Advertentie | |
|
27-10-2003, 20:40 | |
De Tweede Fase bevalt mij tot nu toe gewoon goed. De ene les wordt wel veel meer uitgelegd als bij de ander, maar mestal is het wel precies goed geregeld. Ik heb ook het zelfstandige werken geleerd en plannen niet te vergeten. Wel vind ik vakken als literatuur, ckv en anw dikke onzin. Dat mag afgeschaft worden. De profielen heb ik ook weinig moeite mee, maar ik had het geluk dat E&M precies het profiel ws wat ik nou helemaal wou.
|
27-10-2003, 21:11 | |
Verwijderd
|
In deze topics ook nog wat meningen waar je misschien nog wat aan hebt:
http://forum.scholieren.com/showthre...ght=studiehuis http://forum.scholieren.com/showthre...ght=studiehuis http://forum.scholieren.com/showthre...ght=studiehuis Vooral in de eerste staan een aantal goede meningen waar je misschien wat mee kan doen |
27-10-2003, 21:15 | |
Ik vind idd dat die profielen verschrikkelijk zijn. En voorbeeld waar ik zelf mee zat:
Ik vind scheikunde, natuurkunde en bio leuk. En daar ben ik ook wel goed in. In wiskunde ben ik ongeloofelijk slecht, dat zie ik gewoon niet. Dan beland je dus automatisch bij C&M of E&M. Dat moet wel, want anders zak ik op wiskunde, omdat ik al moeite heb nu met A1. Maar geschiedenis en economie vind ik slaapverwekende vakken, maar dat kan niet anders, door wiskunde... |
28-10-2003, 14:53 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Mja, ik vond het thuis-leren veel informatiever dan het op school leren, je moet jezelf aan het werk zetten en je moet van jezelf weten wanneer je de stof beheerst. De staatsexamens vond ik wel heel vervelend, vooral de mondelingen. Sommige examinatoren zijn heel makkelijk, die geven je gewoon een goed cijfer. Anderen verwachten echt hele 'rare' dingen van je. Zo had ik verschillende leraren van gelovige scholen en die verwachtten hoe dan ook dat ik dingen op de bijbel kon betrekken, nu ben ik niet gelovig en dus ging dat gewoon niet.. Dat vond ik echt heel vervelend. Ik heb nu 5 certificaten en die 2 die ik nog moet, mja, daarvoor vond ik de tijd die ik erin stak voor het resultaat dat ik krijg echt te veel... Dus ik ben gestopt. (Maar je moet weten; ik heb eerst mijn Havo diploma gehaald, dus daar kon ik dan nog op terug vallen.) |
28-10-2003, 15:28 | |
Die profielen zijn inderdaad zwaar klote, en die verplichte vakken ook. Wat moet ik nu met ANW en frans1 én duits1?
En voor de rest over die zelfstandigheid. Valt (gelukkig) wel wat mee, want ik heb hier helemaal niet genoeg discipline voor. Van het gebrek aan basiskennis heb ik niet zoveel gemerkt, want bij veel vakken gaat de stof net even wat dieper in en herhaalt een stuk van wat je in de eerste 3 jaar ook hebt gehad. |
28-10-2003, 17:27 | |||
Citaat:
dus opzich zijn het wel hele logische profielen.... Citaat:
Je leert bijvoorbeeld niet meer goed integreren en differentieren, (bij wiskunde B), terwijl dat bij alle/ bijna alle technische studies heel belangrijk is. en dat is nog maar een voorbeeldje. De vakken zijn ernorm uitgekleed in vergelijking met de oude stijl en als je het mij vraagt kun je op de middelbare school juist beter bassiskennis krijgen, en misschien nog een klein beetje vaardigheden (iets meer dan in de oude stijl) en dan die vaardigheden vanzelf aanleren in het hoger onderwijs....
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
|
28-10-2003, 17:52 | ||
Citaat:
|
28-10-2003, 20:35 | ||
Citaat:
wiskunde is een stuk gereedschap voor andere exacte vakken..... daarom wordt daarvoor ook bij geneeskunde al geselecteerd: alleen de mensen met wiskunde b kunnen meedoen aan de loting. Zo voorkomen ze dat ze mensen toelaten die veel moeite hebben met de exacte vakken, omdat ze geen wiskunde hebben gehad.... Anders gezegd: mensen die wel wiskunde b hebben gehad hebben minder kans op problemen bij de exacte vakken.
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
|
Ads door Google |
28-10-2003, 21:15 | ||
Citaat:
om maar een voorbeeldje te geven: waarom moet iemand die goed is in tekenen en kunstgeschiedenis ook goed zijn in talen en andersom? (c&m) waarom mag diegene niet goed zijn in wiskunde? (althans, bij ons mag je geen wiskunde b hebben bij c&m) en waarom moet iemand die goed is in economie ook goed zijn in aardrijkskunde en geschiedenis en andersom? (e&m) dingen die ik nergens op vind slaan. Jaja, het is om het zogenaamde pretpakket te voorkomen, maar ik had bijvoorbeeld graag dit pakket gehad: duits12, maatschappijleer12, wiskundeb12, ckv3, geschiedenis12, biologie1 en economie2 dat is volgens mij toch geen pretpakket: duits12, maatschappijleer12, wiskunde b12, geschiedenis12, biologie en economie2 zijn toch echt vakken waar je voor moet leren. Alleen ckv3 niet. Maar dit soort pakketten zijn door de nieuwe profielen niet meer mogelijk, waardoor je altijd een profiel moet kiezen met vakken waar je slecht in bent en die je totaal niet aanstaan.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
28-10-2003, 22:53 | ||
Citaat:
cm is een beetje het restjesprofiel. K vind ook eigelijk dat een vak als ckv 3 daar niet in hoort. Dat moet eigenlijk een vak zijn zoals m+o wat je alleen als keuzevak kunt kiezen. maar uhm... dat vakkenpakket van jou is toch ongeveer CM met andere wiskunde (dat kon bij ons wel gewoon!) bio, economie en maatschappijleer2? (en dan heb je ook nog extra frans ofzo...) het gaat er daarnaast ook niet om dat je goed bent in die vakken, het gaat erom dat je goed voorbereid bent op je vervolgstudie. Je zal altijd vakken tegenkomen die je niet leuk vind, maar ze zijn wel nuttig.
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
|
29-10-2003, 14:35 | ||
Citaat:
het enige wat ik nu kan is een talenopleiding of een opleiding zonder toelatingseisen. dus op zich lijkt me zo'n profiel beter dan c&m. bovendien is het niet hetzelfdeals c&m, want ik heb ckv2 en frans2 weggelaten (en dat scheelt voor mij een hele hoop) en wij konden geen wiskunde b kiezen bij c&m. en als je bio wilde moest je dat geloof ik buiten de les om zelfstandig volgen ofzo.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
29-10-2003, 15:52 | |
ik ben over het algemeen redelijk tevreden over de 2e fase,
ben in de ondebouw goed voorbereid op zelfstandig werken, wat idd vervelend is is dat de basisstof minder is al denk ik dat dat ook gedeeltelijk de schuld van de leerlingen is want die hebben geen zin in school terwijl vroeger als je ook maar die gedachte kreeg kreeg je al een tik op je vingers en 3 weken huisarest dus automatisch word er minder verwacht en langer doorgegaan op bepaalde dingen waardoor er minder tijd aan de (wellicht belangrijkere) overige basistof
__________________
Telkens weer; denk ik aan jouw ogen bij het afscheid...
|
30-10-2003, 21:31 | |||
Citaat:
Citaat:
Ze zijn gewoon te ver doorgeslagen in vaardighedenonderwijs.....
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
|
02-11-2003, 19:10 | |
Zit er nu net 1 periode in.
Op zich vind ik het een relaxed systeem, ik ben vrij zelfstandig, heb ook geen moeite om mezelf te dwingen om huiswerk te gaan maken. Denk dat dat ook wel scheelt, voor leerlingen die beter klassikaal kunnen werken zal dat wel lastig zijn. De overgang van de onderbouw naar de bovenbouw vind ik niets: in groep 8 werk je redelijk zelfstandig met weekplanners, vervolgens wordt er in de basisvorming zo je handje vastgehouden dat je er stapelgek van wordt, en als dat eindelijk begint te wennen mag je het studiehuis in duiken. Wat ik vervelend vind aan het studiehuis zijn de profielen. Zou liever hebben dat je gewoon je gemeenschappelijke deel hebt, en dat de rest gewoon onder het vrije deel valt. Nu ben je vrij beperkt in je keuze. |
03-11-2003, 22:05 | ||
Citaat:
als je een natuurprofiel hebt moet je gs2, ckv2, ak en talen zelfstandig volgen wanneer je ze wil hebben. bij een maatschappijprofiel moet je bio, na en sk zelfstandig volgen en wib is niet mogelijk met c&m en dan zijn d'r nog heel veel vakken die je niet allebei kan hebben (bio en ak, m&o en ckv2, m&o en ckv3, grieks en ma2, wia2/wib2 en latijn enz.) best wel achterlijk
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
04-11-2003, 13:45 | ||
Citaat:
|
04-11-2003, 15:26 | |
het probleem met de tweede fase is dat deze te snel is ingevoerd door een stel mensen die geen idee hadden hoe het in de praktijk zou werken.
de reden dat de tweede fase is ingevoerd ligt aan de basisvorming. de basisvorming berust op het idee dat die mensen die het beter denken te weten dachten dat het een goed idee was dat alle school niveaus in de eerste drie jaar dezelfde stof kregen dezelfde basis. wat tot gevolg heeft gehad dat het grootste deel van de vwo leerlingen de eerste drie jaar alleen maar uit zijn neus loopt te vreten. gelukkig zijn ze (geloof ik) nu van dit idee afgestapt. ze hebben namelijk begrepen dat als je op het vwo en havo op vmbo niveau les krijgt de eerste drie jaar dat je dan niet genoeg bassiskennis hebt voor de komende drie jaar. wat ik dus vind is dat de basisvorming en de tweede fase beter aanmoeten sluiten. ook vind ik dat anw niet verplicht moet izjn voor natuurprofielen. verder vind ik de scheiding van duits 1 en frans 1 in theorie goed maar in de praktijk krijg je alleen leerlingen die zich doodvervelen en geirriteerde docenten omdat het niet te doen is mensen een jaar lang franse teksten te laten lezen. over ckv weet ik niet veel dat heb ik niet (gymnasium) kcv hoort wel echt bij het gym. het probleem is vooral dat de scholen niet weten wat ze met de tweede fase aanmoeten en het niveau van de stof achteruit is gegaan. vooral bij de exacte vakken zover ik weet. verder hangt het van je school af wat voor mogelijk heden er zijn qua extra keuze vakken. bij ons op school is er bijvoorbeeld wel iemand geweest met e&m en wib12 maar hier is ze zelf mee gestopt. ook zijn er mensen met n&g met geschiedenis 2 en economie1 of mensen met c&m met biologie of wiskunde b. maar hier moeten de scholen zelf verandering inaanbrengen.
__________________
wie zwijgt stemt toe
|
08-09-2005, 17:08 | |
Ik zit in mijn 1e week 2e fase, en vind het tot nu toe nog relaxed, maar het blijkt inderdaad dat elke school het weer anders geregeld heeft, zo heb ik 4 herkansingen, en op andere scholen bijv. 6. Bovendien vind ik dat je je zelfstandigheid in de 1e/3e compleet verleert, waardoor je in de 4e onnodig in de problemen komt.
__________________
Save an animal be a cannibal
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Toch proces tegen Geert Wilders Verwijderd | 500 | 07-03-2009 15:13 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Demotivatie onder studenten Love & Peace | 67 | 12-04-2008 22:02 | |
Algemene schoolzaken |
geef je mening over het studiehuis! Donny | 33 | 20-05-2003 15:25 |