Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2003, 12:49
guess what
guess what is offline
Dat is mijn stelling. Zijn jullie voor of tegen, en waarom?
Ik heb morgen een debat op school, dus zou graag wat argumenten van jullie horen.
Oud 16-11-2003, 12:56
Machiavelli
Machiavelli is offline
Dat ligt eraan, wat is de misdaad, hoe zwaar gehandicapt zijn ze en zijn er dan speciale voorzieningen in de gevangenis?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 13:02
guess what
guess what is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 16-11-2003 @ 13:56:
Dat ligt eraan, wat is de misdaad, hoe zwaar gehandicapt zijn ze en zijn er dan speciale voorzieningen in de gevangenis?
Ja was ik vergeten te vermelden, het gaan om mensen met het verstand van een kind tussen de vijf en de negen jaar.
Speciale voorzieningen zijn er niet echt natuurlijk, alleen de echte benodigdheden.
Maar vind jij dat je tegen iemand kan zeggen die bijvoorbeeld iemand vermoord heeft; 'jij mag naar de (speciale) tbs kliniek voor geestelijk gehandicapte delinquenten.'
En iemand die zes mensen heeft vermoord, met ongeveer het zelfde niveau moet wel naar de gevangenis?
Ik denk dat de misdaad niet echt een rol speelt bij de vraag of verstandelijk gehandicapten in de gevangenis horen.
Oud 16-11-2003, 13:09
Verwijderd
Het gaat erom in hoeverre je iemand zijn daad aan kunt rekenen. Als een volwassen man de verstandelijke vermogens van een kind van negen heeft, kun je hem eigenlijk niet straffen. Iemand van negen kun je immers ook niet straffen. Het is dan wel nodig dat vast komt te staan of hij zijn daden onder invloed van die stoornis heeft gepleegd. Ook een kind van negen weet donders goed dat je iemand anders niet mag doodmaken. Sommige dingen zijn niet echt aan leeftijd onderhevig.

Als je alleen kijkt naar het doel van leedtoevoeging, dan heeft het niet zoveel nut om iemand met zo'n ernstige handicap op te sluiten. Maar er zijn meer doelen dan alleen het straffen van de dader. Ook de slachtoffers willen bevredigd worden in hun rechtsgevoel en de samenleving moet een signaal krijgen dat deze daad verwerpelijk was en niet herhaald dient te worden. Onder omstandigheden kan zo iemand dan wel naar de gevangenis gestuurd worden, uiteraard wel onder begeleiding en in combinatie met tbs. Vaak wordt tbs opgelegd en een voorwaardelijke gevangenisstraf.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 13:13
NN
NN is offline
In het strafrecht zijn er gelukkig verscheidene gronden waarop mensen die verstandelijk niet 100% zijn / waren ten tijd van het plegen van het delict niet in de gevangenis hoeven te belanden maar, zoals Nare Man al aangaf, een andere straf kunnen krijgen.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 13:25
Go
Go is offline
Als zo'n persoon het verstand heeft van iemand van negen jaar, vind ik ook dat je zo'n persoon als iemand van negen moet behandelen. Iemand van negen kan voor zover ik weet niet een gevangenisstraf opgelegd krijgen dus moet dat bij iemand met het verstandelijk vermogen van een kind van negen ook niet mogelijk moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 13:27
Alexanchez
Alexanchez is offline
Citaat:
guess what schreef op 16-11-2003 @ 14:02:

Ik denk dat de misdaad niet echt een rol speelt bij de vraag of verstandelijk gehandicapten in de gevangenis horen.
Maar om nou een verstandelijk gehandicapte die een paar spullen heeft gestolen dezelfde straf te geven als een gehandicapte die 12 mensen heeft vermoord, vind ik een beetje te ver gaan.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 13:28
guess what
guess what is offline
Citaat:
NN schreef op 16-11-2003 @ 14:13:
In het strafrecht zijn er gelukkig verscheidene gronden waarop mensen die verstandelijk niet 100% zijn / waren ten tijd van het plegen van het delict niet in de gevangenis hoeven te belanden maar, zoals Nare Man al aangaf, een andere straf kunnen krijgen.
Maar ik heb hier een krantenartikel voor mn neus liggen waar in staat dat er steeds meer en meer verstandelijk gehandicapten in de ('gewone') gevangenissen zitten. Het is nu al bijna een vijfde deel. De TBS-kliniek voor verstandelijk gehandicapten zit vol. Maar ook al zat het niet vol, het is niet gericht op verstandelijk gehandicapten die gestraft moeten worden voor hun misdaad.
Mij lijkt het logisch een kliniek te beginnen waar deze mensen in therapie kunnen, waarbij ze misschien wat beter begrijpen waarom ze bestraft worden dan als je ze in een cel gooit voor vijf jaar en daarna gewoon op straat weer vrij laat.

