, ik zit er best vaak goed mee in de buurt

sletten zijn tegenwoordig niet moeilijk meer te herkennen.
de leuke mensen, die zijn lastig..

maar agh een eerste indruk is een indruk, ik wil een totale impressie voordat ik echt oordelen ga vellen
Oud 19-10-2003, 12:35
coffee_mug
coffee_mug is offline
hmn mijn eerste indrukken maak ik ook altijd negatief. maar nit bepaald in rasistische zin.
Oud 20-10-2003, 13:41
Verwijderd
hey..... een mens
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten