Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-10-2003, 08:14
n0n4 m4n1s
n0n4 m4n1s is offline
wat vinden jullie hiervan en beargumenteer please jullie meningen..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2003, 08:29
Verwijderd
Nee. Het feit dat een kind doorslaat en criminieel wordt heeft niet 100% te maken met hun opvoeding. Het komt bijv. ook door de leefomgeving.
Als twee slecht-opgeleide mensen een kind krijgen, moeten ze allebij hard werken om te kunnen blijven leven, veel tijd voor het kind hebben ze overdag niet, en voor een betere leefomgeving is geen geld.
Ik vind wel dat de ouders er op aangesproken moeten worden.
Ook al hebben zijn/haar ouders hem/haar opgevoed, het is en blijft een indivue die verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen daden.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 09:10
Verwijderd
Nee. Strafrechtelijke aansprakelijkheid is strikt persoonlijk. Zoals ik in een ander topic heb bepleit, is het mijns inziens wel mogelijk om (een deel van) de kosten te verhalen op ouders, maar niet de als straf opgelegde kosten (boetes dus). Die zijn strikt persoonlijk. Dat geldt voor een taakstraf natuurlijk temeer.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 11:43
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Nee. Wat het kind doet ligt niet altijd binnen de macht van de ouders. Het soort ideeën om ouders te straffen gaat nog uit van de maatschappij zoals die in de jaren '50 van de twintigste eeuw was, waarin ouders bepalen met wie hun kinderen omgaan en kinderen niet snel buiten hun eigen kring komen.

Tegenwoordig echter, komen kinderen in contact met allerlei verschillende mensen. Op zich is dat een goed iets, maar ouders kunnen niet altijd voorkomen dat hun kind met iemand omgaat die een slechte invloed heeft.

Bovendien is er de invloed van de televisie. Tot de jaren '90 waren kinderprogramma's redelijk fatsoenlijk te noemen. Tegenwoordig komt er steeds meer geweld, grof taalgebruik etc. in voor (Dragonball Z, Shin Chan). Ouders kunnen hun kinderen verhinderen naar dit soort programma's te kijken, maar ze kunnen niet ieder moment van de dag hun kinderen non-stop in de gaten houden. Bovendien komen kinderen bij vriendjes, waar ze misschien van de ouders wel Shin Chan of Dragonball Z mogen kijken.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 12:01
Verwijderd
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 29-10-2003 @ 12:43:
Nee. Wat het kind doet ligt niet altijd binnen de macht van de ouders. (...)
Maar dat is niet de reden dat het strafrecht een dergelijke aansprakelijkheid van de ouders kent. Ons burgerlijk recht kent immers wel de risico-aansprakelijkheid van ouders voor hun minderjarige kinderen.

Het uitgangspunt van het strafrecht is heel anders, namelijk de toerekenbare gedraging van een persoon staat centraal. Dat kan ook niet anders, gezien vanuit oogpunt van leedtoevoeging, preventie enz.

Het uitgangspunt van de regeling in het onrechtmatige-daadsrecht is niet zozeer het normeren van de gedraging en het toerekenen aan de persoon zelf, maar de schadevergoeding voor de gelaedeerde.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 14:42
Verwijderd
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 29-10-2003 @ 12:43:
(...)Dragonball Z (...)

ik heb nog nooit een (kut)kindje een kamehameha zien doen
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 14:51
skaez
skaez is offline
shin chang is tog geen agressie of grof ?? ik vind het juist wel lachuh maarja het heeft inderdaad wel veel invloed op kinderen zoals toen dat poweranger gedoe er nog was zat iedereen met elkaar te knokken. En ik vind ook niet dat ouders moeten worden gestraft als hun kinderen iets doen want, je kan je kinderen niet zo in bedwang houden dat ze alles doen wat jij wil en zo hoort het ook niet
Oud 31-10-2003, 22:00
thijs1988
thijs1988 is offline
Ik weet er niet zoveel vanaf, maar ik heb altijd gevonden dat ouders een erg groot aandeel hebben in wat voor persoon hun kind wordt. Natuurlijk spelen bepaalde invloeden van buitenaf hier ook een grote rol in. Maar als een persoon van bijv. 17 jaar joun auto zodanig vernielt dat er voor duizenden euro's schade aanzit, een bedrag dat een jongen van die leeftijd meestal zo niet bijelkaar werkt of heeft, dan vind ik dat de ouders daar wel voor verantwoordelijk zijn. Het is immers je kind waar jij op dat moment nog de verantwoording over hebt, of heb ik het hier helemaal mis????
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 00:04
Anonymous John
Anonymous John is offline
Nee. Die kinderen moeten de taakstraf krijgen.
Oud 01-11-2003, 11:37
thijs1988
thijs1988 is offline
Ja okee, dat is waar, maar wie vergoed dan de schade aan joun auto, mensen van die leeftijd kunnen dat meestal niet betalen, ik vind dat dan de ouders er verantwoordelijk voor zijn of niet?
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 13:16
sexylexy
sexylexy is offline
Niet als de kinderen goede opvoeding krijgen, en weten wat wel en niet mag. dan moet het kind taakstraf krijgen.
Wel als ze samenwerken met de ouders allebei vrijwillig, dan moeten ze allebei een taakstraf krijgen
niet als ze onder dwang van hun ouders mee moeten werken met criminele praktijken.
Oud 01-11-2003, 13:19
thijs1988
thijs1988 is offline
Het kind moet zowieso taakstraf krijgen als hij wat uitvreet wat niet kan, ik vind alleen dat je meer moet kijken naar de gedupeerde, waar kan hij zijn schade op verhalen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 13:25
Verwijderd
Dat heb ik hierboven al een tijdje geleden neergezet.