Zijn er ook nog mensen tegen..?
Oud 16-11-2003, 13:31
guess what
guess what is offline
Citaat:
Alexanchez schreef op 16-11-2003 @ 14:27:
Maar om nou een verstandelijk gehandicapte die een paar spullen heeft gestolen dezelfde straf te geven als een gehandicapte die 12 mensen heeft vermoord, vind ik een beetje te ver gaan.
Tuurlijk, daar noem je ongeveer twee uitersten. Je moet wel onderscheid maken in de soort therapie die ze krijgen, maar niet de ene gehandicapte in de cel gooien en de andere in therapie laten gaan.
Oud 16-11-2003, 14:09
NN
NN is offline
Citaat:
guess what schreef op 16-11-2003 @ 14:28:
Maar ik heb hier een krantenartikel voor mn neus liggen waar in staat dat er steeds meer en meer verstandelijk gehandicapten in de ('gewone') gevangenissen zitten. Het is nu al bijna een vijfde deel. De TBS-kliniek voor verstandelijk gehandicapten zit vol. Maar ook al zat het niet vol, het is niet gericht op verstandelijk gehandicapten die gestraft moeten worden voor hun misdaad.
Mij lijkt het logisch een kliniek te beginnen waar deze mensen in therapie kunnen, waarbij ze misschien wat beter begrijpen waarom ze bestraft worden dan als je ze in een cel gooit voor vijf jaar en daarna gewoon op straat weer vrij laat.

Zijn er ook nog mensen tegen..?
Verstandelijk gehandicapten hebben denk ik niets aan detentie in een normale gevangenis. Dus wat we moeten is extra TBS-mogelijkheden, en dan wel gericht op verstandelijk minder validen, creëren.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 11:55
maupydos
maupydos is offline
Ik denk niet dat een verstandelijk gehandicapte een moord zou plegen...helemaal niet als hij een stoornis heeft, waardoor die denkt dat ie een jaar of 7 is. denk niet dat er zo iets gruwelijks door zijn hoofd heen zou gaan. maar als het voor zou komen, dan vind ik niet dat het in de gevangenis hoort, ben het dan ook eens met nare man. onder invloed van stoornis ...denk toch maar een tbs-kliniek.

Laatst gewijzigd op 17-11-2003 om 11:59.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 12:21
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
maupydos schreef op 17-11-2003 @ 12:55:
Ik denk niet dat een verstandelijk gehandicapte een moord zou plegen...helemaal niet als hij een stoornis heeft, waardoor die denkt dat ie een jaar of 7 is. denk niet dat er zo iets gruwelijks door zijn hoofd heen zou gaan. maar als het voor zou komen, dan vind ik niet dat het in de gevangenis hoort, ben het dan ook eens met nare man. onder invloed van stoornis ...denk toch maar een tbs-kliniek.
Daar zou ik maar niet te zeker van zijn hoor. Ze denken in principe niet dat ze 7 zijn, maar ze denken net als een 7-jarige. En zelfs dat klopt maar tot op zekere hoogte. Een verstandelijk gehandicapte kan ook een moord plegen. Maar ik denk niet dat ze naar de gevangenis moeten of dat het iets op zal leveren. (wel afhankelijk van de stoornis natuurlijk)
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 12:56
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Dat ligt eraan of het geestelijke onvermogen van de verstandelijk gehandicapte ten grondslag ligt aan zijn misdaad. Als dat niet het geval is, is hij dus toerekeningsvatbaar en zal net als iemand zonder handicap berecht moeten worden, maar als dat wel het geval is, zal behandeling misschien een betere methode zijn. Wel denk ik dat een speciale afdeling voor een gehandicapte, indien mogelijk, wel gewenst is. Een gehandicapte zal zich namelijk mogelijk moeilijk staande kunnen houden tussen 'normale' gevangenen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 18:58
guess what
guess what is offline
Citaat:
maupydos schreef op 17-11-2003 @ 12:55:
Zoals al gezegd geloof ik, zo'n gehandicapte denkt niet dat hij een 7-jarige is, hij denkt als een 7-jarige. Bijvoorbeeld. Er zijn natuurlijk ook nog tig andere stoornissen wat hij/zij kan hebben. Maar jij zegt dat je niet denkt dat een verstandelijk gehandicapte een moord kan plegen. Ik denk dat dit onzin is, omdat dit soort mensen wel de kracht bezitten van een volwassene, maar ze dit zelf niet door hebben. Ze kunnen dus best (misschien dan onopzettelijk) een moord plegen.
Reageren

Regels voor berichten