Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2003, 20:46
PuNkNoTdEaD
PuNkNoTdEaD is offline
sex kan natuurlijk wordt gedaan zonder liefde,maar kan liefde ook zonder sex?
Oud 16-10-2003, 20:49
DEChengst
DEChengst is offline
In het geval van een relatie is het antwoord nee.
Oud 16-10-2003, 20:50
miro
miro is offline
Niet voor eeuwig lijkt mij. Maar een paar jaar moet vol te houden zijn...
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 20:56
Verwijderd
nee. absoluut niet, voor mij niet iig.

in een relatie dan. familie enzo ieuw.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 20:56
rasta_rochelli
rasta_rochelli is offline
Liefde houdt juist ook in dat je naar elkaar verlangt, dus het kan niet echt zonder. Of het is meer houden van, dat kun je ook met goede vrienden hebben dus wel zonder seks
Oud 16-10-2003, 21:01
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Nee, niet in een relatie.
Oud 16-10-2003, 21:01
Verwijderd
Dat hangt van de vorm van liefde af. Mijns inziens gaat seksuele liefde, dus hetero- of homoseksuele aantrekkingskracht eigenlijk altijd uit van een basis van lust en dus (op den duur) seks.

Natuurlijk kan vriendschappelijke liefde best zonder seks en er is nog wel een aantal situaties denkbaar.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 21:12
elfje16
elfje16 is offline
sex is niet het belangrijkste wat er bestaat, je doet het om te bewijzen dat je van diegene houdt en omdat je het zelf lekker vind.

dus liefde kan zonder sex
Oud 16-10-2003, 21:15
de abt van sion
de abt van sion is offline
Liefde en sex zijn twee verschillende grootheden en hebben volstrekt niets met elkaar te maken.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 21:17
Knutselsmurfie
Citaat:
de abt van sion schreef op 16-10-2003 @ 22:15:
Liefde en sex zijn twee verschillende grootheden en hebben volstrekt niets met elkaar te maken.
nee echt volstrekt niks nee...

vreemd toch dat zoveel mensen die verliefd op elkaar zijn seks hebben?
Oud 16-10-2003, 21:19
de abt van sion
Citaat:
Knutselsmurfie schreef op 16-10-2003 @ 22:17:
nee echt volstrekt niks nee...

vreemd toch dat zoveel mensen die verliefd op elkaar zijn seks hebben?
Vreemd toch dat zoveel mensen die niet verliefd op elkaar zijn seks hebben?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 21:22
Knutselsmurfie
Citaat:
de abt van sion schreef op 16-10-2003 @ 22:19:
Vreemd toch dat zoveel mensen die niet verliefd op elkaar zijn seks hebben?
Daar gaat het niet om in dit topic: het gaat hier om liefde zonder seks, niet om seks zonder liefde
Oud 16-10-2003, 21:22
Warsocket
Warsocket is offline
niet volstrekt niks nee maar ook niet echt veel

praten heeft evenveel met liefde te maken als sex
want met beide middelen kun je je liefde uiten aan iemand
Oud 16-10-2003, 21:24
de abt van sion
Citaat:
Warsocket schreef op 16-10-2003 @ 22:22:
niet volstrekt niks nee maar ook niet echt veel

praten heeft evenveel met liefde te maken als sex
want met beide middelen kun je je liefde uiten aan iemand
Praten ja, liefde is een vorm van denken, en denken is talig.
Met sex kun je van alles uiten, maar niet je liefde.
Wie uit zijn/haar liefde nu met zijn/haar geslachtsorganen?
Ga toch weg.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 21:46
Gnoko
Gnoko is offline
liefde zonder seks, dan kan je net zo goed vrienden zijn
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 22:00
_Moby_
_Moby_ is offline
wat een bullshit allemaal... Het is triest met jullie gesteld als jullie niet kunnen liefhebben zonder sex te hebben... Liefde is veel meer dan sex, liefde is je bij elkaar op je gemak voelen, elkaar vertrouwen, houden van elkaar, elkaar alles kunnen vertellen, lekker tegen elkaar aankruipen op de bank, elkaar omhelzen en vasthouden, elkaar zoenen... Sex is een handig middel om een relatie te onderhouden en ja, ik snap natuurlijk ook wel dat je geen langdurige relatie kunt hebben zonder sex, vrijen met elkaar kan fantastisch zijn, maar mijn standpunt is dat in het eerste half jaar sex niet noodzakelijk is in een relatie...
Oud 16-10-2003, 22:04
_Moby_
_Moby_ is offline
wat dachten jullie trouwens van 50 plussers? Te oud om sex te hebben, maar kan er dan in een relatie tussen 50 plussers geen liefde meer in het spel zijn?
Oud 16-10-2003, 22:21
Dolores
Dolores is offline
Liefde kan in sommige gevallen denk k wel zonder seks.. zeker in het begin van een relatie. Ik vind dat je alleen maar seks met iemand moet hebben als je diegene écht goed kent en vertrouwt. (of is het vertrouwD? ) En uh echt van diegene houdt enzo. Je moet er zeker van zijn dat liefde en vertrouwen van beide kanten komen.. en gewoon zeker van je zaak zijn. Het is toch iets speciaals tussen 2 mensen. Dus uh liefde kan niet goed zonder seks (het is toch een verlangen naar elkaar.. iets intiems met zn tweeen), maar wel in het begin in een relatie.. dus wat ik net heb uitgelegd nou ja goed, beetje vaag allemaal.. mja, dit is dus wat ik ervan vind
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 23:01
de abt van sion
Citaat:
_Moby_ schreef op 16-10-2003 @ 23:04:
wat dachten jullie trouwens van 50 plussers? Te oud om sex te hebben, maar kan er dan in een relatie tussen 50 plussers geen liefde meer in het spel zijn?
Waarom zou iemand van 51 "te oud" zijn "om sex te hebben"?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 23:06
Verwijderd
Geen sex zonder liefde, ik zou nooit met iemand naar bed kunnen gaan als ik niet meer voor diegene voel dan gewoon een bevliegerig verliefdheidje. Wat moet ik met iemand waar ik geen flikker voor voel?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 00:13
monolo
monolo is offline
Citaat:
_Moby_ schreef op 16-10-2003 @ 23:00:
wat een bullshit allemaal... Het is triest met jullie gesteld als jullie niet kunnen liefhebben zonder sex te hebben... Liefde is veel meer dan sex, liefde is je bij elkaar op je gemak voelen, elkaar vertrouwen, houden van elkaar, elkaar alles kunnen vertellen, lekker tegen elkaar aankruipen op de bank, elkaar omhelzen en vasthouden, elkaar zoenen... Sex is een handig middel om een relatie te onderhouden en ja, ik snap natuurlijk ook wel dat je geen langdurige relatie kunt hebben zonder sex, vrijen met elkaar kan fantastisch zijn, maar mijn standpunt is dat in het eerste half jaar sex niet noodzakelijk is in een relatie...
amen.
Oud 17-10-2003, 06:40
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
miro schreef op 16-10-2003 @ 21:50:
Niet voor eeuwig lijkt mij. Maar een paar jaar moet vol te houden zijn...
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 13:49
Verwijderd
hallo hallo, ik heb nu 6 maanden een vriend en we zijn nog niet aan het sexen...
en ik moet zeggen dat het heus wel gaat, idd niet voor eeuwig maar om nou te zeggen dat het een heel probleem is ofzo...
het andere wat we doen, (zoenen knuvvelen enzo) vind ik heel intens laat maar zeggen
en daar kan ik heel erg van genieten, het is niet zo dat ik minder van hem houd ofzo omdat we geen sex hebben.
ik heb het er wel eens met maanmeisje17 over gehad, omdat ik dat andere al zo intens en leuk fijn enzo vind is er van mijn kant iig al minder haast naar...
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 13:52
Verwijderd
In een liefdesrelatie niet echt, tenzij diegene maagd is en daarom nog even wil wachten (nog niet toe aan sex of eerst andere dingen willen proberen ter opbouw) of nare ervaringen op dat gebied heeft gehad en dus nog even wil wachten, of als je gewoon zo oud bent dat je er helemaal geen behoefte meer aan hebt. Van mensen die niet onder één van die omschrijvingen vallen zou ik het na een maand of drie, vier toch wel heel erg vreemd gaan vinden.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 13:59
Fleur
Fleur is offline
Tuurlijk kàn liefde zonder sex, net als dat sex zonder liefde kan.
Denk alleen dat er vrij weinig mensen zijn die stapelgek op elkaar zijn en geen sex (gaan) hebben.
Oud 17-10-2003, 14:03
Punkygirl
Punkygirl is offline
Het ligt eraan.. Als ik een nieuwe relatie heb wil ik altijd eerst een poos zonder sex omdat ik wil weten of hem dat niet alleen daarvoor is te doen ( ben namelijk ontmaagd en dezelfde week nog gedumpt door een gast.. ) dus een poos kan ej zonder seks vind ik.. alleen een relatie waarbij ej gaat samenwonen met elkaar en trouwen en shit en dan nog steeds geen sex.. dan zou ik me toch afvragen waarom niet.. Maar het kan zkr weten een poos..
Oud 17-10-2003, 14:04
Sweet Raven
Sweet Raven is offline
-=[ruelF]=- Tuurlijk kàn liefde zonder sex, net als dat sex zonder liefde kan.
Denk alleen dat er vrij weinig mensen zijn die stapelgek op elkaar zijn en geen sex (gaan) hebben.

