Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-10-2003, 13:44
Fantôme
Fantôme is offline
hoi.

ik houd mijn profielwerkstuk over schizofrenie.
ik heb hier een aantal boeken voor me liggen en ze hebben het vaak over negatieve en positieve symptonen van schizofrenie.
maar wat dat nou precies zijn word niet uitgelegd.

Het is toch niet zo dat positieve symptonen, symptonen zijn die ook 'echt' positief zijn voor de patient. Dat lijkt me niet iig...
kan iemand mij hier iets over vertellen?!

alvast heel erg bedankt!!!
Wendy
Oud 19-10-2003, 13:46
Lovely007
Lovely007 is offline
Ik doe ook een werkstuk over schizofenie, maar hoef dat pas eind volgend jaar in te leveren.
Als ik er mee bezig ben, en ik kom het tegen zal ik het je pm-en
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 13:53
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Lovely007 schreef op 19-10-2003 @ 14:46:
Ik doe ook een werkstuk over schizofenie, maar hoef dat pas eind volgend jaar in te leveren.
Als ik er mee bezig ben, en ik kom het tegen zal ik het je pm-en
dankjewel
Oud 19-10-2003, 14:00
vanieta
vanieta is offline
ik zou het niet weten mischien omdat het een blijvende ziekte is een aandoening juist wel. doei ik weet hier niks vanaf

Laatst gewijzigd op 19-10-2003 om 14:02.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 14:03
Sithan
Sithan is offline
Net vandaag een heel hoofstuk over moeten leren

Positieve symptomen hebben betrekking op toenemende (positieve) gedragingen/percepties...

Bijv...hallucinaties...je ziet dingen die er niet zijn -> toenemende perceptie...
Delusions...je denkt dingen die niet waar zijn, zoals samenzweringen etc.

Negatieve symptomen slaan op afnemende (negatieve) gedrangingen/percepties...

Bijv...Weinig meer kunnen bewegen ->verlaagde bewegingsmotoriek, depressie -> verlaagde gemoedstoestand...

Volg je t een beetje , mn boek ligt beneden nl

Laatst gewijzigd op 19-10-2003 om 14:08.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 14:57
Big Brother
Big Brother is offline
Juistem.

Positieve symptomen zijn wanen, hallucinaties, onbegrijpelijke en verwarde spraak (incoherentie) en bizar gedrag. De negatieve symptomen bestaan uit terugtrekgedrag, apathie, vervlakking van het gevoelsleven en gedachtearmoede.
Oud 19-10-2003, 15:38
Fantôme
Fantôme is offline
hee bedankt!!
dus positieve verschijnselen zijn als het ware 'toenemende verschijnselen' en negatieve 'afnemende verschijnselen'.
tnx!! jullie hebben me erg geholpen.

-xxx-
Oud 19-10-2003, 16:01
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
... schreef op 19-10-2003 @ 16:38:
dus positieve verschijnselen zijn als het ware 'toenemende verschijnselen' en negatieve 'afnemende verschijnselen'.
Tis niet dat de verschijnselen afnemen maar het gedrag/percepties nemen af of toe in de mate van actief zijn...

Als ik bijvoorbeeld ga hallucineren, krijg ik een positieve stimulatie van neuronen, ofwel de toenemende mate waarin neuronen actief worden...
En als ik bijvoorbeeld een negatieve stimulatie krijg in bepaalde hersendelen zoals de motor cortex, worden daar dus minder neuronen geactiveerd, maar juist geinhibiteerd (gestopt), een afnemende mate van neuronen activering en neemt mijn bewegingsmotoriek in activiteit af.

Nouja zo onthou ik t tenminste, tis wat lastiger uitleggen hoe t precies ligt, maar als je een rijtje met symptomen zou zien zou je t wel op die manier kunnen indelen...

Schemaatje...:

afwijkend actiever in bepaalde vormen (positiever)...
overstimulatie van neuronen

Normaal gedrag en percepties

afwijkend passiever in bepaalde vormen (negatiever) ...
onderstimulatie van neuronen

Zo dan
Ben alleen een leek in uitleggen, dus ik kan begrijpen als ik niet duidelijk overkom

Depressie is bijv een psychische stoornis die bijna geheel bestaat uit negatieve symptomen...

Laatst gewijzigd op 19-10-2003 om 16:24.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 16:37
Sithan
Sithan is offline
Heeft zn boek er maar bij gepakt, wat natuurlijk vele duidelijker is dan mijn vage uitleg

positieve symptomen: verschijnslen die er niet zouden moeten zijn (hallucinaties etc.)

Negatieve symptomen: het ontbreken van gedragingen en belevingen die normaal zijn (terugtrekgedrag etc..)
Oud 19-10-2003, 16:38
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Sithan schreef op 19-10-2003 @ 17:37:
Heeft zn boek er maar bij gepakt, wat natuurlijk vele duidelijker is dan mijn vage uitleg

positieve symptomen: verschijnslen die er niet zouden moeten zijn (hallucinaties etc.)

Negatieve symptomen: het ontbreken van gedragingen en belevingen die normaal zijn (terugtrekgedrag etc..)
jups... duidelijk
maar zoiets dacht ik al ja.
alleen is dit wel handiger
dankje
Oud 20-10-2003, 14:46
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Hier heb ik ook iets aan thnxx!

Ik heb iets over vitamine c, als je dat niet hebt (in t voorjaar geboren) of dat een oorzaak van schizofrenie kan zijn...
Ik kom er alleen ook nie echt uit
Oud 21-10-2003, 20:34
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
schizofrenie is imo extrasensory perception, het wordt door de medici als een aandoening beschouwd of als een mankement.

Hallucinaties etc 'die er niet zouden moeten zijn'

Wanneer gaat men begrijpen dat het geen projectie is van neuronen maar juist een waarneming.

De sociale aspecten zijn meestal het gevolg van een lange tijd alleen te zijn in waarneming en zicht op realiteit die niet worden gedeeld door anderen en meestal zitten ze op een compleet ander level.

lol, als ik andere zou vertellen wat ik allemaal zag enzo zou ik snel een schizofrenie verklaring krijgen
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 11:44
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef op 21-10-2003 @ 21:34:
Wanneer gaat men begrijpen dat het geen projectie is van neuronen maar juist een waarneming.
Wat bedoel je hier nou precies mee ...
Oud 22-10-2003, 12:55
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
ja, ik snap je ook niet helemaal, sorry
Oud 22-10-2003, 14:58
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
zoals ik al zei, een waarneming die niet door je ogen, mond, neus, oren, zenuwgevoel wordt gedaan maar met behulp van zintuigen die nog niet door de wetenschap zijn erkend.

Alleen omdat ze niet zijn erkend word er maar verondersteld dat het een hallucinatie is. Maar het is net zo echt als het beeldscherm waar je nu naar kijkt.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 15:04
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef op 22-10-2003 @ 15:58:
zoals ik al zei, een waarneming die niet door je ogen, mond, neus, oren, zenuwgevoel wordt gedaan maar met behulp van zintuigen die nog niet door de wetenschap zijn erkend.

Alleen omdat ze niet zijn erkend word er maar verondersteld dat het een hallucinatie is. Maar het is net zo echt als het beeldscherm waar je nu naar kijkt.
Ja nogal logisch en tal van onderzoek heeft uitgewezen dat gewoon de cellen die garant staan voor het schetsen van zo'n beeld overstimuleren en het dus niet een fout is in je waarneming en al helemaal niet slaat op zintuigen die niet door de wetenschap erkent zijn aangezien als je dopamine antagonisten in die cellen stuurt er geen overstimulering meer plaatsvind en de beelden ook weg zijn...
Dit heeft helemaal niks met zintuigen te maken

Hoe zou je anders verklaren dat je positieve symptomen kan behandelen door een neurotransmitterstof te blokkeren als deze symptomen vanuit zintuigen afkomstig waren?

Laatst gewijzigd op 22-10-2003 om 15:07.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 20:22
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Ik leg ff uit hoe ik het zie:

Onze hersenen zijn niks anders dan een medium, een film machine die een film afdraait op een doek.

Als je met die machine gaat klooien, bepaalde processen beinvloed of blokt, krijgt de waarnemer een ander film op het doek te zien.

Ik weet veel en veel te weinig om de mechanische aspecten uit te leggen, ik weet alleen dat de dingen wat ik zie geen hallucinaties zijn en ik weet dat er veel meer is dan de wetenschap denkt dat er is
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 21:19
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
CoveredEyes schreef op 20-10-2003 @ 15:46:
Hier heb ik ook iets aan thnxx!

