Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het gaat erom in hoeverre je iemand zijn daad aan kunt rekenen. Als een volwassen man de verstandelijke vermogens van een kind van negen heeft, kun je hem eigenlijk niet straffen. Iemand van negen kun je immers ook niet straffen. Het is dan wel nodig dat vast komt te staan of hij zijn daden onder invloed van die stoornis heeft gepleegd. Ook een kind van negen weet donders goed dat je iemand anders niet mag doodmaken. Sommige dingen zijn niet echt aan leeftijd onderhevig.
Als je alleen kijkt naar het doel van leedtoevoeging, dan heeft het niet zoveel nut om iemand met zo'n ernstige handicap op te sluiten. Maar er zijn meer doelen dan alleen het straffen van de dader. Ook de slachtoffers willen bevredigd worden in hun rechtsgevoel en de samenleving moet een signaal krijgen dat deze daad verwerpelijk was en niet herhaald dient te worden. Onder omstandigheden kan zo iemand dan wel naar de gevangenis gestuurd worden, uiteraard wel onder begeleiding en in combinatie met tbs. Vaak wordt tbs opgelegd en een voorwaardelijke gevangenisstraf. |
![]() |
|
Als zo'n persoon het verstand heeft van iemand van negen jaar, vind ik ook dat je zo'n persoon als iemand van negen moet behandelen. Iemand van negen kan voor zover ik weet niet een gevangenisstraf opgelegd krijgen dus moet dat bij iemand met het verstandelijk vermogen van een kind van negen ook niet mogelijk moeten zijn.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Mij lijkt het logisch een kliniek te beginnen waar deze mensen in therapie kunnen, waarbij ze misschien wat beter begrijpen waarom ze bestraft worden dan als je ze in een cel gooit voor vijf jaar en daarna gewoon op straat weer vrij laat. Zijn er ook nog mensen tegen..?
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik denk niet dat een verstandelijk gehandicapte een moord zou plegen...helemaal niet als hij een stoornis heeft, waardoor die denkt dat ie een jaar of 7 is. denk niet dat er zo iets gruwelijks door zijn hoofd heen zou gaan. maar als het voor zou komen, dan vind ik niet dat het in de gevangenis hoort, ben het dan ook eens met nare man. onder invloed van stoornis ...denk toch maar een tbs-kliniek.
Laatst gewijzigd op 17-11-2003 om 11:59. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Dat ligt eraan of het geestelijke onvermogen van de verstandelijk gehandicapte ten grondslag ligt aan zijn misdaad. Als dat niet het geval is, is hij dus toerekeningsvatbaar en zal net als iemand zonder handicap berecht moeten worden, maar als dat wel het geval is, zal behandeling misschien een betere methode zijn. Wel denk ik dat een speciale afdeling voor een gehandicapte, indien mogelijk, wel gewenst is. Een gehandicapte zal zich namelijk mogelijk moeilijk staande kunnen houden tussen 'normale' gevangenen.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|