Advertentie | |
|
![]() |
|
vroeger ben ik wel geslagen, vind ik ook ontzettend fout. een teken van machteloosheid, de makkelijke uitweg.
laatst probeerde me moeder me te slaan in men gezicht ofzo (ze was nogal gestressed), maar nu isset nogal makkelijk om gewoon der hand te pakken ofzo.. ik vind ook dat dat echt niet kan, en ik zeg dat ook tegen haar, en dan is ze et wel met me eens. niet als ik zeg dat ze me vroeger niet had moeten slaan.
|
![]() |
Ik ben van mening dat fysiek geweld op welke manier nooit goed is. Slaan is iemand africhten door te laten voelen dat het niet mag, maar niet laten begrijpen waarom niet. Bij kleine kinderen is het vaak moeilijk om uit te leggen waarom dingen niet mogen en dus kiezen ouders maar voor de makkelijke manier. Een manier van onmacht. Als je dan toch kinderen neemt, doe er dan de moeite voor om ze als zelfstandige mensen op te voeden en niet als afgerichte dieren.
Mutsje |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik snap op zich de beweegredenen van je moeder wel, maar dit is wel erg drastisch IMO. Waarschijnlijk floepte 'kankerlijer' er uit voor je er erg in had en wist je meteen dat je dat niet had moeten zeggen. Ik snap alleen 1 ding niet: waarom heeft je moeder niet ingegrepen toen je broertje in je oor stond te tetteren? Als ze jou 'kankerlijer' kon horen zeggen, dan had ze toch zeker een schreeuwend broertje kunnen horen dacht ik toch zo? Verhelderen plz
![]() |
![]() |
|
Als je moeder je ooit slaat, moet je terugslaan, meteen als ze jou slaat moet je terugslaan, je moet ze laten voelen wat ze je aandoen. Ik spreek dit uit ervaring van een ex van mij en het heeft echt geholpen! Ze had altijd ruzie met haar moeder en af en toe sloeg die moeder haar wel es. Ik had haar aangeraden om terug te slaan. Nou dat deed ze dus, ze sloeg haar moeder nadat ze haar had geslagen, die moeder liep eerst boos weg, maar evenlater kwam die moeder haa excuses aanbieden omdat ze spijt had wat ze haar dochter allemaal had aangedaan. Sindsdien hebben ze nooit geen ruzie meer.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Terugslaan vind ik idioot, ze blijft altijd nog je moeder en die sla je niet. Af en toe een tik krijgen moet kunnen, als het maar geen echt afrossen is... |
![]() |
|
![]() |
Hangt er vanaf hoe je je kinderen opvoed, dus hoe jouw ouders hun kinderen opvoeden.
Ik zelf vind het niet kunnen. Ik denk dat een flink gesprek meer had duidelijk gemaakt. Want wat jij zei was ook ongepast ook al was datgeen wat je broertje deed ook een misselijke streek. Verder kan ik er niet over oordelen. Je kind straffen mag nl. wel in Nederland op deze wijze afaik. en ik ken je ouders niet, weet ook niet hoe ze je hebben opgevoed en niks over de situatie. Beetje meer vriendelijker met elkaar omgaan zou wel prettig zijn imho.
|
![]() |
Ik kan er goed inkomen dat je moeder je sloeg. Iemand uitschelden voor kankerlijer als haar vriend een tijdje geleden die ziekte heeft overleefd is, om het eufemistisch uit te drukken, nogal cru. Als je met mensen samenleeft kun je best proberen een beetje rekening met ze te houden? Je hebt er toch niets aan over gehouden?
Wat heeft iedereen toch tegen slaan? Ik zie hier alleen maar: "Slaan is de makkelijke oplossing" en "Slaan is africhten". Wat is er mis met de makkelijke manier? Niets. Het hoeft niet altijd moeilijk en bovendien, kleine kinderen en een HELEBOEL mensen lijken niet met rede begaafd. Rede is inderdaad te prefereren, mits de kinderen/ op te voeden onderwerpen daarmee overweg kunnen. Nou heb ik en iedereen hier op het forum met mij, het genoegen mede te kunnen delen dat ik op mijn derde al de motieven achter de holocaust onderzocht, maar de andere helft van de mensheid is nauwelijks redelijk te noemen. Toch? Redelijk zijn betekend niet geweld ontkennen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ben tegen slaan. Af en toe een tik, idd bij kinderen rond de 6, moet best kunnen. Maar op een gegeven moment word je daar te oud voor. Als mijn moeder me nou een tik zou geven, zou ik haar vragen of ze wel goed bij haar hoofd was o.i.d. Maar het idee alleen al is zo absurd dat het nooit voor zal komen. Die tijd zijn we voorbij. |
![]() |
|
Mja waar ligt de grens van slaan, en een tik geven.