Ik heb iets over vitamine c, als je dat niet hebt (in t voorjaar geboren) of dat een oorzaak van schizofrenie kan zijn...
Ik kom er alleen ook nie echt uit
volgens mij zijn zelfs de medici daar niet over uit.
omdat sommige het een gedragsafwijking vinden en anderen zeggen dat het een fout in de hersenen is.... ze zijn er sowieso nog niet uit... dus hoe kan jij eruit zijn?!
Oud 22-10-2003, 21:49
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef op 22-10-2003 @ 21:22:
Ik leg ff uit hoe ik het zie:

Onze hersenen zijn niks anders dan een medium, een film machine die een film afdraait op een doek.

Als je met die machine gaat klooien, bepaalde processen beinvloed of blokt, krijgt de waarnemer een ander film op het doek te zien.

Ik weet veel en veel te weinig om de mechanische aspecten uit te leggen, ik weet alleen dat de dingen wat ik zie geen hallucinaties zijn en ik weet dat er veel meer is dan de wetenschap denkt dat er is
toch zou ik niet alle vormen van schizofrenie daarop afschuiven. Het menselijk brein is prachtig, maar als er iets verkeerd gaat, kan het misntens net zo'n vreemde, niet bestaande, filmpjes ontwikkelen.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 13:10
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
niet alle nee, maar bij veel vormen van hallucinaties denk ik dat toch zeker wel
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 13:24
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef op 23-10-2003 @ 14:10:
niet alle nee, maar bij veel vormen van hallucinaties denk ik dat toch zeker wel
Maar waarom zou je dat denken, als de wetenschap alle bewijzen al voor je op tafel legt dat dat niet zo is

Moet er dan altijd is mystieks aan te pas komen?
Oud 23-10-2003, 18:49
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
True, Wen, tipje; lees het boek ''Ik heb je nooit een rozentuin beloofd'' of ga andere boeken lezen over schizofrenie.

Daar heb je ontzettend veel aan, je leert de ziekte ''kennen''. beter begrijpen?
Oud 23-10-2003, 19:26
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Citaat:
Sithan schreef op 23-10-2003 @ 14:24:
Maar waarom zou je dat denken, als de wetenschap alle bewijzen al voor je op tafel legt dat dat niet zo is

Moet er dan altijd is mystieks aan te pas komen?
hehe, weetje ik zie de wetenschap heel anders dan de meeste.

Wetenschap is niks anders dan een groep mannen en vrouwen die ons wel even komen vertellen hoe zij denken dat de wereld in elkaar zit, gebaseerd op werken uit de geschiedenis en nu. Denk er maar eens over na, de wereld ziet wetenschap gewoon als 1 grote feit. Er is echt niet zoveel verschil met de middeleeuwen in dat opzicht de wetenschap vertelt hoe het zit en iedereen eet het als zoete koek.

ALLE kennis op de aarde, en dan bedoel ik ook letterlijk Elke letter informatie komt van iemand af die dat ZELF heeft bedacht, of het gevolg is van eerdere werken die ooit Zelf bedacht zijn. Ik kan daarom niks anders doen dan alleen te accepteren wat logisch in mijn oren klinkt, en wat ik WEL als de waarheid zie.

Jij bent de gene die het als mystiek bestempeld mijn vriend, voor mij is het niks anders dan 'cold stone facts' die deel zijn van een grote opslag informatie die ik als logische realiteit zie.

Ze zeiden 1000 jaar geleden dat de aarde plat was omdat hun perceptie en beredenaties niet ver genoeg reikten om te zien wat er achter die horizon was. Ik wacht geduldig af.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 20:05
black crow king
black crow king is offline
Citaat:
Big Brother schreef op 19-10-2003 @ 15:57:
Juistem.

Positieve symptomen zijn wanen, hallucinaties, onbegrijpelijke en verwarde spraak (incoherentie) en bizar gedrag.
Er geen controle over hebben, wat de mens juist wel graag wilt kan het toch juist negatief/dood-eng maken?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 20:10
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
CoveredEyes schreef op 23-10-2003 @ 19:49:
True, Wen, tipje; lees het boek ''Ik heb je nooit een rozentuin beloofd'' of ga andere boeken lezen over schizofrenie.

Daar heb je ontzettend veel aan, je leert de ziekte ''kennen''. beter begrijpen?
Alleen wordt daar in het licht gebracht dat schizofrenie genezen kan worden, dit naar mij weten (nog?) steeds niet mogelijk is.
Oud 23-10-2003, 20:12
moenbase
moenbase is offline
hier wat boeken over schizofrenie:

LEVEN MET SCHIZOFRENIE, een handleiding voor familie, vrienden en andere betrokkenen, geschreven door Rigo Van Meer, uitgever: KOSMOS; ISBN 90 215 1560 1. (1e druk was in 1987, volgens mij zijn ze nu al bij de 6de druk) .

- AL MIJN VRIENDEN ZIJN GEK, de dagen van een schizofrene jongen, van Sera Anstadt, uitgever: BZZToH; ISBN 90 6291 796 8. (1983)

- SCHIZOFRENIE OM GEK VAN TE WORDEN, wat is schizofrenie en wat heeft de familie daarmee te maken, van Piet Andriesse, uitgever: H. Nelissen, Baarn; ISBN 90 244 1189 0. (1988)

- ALS JE HOUDT VAN IEMAND MET EEN PSYCHISCHE ZIEKTE, handboek voor familie, vrienden en verzorgers, van Rebecca Woolis, uitgever: KOSMOS, Z&K Uitgevers; ISBN 90 215 2080 X. (1993), vertaling.

- ZIN IN WAANZIN, De wereld van schizofrenie, van diverse schrijvers als M. de Hert, E. Thys, J.Peuskens, D.Petry, B.van Raay (red.). Dit boek is een gezamenlijke Belgisch-Nederlandse uitgave, uitgever in Nederland: Babylon-De Geus; ISBN 90 6222 328 1. (1996)

- SCHIZOFRENIE, subjectieve ervaringen & cognitief onderzoek, van Robert J. van den Bosch, uitgever: Bohn Stafleu van Loghum; ISBN 90 313 1587 7. (1993) (Dit is meer een wetenschappelijk werk).

- DE ONTMASKERING, de terugkeer van het eigen gelaat van mensen met chronisch psychische beperkingen, van Detlef Petry & Marius Nuy, uitgever: SWP Utrecht; ISBN 90 6665 235 7. (1997). (Dit is een recent werk in het kader van de arbeidsrehabilitatie) .

- SCHIZOFRENIE, de ziekte begrijpen en ermee omgaan, van John Cutting en Anne Charlisch, uitgever: HET SPECTRUM; ISBN 90 274 5605 4. (1997), vertaling.

- GIDS PILLEN & PSYCHIATRIE, ziektebeelden, herkenning behandeling, geneesmiddelen, bijwerkingen, van Rene Kahn, uitgever: BALANS; ISBN 90 5018 352 2. (1997)

- SCHIZOFRENIE, spreekuur thuis, van A. Wunderink, uitgever: INMERC BV Wormer; ISBN 90 6611 135 6. (1997).

- BIJ DE PSYCHIATER, kroniek van een psychiatrische aandoening, van Mare de Hert & Felix Sperans, uitgever:

- EPO België, in Nederland uitgever: DE GEUS, Breda; ISBN 90 6445 053 6. (1997) (een briefwisseling tussen Felix, een patiënt, diens vrouw Myriam en een psychiater).

- WIE IS VAN HOUT, een gang door de psychiatrie, van Jan Foudraine, uitgever: AMBO; ISBN 90 263 0142 1. (1971). (Een in die tijd revolutionair werk).

- BUNKERBOUWERS, ontmoetingen met afgeslotenen, van Jan Foudraine, uitgever: AMBO; ISBN 90 263 1508 2. (1997).

- GESCHIEDENIS VAN DE WAANZIN, van Michel Foucault, uitgever: BOOM; ISBN 90 6009 142 6. (1975). (een boek van een Franse filosoof op zoek naar de werkelijkheid die schuil gaat achter het menselijk dilemma van rede en waanzin).

- ANTIPSYCHIATRIE, een overzicht, van Kees Trimbos, uitgever: VAN LOGHUM SLATERUS; ISBN 90 6001 486 3. (1975).

- IK HEB JE NOOIT EEN ROZENTUIN BELOOFD, een uitzonderlijke 'bestseller' over een zestienjarig meisje dat vlucht voor het leven in de verleidelijke wereld van de waanzin..., van Hannah Green, uitgever: HOLLANDIA BV; ISBN 90 6045 825 7. (1964, vert.1973) Een roman.

- DE STILTE IS OORVERDOVEND, mijn psychoses overwonnen, van Carol North, uitgever: LA RIVIERE & VOORHOEVE, Kampen; ISBN 90 6084 859 4. (1987, vert.1991) (levensverhaal van een vrouw met schizofrenie).

- MARZ, de carrière van de schizofrene dichter Alexander Marz, van Heinar Kipphardt, uitgever: BRUNA & ZOON; ISBN 90 229 7397 2. (1976, vert.1978).

- DAGBOEK VAN EEN SCHIZOFREEN, van M.A.Sechehaye, uitgever: LEMNISCAAT; ISBN 90 6069 108 3. (1950, vert.1971) .

- UNDERSTANDING VOICES, coping with auditory hallicinations and confusing realities, van M.A.J.Roinme, uitgever: Rijksuniversiteit van Maastricht; ISBN 90 72551 09 5. (1996). (over stemmen horen).

- HOW TO LIVE WITH SCHIZOPHRENIA, van Abram Hoffer en Humphry Osmond, uitgever: CITADEL PRESS USA; ISBN O 8065 0665 2. (1974). (behalve op het gebied van de behandeling, is dit boek ook nu nog redelijk up to date; zo staat op blz.11 duidelijk uitgelegd waarom schizofrenie niets te maken heeft met gepleten geest en ook kan ik niet nalaten om dit kleine citaat van blz.144 weer te geven: 'The next serious mistake commonly 'made is failure to diagnose. Promt and proper diagnosis is the first important step in the treatment of 'any disease.' En dat wisten ze dus al in 1974) . Hiermee beëindig ik dit voorlopige overzicht.

[sorrie, geen zin om het na te checken of te hoofdletters te veranderen...]
bron:
http://www.anoiksis.nl/artikelen/12/...hizofrenie.htm
Oud 23-10-2003, 20:33
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
moenbase schreef op 23-10-2003 @ 21:10:
Alleen wordt daar in het licht gebracht dat schizofrenie genezen kan worden, dit naar mij weten (nog?) steeds niet mogelijk is.
Tjah. Misschien ben je slimmer als mij, maar ik denk dat alles te genezen is, zolang je dat maar wil en toelaat...
Oud 23-10-2003, 22:03
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef op 23-10-2003 @ 20:26:
ALLE kennis op de aarde, en dan bedoel ik ook letterlijk Elke letter informatie komt van iemand af die dat ZELF heeft bedacht, of het gevolg is van eerdere werken die ooit Zelf bedacht zijn. Ik kan daarom niks anders doen dan alleen te accepteren wat logisch in mijn oren klinkt, en wat ik WEL als de waarheid zie.
Nee je stelt het verkeerd naar mijn idee...

Wetenschap is iets waar een stelling door iemand is bedacht en deze getoetst is op waarheid d.m.v. van verscheidene experimenten van verscheidene mensen...dat is iets geheel anders dat dat ik nu zeg dat iets zo is, zoals jij nu doet...of heb je menig experiment uitgevoerd wat ook door anderen is uitgevoerd om de validiteit en waarheid van je uitspraak te testen...

Iets hoeft volstrekt niet logisch te zijn, maar als het in verscheidene experimenten is bewezen, kan je toch moeilijk zeggen dat het niet waar is of wel?

Laatst gewijzigd op 23-10-2003 om 22:06.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 22:33
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
CoveredEyes schreef op 23-10-2003 @ 21:33:
Tjah. Misschien ben je slimmer als mij, maar ik denk dat alles te genezen is, zolang je dat maar wil en toelaat...
[miereneuk-mode]"dan ik"
[/miereneuk-mode]

'bij dat soort' ziektebeelden gaat het niet om het willen of het niet willen, maar om het ervaren van bepaalde 'verschijnselen'.
Ik weet niet precies hoe de 'behandel procedures' in hun werk gaan.
Vaak worden schizofrene patienten ook behandeld met antipsychotca...

Schizofrenie hoeft ook niet voort te komen uit een traumatische gebeurtenis in het verleden zoals dat wel met een disassociatieve stoornis is. Dit maakt het dus moeilijk voor een schizofreen om duidelijkheid te krijgen over wat zich heeft voorgedaan wat het ontstaan ervan in beeld kan brengen en het eentueel te 'verwerken'.
Oud 23-10-2003, 23:05
Drizzt
Drizzt is offline
Shoarmaschaap, volgens mij heb jij geen enkele notie van wat wetenschap nu eigenlijk is. De wetenschap wordt helemaal niet als een groot feit gezien. Er bestaan vele wetenschappen, waarbinnen onderzoekers hypothesetoetsend onderzoek uitvoeren. Men heeft een bepaald idee of een theorie en gaat dit toetsen aan de empirie. Daarbij wordt in gedachten gehouden dat de resultaten niet per definitie waarheid zijn, maar dat deze ook een gevolg van de situatie, van fouten of achterliggende variabelen kunnen zijn.

Juist wetenschappers zijn zich ervan bewust dat zij nooit definitieve uitspraken kunnen doen, zeker in de menswetenschappen. Diagnostische criteria voor psychiatrische ziektebeelden en psychologische stoornissen zijn nog altijd aan verandering onderhevig. Men kan zelden specifiek etiologische factoren aanwijzen of een vlekkeloze diagnose maken. Zo ook bij schizofrenie, wat jij aanduidt als extrasensory perception, schijnbaar door medici gezien als 'mankement.' Ik denk dat je je er goed bewust van moet zijn dat een van de criteria voor de diagnose schizofrenie, sociaal disfunctioneren is. Zowel degene die aan schizofrenie lijdt als zijn omgeving moeten dus hinder ondervinden van de 'stoornis.' Reken maar dat de kwaliteit van leven vermindert wanneer je aan schizofrenie lijdt!

Verder ben ik het met je eens dat wat nu wordt onderzocht, inderdaad in de huidige tijdgeest gebeurt. Echter, hier zijn wetenschappers zich WEL scherp van bewust.

Als alles zo zwart-wit was als jij het stelt, denk ik niet dat er iets dergelijks als wetenschapsfilosfie zou bestaan, wat sommige mensen zelfs als vak beoefenen.

Nog even on-topic:

Positieve symptomen zijn psychische 'nieuwvormingen,' wanen, hallucinaties, incoherentie. Deze komen meestal voor tijdens een psychotische episode.

Negatieve symptomen zijn psychische uitvalsverschijnselen, zoals gedachten- en bewegingsarmoede, vermijding van sociale contacten, apathie, verlies van initiatief en energie, emotionele vervlakking. Deze symptomen overheersen meestal in rustiger perioden. (Dingemans et al., 1995)

Kan het toch niet laten in te gaan op dit stukje: "zoals ik al zei, een waarneming die niet door je ogen, mond, neus, oren, zenuwgevoel wordt gedaan maar met behulp van zintuigen die nog niet door de wetenschap zijn erkend. "

Misschien zou je uit kunnen leggen waarom je denkt dat dit zo is en waarom jij de huidige wetenschappelijke verklaringen als niet-plausibel ervaart. Als hallucinaties waarnemingen met nog niet ontdekte zintuigen zouden zijn, waarom kunnen hallucinaties dan zo sterk beinvloed worden door in te grijpen in het neurotransmittersysteem? En zou het nemen van LSD, wat bepaalde symptomen van schizofrenie nabootst (doordat het zich aan serotoninereceptoren bindt) volgens jou deze extra zintuigen dan stimuleren?

Laatst gewijzigd op 23-10-2003 om 23:39.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 09:38
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Wen, kijk hier ff

Echt interessant, heb je vast wel iets aan!

