Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2003, 18:00
charly not
charly not is offline
ik heb sinds kort een baantje weten te regelen op de bowlingbaan. Ik heb al een aantal keer gewerkt, en et bevalt me echt super goed.. Alleen, ik kreeg deze week een brief thuisgestuurd met het arbeidscontract wat ik moest ondertekenen...
Wel, er stond dus dat ik 3.03 euro bruto verdien (ik ben 17, over 1,5 maand 18) en ik had echt zoeits van.. WTF??! Er was mij beloofd bij het sollicitatiegesprek dat ik iets van 3.40 zou krijgen. Ja goed, ook weinig dacht ik.. maar ok. daar doe ik et nog wel voor. krijg ik gewoon fucking minder dan 3.03 per uur! In de pauzes krijg je niet eens uitbetaald en je moet ook nog voor je eigen eten betalen..
Ik weet niet of dit normaal is? maar bij m'n andere baantje kreeg ik toch minstens 4 euro p.u.
Ik ga er dinsdag even langs, om het er even over te hebben..
Ik vroeg me af, of ik hiermee wel iets kan? ik bedoel, kan ik het maken om hierover te 'klagen' ...? en heb ik überhaupt wel 'gelijk' eigenlijk???!
Oud 26-10-2003, 18:07
Auntie M
Auntie M is offline
je hebt toch nog niks getekend?
Oud 26-10-2003, 18:45
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
het minimum voor een 17 jarige is geloof ik €2,79. zoiets tenminste. daar krijg je dan nog iets bij voor weet ik veel wat. het komt uiteindelijk op 3 euro neer. ja het is weinig, véél te weinig. ik heb me de pleuris gewerkt afgelopen zomer voor dit minimumloontje. echt vreselijk. maar ja, t is wel zo...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 18:50
Balance
Balance is offline
dat je pauzes niet worden doorbetaald en dat je je eigen eten moet betalen lijkt me niet echt vreemd. Althans, dat is bij mij ook het geval en ik kijk er niet van op.
€3,03 is meer dan het minimumloon, maar inderdaad niet geweldig veel. Je moet zelf bepalen of je er mee akkoord gaat of niet. Misschien was die 3,40 wat je gaat verdienen als je 18 bent?
4 euro per uur (wat je aangeeft eerder te verdienen) is trouwens wel veel hoor, voor 17 jaar, dus ik zou dat niet als leidraad houden.
Maar vraag het inderdaad nog eens na en teken niets waar je het niet mee eens bent.
Oud 26-10-2003, 18:52
Auntie M
Auntie M is offline
Minimumloon is weinig, maar ze heeft juist bedongen dat ze 3,40 euro zou krijgen en in het contract wat ze krijgt staat 3,03.
Dan je volgens mij 2 dingen doen: als je nog niet getekend hebt morgen ff bellen of ze geen tikfout hebben gemaakt en of je dan een nieuw exemplaar kan krijgen met het juiste bedrag .
Is er geen tikfout is gemaakt dan kun je of tekenen of het baantje weigeren, take it or leave it.

Of je tekent nu maar dan valt er voor nu weinig meer te doen.
Oud 26-10-2003, 18:56
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Ja, het is je eigen keus of je het alsnog doet of niet. Ik vindt het trouwens wel weinig, in de gemiddelde supermarkt/winkel krijg je meer. Zelf ben ik 17 en krijg 3,29 en zelfs dat vindt ik weinig. Het is overigens wel legaal, dus wat dat betreft heb je geen poot om op te staan. Dat je in je pauze's niet doorbetaald krijgt vindt ik trouwens ook normaal.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 19:26
charly not
charly not is offline
ik heb nog niks ondertekend..
en het is misschien wel waar dat het 'normaal' is dat je niet doorbetaald krijgt in je pauzes... (alhoewel dat bij andere baantjes altijd wel zo was) lijd ik wel verlies in dat halve uurtje dat ik pauze heb! Aangezien ik 2,90 euro voor eten moet betalen.
Oud 26-10-2003, 21:28
Sannetje
Sannetje is offline
Citaat:
charly not schreef op 26-10-2003 @ 20:26:
Aangezien ik 2,90 euro voor eten moet betalen.