Mee eens maar ik denk dan je wel een paar jaar een echt goede relatie zonder sex kunt hebben. Ik bedoel dan weet je zeker dat iemand niet (alleen) om je lichaam geeft maar gewoon om wie je bent.
Misschien is dit hopeloos naief maar da is dan jammer.
Oud 17-10-2003, 14:32
Fleur
Fleur is offline
Citaat:
Sweet Raven schreef op 17-10-2003 @ 15:04:

Mee eens maar ik denk dan je wel een paar jaar een echt goede relatie zonder sex kunt hebben. Ik bedoel dan weet je zeker dat iemand niet (alleen) om je lichaam geeft maar gewoon om wie je bent.
Misschien is dit hopeloos naief maar da is dan jammer.
Ik geloof ook wel dat het kan ja.
Alleen zelf zou ik nooit een paar jaar wachten om die reden eigenlijk.

Als er een andere reden voor is, waardoor 1 van de twee geen sex wil, en de ander heeft daar begrip voor dan kan je naar mijn idee wel gewoon een fijne relatie met elkaar hebben. Een relatie bestaat tenslotte niet alleen uit sex.
Als partners samen besluiten geen sex te hebben kan dat ook werken natuurlijk.

Zelf kan ik me niet indenken een relatie met iemand te hebben en helemaal niet aan sex te doen. Ben trouwens sowieso niet zo snel met sex, ik wil iemand eerst goed kennen, vertrouwen etc. voor ik er aan begin. Als je relatie op dat punt is beland dan is sex alleen maar heel erg fijn en intiem. Bovendien is het bij mij (en denk in de meeste gevallen zo) dat je heel erg naar iemand gaat verlangen op lichamelijk gebied, een tijdje wachten met je aan dat gevoel overgeven kan best spannend zijn, maar uiteindelijk dan sex hebben ook.

Wachten met sex omdat je bang bent dat iemand je alleen wil òm de sex begrijp ik opzich wel Daarom zou ik ook niet gelijk in de eerste week met iemand naar bed gaan. Maar jaren wachten vind ik best wel overdreven, zou ik dus nooit doen. Je merkt niet alleen aan het wel of geen sex hebben of iemand echt om je geeft.
Denk dat als het iemand alleen om je lichaam te doen is dat je daar vrij snel achterkomt.

Denk trouwens ook dat als je (allebei) maagd bent dat het aan de ene kant makkelijker is een tijd lang een sexloze relatie te hebben. De drempel kan dan wat hoger liggen, je stelt hoge eisen aan je eerste keer etc.
Oud 17-10-2003, 14:45
Verwijderd
ik denk dat dat heel goed kan ja
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 14:46
Poesket
Poesket is offline
Voor mij niet.

Een paar jaar zou wel kunnen maar er komt toch een moment dat je zo naar elkaar verlangt
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 15:33
extinction
extinction is offline
seks kan zonder liefde
liefde kan zonder seks.

voor een (langdurige) relatie heb je echter beide nodig.

Als je seks nodig hebt om intens van iemand te kunnen houden, verwar je liefde met lust.
Oud 17-10-2003, 15:33
extinction
extinction is offline
Citaat:
Eerised schreef op 17-10-2003 @ 15:46:
Voor mij niet.

Een paar jaar zou wel kunnen maar er komt toch een moment dat je zo naar elkaar verlangt
En als je dan geen seks hebt, hou je dan minder van elkaar?
Oud 17-10-2003, 15:53
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
_Moby_ schreef op 16-10-2003 @ 23:00:
wat een bullshit allemaal... Het is triest met jullie gesteld als jullie niet kunnen liefhebben zonder sex te hebben...
Spreek jou wel weer als je over een jaar of wat eindelijk ontmaagd bent.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 15:54
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
extinction schreef op 17-10-2003 @ 16:33:
En als je dan geen seks hebt, hou je dan minder van elkaar?
Als een meisje geen sex wil hebben (uitzondering: ze heeft er een erg goeie reden voor en er is uitzicht op verbetering) dan is de relatie sowieso geen lang leven beschoren.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 15:55
Verwijderd
Je kunt heel goed verliefd zijn op iemand terwijl je daar geen sex mee hebt (omdat je niet wat met elkaar hebt, vooral, of omdat hij/zij dat nog niet wil, of omdat je niet kunt om de een of andere reden), maar ik neem aan dat als twee mensen verliefd op elkaar zijn en er lichamelijk niks mis is met hen en ze niet vastzitten aan andere mensen/kloosters/etc, ze niet hun leven lang van elkaar af kunnen blijven.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 16:20
Verwijderd
Verliefd worden is een truukje van de natuur om te zorgen dat de mens niet uitsterft. En dit truukje werkt alleen als er dan bij die liefde ook nog eens gevreëen wordt. Natuurlijk kan je een tijd wachten, niks mis mee, zeker in sommige omstandigheden niet. Maar uiteindelijk zit er wel een reden van de natuur achter liefde, net als bijna alles dat je voelt wel een reden heeft (kijk maar naar pijn, angst, etc).
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 16:32
Loezzel
Loezzel is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 17-10-2003 @ 14:52:
In een liefdesrelatie niet echt, tenzij diegene maagd is en daarom nog even wil wachten (nog niet toe aan sex of eerst andere dingen willen proberen ter opbouw) of nare ervaringen op dat gebied heeft gehad en dus nog even wil wachten, of als je gewoon zo oud bent dat je er helemaal geen behoefte meer aan hebt. Van mensen die niet onder één van die omschrijvingen vallen zou ik het na een maand of drie, vier toch wel heel erg vreemd gaan vinden.
Goed verwoord. Dit is precies hoe ik erover denk
Oud 17-10-2003, 16:56
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 17-10-2003 @ 16:54:
Als een meisje geen sex wil hebben (uitzondering: ze heeft er een erg goeie reden voor en er is uitzicht op verbetering) dan is de relatie sowieso geen lang leven beschoren.
Precies. Een relatie draait als je jong bent toch zeker wel voor een groot gedeelte om seks. Dat hoeft niet meteen de eerste avond neuken te zijn, maar als de ander bij wijze van spreken al in de stress schiet zodra je een hand op haar been legt, dan is er iets aan de hand. Op het moment dat er inderdaad geen uitzicht op verbetering is zou ik er geen zin meer in hebben. Klinkt kortzichtig, maar als je jong bent moet je lol hebben en niet de hele tijd bezig zijn met het analyseren en repareren van andermans ego.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 17:10
Distorted
Distorted is offline
En met de collectieve opinie is nogmaals bewezen dat het idyllische ideaal van zuiver platonische liefde beperkt is tot de harten van de blinde centimaan, de analfabetische poet en de gevoelloze hartendief....
Oud 17-10-2003, 17:21
extinction
extinction is offline
Citaat:
Chimera schreef op 17-10-2003 @ 16:54:
precies, de relatie loopt stuk, maar een relatie is niet hetzelfde als liefde...

ik blijf erbij; je kan van iemand houden zonder er seks mee te hebben, net zoals seks mogelijk is zonder van iemand te houden.
Een relatie hebben met iemand waarbij geen liefde en geen seks is, is imo onmogelijk.
Oud 17-10-2003, 17:57
poesiefox
poesiefox is offline
Je hebt zoveel soorten liefde. De gezonde liefde ( lees: sexuele aantrekkingskracht gecombineerd met genegenheid) tussen een man en een vrouw, of twee mannen of twee vrouwen, of een man en een hond of een schildpad en een legerhelm, ik noem maar een dwarsstraat, die koppel ik echt aan sex.

Een relatie zonder sex, dat kommt nicht im Frage. Als je dat volhoudt is er geen sexuele aantrekkingskracht, en ben je eigenlijk gewoon vrienden. Het is ook niet iets waar je overheen groeit denk ik. Mijn opa en oma hebben tot hun tachtigste sex gehad hoor.
Oud 17-10-2003, 18:19
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
extinction schreef op 17-10-2003 @ 18:21:
ik blijf erbij; je kan van iemand houden zonder er seks mee te hebben, net zoals seks mogelijk is zonder van iemand te houden.
Een relatie hebben met iemand waarbij geen liefde en geen seks is, is imo onmogelijk.
Wat is je punt dan? Ja, je kan verliefd zijn op iemand zonder sex, simpelweg omdat die liefde niet beantwoord wordt, dan kun je moeilijk anders. Maar liefde zonder seks is een vriendschap, sex zonder liefde een ONS/sexrelatie en liefde met sex een relatie.

En aan complexe dingen als een sexrelatie waarbij een persoon verliefd is en de ander niet kun je beter niet beginnen.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 18:38
smuidra
smuidra is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-10-2003 @ 17:56:
Precies. Een relatie draait als je jong bent toch zeker wel voor een groot gedeelte om seks. Dat hoeft niet meteen de eerste avond neuken te zijn, maar als de ander bij wijze van spreken al in de stress schiet zodra je een hand op haar been legt, dan is er iets aan de hand. Op het moment dat er inderdaad geen uitzicht op verbetering is zou ik er geen zin meer in hebben. Klinkt kortzichtig, maar als je jong bent moet je lol hebben en niet de hele tijd bezig zijn met het analyseren en repareren van andermans ego.
Whehe dan heb ik dus een groot probleem . Ik word echt vet zenuwachtig als je hand op me been legt of whatevah mjha goed heb er me redenen voor .
Oud 17-10-2003, 19:00
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
smuidra schreef op 17-10-2003 @ 19:38:
Whehe dan heb ik dus een groot probleem . Ik word echt vet zenuwachtig als je hand op me been legt of whatevah mjha goed heb er me redenen voor .
Maargoed, je hebt altijd je bodyguards nog!
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 21:13
Verwijderd
Volgens mij moet het wel kunnen, ik denk dat in sommige relaties de seks ook een hele kleine rol speelt (ik ken iemand die zo'n relatie heeft gehad) als zijn geen seks hadden, dan hadden ze waarschijnlijk ongeveer dezelfde relatie gehad. Je hoet dan ook niet minder van elkaar te houden hoor!

Toch... ik zou dat niet kunnen, voor mij is seks wel redelijk belangrijk; niet dat alles daarom draait hoor! Volgens mijn moeder () is in sommige relaties seks belangrijker dan in andere relatie. en dan zegt ze altijd volgens mij is het in jouw relatie toch wel redelijk belangrijk ( )
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 23:25
de abt van sion
Citaat:
Eerised schreef op 17-10-2003 @ 15:46:
Voor mij niet.

Tja, daar zit wel wat in. Maar, is dat verlangen een zaak van en/of verenigbaar met de verliefdheid (geconcentreerde liefde) of met de liefde (gelouterde liefde). Met andere woorden: is het een onstuimig of een rustig verlangen?
Ik vermoed dat jij het tweede bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 23:28
de abt van sion
Citaat:
Morgan schreef op 17-10-2003 @ 16:55:
en er lichamelijk niks mis is met hen en ze niet vastzitten aan andere mensen/kloosters/etc, ze niet hun leven lang van elkaar af kunnen blijven.
Je formuleert een beetje onvoorzichtig, vind je zelf ook niet? Met mij is lichamelijk niets mis, ik woon in een klooster en ik blijf toch van anderen af.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 23:33
de abt van sion
Citaat:
extinction schreef op 17-10-2003 @ 18:21:

1) maar een relatie is niet hetzelfde als liefde...

2) ik blijf erbij; je kan van iemand houden zonder er seks mee te hebben, net zoals seks mogelijk is zonder van iemand te houden.

3) Een relatie hebben met iemand waarbij geen liefde en geen seks is, is imo onmogelijk.
1) Nee? Leg eens uit.
2) Ok.
3) Een relatie veronderstelt altijd liefde, en liefde veronderstelt altijd een relatie, wat voor relatie dan ook: burgerschap, vriendschap, ouderliefde, huwelijksliefde. Het gaat altijd om relaties.
De mate en de invulling van de liefde variëren, maar het zijn allemaal liefdesrelaties.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 23:45
Sithan
Sithan is offline
Dat zou betekenen dat alle verlamde mannen en vrouwen nooit liefde zullen kennen omdat ze geen seks kunnen bedrijven , lijkt me sterk...dus ja het kan.
Oud 18-10-2003, 00:40
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef op 18-10-2003 @ 00:28:
Je formuleert een beetje onvoorzichtig, vind je zelf ook niet? Met mij is lichamelijk niets mis, ik woon in een klooster en ik blijf toch van anderen af.
Oh, doe ik dat? Waar dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten