Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2003, 19:24
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
Crystal Method schreef op 15-10-2003 @ 20:14:
neuh, ik vind het wel best zo.
Weet je wat ik pas debiel vind, zomaar iets het stempel debiel geven zonder je er eerst eens in te verdiepen en dan je rug toe keren als iemand je vraagt naar uitleg...

zwak(zinnig)...
Oud 18-10-2003, 17:08
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
TechXP schreef op 14-10-2003 @ 23:59:
Er zit ook genoeg in groente en fruit hoor. Zelf meerdere.

Direct niet, maar wel indirect.
Niet ieder1 kan Groente en/of fruit eten, daar ben ik een levend voorbeeld van.
Oud 18-10-2003, 18:22
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef op 18-10-2003 @ 18:08:
Niet ieder1 kan Groente en/of fruit eten, daar ben ik een levend voorbeeld van.
Je houd niet van fruit en groente?

Ach, dat moet je leren eten.

Ik hou ook niet van groente, maar probeer nu wel meer soorten groenten te eten. Vroeger hield ik niet van bonen. Nu hou ik er weer wel van.
Oud 18-10-2003, 19:23
strafcorner
strafcorner is offline
Groenten en fruit zijn zowiezo onontbeerlijk in een gezond leven, je hebt het gewoon nodig punt. of je nou veganist of omnivoor bent...
Oud 19-10-2003, 16:06
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
TechXP schreef op 18-10-2003 @ 19:22:
Je houd niet van fruit en groente?

Ach, dat moet je leren eten.

Ik hou ook niet van groente, maar probeer nu wel meer soorten groenten te eten. Vroeger hield ik niet van bonen. Nu hou ik er weer wel van.
het gaat er niet om of ik er van houd dat zeker wel alleen mijn maag/darm stelsel wat minder, sommige dingen zijn te eten (fruit en de meeste groene groentes)
Bij bv Tomaat ga ik letterlijk over me nek en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Oud 29-10-2003, 10:52
da leentjuh
da leentjuh is offline
Veganisten en vegetariers moeten JUIST wol gaan dragen, tis nl nog veel zieliger voor die schapen als ze de hele zomer met zo'n dikke vacht rond moeten lopen.
Oud 29-10-2003, 11:29
biep
biep is offline
Citaat:
Rawsteel schreef op 12-09-2003 @ 13:39:
Veganist = Zielig
en jouw avatar is gay

Veganisme: Melk drink ik zoiezo al niet (bah!) maar ik wil wel gewoon broodjes kunnen eten met een plak kaas en komkommer als ik trek heb. Niet dat ik dan eerst weer moet gaan kijken/vragen of het wel onbespoten groenten zijn en of de kaas wel vega verantwoord is etc. Vind het welknap van de mensen die het doen/kunnen, maar ik doe het niet. (iig niet zolang ik nog thuis woon)
Oud 29-10-2003, 11:32
Verwijderd
Ik ben nu een jaar of tien vegetariër, ben wel 'fanatieker' geworden de laatste tijd. Eerst at ik geen vlees en vis meer, de afgelopen jaren probeer ik ook zo min mogelijk andere producten waar dieren voor gedood zijn te eten (dus gelatine en stremsel). Ik probeer ook geen producten van of met leer, dons, enz. te kopen ('k heb wel schoenen en een jas van 'voor die tijd' (de jas wist ik niet eens, kwam ik achter toen ik hem al een jaar had ofzo, stom ). Melkproducten gebruik ik zo nu en dan nog wel en van eieren eet ik alleen Eko-eieren. Veganistisch worden lijkt me voor mij niet zo gezond, ik mag al zo veel niet, dan wordt het nog lastiger.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 11:32
biep
biep is offline
Citaat:
TechXP schreef op 18-10-2003 @ 19:22:

Als je ervan gaat kotsen vind ik dat wat anders.
Mijn opa (en mijn vriend dus ook) heeft een allergie voor tomaat (en ui), daar gaat hij meteen van over zijn nek, lijkt me niet dat je het dan ooit kunt leren eten..
Oud 29-10-2003, 11:51
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 29-10-2003 @ 11:52:
Veganisten en vegetariers moeten JUIST wol gaan dragen, tis nl nog veel zieliger voor die schapen als ze de hele zomer met zo'n dikke vacht rond moeten lopen.
Verdiep je toch eens ergens in alvorens foutieve uitspraken te doen...