Succes, ik ben er ook druk mee bezig...
Oud 24-10-2003, 09:40
Verwijderd
Bij ons was er een paar weken terug op school één of andere week over schizofrenie...heb je weinig aan dat te weten, maar ik dacht er op eens aan.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 12:16
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-10-2003 @ 10:40:
Bij ons was er een paar weken terug op school één of andere week over schizofrenie...heb je weinig aan dat te weten, maar ik dacht er op eens aan.
Het was 2 weken terug toch ook de week van schizofrenie?
Oud 24-10-2003, 12:53
Verwijderd
Citaat:
moenbase schreef op 24-10-2003 @ 13:16:
Het was 2 weken terug toch ook de week van schizofrenie?
Dat was het idd, 'k wist niet meer hoe het heette.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 16:42
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Citaat:
Drizzt schreef op 24-10-2003 @ 00:05:
Shoarmaschaap, volgens mij heb jij geen enkele notie van wat wetenschap nu eigenlijk is. De wetenschap wordt helemaal niet als een groot feit gezien. Er bestaan vele wetenschappen, waarbinnen onderzoekers hypothesetoetsend onderzoek uitvoeren. Men heeft een bepaald idee of een theorie en gaat dit toetsen aan de empirie. Daarbij wordt in gedachten gehouden dat de resultaten niet per definitie waarheid zijn, maar dat deze ook een gevolg van de situatie, van fouten of achterliggende variabelen kunnen zijn.

Juist wetenschappers zijn zich ervan bewust dat zij nooit definitieve uitspraken kunnen doen, zeker in de menswetenschappen. Diagnostische criteria voor psychiatrische ziektebeelden en psychologische stoornissen zijn nog altijd aan verandering onderhevig. Men kan zelden specifiek etiologische factoren aanwijzen of een vlekkeloze diagnose maken. Zo ook bij schizofrenie, wat jij aanduidt als extrasensory perception, schijnbaar door medici gezien als 'mankement.' Ik denk dat je je er goed bewust van moet zijn dat een van de criteria voor de diagnose schizofrenie, sociaal disfunctioneren is. Zowel degene die aan schizofrenie lijdt als zijn omgeving moeten dus hinder ondervinden van de 'stoornis.' Reken maar dat de kwaliteit van leven vermindert wanneer je aan schizofrenie lijdt!

Verder ben ik het met je eens dat wat nu wordt onderzocht, inderdaad in de huidige tijdgeest gebeurt. Echter, hier zijn wetenschappers zich WEL scherp van bewust.

Als alles zo zwart-wit was als jij het stelt, denk ik niet dat er iets dergelijks als wetenschapsfilosfie zou bestaan, wat sommige mensen zelfs als vak beoefenen.

Nog even on-topic:

Positieve symptomen zijn psychische 'nieuwvormingen,' wanen, hallucinaties, incoherentie. Deze komen meestal voor tijdens een psychotische episode.

Negatieve symptomen zijn psychische uitvalsverschijnselen, zoals gedachten- en bewegingsarmoede, vermijding van sociale contacten, apathie, verlies van initiatief en energie, emotionele vervlakking. Deze symptomen overheersen meestal in rustiger perioden. (Dingemans et al., 1995)

Kan het toch niet laten in te gaan op dit stukje: "zoals ik al zei, een waarneming die niet door je ogen, mond, neus, oren, zenuwgevoel wordt gedaan maar met behulp van zintuigen die nog niet door de wetenschap zijn erkend. "

Misschien zou je uit kunnen leggen waarom je denkt dat dit zo is en waarom jij de huidige wetenschappelijke verklaringen als niet-plausibel ervaart. Als hallucinaties waarnemingen met nog niet ontdekte zintuigen zouden zijn, waarom kunnen hallucinaties dan zo sterk beinvloed worden door in te grijpen in het neurotransmittersysteem? En zou het nemen van LSD, wat bepaalde symptomen van schizofrenie nabootst (doordat het zich aan serotoninereceptoren bindt) volgens jou deze extra zintuigen dan stimuleren?
Ik bedoelde meer de positie van de wetenschappen aan te geven in de westerse wereld en de makkelijkheid waarmee mensen wetenschappelijke resultaten voor lief nemen.

Citaat:
Sithan quote:

Zoiets bedoel ik

Waarom ik de huidige wetenschappelijke verklaring niet plausibel vind? Daar kan ik maar 1 antwoord op geven. Uit eigen ervaringen en mijn geschiedenis met realiteit.
Op je vraag waarom zogenaamde hallucinaties zo sterk te beinvloeden zijn, wil ik je het volgende duidelijk maken. Als jij de zenuwen van je ogen doorknipt zul je niks meer zien. Waar de doktoren mee aan het klooien zijn, zijn natuurlijke processen die te maken hebben met extra-sensory perception. Die zijn zeker te beinvloeden en zelfs te vebreken. Ik weet van verschillende psychadellic substansies zoals paddos, salvia, ayahuasca (DMT) wiet en veel natuurlijke psychoactives dat zij inderdaad deze zintuigen stimuleren en bepaalde "mind-filters" veranderen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 21:36
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef op 25-10-2003 @ 17:42:
Waarom ik de huidige wetenschappelijke verklaring niet plausibel vind? Daar kan ik maar 1 antwoord op geven. Uit eigen ervaringen en mijn geschiedenis met realiteit.
Op je vraag waarom zogenaamde hallucinaties zo sterk te beinvloeden zijn, wil ik je het volgende duidelijk maken. Als jij de zenuwen van je ogen doorknipt zul je niks meer zien. Waar de doktoren mee aan het klooien zijn, zijn natuurlijke processen die te maken hebben met extra-sensory perception. Die zijn zeker te beinvloeden en zelfs te vebreken. Ik weet van verschillende psychadellic substansies zoals paddos, salvia, ayahuasca (DMT) wiet en veel natuurlijke psychoactives dat zij inderdaad deze zintuigen stimuleren en bepaalde "mind-filters" veranderen.
Ik begrijp echt niet wat je nou precies wil duidelijk maken, waar heb je t over met die extra-sensory perception
Waarom wil je iets wat je blijkbaar graag wil hebben, terugleiden op iets wat er niets mee te maken heeft: de hallucinaties die veroorzaakt worden door een overactiviteit van dopaminerge neuronen...
Dit heeft geen moer te maken met zintuig stimulering, aangezien die stoffen zoals wiet niet eens bij de zintuigen komen maar bij de hersenen...
Oud 29-10-2003, 21:15
dupke
dupke is offline
ik denk dat shizofrenie in ieder mens zit, hoe gek het dan voor sommigen ook mag klinken, shizofrenie maakt wel degelijk een deel van je leven kapot belangrijke relatie kunnen eraan gaan, meestal doordat mensen hallucinaties hebben die niet te vatten zijn met ogen te voelen met handen of te horen met oren, het is een gevoel dat er iets is, wat je neit kunt grijpen iets wat men nog niet volledig kan waarnemen, volgens sommigen is shizofrenie te genezen als men het op snelle termijn waarneemt..maar hoe kan het dan dat sommigen al symptomen in hun jeugd hebben als die achteraf pas ingezien worden? Ik dnek dat over shizofrenie nog voor nu wel tijdloos te discussieren valt...(sorry maa rik doe niet aan die sjieke woorden snap daar geen snars van, hihi )
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 17:57
Verwijderd
Gisteren ging 'Vinger aan de pols' over schizofrenie en daar kwamen 2 patiënten aan het woord, en een moeder van een schizofrene zoon die al overleden is.

In dat programma werden misverstanden uit de weg geruimd (bijvoorbeeld over gespleten persoonlijkheid en dat een schizofreen gevaarlijk is).

Misschien heb je er wat aan, maar ik weet zo niet of het nog herhaald wordt...
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 14:11
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
bugge schreef op 30-10-2003 @ 18:57:
Gisteren ging 'Vinger aan de pols' over schizofrenie en daar kwamen 2 patiënten aan het woord, en een moeder van een schizofrene zoon die al overleden is.

In dat programma werden misverstanden uit de weg geruimd (bijvoorbeeld over gespleten persoonlijkheid en dat een schizofreen gevaarlijk is).

Misschien heb je er wat aan, maar ik weet zo niet of het nog herhaald wordt...
tnx anyway,
maar ik had hem inderdaad gezien, én opgenomen
doe er nl mn pws over, dus is wel handig.
Oud 01-11-2003, 19:46
Andora
Andora is offline
Citaat:
moenbase schreef op 23-10-2003 @ 21:12:
hier wat boeken over schizofrenie:

LEVEN MET SCHIZOFRENIE, een handleiding voor familie, vrienden en andere betrokkenen, geschreven door Rigo Van Meer, uitgever: KOSMOS; ISBN 90 215 1560 1. (1e druk was in 1987, volgens mij zijn ze nu al bij de 6de druk) .

dit boek heb ik ook gelezen voor een werkstuk en die was erg duidelijk en overzichtelijk geschreven.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 20:54
Fantôme
Fantôme is offline
moenbase en blackdolphin
tnx!!
Reageren

Regels voor berichten