Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-10-2003, 08:57
Martin Distel
Hoi bezoekers van dit forum.
Wij houden ons profielwerkstuk over gekoppelde slingers. Hierover zijn we nu informatie aan het zoeken maar we kunnen niets vinden over de practische toepassingen van gekoppelde slingers. Als jullie hierover iets weten horen wij dat graag.

Met vriendelijke groet,
Martin
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-10-2003, 10:52
spronkiaan
spronkiaan is offline
Hoi Martin
Ik heb wel een pagina waar je iets kunt vinden dat gaat over gekoppelde slingers. Het is geen toepassing, maar een voorbeeld.
Ik hoop dat je er ook iets aan hebt als het niet letterlijk slingers, maar golven. Veel succes verder

Inleiding

Een bekend interferentieverschijnsel in kristallen is Braggreflektie: reflektie aan kristalvlakken die alleen optreedt bij bepaalde hoeken. Als een bundel golven op kristalvlakken valt, dan reflekteert in een vereenvoudigd beeld een lichtstraal van het bovenste vlak en de tweede straal van een volgend vlak (zie fig. 1). De tweede lichtstraal doorloopt als het ware een extra pad. Als de lengte daarvan gelijk is aan een geheel aantal malen de golflengte, dan krijg je constructieve interferentie. Het resultaat is de bekende wet van Bragg. Deze relatie wordt sinds het begin van deze eeuw gebruikt om met röntgendiffractie kristalstrukturen te bepalen.

We beschouwen nu het verband tussen de frequentie en de golfvektor voor lichtgolven in een fotonisch kristal (de dispersierelaties, zie fig. 2). Het kristalrooster is periodiek evenals de reciproke ruimte waarinop we de golfvektoren beschrijven. Als gevolg hiervan kun je alle golfvektoren "terugvouwen" naar een eenheidscel in de reciproke ruimte: de eerste Brillouinzone. Voor licht neemt de energie in eerste instantie lineair toe met het golfgetal vanuit de oorsprong (G punt genaamd). Aan de rand van Brillouinzone geldt de conditie l = 2d, en treedt Braggreflektie op. Een lichtgolf die in een bepaalde richting reist en loodrecht op kristalvlakken valt, veroorzaakt een gereflekteerde golf. Deze wordt ook weer gereflekteerd en er ontstaan staande golven. De heen en de terug gaande golven zijn gekoppeld, net als twee slingers met een veer ertussen. Het gevolg is dat de ontaarding van de energieën wordt opgeheven: er ontstaat een opsplitsing. Dit veroorzaakt een frequentiebereik zonder bijpassende golfvektor (de stopband), waarin zich geen licht door het rooster kan voortplanten (zie fig. 2). Verschillende stopbanden treden op in verschillende richtingen in het reciproke rooster. De koppeling tussen het licht en het kristal kan worden gegeven met de verhouding tussen het "optische" volume (de polarizeerbaarheid) en het volume per deeltje. Als deze fotonische parameter toeneemt tot ~0.5, dan is het licht zo sterk met het kristal gekoppeld dat

de stopbanden in alle richtingen kunnen overlappen en een fotonische bandkloof vormen. Dit is de optische analogie van een elektrische isolator. Geen enkele golf met een energie binnen de bandkloof kan zich door het kristal voortplanten, zelfs geen vacuümfluctuaties.

De volledige tekst hiervan vind je via: http://www.tn.utwente.nl/cops/dutch/...afleiding.html
Oud 15-10-2003, 12:02
Martin Distel
hmm, we zijn opzoek naar toepassingen van de gekoppelde slingers, niet van andere golfverschijnselen. Toch bedankt voor het opzoeken en posten hier

Martin
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 17:32
Nanaki
Nanaki is offline
Binnen de bewegingswetenschappen wordt een model van gekoppelde oscillatoren gebruikt om het gedrag(stabiliteit, overgang coordinatiepatroon) van ritmische bewegende ledematen te voorspellen. Bijvoorbeeld het overgaan van lopen naar rennen.

Dit wordt gedaan met het Haken-Kenzo-Bunz-model. Ik vrees dat je hierover online of in de lokale bibliotheek alleen niet zo heeel veel gaat vinden.
Oud 29-10-2003, 13:15
Martin Distel
Citaat:
darkshooter schreef op 25-10-2003 @ 09:40:
http://www.fys.kuleuven.ac.be/pradem...pendula_nl.htm
Wat wil je hiermee zeggen?

ps Nanaki bedankt voor de informatie
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 14:17
Verwijderd
Citaat:
Martin Distel schreef op 29-10-2003 @ 14:15:
Wat wil je hiermee zeggen?

Dat is een link waarop je een aantal proeven en wat uitleg vind over gekoppelde slingers.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 15:52
Martin Distel
Citaat:
darkshooter schreef op 29-10-2003 @ 15:17:
Dat is een link waarop je een aantal proeven en wat uitleg vind over gekoppelde slingers.
Ik krijg een grijs vlak te zien
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 19:08
Verwijderd
Deze moet 't doenP:
http://www.haycap.nl/app-c/gek-slinger/gek-slinger.htm
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 12:33
Martin Distel
Citaat:
darkshooter schreef op 29-10-2003 @ 20:08:
Deze moet 't doenP:
http://www.haycap.nl/app-c/gek-slinger/gek-slinger.htm
ok, bedankt
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 14:01
Een Bezoeker
Mail eens een universiteit

Jaap Buning:
JB.Buning@few.vu.nl

Op de VU komen regelmatig studenten om gebruik te maken van opstellingen. Er staat als ik me niet vergis ook een mooie opstelling met een dubbele slinger (in vacuum etc).

Misschien willen ze je daar helpen!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 14:52
blablalou
blablalou is offline
Hallo MD,

Zoek je een theoretische benadering probeer dan...
http://homepages.compuserve.de/agaum...um/node28.html
van Andreas Gaumann
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten