Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2003, 15:59
MiniLion
MiniLion is offline
vraagje over tarot kaarten :

als je zelf je tarot kaarten maakt, kun je er dan beter of minder op vertrouwen dan wanneer je ze koopt?

En een tweede vraag :
als ik toch zelf wil kopen, welk deck is dan beste?
Oud 19-05-2003, 16:09
Punkygirl
Punkygirl is offline
Het allerbeste is om ze te krijgen van iemand.
Dat geeft net iets extra's eraan.
Zelf heb ik een set gekregen van mijn ouders met een boek erbij wat alles uitlegt. Ik heb de set "De orginele waite/Colman smith ''Rider" kaarten ".
Oud 19-05-2003, 16:26
Verwijderd
Als je zelf tarot kaarten maakt, ben je er veel sterker aan gebonden, er zit dan een stukje van jezelf in. Ze zijn erg krachtig en het wordt vaak afgeraden aan beginners. Vertrouwen heeft daar niet veel mee te maken, wat je legt, komt toch uit het hart om het zo maar even te zeggen. Je eigen kaarten zullen wel makkelijker te lezen zijn omdat je daar de gevoelens bij hebt die je voelde toen je ze maakte. De kaarten hebben dan een diepere betekenis voor je.

Ik zou je de Rider Waite aanraden: de afbeeldingen zijn duidelijk en overzichtelijk. Ook de Crowley is interessant als je pas begint. De RW is echter het meest gebruikt en ook veruit de meeste handboeken gaan hierover.
Belangrijk is natuurlijk wel dat je je aangetrokken voelt tot de kaarten. Er wordt wel eens gezegd dat je de kaarten van iemand moet krijgen, maar eigenlijk kun je zelf beter uitzoeken wat bij je past.
Oud 19-05-2003, 19:51
Shade
Shade is offline
ok....wat zijn tarot kaarten?....
Oud 19-05-2003, 20:01
Earwen
Earwen is offline
Tarot kaarten worden veel gebruikt om dingen te voorspellen je zou kunnen zeggen voorspel kaarten. Toch worden ze het meest gebruikt om inzicht te krijgen in bepaalde situaties en je daarin een weg te wijzen.

Ja, je kan het beste zelf tarot kaarten maken. je hebt dan een goede band met de kaarten waardoor het werken met de kaarten makkelijker is

Ik zelf heb de Raider waite, Crowley en Godinnen tarot om echter mee te beginnen is het Raider waite heel goed hier van zijn ook de meeste boeken geschreven. Als je dit een beetje goed doorhebt kan je overgaan op andere Tarot decks
Oud 20-05-2003, 17:03
Sherco
Sherco is offline
Ik zou beginnen met een deck te kopen of te krijgen ---> Raider is idd heel erg goed.
Pas als je een beetje vertrouwd bent met de kaarten zou ik proberen er eentje zelf te maken, je weet dan wat meer wat je er mee kunt.
Oud 20-05-2003, 17:09
MiniLion
MiniLion is offline
keb vdaag een Rider Waite deck gekoch, whiehihi
nu nog maar veel oefenen
Oud 20-05-2003, 20:06
Verwijderd
ik zou ze kopen als ik jou was... zelf heb ik rider waite, alleen heb ze niet allemaal. ik heb ze voor een soort van zelftest.. alleen de grote arcana (de eerste 22)
Oud 21-05-2003, 12:43
Verwijderd
Zou ik niet kunnen alleen met de grote Arcana werken. Ik heb dan echt het gevoel dat ik iets mis. Als ik leggingen doe voor mezelf zijn het ook bijna altijd allemaal staven en mijn persoonskaart is de stavenpage (binnenkort wordt dat de stavenkoningin). Af en toe een pentakel of een zwaard erbij, maar eigenlijk liggen er altijd wel een stuk of 5 stavenkaarten verspreid.
Oud 23-05-2003, 21:13
Victor
Victor is offline
Als iemand ze aan je geeft is het beste, maar dan moet hij wel eerst op elke tweede kaart een druppel kamillethee doen en vervolgens deze kaart omdraaien.
Oud 23-05-2003, 21:51
Shade
Shade is offline
ja hoor alsof een beetje water met wat kruiden verschil uitmaakt
dat vindt ik echt onzin....