Ik heb wel eens een tik op me vingers gehad als ik ergens steeds express aanzat ofzo toen ik klein was.. maar dat is geen slaan.. en het kan denk ik voor de meeste kinderen geen kwaad, maar dat verschilt ook per persoon. Ik vind zowieso dat je geen kankerlijer kan zeggen tegen iemand.. waarom zou je, ik krijg het echt mn mond niet uit hoor.. Maar ik vind slaan niet kunnen.. en helemaal niet om die reden, maar ik denk wel dat het uit onmacht van je moeder was, en dat ze er niets aan kon doen, maar ja ik ken haar natuurlijk niet .. mja praten is denk ik het enige wat helpt |
![]() |
|
![]() |
Nee een oudermag zijn kind nooit slaan. Ik ben vroegerdoor mijn vader geslagen en dan niet omdatik iets verkeerd deedmaargewoon uit machteloosheid. Als ik dat riep dathet toch geen zeer deed kreeg ik nog een klap.
Een goed gesprek zou veel en veel meerhebben opgeslost. Ook daaltvan slaan je eigenwaarde en het vertrouwen dat je in je moeder hebt. Jij hadgeen kankerlijer moeten zeggen, maardat weet je zelf ook wel. Het wasechter jou broertje die jou tot machteloosheid dreef terwijl je al ziek was. Het verschil tussen jou en je moeder is dat zij het lichamelijk afstraft en jij et woorden. Als ik dit zo hoor zou ik mijn broertje ook verrot schelden nadat ik hem had geprobeert uit te leggen hoe veel zeer het deed. Maarwaarschijnlijk haddat toch niet gewerkt. Ik vind dat je kinderen nooit mag slaan uit machteloosheid of uit woede. Een opvoedkundige tik mag wel, zolang het maarvoortkomt uit liefde en geen blauwe plekken achterlaat. xxxxx |
![]() |
|
Mijn moeder greep als ze boos was mij bij mijn armen vast en kneep heel hard erin, zodat je na een paar dagen nog rode strepen zag staan.
Als we het na de ruzie uitpraatte zei ze dat het niet goed van haar was, maar dat ik haar gewoon heel erg boos maakte(met schelden, ook tegen haar). Ik heb zovaak gezegd dat dat geen excuus is voor slaan, maar volgens mijn ouders was dit 'niet echt slaan'. Een paar maanden geleden liep een ruzie zo erg uit de hand dat ik ben weggelopen, ik ben toen een week niet thuisgeweest. Daarna heeft ze me beloofd dat het nooit meer zal gebeuren, ze wil het zelf niet en voelt zich er zelf ook heel schuldig over. Ik kom ook echt niet terug als zoiets nog een keer gebeurt. Ik heb het haar wel 'vergeven'.. En toch begrijp ik niet hoe het van haar kant zover kon komen ![]() |
![]() |
|
Damn, helemaal niet gereageerd op de vraag...
Slaan kan en mag gewoon niet. Het is een teken van onmacht bij de ouders, ze kunnen en weten niets anders meer. Je brengt er een kind ontzettend veel schade mee aan. Volgensmij gebeurt het heel veel. Ik durfde vroeger ook niets erover te zeggen , uit schaamte... |
![]() |
|
Je had het eigenlijk niet moeten eggen nee, maar het was waarschijnlijk een reflex op wat je broertje deed. Wat je moeder deed had ze ook niet mogen doen, maar dat was waarschijnlijk weer een reflex op wat jij deed. Niet dat dat het goedpraat, je kind slaan is sowieso fout. Maar ik denk niet dat je moeder het hoorde en er toen echt over heefd gedacht of ze jou zou slaan. Het is net zoiets als waneer je schrikt denk ik. De reactie heb je niet zo goed in de hand. Een reflex dus.
||
![]() |
Citaat:
Broertje doet iets rottigs -> Jij zegt iets rottigs -> Moeder doet iets rottigs Geweld vs. geweld. Praten lost meer op dan geweld. Broertje blijft relatief gezien ongestraft (alleen 1 scheldwoord) terwijl Jij dubbel gestraft wordt: Pak slaag en van Broertje wordt niks van gezegd. Dat voelt behoorlijk rottig lijkt me... En toch: praten = the key ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() veel succes ermee!! ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik werd vroeger als kind soms door het hele huis achterna gezeten, alleen maar omdat ik 'irritant' was (teveel lawaai maakte, werd afgestraft).. Na ja, nu denkt ze misschien eerst beter na voordat ze het woord 'kankerlijer' gebruikt ![]() Laatst gewijzigd op 26-04-2002 om 12:03. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
maar ja, jammer genoeg weet ik hoe het is om in elkaar getremt door je vader te worden en daarna nog es door je moeder....ik heb altijd gedacht dat dat normaal was.....nu sla ik gewoon terug....is natuurlijk ook niet goed maar wat moet je anders....het huis kan ik niet uit anders wordt me studie niet betaald.....
