Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-10-2003, 22:04
Verwijderd
windows xp neemt stiekem contact op met de thuisbasis, waarom? geen flauw idee.

is het slim om xp antispy te gebruiken of vinden jullie dat niet nodig?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-10-2003, 22:42
Enlightenment
Enlightenment is offline
Kan ja.

Het is vooral WMP (Windows Media Player) en MSIE (Internet Explorer) die je privacygevoelige informatie bijhouden in een database en vervolgens verkopen (Alexa).

AntiSpy haalt ook de activatierotzooi uit je computer, en verscherpt wat security settings. Nadelen kent het ook, zo vind ik de automatische updatefunctie erg goed, mits deze niet misbruikt worden door MS. Dat is soms wel gebeurd, bijvoorbeeld door een nVidia-driver update als critical update te bestempelen als je een Omega nVidia driver had geďnstalleerd, dat zijn gewoon vuile truucjes.
Oud 18-10-2003, 08:48
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 17-10-2003 @ 23:42:
Kan ja.

Het is vooral WMP (Windows Media Player) en MSIE (Internet Explorer) die je privacygevoelige informatie bijhouden in een database en vervolgens verkopen (Alexa).

AntiSpy haalt ook de activatierotzooi uit je computer, en verscherpt wat security settings. Nadelen kent het ook, zo vind ik de automatische updatefunctie erg goed, mits deze niet misbruikt worden door MS. Dat is soms wel gebeurd, bijvoorbeeld door een nVidia-driver update als critical update te bestempelen als je een Omega nVidia driver had geďnstalleerd, dat zijn gewoon vuile truucjes.
haalt het die activatie rotzooi uit me com? dus dan hoef je de xp niet meer te activeren?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 15:56
M@rco
M@rco is offline
Ik vind het absoluut niet nodig.

Microsoft verkoopt heus geen gegevens?
Oud 18-10-2003, 16:45
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
idd. paranoide freaks.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 17:16
Verwijderd
doet ad-aware niet hetzelfde ?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 19:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 18-10-2003 @ 16:56:
Ik vind het absoluut niet nodig.

Microsoft verkoopt heus geen gegevens?
Verdiep je eens in "Alexa", mbt Windows XP.

En over WMP hoef ik geloof ik niets meer te zeggen.
Oud 18-10-2003, 19:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
sjek schreef op 18-10-2003 @ 09:48:
haalt het die activatie rotzooi uit me com? dus dan hoef je de xp niet meer te activeren?
Dat durf ik niet te zeggen, maar het stelt wel in dat je computer al geactiveerd is, geloof ik. Not sure.
Oud 18-10-2003, 21:21
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-10-2003 @ 20:55:
Verdiep je eens in "Alexa", mbt Windows XP.
Nou oké... omdat jij het bent.

Wat ik heb gevonden: standaard zit er in XP een soort Alexa plugin. Als je in IE op Tools > Show Related Links klikt, wordt er idd informatie naar de Alexa servers verstuurd om zo pagina's te vinden met hetzelfde onderwerp. Klik je daar niet op, worden er helemaal geen gegevens of wat dan ook verstuurd. Bovendien - wie zegt dat Alexa al die informatie opslaat? IMO doet dit niets wat een normale search engine niet doet - en daar komt bij dat die Show Related Links-link snel verdwijnt als je Ad-aware draait (bij mij iig).

Nou ja, tot zover wat ik ervan weet - als jij een andere versie van het verhaal hebt hoor ik 'm graag
Oud 18-10-2003, 21:53
Enlightenment
Enlightenment is offline
Hm, na wat verder zoeken is het idd niet zo erg als ik dacht, tenzij je dus daarop klikt. Hier is een goede link waar alles wordt uitgelegd:
http://www.imilly.com/alexa.htm

Maardat WMP alle afgespeelde videobestanden logt en doorzendt is bekend:
http://www.computerbytesman.com/privacy/wmp8dvd.htm
Oud 18-10-2003, 23:01
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-10-2003 @ 22:53:
Maardat WMP alle afgespeelde videobestanden logt en doorzendt is bekend:
http://www.computerbytesman.com/privacy/wmp8dvd.htm
Bah... een hoop gezeur om niks.
Ja, het slaat een lijstje op van DVD-films (DVD films != alle afgespeelde videobestanden ) die je op je computer hebt afgespeeld, maar wordt dat lijstje naar MS gestuurd? Nee.

Winamp doet hetzelfde met CDDB en daar hoor je niemand over.
Oud 18-10-2003, 23:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
Jawel, MS "phones home", wat betekent dat die informatie wordt verstuurd naar MS, vaak vergezeld met een cookie, die je ook nog eens persoonlijk kan identificeren.

Dat het hier alleen DVDs én CDs gaat, neemt niet weg dat de gebruiker niet geďnformeerd wordt over dat deze playlists worden verstuurd naar MS. Dat heet spyware. Het trackt de consuming habits van WMP gebruikers, en je moet wel heel naief zijn om te denken dat MS daar niets mee doet.

Nog wat leesvoer:
http://www.petri.co.il/wmp_spyware.htm
http://www.computerbytesman.com/privacy/supercookie.htm
Oud 18-10-2003, 23:35
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 19-10-2003 @ 00:14:
Jawel, MS "phones home", wat betekent dat die informatie wordt verstuurd naar MS, vaak vergezeld met een cookie, die je ook nog eens persoonlijk kan identificeren.

Dat het hier alleen DVDs én CDs gaat, neemt niet weg dat de gebruiker niet geďnformeerd wordt over dat deze playlists worden verstuurd naar MS. Dat heet spyware. Het trackt de consuming habits van WMP gebruikers, en je moet wel heel naief zijn om te denken dat MS daar niets mee doet.
Wat is dit, Sesamstraat? Ik weet wat spyware is.

http://www.microsoft.com/windows/win...VD_Information
Citaat:
When playing a DVD, Windows Media Player attempts to locate information associated with that DVD, such as the DVD name, title names, chapter names, director name, and release date. This information is added to the overall list of information that is kept in the Media Library. To obtain this information, Windows Media Player sends a unique DVD identification number to WindowsMedia.com. No personally identifiable information is obtained or stored during this transaction.
De gebruiker wordt niet geďnformeerd? Lijkt me toch van wel.

Dat DRM ben ik met je eens - dat kan nooit goed zijn. Maar dit is gewoon een storm in een glas water.

Maar jij schakelt de CDDB-optie in bijv. Winamp dus ook uit? Die trackt immers ook je consuming habits...
Reageren

Regels voor berichten