maargoed ik geloof ook niet in die kaarten dus....:\
Oud 23-05-2003, 22:18
Orpa
Orpa is offline
Ik heb ook het Rider White, ik vind het alleen niet echt mooi, dus ik denk dat ik binnenkort een ander deck erbij koop en dit mijn vakantie-meeneem-kaarten maak. Alhoewel ik wel heel erg gewent ben aan dit deck en het vertrouw en nieuwe kaarten zijn als die van iemand anders (nooit doen, andermans kaarten gebruiken, je eigen kaarten raken van streek), ze geven (nog) geen hele betrouwbare antwoorden, en dat is niet echt prettig. Aan de andere kant vind ik het wel heel prettig als ik graag naar een afbeelding kijk. hmm, wat vinden jullie, nieuw deck kopen en deze ook nog wel gebruiken maar minder (ik doe iedere dag wel een legging), of gewoon alles met deze blijven doen?

Deze heb ik gekregen, van mijn tante om precies te zijn, voor mijn verjaardag.
Oud 06-06-2003, 09:48
Snow
Snow is offline
Ik val vast in herhaling, maar toch:

persoonlijk zou ik de kaarten eerst kopen (wat ik zelf dan ook heb gedaan). Er bestaat geen beste deck, je moet een deck uitkiezen dat het meest met je persoonlijke smaak overeenkomt of dat nu qua uiterlijk is, qua kleur of dat je er gewoon een prettig gevoel bij hebt. Het gaat niet om een zaak van leven en dood als je de kaarten uitzoekt.

Een makkelijke manier om de betekenis te leren is met de zgn dagkaart: elke dag kies je een kaart en die pas je toe op de dag die voor je ligt, zo leer je langzaamaan de betekenis van de kaarten.

Begin niet gelijk met de meest grote/geweldige/fantastische leggingen, want het gevoel voor de kaarten is iets dat moet groeien en waarvoor je geduld moet opbrengen.

Ik heb overigens een Waite/Colman Smith tarot, maar dat geheel terzijde...
Oud 08-06-2003, 18:16
Sherco
Sherco is offline
Hmz, als ik hierover een nieuwe topic open krijgt die waarschijnlijk een slotje, dus doe ik het hier maar achter:

Ik heb een Raider White tarot deck en op 2 kaarten, de Dood en Gerechtigheid zijn de letters dubbel gedrukt, het Engelse woord staat nog over het Nederlandse heen.
Nou vroeg ik me af: zou dit kwaad kunnen bij mijn leggingen. Dat ze bijvoorbeeld anders zijn of onduidelijker zijn dan met "goede" kaarten...
Oud 08-06-2003, 18:23
Verwijderd
Citaat:
Sherco schreef op 08-06-2003 @ 19:16:
Hmz, als ik hierover een nieuwe topic open krijgt die waarschijnlijk een slotje, dus doe ik het hier maar achter:

Ik heb een Raider White tarot deck en op 2 kaarten, de Dood en Gerechtigheid zijn de letters dubbel gedrukt, het Engelse woord staat nog over het Nederlandse heen.
Nou vroeg ik me af: zou dit kwaad kunnen bij mijn leggingen. Dat ze bijvoorbeeld anders zijn of onduidelijker zijn dan met "goede" kaarten...
Nou slotjes worden op echt dubbele topics gezet. Maar het is wel prettig dat je het hierbij zet

Wat vind jij? Ben jij zelf bang dat ze het gaan beïnvloeden of heb jij zoiets van, mij maakt het niet zoveel uit, misschien heb je wel iets van dat je het leuk vindt.
Persoonlijk zou ik erg tevreden zijn met die set kaarten (zeker als ik ze dan ook nog zelf zou hebben uitgezocht) om het feit dat ze iets speciaals en eigens hebben, wat andere decks niet hebben, dus zouden ze veel persoonlijker voor me zijn, wat meestal goede leggingen inhoudt.
Als jijzelf het gevoel hebt dat het je leggingen beïnvloedt, zal het dat waarschijnlijk doen ook. Als je je niet op je gemak voelt met dat deck, koop een ander en gebruik dit niet meer.
Oud 08-06-2003, 18:33
Get pierced
Get pierced is offline
Als ik het goed begrijp, weet je ongeveer de toekomst door middel van tarotkaarten leggen.

Wie van jullie merkt dat het leggen van deze kaarten, echt de toekomst kan voorspellen?
Oud 08-06-2003, 20:13
Snow
Snow is offline
Citaat:
Get pierced schreef op 08-06-2003 @ 19:33:
Als ik het goed begrijp, weet je ongeveer de toekomst door middel van tarotkaarten leggen.

Wie van jullie merkt dat het leggen van deze kaarten, echt de toekomst kan voorspellen?
De kaarten voorspellen niet zozeer de toekomst, als wel dat ze inzicht geven in een bepaalde situatie.

Het kan dan gaan om de status van de situatie, hoe deze zo is gekomen en/of wat je er aan kunt doen om het te veranderen. Ook kun je kiezen om te kijken wat er (in de toekomst) zou gebeuren als je een bepaalde beslissing neemt.

Ze voorspellen dus niet zozeer, maar geven een optie van hoe een bepaalde toekomstlijn kan gaan lopen als je een bepaalde keuze maakt (snapt iedereen het nog).
Oud 09-06-2003, 00:42
Verwijderd
Citaat:
Snow schreef op 08-06-2003 @ 21:13:
De kaarten voorspellen niet zozeer de toekomst, als wel dat ze inzicht geven in een bepaalde situatie.

Het kan dan gaan om de status van de situatie, hoe deze zo is gekomen en/of wat je er aan kunt doen om het te veranderen. Ook kun je kiezen om te kijken wat er (in de toekomst) zou gebeuren als je een bepaalde beslissing neemt.

Ze voorspellen dus niet zozeer, maar geven een optie van hoe een bepaalde toekomstlijn kan gaan lopen als je een bepaalde keuze maakt (snapt iedereen het nog).
En ik maar denken hoe ik het moest verwoorden... Ik had het niet beter gekund
Oud 09-06-2003, 10:14
Get pierced
Get pierced is offline
Maar kunnen jullie een voorbeeld geven waarbij de kaarten gelijk of hadden, dat jullie echt het gevoel gaf dat de kaarten werken?
Oud 09-06-2003, 10:22
Snow
Snow is offline
Citaat:
Get pierced schreef op 09-06-2003 @ 11:14:
Maar kunnen jullie een voorbeeld geven waarbij de kaarten gelijk of hadden, dat jullie echt het gevoel gaf dat de kaarten werken?
Een voorbeeld van een legging is het Planetenspel en de bedoeling ervan is om meer inzicht in jezelf te verkrijgen. Die interpretatie werkte bij mij.
Maar ook de Dagkaart, waarbij je 's ochtends een kaart trekt, deze vervolgens interpreteert en vaak merk je dat dat specifieke element in je dag naar voren komt of dat je die dag voor een bepaalde keuze wordt gesteld. In dat geval kun je de kaarten verder uitleggen om te kijken wat de verschillende keuzes tot resultaat zouden kunnen hebben en in hoeverre je daar zelf invloed op kunt uitoefenen.
Oud 09-06-2003, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Get pierced schreef op 09-06-2003 @ 11:14:
Mijn eerste legging met de tarot was helemaal niet serieus bedoeld, ik wou gewoon adhv de legging kijken hoe de kaarten komen te liggen en hoe ze te interpreteren zijn. Maar die eerste legging gaf meteen het gedetailleerde overzicht van mijn situatie weer... was angstaanjagend hoe alles klopte...
Oud 09-06-2003, 21:39
Get pierced
Get pierced is offline
Ik ben er al een jaar zwaar geintereseerd in, maar ik wist niet of ik het echt moest geloven.

Daarom heb ik ook nog tarotkaarten gekocht, want ze zijn volgens mij best prijzig toch?
Oud 09-06-2003, 22:02
Verwijderd
Citaat:
Get pierced schreef op 09-06-2003 @ 22:39:
Ik ben er al een jaar zwaar geintereseerd in, maar ik wist niet of ik het echt moest geloven.

Daarom heb ik ook nog tarotkaarten gekocht, want ze zijn volgens mij best prijzig toch?
Valt best mee... Mijn set heb ik van mijn moeder gekregen, met boek kostten ze 10 euro.
En ik heb al een deel bij elkaar die in t tijdschrift Mind Body Spirit zitten.
Oud 10-06-2003, 12:18
Snow
Snow is offline
Citaat:
Get pierced schreef op 09-06-2003 @ 22:39:

Wat Mutant zei, valt idd best mee. Mijn kaarten waren volgens mij ook niet zo duur (te lang geleden gekocht om nog te weten voor hoeveel), maar ik raad je wel aan om er een boek bij te kopen met uitleg van de kaarten en wat leggingen.

Persoonlijke aanrader is (ik gebruik dat ook Waite-Tarot):
Sleutelwoorden bij de Tarot van A.E. Waite, door Hajo Banzhaf.
De kaarten staan er in uitgelegd op allerlei niveau's (bewustzijn, relatie, beroep etc.), stuk of 20 legpatronen (van makkelijk tot moeilijk) inclusief de interpretatie ervan en nog wat cultureel verantwoorde dingen zoals achtergronden, geschiedenis etc.

En hoewel je niet persé het Waite Tarot hoeft te hebben om het boek te gebruiken (de kaarten zelf en de betekenissen van de Tarotkaarten blijven in feit altijd gelijk), is het wel handig om een Tarot te hebben dat er op lijkt. Qua uiterlijk dan.
Oud 10-06-2003, 12:38
Get pierced
Get pierced is offline
Bedankt!! IK had namelijk een keer gehoord dat ze € 50,- waren, maar dat valt dus best mee.

Nou heb ik nog één vraag, waar kan je tarot kaarten kopen?
Oud 10-06-2003, 12:52
Snow
Snow is offline
Citaat:
Get pierced schreef op 10-06-2003 @ 13:38:
Bedankt!! IK had namelijk een keer gehoord dat ze € 50,- waren, maar dat valt dus best mee.

Nou heb ik nog één vraag, waar kan je tarot kaarten kopen?
Ik weet nog wel dat ik de mijne gewoon in de boekwinkel heb gekocht, vaak staan dit soort dingen onder het kopje Esoterisch, Levensbeschouwing of (soms) Godsdienst. Daar zou je het kunnen proberen.

Andere optie is één van de occulte winkeltjes in Nederland, zelf ken ik er maar eentje, nl de Wijze Kater in Utrecht, maar als je in dit forum wat rondzoekt denk ik wel dat je nog meer kunt vinden.

Prijs van de kaarten hangt overigens ook nog af van het soort, vaak is het zo dat hoe artistieker de kaarten zijn, deste duurder ze worden, maar dat kom je dan vanzelf wel tegen. Succes verder.
Oud 10-06-2003, 15:03
Get pierced
Get pierced is offline
Dankjewel!
Oud 11-06-2003, 15:19
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
wat een onzin, tarotkaarten voorspellen helemaal niets dat is echt het grootste onzinverhaal dat er bestaat. Tarotkaarten zijn voor inzicht in jezelf op een bepaald moment (als je de kaarten legt) of je ze koopt/krijgt/maakt/jat het maakt allemaal niet uit. Het is alleen belangrijk dat je zorgt dat je eigen energie in de kaarten komt te zitten. hoe je dat doet?

de kaarten bij je dragen, heel vaak schudden... zorgen dat niemand anders ze aanraakt.
Oud 11-06-2003, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Nar'Hyarmen schreef op 11-06-2003 @ 16:19:
wat een onzin, tarotkaarten voorspellen helemaal niets dat is echt het grootste onzinverhaal dat er bestaat. Tarotkaarten zijn voor inzicht in jezelf op een bepaald moment (als je de kaarten legt) of je ze koopt/krijgt/maakt/jat het maakt allemaal niet uit. Het is alleen belangrijk dat je zorgt dat je eigen energie in de kaarten komt te zitten. hoe je dat doet?

de kaarten bij je dragen, heel vaak schudden... zorgen dat niemand anders ze aanraakt.
Niemand zegt dat Het was alleen een vraag...
Overlees bovenstaande berichtjes
Citaat:
Oud 13-06-2003, 13:15
Gaz
Gaz is offline
Ook ik heb het Rider/Waite-spel.
Het hele deck.

Alleen voor mensen die niet echt de bedoeling snappen, het bijbehoorende boek heet 'De geheime krachten van de tarot' en is geschreven door Madeline Montalban.

In dit boek word per kaart beschreven wat de betekenis zou kunnen zijn, een voorbeeld, want iedereen interpreteerd de kaarten natuurlijk op een andere manier.

Groetjes
Oud 14-06-2003, 15:04
Verwijderd
ik heb nou ook t hele 'spel' gehaald van Rider Waite, met het boek erbij: De spiegel van het leven.
nou heb ik wel de grote arcana (de eerste 22) dubbel maar ok....
ik kan iig gaan leren leggen en lezen
Oud 15-06-2003, 23:36
Verwijderd
Ik heb mijn moeder me mijn situatie laten uitleggen, door die kaarten dus, en ik denk wel dat er veel waarheid in zit.
Ik ben ook van plan om het wat meer te gaan bestuderen, maar zal dan wel voor mijn eigen deck moeten zorgen, aangezien ik niet aan haar kaarten mag zitten. (logisch )
Oud 20-06-2003, 17:59
lacyra
lacyra is offline
Citaat:
Punkygirl schreef op 19-05-2003 @ 17:09:
Het allerbeste is om ze te krijgen van iemand.
Dat geeft net iets extra's eraan.
Zelf heb ik een set gekregen van mijn ouders met een boek erbij wat alles uitlegt. Ik heb de set "De orginele waite/Colman smith ''Rider" kaarten ".
*heeft ze gekregen*
Oud 21-06-2003, 00:38
pe51
pe51 is offline
Ik heb verschillende tarot decks gehad: de rider waite (het beginnersdeck) en de oud-Egyptische tarot. En ik heb zelf kaartjes gemaakt (zonder tekeningen). Ieder deck heeft zijn eigen sfeer, en geeft dus een ander soort lezingen. Op een gegeven moment kies je dus het deck waarmee je op dat moment wilt werken.

Het zelfgemaakte deck was net zo goed als de anderen, maar dat geldt misschien niet voor iedereen. Kun je gewoon uitproberen. Op mijn site droominfo heb ik een pagina over zelf tarotkaarten maken.

peter.
Oud 02-11-2003, 18:23
Marsjuh87
Marsjuh87 is offline
Citaat:
MiniLion schreef op 20-05-2003 @ 18:09:
keb vdaag een Rider Waite deck gekoch, whiehihi
nu nog maar veel oefenen
Ehhmmm waar kan je die kopen?
Oud 02-11-2003, 18:32
goddezzz
goddezzz is offline
Gewoon bij een boekhandel.
Ik heb ze bij Willems (of zo iets)
Maar je hebt ze vaak ook in wat meer spirituele winkeltjes.
Volgens mij kun je ze ook krijgen in de large.
Oud 02-11-2003, 18:34
Marsjuh87
Marsjuh87 is offline
Citaat:
goddezzz schreef op 02-11-2003 @ 19:32:
Gewoon bij een boekhandel.
Ik heb ze bij Willems (of zo iets)
Maar je hebt ze vaak ook in wat meer spirituele winkeltjes.
Volgens mij kun je ze ook krijgen in de large.
Willems ken ik nie..... maar denk je dat de bruna ofzo ze ook heeft?
Oud 02-11-2003, 22:33
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Ik zelf heb weinig met de tarot, maar mijn moeder doet er wel aan.
Het lijkt me moeilijk om ze als beginner zelf te maken want elk detail op zo'n kaart is een symbool voor iets en dat moet je dan maar net weten. Als je ze namaakt moet je ook bepaalde symbolen tekenen die hetzelfde uitdrukken (denk ik).
Ik zou idd ook beginnen met Raider white omdat die erg duidelijk zijn...bovendien worden die het meest gebruikt volgens mij en zal er dus ook veel over te vinden zijn...pas als je er dan wat bedrevener in bent, weet hoe je de kaarten moet duiden, wat er op een kaart staat en wat die symboliek inhoudt....dan zou je kunnen denken aan ze zelf maken...ze zijn dan wel meer 'van jou' misschien, ik hoop dat ze dan even goed werken ivm symboliek dus, dat dat wel overeen moet komen een beetje lijkt mij...
Oud 02-11-2003, 22:49
Verwijderd
Bruna waarschijnlijk niet

grote boekenzaken of afdelingen.
New age winkels, http://www.samhain.dds.nl/html/wicshop.html
oop die lijst zul je vast winkels in de buurt vinden waar ze ze waarschijnlijk wel zullen hebben.
Oud 04-11-2003, 14:07
pe51
pe51 is offline
Ik heb begrepen, dat Rider Waite er zelf heel wat symbolen op heeft gezet, op de kaarten. De plaatjes stonden alleen op de grote arcana, die 22 kaarten. En niet op de kleine arcana, of de hofkaarten. (56 kaarten). Op de kleine arcana stonden alleen het getal en het soort (staven etc, de 4 elementen dus). Ze tekenden toen plaatjes bij de kleine arcana om het makkelijker te maken.

Persoonlijk vind ik dat helemaal niet makkelijker, ik ga ervan uit, dat de kleine arcana is samengesteld uit element + getal. En dat de betekenis van de kaart daarvandaan komt. Ik herken die wel in sommige Rider-Waite betekenissen.

Ik zoek dus naar de oorspronkelijke betekenissen. Daarom geloof ik ook niet in die nummerwisseling (kaart 8 en kaart 11) die RW gemaakt heeft. De Rechtvaardigheid (Justice), die kaart met Vrouwe Justitia met weegschaal en zwaard, die zie ik als kaart 8 dus, omdat hij dat origineel ook was. En die kaart met de vrouw en de leeuw (die ze Kracht noemen) hoort volgens mij op zijn originele plaats, plaats 11, thuis.

Maar dat is natuurlijk persoonlijk, anderen zullen het juist wél goed vinden, zoals RW het gedaan heeft met plaatjes en nummeringen van de kaarten.

groeten, peter.
Oud 12-11-2003, 12:25
CryperA
CryperA is offline
Zoals allang vermeld is, gewoon de kaarten kopen die voor jou het boeiendst zijn, niet perse de populairste..want als je er toch niet mee kunt werken.

Ikzelf kan persoonlijk echt niet werken met het tarotspel van pentakels, kelken etc.

Ik werk met verschillende kaarten, voor sommige leg ik het ene kaartspel wel en de andere niet, of gebruik ik 2 of 3 tarots bij een persoon. Ik werk met de Gypsy Lenormand kaarten, de kleine lenormand, zigeunerwaarzegkaarten, een dierenorakel en de elvenkaarten. Die vond ik persoonlijk erg mooi en ze zijn handig voor een antwoord te krijgen.

Ik vind het ook ontzettend leuk om voor anderen te leggen
Oud 13-11-2003, 16:23
Onorthodox
Onorthodox is offline
]Kan iemand ook vertellen hoe je het beste de betekenis van de kaarten kunt leren?
Naast de dag en/of maandkaart
Oud 13-11-2003, 20:52
Verwijderd
Citaat:
Onorthodox schreef op 13-11-2003 @ 17:23:
]Kan iemand ook vertellen hoe je het beste de betekenis van de kaarten kunt leren?
Websites/boeken, leren is moeilijk hoor, zelfs ervaren mensen die ik ken werken vaak nog met de boeken erbij omdat het zo ingewikkeld kan zijn...
Oud 14-11-2003, 14:41
Onorthodox
Onorthodox is offline
Ideeen/tips voor boeken dan?

Dank je wel, Mutant
Oud 14-11-2003, 16:54
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Onorthodox schreef op 13-11-2003 @ 17:23:
Je zou kunnen beginnen met in ieder geval eerst de 3 soorten kaarten in de tarot te leren onderscheiden:
  1. de 22 kaarten van de grote arcana (genummerd 1 t/m 21 plus de 'dwaas' of 'fool')
  2. de persoonskaarten (dat zijn er 16. Vier keer de (koning, koningin, ridder en page), en dat in de 4 soorten (staven, bekers, zwaarden en pentakels).
  3. de 4 x 10 = 40 getalskaarten. Dat zijn de nummers 1 t/m 10 en dan ook weer in de 4 soorten (staven, bekers, zwaarden en pentakels), net als de persoonskaarten.
De persoonskaarten en getalskaarten vormen samen de 'kleine arcana'. Arcana is een Latijns woord, het is het meervoud van ' arcanum = een geheim'. De kaarten hebben een mystiek karakter, hun betekenis is verborgen (eerder aan te voelen dan exact te omschrijven en in woorden te vatten). Daarom heten ze 'geheimen', dat is in het Latijn: "arcana". Je hebt dus de 'grote kaarten' en de 'kleine kaarten' in de geheimzinnige tarotkaarten.