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
maar ik denk dat het toch fout is om je kind te slaan.....geef ze dan geen zakgeld of geen snoep ofso....?
|
Ik werd vroeger geslagen door m'n moeders ex.
Ik dacht toen ook dat het normaal was,dat was het niet. Ik wou dat ik toen had teruggeslagen,maar heb ik niet gedaan. Bij je ouders is het natuurlijk wel anders,je slaat je ouders niet,maar goed....ouders die hun kinderen slaan (en dan heb ik het niet over af en toe een klap) zitten ook fout,dus een kind mag zich dan wel verdedigen. Als m'n moeder me nu een klap ofzo geeft,sla ik terug,ja hartstikke fout ik weet het,maar het is een automatische reactie,en tja moet ze mij ook maar niet slaan. Dus ik vindt als 'n kind geslagen word,hij/zij zich mag verdedigen |
![]() |
|
Je kind slaan kan imo niet,zeker niet als je daarna niet je excuses aanbiedt. Mijn moeder heeft me vaak genoeg geslaan,gekrabd,geschopt,van de trap gestampt...dat ik in het begin wel terugsloeg (sorry maar ik vind dat dit mijn goed recht is, kwestie van jezelf te verdedigen) maar na een tijd liet ik me gewoon slaan,in de hoop dat ze dan vanzelf zou ophouden. Mja dat was dus niet zo, om nog maar te zwijgen van de psychologische vernederingen die ik soms moest slikken. Nu is het wat beter, omdat ze wrschnlk bang is dat ik het nog eens aan een dokter vertel,zoals ik gedaan heb.
Magoed ik kan alleen maar hopen dat ik het later beter doe met mijn kinderen. Over jouw geval:je mag best excuses opeisen hoor! Je mag je absoluut nie laten doen. Anderzijds, als ze haar excuses heeft aangeboden, mag je haar er niet daarna nog mee confronteren. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Geen enkel scheldwoord rechtvaardigt slaan. Slaan is sowieso altijd een teken van verbale onmacht en teveel toegeven aan emoties. Het getuigt ook niet echt van veel relativeringsvermogen als dat meteen weer linkt naar de ziekte van haar vriend, want het is natuurlijk niet persoonlijk tegen hem bedoeld.
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik kreeg laatst ruzie met mijn ouders, het ging al een tijdje niet zo goed tussen ons. Het ging over iets heel onbenulligs, waar ik weinig aan kon doen. Mijn vader heeft toen limonade over me heen gegooid, me een mep gegeven en geschopt. Toen het uit moest praten (ik tegenover twee ouders aan tafel)was die ruzie de "druppel die de emmer deed overlopen'. en ik heb gezegt dat ik vond dat hij iig zijn exuces moest aanbieden, maar hij bleef erbij dat ik het verdiend zou hebben. Dat heeft me veel pijngedaan. het zit nog steeds in mijn hoofd, en als ik weer ruzie heb, dan denk ik eraan. En ik hou er (misschien onbewust) rekening mee dat mijn vader een zielig zwak en kortzichtig persoon is. en daar heb ik geen respect voor. |
![]() |
|
Slaan vind ik absoluut niet kunnen, tot een bepaalde hoogte. Want op 't moment dat het kind zeer stout is geweest, en stout blijft ondanks alles sancties (zakgeld inhouden etc.) vind ik dat ie best ouderwets over de knie mag gaan, want kijk onze generatie nou, zijn wij nou zoveel beter dan 2 generaties geleden??? Mijn antwoord daarop is: 'Nee', en dat is omdat het respect vervaagt uit onze samenleving, mayb denk je dat het er niets mee te maken heeft, maar als je respect hebt voor je ouders, dan is dit niet nodig, en zou je luisteren...of is het teveel gevraagd om op tijd thuis te zijn? Geen koekjes te jatten
![]() Da's mijn mening, en nee ik ben dus niet voor slaan ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Spoiler: zeer lang verhaal Scarlet Spider | 21 | 21-09-2012 11:27 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Demonisering van het Christendom Riconoscente | 121 | 01-07-2003 10:55 | |
Verhalen & Gedichten |
Je Rachel [VERHAAL] [GEEN_HELD] | 4 | 14-03-2003 15:41 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |