Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2003, 13:11
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 07-11-2003 @ 13:53:
Kosten van medische en psychiatrische hulp als gevolg van pesten kun je zonder problemen op de pleger verhalen. Dat is namelijk gewoon vermogensschade (geleden verlies). Wel zullen natuurlijk de gewone vereisten van onrechtmatige daad moeten worden afgewerkt: causaal verband, relativiteit, enz.
Uh huh.
Advertentie
Oud 07-11-2003, 13:36
Verwijderd
"De inspectie is verder verbolgen over het feit dat noch de school noch de leerplichtambtenaar de zaak bij haar heeft gemeld."

De zaak is wel degelijk gemeld, de media speelt hier leuk op in door de "verkeerde" mensen hierover te raadplegen; mensen die geen inzicht in de kwestie hebben en er nooit mee te maken hebben gehad. Dan is het voor de hand liggend dat er naar buiten wordt getreden met het verhaal dat er nooit melding van is gedaan, terwijl dat wel degelijk het geval is.

Zowieso; de ouders van dat meisje zaten wekelijks in gesprek met leraren/leraressen. Dit alles ter preventie van het "gepest"

Dat zo'n meisje uiterst labiel is en als enigste uitweg het verlaten van de school ziet, daar heeft de school niets mee te maken. Er zijn uiteraard pogingen gedaan om het "probleem" te verhelpen, en vanuit dat opzicht vind ik het zwak, laf en eerloos om smartengeld te eisen.
Oud 08-11-2003, 18:40
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Zoiets los je niet met geld op.
Oud 08-11-2003, 18:43
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
kaasstaafje schreef op 08-11-2003 @ 19:40:
Inderdaad, maar toch.

Dan zou ik dus recht hebben op enkele tienduizenden euro's.

Woei, geef maar op.
Oud 08-11-2003, 19:27
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 08-11-2003 @ 19:43:
Inderdaad, maar toch.

Dan zou ik dus recht hebben op enkele tienduizenden euro's.

Woei, geef maar op.
Woei, geen kans daarop.
Oud 08-11-2003, 20:15
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 08-11-2003 @ 20:27:
Woei, geen kans daarop.
Droogkloot.
Oud 08-11-2003, 23:41
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Anonymous John schreef op 06-11-2003 @ 21:33:
Waarom laten we eigenlijk die pesters niet voor de schade opdraaien?
Zie ik hier een Fiestacat avatar?
Oud 09-11-2003, 00:13
Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
McCaine schreef op 08-11-2003 @ 18:41:
Zie ik hier een Fiestacat avatar?
Misschien onderhand al cliché geworden, maar hij blijft leuk
Oud 10-11-2003, 09:23
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
kaasstaafje schreef op 08-11-2003 @ 19:40:
Nee, maar je kunt scholen door schadevergoedingen wel dwingen het probleem eindelijk eens serieus te gaan nemen. Blijkbaar vinden veel scholen het leed wat een pestslachtoffer toegebracht wordt niet interessant genoeg om ook maar enige serieuze poging te ondernemen tegen pesten, behalve een paar halfzachte campagnes die hun doel missen. Misschien kan het betalen van een fikse schadevergoeding scholen tot rede dwingen.

Verder vind ik dat de onderwijsinspectie met de taak moet worden toegerust om te onderzoeken wat een school tegen pesten doet en moeten er boetes opgelegd kunnen worden als blijkt dat een school te weinig doet.
Oud 14-09-2011, 12:28
Henderika
Henderika is offline
Citaat:
Ik kan me ook haast niet voorstellen dat een ontheffing van de leerplicht gebaseerd zou worden op een advies van de Kinderbescherming. Het was gewoon een normaal, schoolgaand meisje dat veel gepest werd. Eventueel zou dan een advies kunnen zijn dat ze naar een andere school gaat, desnoods in een andere woonplaats, maar een volledige ontheffing van de leerplicht? Daar is iemand ongelooflijk klunzig bezig geweest.

Ik werd ook wel een gepest, zoals elk kind, maar ik heb er ook niks aan overgehouden. Ik kan me wel voorstellen dat sommige kinderen zó erg gepest worden, dat ze daar echt de rest van hun leven mee rondlopen. Er zijn ook wel voorbeelden van. Je kunt er echt blijvende psychische schade van oplopen.

Stel dát je psychische schade hebt, dan nog is het maar de vraag of je dat de school kunt aanrekenen. Ik vind zelf van niet. Kinderen op school zijn geen ondergeschikten van de school, die te allen tijde gehoorzamen. Je kunt natuurlijk kinderen die pesten wel schorsen ofzo, maar wat ze buiten school doen is hun eigen zaak. Beetje raar om de school aansprakelijk te stellen.

Overigens is een vordering tot schadevergoeding op grond van onrechtmatige daad niet ondenkbaar. Ontvankelijk is hij zeker. De kans dat hij toegewezen wordt is alleen vrijwel nihil.
Allereerst ben ik en goeie vriendin van Joyce.. Ik weet wat haar is overkomen en welke psychische gevolgen dat nu nog steeds voor haar heeft.
Joyce is erg onzeker in alles wat zij doet, en erg bang om alles verkeerd te doen. Joyce is nog steeds een stevige dame, maar nu ze een pracht van een dochter heeft mag dat ook best.

Verder vind ik dat een school wel degelijk aansprakelijk kan worden gesteld, zeker als meneer de directeur niks doet met herhaaldelijke verzoeken tot verbetering bij de pesters.

Bij mij is dit namelijk tot zeker 6 jaar door gegaan. Vanaf groep 2 tot 8. In half groep 6 ben ik ondanks herhaaldelijke verzoeken naar een andere school gegaan. Dit heeft mij zeker geholpen, maar de traumatische gebeurtenis van het pesten is me nog altijd bij gebleven. Toen ik 18 was ben ik in therapie gegaan, omdat het nog steeds invloed had op mijn dagelijkse leven.

Toen ik op een andere school kwam half groep 6, kwamen mijn oude klasgenootjes mij regelmatig bezoeken op de nieuwe school. Gelukkig had ik daar hele fijne klasgenoten en directeur die voor me opkwamen en die kinderen verbod tot hun schoolplein heeft gegeven. Helaas ging het na schooltijd nog altijd door......

Dus ja, een school kan aansprakelijk worden gesteld voor pesterijen als er niks aan word gedaan, terwijl er meerdere malen verzoek is gedaan om iets aan de situatie te doen.
Oud 14-09-2011, 13:51
Verwijderd
wtf waarom zou je een topic uit 2003 uppen
Oud 14-09-2011, 14:46
Verwijderd
Oud 15-09-2011, 23:34
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Slotje

Regels voor berichten