De 3 soorten samen zijn dus: {21 + 1} + {16} + {40} = 78 kaarten. Er zitten vaak ook nog 2 blanco kaarten in, die horen bovenaan en onderaan in het doosje te zitten, voor bescherming van de andere kaarten.

De grote arcana, die 22 kaarten, zijn 22 archetypen, oerdenkbeelden. Dat zijn heel wezenlijke ideeen die heel sterk kunnen doorwerken. Dat zijn de belangrijkste kaarten, vandaar: de 'grote' arcana.
De persoonskaarten wijzen personen aan. Jezelf of de vraagsteller bijvoorbeeld.
En de getalskaarten wijzen levens-situaties aan.
Deze verschillen moet je altijd goed in het oog houden.

---

Er hoort nog iets bij de basis-indeling. Dat is de verdeling van de kleine arcana in de 4 "soorten" (staven, bekers, zwaarden en pentakels). Die woorden staan voor "de 4 esoterische elementen", waar volgens de ouden alles uit opgebouwd is, wat geschapen is. Dat zijn de elementen (vuur, water, lucht en aarde).
Staven staat voor het element vuur, bekers voor het element water, zwaarden voor het element lucht en pentakels voor het element aarde.

De grondbetekenissen van de 4 elementen zou je dus moeten leren kennen. Dat kun je doen uit boeken, van het internet, enz.

Als je deze basis-bouwstenen van de tarot kent, dan zit er in ieder geval een systeem in die 78 kaarten. Dat maakt het overzichtelijker. En dan kun je bijv. de betekenis van de page van bekers af proberen te leiden uit de eigenschappen van het element (water) en de persoon (page). En misschien lukt dat ook bij sommige getalskaarten. Je kan dan bijv. studeren door de 4 drieen of zevens naast elkaar te leggen: staven, bekers, zwaarden en pentakels 3. En dan in (liefst verschillende) boeken gaan kijken wat ze betekenen, de overeenkomsten zien (het zijn alle 4 drieen) en de verschillen (maar ze hebben allemaal een ander element. Dat schrijf je dan bijv. in een persoonlijk schrift, en dat lees je later nog een paar keer over. Dat kan je ook doen bij de persoonskaarten, de 4 koningen bijv. vergelijken. Op dezelfde manier. Of andersom, de 4 staven persoonskaarten met elkaar (daar moet het element vuur als overeenkomst in te zien zijn).

Je kunt ook voorbeeldleggingen in boeken bestuderen, dan leg je dezelfde kaarten voor je neer, zoals in het boek, en dan ga je na, waarom ze tot deze betekenis komen.

Op deze manier kun je voor jezelf misschien wat orde in de chaos van 78 kaarten brengen. En als die orde er is, dan pas de echte betekenis van de kaarten gaan leren.

Zo werkt het voor mij in ieder geval. Maar iedereen is anders, misschien is het niet iets voor jou, en kun je bijv. het beste een simpel boek volgen, bijv. dat van Rider Waite, en het eerste halfjaar geen ander boek daarnaast lezen. Eerst hier mee om leren gaan.

groeten, peter.
Oud 15-11-2003, 00:13
Verwijderd
Citaat:
Onorthodox schreef op 14-11-2003 @ 15:41:
Ideeen/tips voor boeken dan?

Dank je wel, Mutant
Tarot voor beginners van Kathleen McCormack. Komt met pakketje kaarten erbij. Overzichtelijk en eenvoudig en niet al te duur.
Oud 15-11-2003, 11:54
Onorthodox
Onorthodox is offline
Thanks voor de info, pe51

@Mutant, kzal eens een keertje kijken voor dat boek
Nogmaals bedankt

Regels voor berichten