In Nederland en Amerika is wol slechts een bijproduct van de schapenvleesindustrie, maar de meeste wol dat je aantreft komt uit Australië. Daar is juist vlees een 'bijproduct'. In Australië worden de schapen met duizenden tegelijk gehouden. Omdat het voor de schapenboer niet lonend is om aandacht te besteden aan het welzijn van het individuele schaap, komen gezondheidsproblemen veel voor. Hitte, kou of gebrek aan voedsel eisen vooral hun tol onder de jonge dieren. Van de lammeren sterft 20 tot 40 procent voordat ze acht weken oud zijn.
De schaapscheerders worden betaald op stukprijs. Dit betekent dat de schaapscheerders elk zoveel mogelijk schapen willen scheren in een zo kort mogelijke tijd. Daarbij letten zij niet op het welzijn van de dieren, ze gooien de schapen ruw op de grond en veroorzaken zo vaak verwondingen tijdens het scheren.
De dieren worden niet in vooraf bepaalde periodes geschoren, maar als de wolprijs gunstig is. Dan komt het voor dat er in de winter geschoren moet worden. Daarbij worden de schapen plotseling blootgesteld aan extreme koude. In de eerste 30 dagen na het scheren sterven in Australië 1.000.000 schapen als gevolg daarvan. Schapen hoeven van oorsprong eigenlijk helemaal niet geschoren te worden. Normaal verliezen dieren namelijk vanzelf hun overtollige haar in de rui of door het schuren langs bij voorbeeld struiken. Dit gebeurt geleidelijk, net zoals het geleidelijk weer aangroeit.
Het leven van schapen begint vaak al slecht: hun staarten worden afgeknipt en de mannetjes gecastreerd en dat alles zonder verdoving. Sommige schapen zijn producten van selectief fokken, zoals bijvoorbeeld het Merino-ras waarbij de wol in onnatuurlijk grote hoeveelheden aan over elkaar hangende huidplooien groeit. Zulke selectief gefokte schapen kunnen bij een volgroeide vacht niets doen aan huidirritaties of jeuk. Uit wanhoopspogingen kunnen ze over hun rug rollen, waardoor ze soms niet meer overeind kunnen komen en uiteindelijk sterven.

bron: http://www.veganintel.org/
Oud 29-10-2003, 12:17
biep
biep is offline
Citaat:
strafcorner schreef op 29-10-2003 @ 12:51:

Het leven van schapen begint vaak al slecht: hun staarten worden afgeknipt
daar is een reden voor: anders gaan de lammeren en andere schapen in de staart bijten en kunnen ze ontstekingen etc. krijgen. (geloof ik, iig iets in die trend, is al een paar jaar geleden dat mij dat verteld is)

Bij ons in Epe bij de schaapskudde deden ze dit ook altijd, en de schaapsherder heeft mij toen uit gelegd waarom.
Oud 29-10-2003, 13:12
Beryll
Beryll is offline
Solgar

Lekker hoor, die pilletjes...
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 14:03
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
biep schreef op 29-10-2003 @ 13:17:
daar is een reden voor: anders gaan de lammeren en andere schapen in de staart bijten en kunnen ze ontstekingen etc. krijgen. (geloof ik, iig iets in die trend, is al een paar jaar geleden dat mij dat verteld is)