neem een boterham mee....
Oud 26-10-2003, 22:05
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
ehm het volgende
in de supermarkt verdien je idd 3,45 (ikzelf 4,13 omdat ik een hogere functie heb)
Verder weet ik niet over welke pauzes het gaat wij krijgen onze kwartiertje (koffie en thee pauze) gewoon betaald. Het uur pauze krijgen we niet betaald. De lunch moet je idd wel zelf betalen maar het avond eten word voor je tot een maximum betaald
Het is idd niet veel nee maar proberen kan altidj natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 07:52
iamcj
iamcj is offline
Vroeger toen ik nog jong was, bestond de volgende regel:

Je leeftijd min 9,5

Was je achtien, had je 8,5 gulden. Aan gezien dit 10 jaar geleden al zo was, moeten eigenlijk de lonen, ook van jongeren per jaar met zo'n 3% stijgen. Als je dat doorrekent, moet een 18 jarige eigenlijk nu op zo'n 5 euro per uur zitten. En ik denk dat er zat zijn die dat ook verdienen.
Oud 27-10-2003, 08:02
Verwijderd
Het bruto minimumloon voor een 17-jarige is €3,03 van een 18-jarige €3,49. En pauzes niet door betaald krijgen en zelf je eten moeten betalen is idd heel normaal, ik heb het iig nog nooit anders gehad (ja, als je een uur pauze op een dag hebt (1x een half uur, 2x een kwartier), dan betalen ze vaak de helft ofzo door en als je op vrijdag de middag en de avond werkt, dan betalen ze in winkels vaak wel (mee aan) het avondeten).
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 08:27
jeas
jeas is offline
Tssss!
Ik zou lekker opzoek gaan naar een ander baantje!
Voor zo weinig geld zou ik als ik jou was weigeren.
als je 18 bent is €6,- euro per uur best redelijk om te vragen.
Check anders mijn website eens staat ook nogwel wat werk op.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 08:30
Verwijderd
* edit *

Laatst gewijzigd op 27-10-2003 om 19:58.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 08:38
Verwijderd
Citaat:
jeas schreef op 27-10-2003 @ 09:27:
Reclameblaat die verwijderd mag worden door fb's
Het zegt wel wat over het succes van je onderneminkje dat je hier reclame moet maken.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 08:48
ikbenschipper1
Citaat:
Tssss!
6 euro per uur als je 18 bent of jij hebt altijd een perfect baantje gehad of je spoort niet helemaal maar er is bijna geen werkgever die dat betaald. eurotje of 4 is vaak wel aardig
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Tssss!
Ik ben 21 en ik verdiende dat nog niet eens. €6 lijkt me voor een achtienjarige wat veel, zeker bij iets als een bowlingcentrum (of de AH en dat soort dingen).
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 14:04
Ireentje
Ireentje is offline
Ik ben 16 en verdien 4,50 per uur. Binnekort word het meer
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 14:06
Ireentje
Ireentje is offline
Citaat:
Ertur schreef op 27-10-2003 @ 09:30:
Sterf.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 15:17
charly not
charly not is offline
Citaat:
Sannetje schreef op 26-10-2003 @ 22:28:
neem een boterham mee....
als je van 16.00 uur tot sluitingstijd moet werken.. heb ik wel behoefte aan een 'fatsoenlijke' maaltijd
Oud 27-10-2003, 15:23
Verwijderd
Citaat:
charly not schreef op 27-10-2003 @ 16:17:
als je van 16.00 uur tot sluitingstijd moet werken.. heb ik wel behoefte aan een 'fatsoenlijke' maaltijd
Dan eet je er voor of tussen de middag warm en tijdens het werken ('s avonds dus) een boterham . Ik denk dat de meeste mensen die die tijden moeten werken dat doen.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 16:02
sas_andrea
sas_andrea is offline
Citaat:
charly not schreef op 27-10-2003 @ 16:17:
bij mijn vorige bijbaan kreeg ik alleen maar mn avondeten betaald als ik vrijdagavond moest werken. en dan mocht ik ook niet meer uitgeven dan 5 euro. en pauzes waren sowieso niet uitbetaald. en dit vond ik eerlijk gezegd toch wel erg redelijk.
en mn loon was gewoon wettelijk minimumloon van 1 jaar ouder dan ik was.

