Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2003, 16:41
Verwijderd
De meesten hier zullen misschien nog wel in de wat 'lagere' klassen zitten, en er nog niet erg over denken..

Maar het zal hier ook wel 'n btje vol zitten met studenten..(of ben ik nou dom?, jah, dat ben ik jah, maar tog )

Voor de studenten die op kamers zijn gegaan..
Hebben jullie dat gedaan vanwege de afstand, of andere/meerdere redenen?

En hoe heb je dat rond gekregen.. Want met alleen je studiefinanciering red je het niet.
hebben je ouders veel bij gelegd, of werk je je een slag in de rondte? Of heb je een lening?

Zit je op 'n kamer bij 'n hospita(en hoe is dat ) of zit je in 'n studentenhuis?

Leer je snel nieuwe mensen kennen(er van uit gaande dat je 'sgoolvrienden van toen' naar andere plaatsen zijn gegaan )

Ik zit nu in 6vwo, en ga volgend jaar dus studeren, ver weg van mn eigenste woonplaatsje.. dus ik 'moet' op kamers dan.. Vandaar dus ff deze vragen aan jullie

Als er mensen zijn die in Maastricht studeren, daarvan hoor ik het helemaal graag hoe het jullie bevalt daar...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-11-2003, 16:49
Verwijderd
Op W&G&R zijn over dit onderwerp ook heel veel topics te vinden en op S&S ook, maar goed, je hebt vrij specifieke vragen.

Ik ben op mezelf gaan wonen omdat ik dat graag wilde, niet per se om de afstand (afstand van m'n ouders naar de HR was toen ong. 5 minuten korter, nu zit ik op een andere lokatie en nu is dit 5 min korter).

Je hebt tot je 21ste recht op een ouderlijke bijdrage of als je ouders daarvoor te weinig verdienen op een aanvullende beurs. Ik heb een jaar of 2 een (gedeelte van) een lening gehad, nu (gelukkog) niet meer. Ik werkte en werk wel, hoeveel ik werk wisselt nogal. Ook woon ik sinds twee jaar samen met m'n vriend, eerst studeerde hij ook nog, nu werkt hij, dus dat scheelt veel (hoewel de huur nu ook hoger is, we zijn pas verhuisd).

We huren van een particuliere huisbaas, we hebben dus gewoon een eigen woning. De huizen zijn in tweeën verdeeld, zeg maar, onder woont iemand anders, m'n vriend en ik hebben de bovenverdieping en de zolder.

Op zich leer je wel vrij snel nieuwe mensen kennen, denk ik, zeker als je in een studentenhuis woont, veel uitgaat, eventueel bij een studenten- of een studievereniging gaat, enz.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 12:01
autodropje
autodropje is offline
Ik heb het gedaan omdat ik niet meer thuis wilde wonen, de afstand speelde ook wel een kleine rol.

We wonen met z'n tweeen op 1 kamer en je red het net zonder lening als je werkt en zuinig doet. Ik krijg niets extra van mn ouders maar de persoon waar ik mee woon wel dus samen redden we het wel.

Wij zitten in een studentenflat, je leert meestal vrij snel mensen kennen. Je moet je er natuurlijk wel een beetje voor inspannen maar je leert mensen van je studie kennen en vaak ook nog van een studentenvereniging of sportvereniging.
Oud 19-11-2003, 14:58
Eva*
Eva* is offline
Ik ben op kamers gegaan omdat de meeste klasgenoten daar ook woonden, het goed aansluit op de bedoeling van m'n school en ik zin had in iets nieuws en meer vrijheid.

Ik krijg geen studiefinanciëring, maar mijn ouders geven veel financiële steun. Verder werk ik zelf een beetje en heb ik nog geld van de baantjes die ik een aantal maanden geleden had.
Maar ik heb een vrij goedkope kamer en warm eten krijg ik op school, dus ik heb voor m'n levensonderhoud niet zoveel geld nodig.

Ik woon in een kamer bij een hospita. Dit bevalt prima, al moet ik helaas wel rekening houden met een aantal dingen (bijv. douchetijden en toestemming voor logé's vragen).

Mensen heb ik op school leren kennen.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 16:21
Nuck
Nuck is offline
Het was eigenlijk vanzelfsprekend dat ik op kamers zou gaan...de afstand is wel te overbruggen, dus dat was de reden niet. Het hoort er gewoon bij, een heel nieuw leven. En het bevalt prima . Ik woon in een studentenhuis, maar ik heb niet zoveel te maken met mijn huisgenootjes (ze zijn een beetje suf ). Qua financiering red ik het absoluut niet met mijn stufi, dat is niet eens genoeg voor de kamerhuur. Mijn ouders betalen dan ook de huur, en als ik niet rond kom dan springen ze bij. Ook betalen ze boeken, collegegeld etc.
En ja, je leert snel mensen kennen, hetzij via je studie, hetzij via een studenten(sport)vereniging.
Oud 20-11-2003, 22:03
MyDyingSic
MyDyingSic is offline
Omdat ik graag het huis uit wilde heb ik express voor een uni gekozen waarvoor ik wel op kamers moet. (wel eerst de studie besloten natuurlijk). Ik had ook weinig zin om in de randstad te gaan studeren dus dan werd het voor mij zoiezo al een eindje reizen.

Zelf heb ik de afgelopen zomervakantie heel veel gewerkt en een hoop geld opgespaart waar ik nu nog op kan teren, maar mijn oduers springen wel bij mocht dat nodig zijn.
Verder wil ik wel een baantje erbij, maar ik heb nu nog steeds geen vaste kamer dus wil ik die verplichting met werk nog niet aangaan.
Ik heb intussen al 4 kamers gehad sinds de intro waaronder 2x hospita..vind ik persoonlijk niet zo leuk en pas op voor vieze mannen..bij mijn 2e hospita bleek die man verkeerde bedoelingen te hebben..dus daar stond ik de andere dag dakloos.. Intussen zit ik in onderhuur in een studentenflat en dat is echt mooi! maar je moet het ook wel een beetje treffen met je gang natuurlijk.

Om nieuwe mensen te leren kennen moet je meedoen aan de intro! Ik heb in 1 week heel wat mensjes leren kennen en een hoop lol gehad terwijl k daar vantevoren niemand kon, maar er zijn vaak veel mensen die als 'eenling' komen

suc6 ermee en schrijf je zosnel mogelijk in bij de studentenhuisvester! (ik weet niet hoe hoog de kamernood in maastricht is..)
Oud 21-11-2003, 13:19
madwoman
madwoman is offline
De voornaamste reden dat ik op kamers ben gegaan is wel de afstand (4 uur OV). Ook speelde mee dat ik het thuis en in zeeuws-vlaanderen wel gezien had. Zit nu in een studentenhuis, wat mij echt super goed bevalt. Leuke gezellige huisgenootjes waar ik goed contact mee heb. Ook heb ik leuke mensen leren kennen via een studentenvereniging. Via m'n studie niet echt mensen waarvan je zegt 'dat worden echt goede vrienden, maar zijn wel ok'. Je leert dus wel snel mensen kennen.
Ook heb ik nog veel en goed contact met 'schoolvrienden'(=5 hele goede vrienden). We zien elkaar regelmatig, ook al zijn we verspreid over Nederland
Met alleen stufi red je het idd niet. Mijn ouders dragen daarom elke maand net zo veel bij als dat de IBG geeft. 220 euro dus. Ik werk nu niet meer, maar heb wel vanaf mijn 14de t\m afgelopen zomervakantie gewerkt, dus heb een soort van voorraadje
Oud 25-11-2003, 13:01
El Kim
El Kim is offline
Ik ga over niet al te lange tijd waarschijnlijk op kamers, dus k probeer je vragen ook maar te beantwoorden... Voor de studenten die op kamers zijn gegaan..
Hebben jullie dat gedaan vanwege de afstand, of andere/meerdere redenen?

Puur vanwege de afstand, elke dag twee uur heen en terug is niets...

En hoe heb je dat rond gekregen.. Want met alleen je studiefinanciering red je het niet.
hebben je ouders veel bij gelegd, of werk je je een slag in de rondte? Of heb je een lening?

Mijn pa betaalt mijn collegegeld en ik krijg alimentatie (ouders gescheiden) a 200 euro per maand. Verder natuurlijk stufi en erbij werken. Als ik het niet haal gaat mn ma bijspringen.

Zit je op 'n kamer bij 'n hospita(en hoe is dat ) of zit je in 'n studentenhuis? Ik wil in een studentenhuis, hospita lijkt me zo eenzaam

Leer je snel nieuwe mensen kennen(er van uit gaande dat je 'sgoolvrienden van toen' naar andere plaatsen zijn gegaan ) Ja, van je studie (werkgroepen) en als je bij een verenging gaat leer je er nog meer kennen
Reageren

Regels voor berichten