Bij ons in Epe bij de schaapskudde deden ze dit ook altijd, en de schaapsherder heeft mij toen uit gelegd waarom.
Dit doen zij omdat de schapen te dicht op elkaar gehouden worden en elkaar dus inderdaad gaan bijten, zouden zij gewoo loslopen en de ruimte hebben dan zouden zij dit niet doen...
Oud 29-10-2003, 14:09
biep
biep is offline
Citaat:
strafcorner schreef op 29-10-2003 @ 15:03:
Dit doen zij omdat de schapen te dicht op elkaar gehouden worden en elkaar dus inderdaad gaan bijten, zouden zij gewoo loslopen en de ruimte hebben dan zouden zij dit niet doen...
Ze lopen gewoon op de heide. Ruimte zat lijkt me zo.
Oud 29-10-2003, 15:20
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
biep schreef op 29-10-2003 @ 15:09:
Ze lopen gewoon op de heide. Ruimte zat lijkt me zo.
Snachts niet hoor ...
Oud 29-10-2003, 16:11
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 29-10-2003 @ 11:52:
Hele brochure over wol en dierenleed:

http://www.wereldveganismedag.nl/wvd..._broc_2002.htm
Oud 29-10-2003, 16:12
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-10-2003 @ 12:32:
Melkproducten gebruik ik zo nu en dan nog wel en van eieren eet ik alleen Eko-eieren. Veganistisch worden lijkt me voor mij niet zo gezond, ik mag al zo veel niet, dan wordt het nog lastiger.
Je bent al goed op weg

Maar vegetariers die op punt staan om naar veganisme over te stappen, denken vaak dat er niet genoeg zal zijn. Echter is dat niet het geval.
Er is heel veel te eten voor veganisten. In het begin is het wel even kijken, maar daarna gaat het allemaal goed.
Oud 02-11-2003, 09:55
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Citaat:
coffee_mug schreef op 30-08-2003 @ 19:30:
Omdat de beesten ook voor bv hun melk en eieren worden gefokt. en van die stremsels van die beesten in de kaas.
Waarom zou je dat dan wel nog blijven eten?
je moet ergens de grens trekken en die is bij mij: waar dieren voor dood worden gemaakt, dat gebruik/eet ik niet. dat betekent dat ik dus geen vlees en geen vis eet en dat ik kaas koop met vegetarisch stremsel, geen leer draag, scharreleieren eet, biologische melk drink en dat is het zo'n beetje geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 10:06
saartjeh
saartjeh is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 30-08-2003 @ 20:55:
Omdat vegetarisch zijn wel gezond is, maar als je veganist wordt moet je vitamine B12 bijslikken, dan vind ik het ongezond worden, als je je voedingsstoffen niet meer uit je dagelijks voedsel kunt halen.

Verder is Melk veel te lekker
Je haalt me de woorden uit de mond, bovendien kun je die producten zoals melk en kaas enzow, ook wel biologisch aanschaffen zodat het gezond blijft. Bovendien gaan veganisten nog een stapje verder dan alleen nix eten van dieren, je draagt dan ook niks van leer of wol en wat dat laatste betrefd, (ook al kan ik behalve sokken nix bedenken wat ik draag, waar wol in zit ) maar dat vind ik zelf persoonlijk overdreven. En honing in mijn melk als k maagpijn heb, vink toch wel lekker

Liefs, Saar.
Oud 02-11-2003, 10:58
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Hoipiepeloi schreef op 02-11-2003 @ 10:55:
je moet ergens de grens trekken en die is bij mij: waar dieren voor dood worden gemaakt, dat gebruik/eet ik niet. dat betekent dat ik dus geen vlees en geen vis eet en dat ik kaas koop met vegetarisch stremsel, geen leer draag, scharreleieren eet, biologische melk drink en dat is het zo'n beetje geloof ik.
Dat is heel goed van je.

Dus geen dingen waar 'direct' dieren voor gedood zijn.
Ik zie echter geen zijde in je rijtje, wol, enzo.
Bij wol gaan er ook dieren dood. Niet altijd, maar wle vaak.
En dan met name met bij het australisch wol.
Zie de wol brochure:
http://www.wereldveganismedag.nl/wvd..._broc_2002.htm

Maar gaan we indirect kijken, dan worden indirect dieren gedood bij eieren, melk, etc.
Bij de melk moet de koe steeds een kalfje baren zodat de melk geproduceerd word. Het kalfje word of melkkoe of gaat naar de slacht. Of word doorverkocht als melkkoe in de bioindustrie (als het van biologische koeien afkomt) of mag opgroeien als stiertje.
Eieren: scharreleieren zijn het goedmakertje van bioindustrie. Maar veel verschil zit er niet.
Zie de eieren brochure:
http://www.wereldveganismedag.nl/wvd..._broc_2001.htm
En kippen zijn natuurlijk niet hun hele leven goed bruikbaar.

Maar goed dat was even om te laten zien dat er nog meer gedood word. Verder vind ik het wel goed hoe je nu leeft, dat vind ik al top
Oud 02-11-2003, 11:03
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
saartjeh schreef op 02-11-2003 @ 11:06:
Je haalt me de woorden uit de mond, bovendien kun je die producten zoals melk en kaas enzow, ook wel biologisch aanschaffen zodat het gezond blijft. Bovendien gaan veganisten nog een stapje verder dan alleen nix eten van dieren, je draagt dan ook niks van leer of wol en wat dat laatste betrefd, (ook al kan ik behalve sokken nix bedenken wat ik draag, waar wol in zit ) maar dat vind ik zelf persoonlijk overdreven. En honing in mijn melk als k maagpijn heb, vink toch wel lekker
Je hebt denk ik niet reacties gelezen erop.

Nogmaals is het raar dat mensen veganisme ongezond zien, omdat je een b12 pil moet slikken. Zou het anders zijn geweest als b12 aan veel producten toegevoegd zou zijn? Zouden jullie het dan nog ongezond vinden?

In NL zijn in vele producten vitamines en mineralen toegevoegd. Is dat dan ook niet gezond?
Dus ik snap niet wat er anders is dan een pil innemen of kauwtablet oid.
Oud 02-11-2003, 20:45
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
strafcorner schreef op 29-10-2003 @ 12:51:
Verdiep je toch eens ergens in alvorens foutieve uitspraken te doen...
Nou ja, ik weet niet of het verstandiger is om ook na het overdenken nog foutieve uitspraken te doen. Dan heb je immers geen excuus meer.
Oud 02-11-2003, 20:57
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 02-11-2003 @ 21:45:
Nou ja, ik weet niet of het verstandiger is om ook na het overdenken nog foutieve uitspraken te doen. Dan heb je immers geen excuus meer.
hehe daar heb je me toch ff goed tuk
Oud 08-11-2003, 18:15
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Omdat ik dat niet erg vindt, want het gaat mij meer om het doden van t beest. Dat doe niet iedereen zo even, en ik vind eigenlijk dat je geen vlees moet eten als je t zelf niet zou kunnen/durven slachten omdat t dan zo mooi op je bordje wordt gekwakt, zonder dat je eigenlijk weet wat daaraan voorafgaat. Eieren zijn gewoon natuurlijke dingen die uit bv een kip komen floepen en ik vind dat we die best mogen eten. Misschien eet je dan een mogelijk kuikentje op, maar we hebben genoeg kippen en drink je misschien melk uit de koe die voor het jong is bestemd, maar er is genoeg, dus waarom niet? Dan heb ik t natuurlijk wel over gewone natuurlijke productie van dat spul, als kippen allemaal genetisch spul in hun krijgen om onnatuurlijk veel eitjes te leggen, ben ik het er niet mee eens. En wat betreft bv leer. Mochten daar dieren voor gedood worden alleen om de huid, dan vind ik t ook niet goed. Maar worden alle lichaamsdelen ergens nuttig aan besteed, ja dan is t goed, en als je die dieren toch al dood om hun vlees, neem dan gelijk hun huid maar mee toch?

Ten tweede omdat het me allemaal teveel gedoe lijkt.
Oud 08-11-2003, 18:16
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 30-08-2003 @ 21:09:
1. dit kan een schok zijn: mensen gaan dood als ze niet eten

2. er zijn ook onbespoten groenten
Ja, maar groenten zelf hebben ook geleefd. Zo kun je de lijn eindeloos doortrekken en mag je niks meer eten van jezelf.
Oud 09-11-2003, 01:17
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:
kaasstaafje schreef op 08-11-2003 @ 19:15:
Omdat ik dat niet erg vindt, want het gaat mij meer om het doden van t beest. Dat doe niet iedereen zo even, en ik vind eigenlijk dat je geen vlees moet eten als je t zelf niet zou kunnen/durven slachten omdat t dan zo mooi op je bordje wordt gekwakt, zonder dat je eigenlijk weet wat daaraan voorafgaat. Eieren zijn gewoon natuurlijke dingen die uit bv een kip komen floepen en ik vind dat we die best mogen eten. Misschien eet je dan een mogelijk kuikentje op, maar we hebben genoeg kippen en drink je misschien melk uit de koe die voor het jong is bestemd, maar er is genoeg, dus waarom niet? Dan heb ik t natuurlijk wel over gewone natuurlijke productie van dat spul, als kippen allemaal genetisch spul in hun krijgen om onnatuurlijk veel eitjes te leggen, ben ik het er niet mee eens. En wat betreft bv leer. Mochten daar dieren voor gedood worden alleen om de huid, dan vind ik t ook niet goed. Maar worden alle lichaamsdelen ergens nuttig aan besteed, ja dan is t goed, en als je die dieren toch al dood om hun vlees, neem dan gelijk hun huid maar mee toch?

Ten tweede omdat het me allemaal teveel gedoe lijkt.
Lees het topic eens door, dan zul je erachter komen dat je door dierlijke producten te nuttigen net zo goed mee werkt aan de vlees industrie en een walgelijke manier van omgang met dieren...
Oud 13-11-2003, 19:38
FireCracker
FireCracker is offline
ik ben nu iets meer dan een half jaar vegetariër en ik ben op weg naar veganist. melk dronk ik toch al nooit en eieren, chocola en cakejes kan ik wel missen want zo gezond zijn die dingen niet.
ik zoek automatisch naar de ingrediënten als ik een verpakking in m'n handen heb, wat volgens mij redelijk vreemd overkomt op mn moeder, die denkt vast dat ik een eetstoornis heb ofzo

weten jullie veganistisch broodbeleg? want ik heb nu altijd iets van chocola op brood, met halvarine, maar daar wil ik dus vanaf
iets uit een potje graag, dus niet iets wat ik eerst helemaal met tofu moet gaan maken
Oud 13-11-2003, 19:52
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
FireCracker schreef op 13-11-2003 @ 20:38:
wat volgens mij redelijk vreemd overkomt op mn moeder, die denkt vast dat ik een eetstoornis heb ofzo

Jep
Ik zit altijd goed op te letten of niemand met zijn vork ofzo mijn eten 'besmet'. Dat lijkt dan wel wat op smetvrees

Citaat:
weten jullie veganistisch broodbeleg? want ik heb nu altijd iets van chocola op brood, met halvarine, maar daar wil ik dus vanaf
iets uit een potje graag, dus niet iets wat ik eerst helemaal met tofu moet gaan maken
Je kan eens carobella nemen. Dat is een soort chocopasta. De duo is het lekkerst. Je vind deze in de natuur winkel.
Daarnaast kan je ook van florentin wat producten vinden (www.florentin.nl)
En je hebt er nog een hele hoop. Bij de natuurwinkel heb je wel genoeg keus.

Ga je naar de gewone supermarkt (AH ofzo), dan weet ik niet precies wat. Ik denk dat je dan moet zoeken naar producten van zonnatura of provamel.
Als je iets als margarine zoekt, kan je wajang light nemen.
Oud 13-11-2003, 19:53
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
ik ben nu iets meer dan een half jaar vegetariër en ik ben op weg naar veganist. melk dronk ik toch al nooit en eieren, chocola en cakejes kan ik wel missen want zo gezond zijn die dingen niet.

Misschien leuk om lid te worden van de nvv?

www.veganisme.org
Oud 14-11-2003, 12:30
strafcorner
strafcorner is offline
Citaat:

weten jullie veganistisch broodbeleg?
stroop,pindakaas,tartex er is zat spul
Oud 14-11-2003, 19:52
la_bella
la_bella is offline
het is zo dom om te zeggen dat het geen zin heeft om vegetariër te zijn, "het vlees ligt toch al in de winkel", duhuh dat weet ik ook wel (effe ter info ik ben ook vegetariër) het is een persoonlijke keuze toch?! denken jullie dat het globaal een verschil uitmaakt?
Oud 14-11-2003, 20:48
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
la_bella schreef op 14-11-2003 @ 20:52:
het is zo dom om te zeggen dat het geen zin heeft om vegetariër te zijn, "het vlees ligt toch al in de winkel", duhuh dat weet ik ook wel (effe ter info ik ben ook vegetariër) het is een persoonlijke keuze toch?! denken jullie dat het globaal een verschil uitmaakt?
Ja, er komen elke dag steeds meer vegetariers bij. Zo een 15000 per dag geloof ik. Weet niet of dat cijfer nou voor een bepaald werelddeel gold ofzo. Dat getal staat me iets van bij.
Nou dan worden er gemiddeld 15000 * 365 * 83 = 454.425.000 meer per jaar gered qua dieren die anders gegeten worden.
83 zou het gemiddeld aantal dieren zijn dat een vegetarier zou redden per jaar als deze geen vlees zou eten.

Daarnaast lijkt het geen verschil uit te maken, maar als steeds meer mensen je volgen (+ de vegetariers en veganisten die er al zijn) dan zal dat heel wat schelen.
Daarnaast als deze allemaal hun stem laten horen en zorgen dat de regering in hun land de bioindustrie zo langzamerhand gaat afschaffen dan spaar je ook nog het milieu ermee.

Met je vegetarisme denk je (of kan je denken) aan meerdere dingen, zoals voor de dieren, voor het milieu, of gewoon goed voor je gezondheid (er zijn nog wel meer redenen).

In NL zijn er 700.000 vegetariers (wel allemaal verschillende mate, parttime, lacto, ovo, etc.).
Daarnaast zijn de rest geen groot vleeseters. 25% eet elke dag vlees. Als je als vegetarier in je buurt mensen kan wijzen op de gezondheidsrisico's van het eten van elke dag vlees (elke dag vlees is slecht = feit) dan kan je ook nog eens een hoop dieren redden.
Oud 15-11-2003, 12:20
la_bella
la_bella is offline
goed heel erg goed bedankt TechXP! ik had een klasgesprek hierover en omdat ik de enige vegetariër van mijn klas ben, zat ik ook wel alleen met dit standpunt! hopelijk doen we nog es zo'n gesprek want het blijkt nogmaals zeer leerrijk te zijn!
Oud 15-11-2003, 12:56
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
TechXP schreef op 14-11-2003 @ 21:48:
Als je als vegetarier in je buurt mensen kan wijzen op de gezondheidsrisico's van het eten van elke dag vlees (elke dag vlees is slecht = feit) dan kan je ook nog eens een hoop dieren redden.
Inderdaad, ik heb m'n ouders terug kunnen brengen van elke dag vlees naar eens in de week en misschien worden ze nog vegetariër
Oud 15-11-2003, 13:03
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:

Bij een natuurwinkel hebben ze veel lekker broodbeleg. Er zijn zat dingen: chocopasta (waar je vanaf wilt), allerlei soorten jam, appelstroop, komkommer, sla, kaas, tomaat, poedersuiker met stroop, appel, banaan (erg lekker) etc.
Oud 15-11-2003, 17:30
FireCracker
FireCracker is offline
Citaat:
i'll-be-ok schreef op 15-11-2003 @ 14:03:
Bij een natuurwinkel hebben ze veel lekker broodbeleg. Er zijn zat dingen: chocopasta (waar je vanaf wilt), allerlei soorten jam, appelstroop, komkommer, sla, kaas, tomaat, poedersuiker met stroop, appel, banaan (erg lekker) etc.
dankje ik ben nl. een beetje een moeilijke eter ik had pas al jam gekocht, maar toen ik kokhalzend boven de gootsteen hing was de lol er voor mij al wel af
ik ga binnenkort eens even zoeken dan
Reageren

Regels voor berichten