ik vind t allemaal niet zo vreemd. klinkt heel normaal.
Oud 29-10-2003, 11:32
Belle
Belle is offline
ik verdiende met mn zestiende FL 12.50 p/u, toen ik zeventien werd en als administratief medewerster ging werken kreeg ik 16 gulden p/u, en nu zit ik op 9 euro p/u
Ik vind die €3.03 dus wel erg weinig ja
Oud 29-10-2003, 12:24
Th3_Slay3r
Th3_Slay3r is offline
zoooo echt weinig ik 17 ben 18 geworden en krijg per uur 3.90 !!! v;lg mij is dat heel normaal toen ik 17 was kreeg ik 3.40 en pauzes hoor je gewoon doorbetaals te krijgen. !!!!!
Oud 29-10-2003, 12:39
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
Artikel 627 (BW)

Geen loon is verschuldigd voor de tijd gedurende welke de werknemer de bedongen arbeid niet heeft verricht.
Dat is dus de lunchpauze volgens mij, koffiepauzes en such worden hier niet meegerekend.

Wat je aan loon krijgt hangt van je werkgever af.
Oud 29-10-2003, 17:14
ikbenschipper1
Citaat:
Auntie M schreef op 29-10-2003 @ 13:39:
Dat is dus de lunchpauze volgens mij, koffiepauzes en such worden hier niet meegerekend.

Wat je aan loon krijgt hangt van je werkgever af.
LUNCH PAUZES en AVOND EET PAUZES krijg je niet doorbetaald, een koffie pauzekrijg je wel doorbetaald.
Pauzes langer dan 15 min hoeven niet te worden doorbetaald(en dat doet dus niemand).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-10-2003, 13:06
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 26-10-2003 @ 23:05:
ehm het volgende
in de supermarkt verdien je idd 3,45 (ikzelf 4,13 omdat ik een hogere functie heb)
Verder weet ik niet over welke pauzes het gaat wij krijgen onze kwartiertje (koffie en thee pauze) gewoon betaald. Het uur pauze krijgen we niet betaald. De lunch moet je idd wel zelf betalen maar het avond eten word voor je tot een maximum betaald
Of je hebt gewoon meer ervaring, net als ik, ik werk nu bijna 3 jaar bij een Super de Boer en verdien 4,13 euro. 3,03 euro is wel erg weinig, is het zwaar werk?
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 15:07
ikbenschipper1
Citaat:
Vaal schreef op 31-10-2003 @ 14:06:
Of je hebt gewoon meer ervaring, net als ik, ik werk nu bijna 3 jaar bij een Super de Boer en verdien 4,13 euro. 3,03 euro is wel erg weinig, is het zwaar werk?
Ik hoop dan niet dat zoals je profiel zegt 13 bent anders moeten we snel de arbeidsinspectie langs laten gaan.
Maar aan het loon te zien doe ik de gok dat je 17 bent
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 18:47
wdekreij
wdekreij is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 31-10-2003 @ 16:07:
Ik hoop dan niet dat zoals je profiel zegt 13 bent anders moeten we snel de arbeidsinspectie langs laten gaan.
Maar aan het loon te zien doe ik de gok dat je 17 bent
3 euro is echt weinig.. maar idd, zolang je niet ergens anders aan de slag kunt voor meer, zou ik het maar aangrijpen..

Beter iets dan niets..

Op zulk soort momenten besef ik maar weer hoeveel geluk ik eigenlijk heb kwa dit soort zaken.. ik ben 16 en verdien 4 euro per uur bij mijn vader op boederij, en 6 euro per uur voor een computerbedrijfje, wat ik 95% van de tijd vanaf mijn eigen pc kan doen, op elk moment als ik wil
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 21:16
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 26-10-2003 @ 23:05:
ehm het volgende
ja, zo gaat het bij mij ook ongeveer.
maar mijn koffiepauze krijg ik niet doorbetaald.
het avondeten word wel betaald tot 4,54 euro. redelijk bedrag vind ik wel
zelf ben ik 16 en verdien dus minder dan jij zou verdienen, heb ook geen hogere funcie. ik verdien officieel 3,02 euro (nogmaal, ben 16) maar ik krijg ook nog overurentoeslag (en ik heb een 4-uurs contract, dus voor de andere uren krijg ik een toeslag van 14,48% oid ook nog fijn. en na 21.00 uur (dus 1 uurtje maargoed) krijg ik 150% uitbetaald en op zondag 200%

dus al met al, zit ik wel boven men 3,02 euro per uur
Oud 01-11-2003, 22:53
ikbenschipper1
Citaat:
... schreef op 01-11-2003 @ 22:16:
ja, zo gaat het bij mij ook ongeveer.
maar mijn koffiepauze krijg ik niet doorbetaald.
het avondeten word wel betaald tot 4,54 euro. redelijk bedrag vind ik wel
zelf ben ik 16 en verdien dus minder dan jij zou verdienen, heb ook geen hogere funcie. ik verdien officieel 3,02 euro (nogmaal, ben 16) maar ik krijg ook nog overurentoeslag (en ik heb een 4-uurs contract, dus voor de andere uren krijg ik een toeslag van 14,48% oid ook nog fijn. en na 21.00 uur (dus 1 uurtje maargoed) krijg ik 150% uitbetaald en op zondag 200%

dus al met al, zit ik wel boven men 3,02 euro per uur
Waar werk je? (ik zelf werk bij AH) AVondeten word betaald tot 8.70 (ongeveer) het is dan wel vanuit de winkel maar we maken altijd lekekre dinegn met ze alleen biefstuk, snitzel, shoarma e.d..
En jah mensen die een functie lagere dan mij zitten verdienen idd. 3,02 . En idd krijg alles wat ik boven me contract werkt in een bvepaald percentage als adv/vakantie extra geboekt (kan idd wel iets van 14% zijn + natuurlijk de normale vakantie/adv opbouw). De extra percentage kloppen ook idd.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 10:54
Verwijderd
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 29-10-2003 @ 18:14:
LUNCH PAUZES en AVOND EET PAUZES krijg je niet doorbetaald, een koffie pauzekrijg je wel doorbetaald.
ammehoela, in de horeca kun je dat wel vergeten, daar moet je zelfs je kwartier pauze eraf halen
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 17:55
Auntie M
Auntie M is offline
volgens de cao van de horeca is gewoon de arbeidstijdenwet van toepassing...je zou je koffiepauze (minder dan een kwartier) volgens mij dan gewoon doorbetaald moeten krijgen
Oud 02-11-2003, 20:33
ikbenschipper1
Citaat:
Krummeltje schreef op 02-11-2003 @ 11:54:
ammehoela, in de horeca kun je dat wel vergeten, daar moet je zelfs je kwartier pauze eraf halen
En dat heet socialer beter in de supermarkt Tja mensen horeca verdient leuk maar je word er af gebeuld Supermarkt werk is relax verdiend minder maar betere arbeidsvoorwaarde en naleving van de arbo-wet
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 12:02
INViCTuS
INViCTuS is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 02-11-2003 @ 11:54:
Ik denk dat dat in de horeca best wel verschilt. Ik heb jaren in de horeca gewerkt waarvan 2 1/2 jaar in de keuken. Daar moest ik vaak op vrije dagen en in het weekend om 2 uur beginnen. Van 4 tot 5 hadden we pauze en gingen we eten, de pauze kreeg ik niet doorbetaald het eten was wel kostenloos.

In de catering waar ik nu nog wel is bijwerk heb ik geen vaste pauzes o.i.d laatste keer op Waterland in Velsen nabij Amsterdam gewerkt van 12 tot 3 is er helemaal geen pauze genoteerd en het eten kregen we ook van daar.
Reageren

Regels voor berichten