Als een kind mijn autoruiten inslaat, krijgt dat kind straf, maar moeten de ouders financiëel over de brug komen. Dat is civielrechtelijke aansprakelijkheid voor kinderen. De strafrechtelijke aansprakelijkheid is persoonlijk.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 13:26
Lyra
Lyra is offline
Het zou maar belachelijk zijn dat de ouders een taakstraf zouden krijgen.
Wanneer je oud genoeg bent om iets te mispeuteren ben je ook oud genoeg voor een taakstraf.
Met geldstraffen is dat natuurlijk anders, maar ik geloof niet in geldstraffen.
Oud 01-11-2003, 15:10
NN
NN is offline
Nee, ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen, maar ze kunnen niet ten alle tijde er voor zorgen dat ze zich niet misdragen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 23:21
marlies
marlies is offline
Ik vind van niet. Je kunt zeggen: Als een kind zich misdraagt dan ligt het aan de ouders, maar dat gaat natuurlijk lang niet altijd op.
Het kind moet gestraft worden, want die heeft direct de fout begaan, de ouders hoogstens indirect.
Oud 02-11-2003, 17:44
rosa_angelkiz
rosa_angelkiz is offline
ik vind ook van niet, want 9 van de 10 keer weten de ouders van niets, of kunnen er niets aan doen!!!
Oud 02-11-2003, 23:20
Verwijderd
nee
Citaat:
nare man schreef op 01-11-2003 @ 14:25:
Dat heb ik hierboven al een tijdje geleden neergezet.

Als een kind mijn autoruiten inslaat, krijgt dat kind straf, maar moeten de ouders financiëel over de brug komen. Dat is civielrechtelijke aansprakelijkheid voor kinderen. De strafrechtelijke aansprakelijkheid is persoonlijk.
ben ik het helemaal mee eens. maar als het mijn kinderen waren liet ik het ze zelfs weer trug betalen.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 23:37
BARON
BARON is offline
Ik denk dat men bij veelplegers inderdaad de ouders ook moet laten opdraaien voor de kosten, misschien opent het de ogen. In ieder geval moeten ouders wel worden aangesproken op het gedrag van hun kinderen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 03:02
Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
BARON schreef op 02-11-2003 @ 18:37:
Ik denk dat men bij veelplegers inderdaad de ouders ook moet laten opdraaien voor de kosten, misschien opent het de ogen. In ieder geval moeten ouders wel worden aangesproken op het gedrag van hun kinderen.
Daar ging deze thread eigenlijk al over.
Oud 03-11-2003, 08:50
Zelma
Zelma is offline
Citaat:
NN schreef op 01-11-2003 @ 16:10:
Nee, ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen, maar ze kunnen niet ten alle tijde er voor zorgen dat ze zich niet misdragen.
Ja idd. Hoe een kind word heeft met zoveel meer te maken dan alleen de opvoeding van de ouders, als je op school met hele verkeerde types omgaat en je ouders de controle verliezen vind ik niet dat ze daarvoor op moeten draaien.
Ik denk wel dat het preventief kan werken voor kinderen die een goede relatie met hun ouders hebben.
(ik denk echter wel dat het afhankelijk is van de situatie; sommige ouders bemoeien zich totaal niet met hun kinderen terwijl de heus wel weten dat die ''het slechte pad op gaan'', die mensen mogen wat mij betreft wel papiertjes prikken)
Oud 03-11-2003, 12:40
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Citaat:
skaez schreef op 29-10-2003 @ 15:51:
shin chang is tog geen agressie of grof ?? ik vind het juist wel lachuh maarja het heeft inderdaad wel veel invloed op kinderen zoals toen dat poweranger gedoe er nog was zat iedereen met elkaar te knokken. En ik vind ook niet dat ouders moeten worden gestraft als hun kinderen iets doen want, je kan je kinderen niet zo in bedwang houden dat ze alles doen wat jij wil en zo hoort het ook niet
Tja, Shin Chan niet grof? Behoorlijk grote mond heeft dat kereltje hoor. Bovendien lijkt het me ook niet aan te bevelen dat kinderen overal, zoals Shin, hun blote billen laten zien.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten