N.a.v. het -in mijn ogen- onzinnige plan van D66 Minister De Graaf van 'bestuurlijke vernieuwing' stuurde ik hem onderstaande mail:
(...aanhef...)
"Ik vraag mij af wat het nut is van een kiesstelsel zoals u het wilt gaan invoeren.
Ons land heeft immers al organen als Provinciale Staten en Eerste Kamer met daarin door de PS-leden gekozen volksvertegenwoordigers. Waarom moeten we dan ook nog weer in de Tweede Kamer regionale leden hebben?
Als u toch iets regionaals in Den Haag wil hebben, zou het dan niet een betere bestuurlijk vernieuwing zijn om de burger gelijktijdig met de verkiezing van de Provinciale staten ook een regionale vertegenwoordiger voor de Eerste Kamer te laten kiezen? Dan is het indirecte stemmen voor de Eerste Kamer voorbij, dus meer zeggenschap voor de stemmer, dus meer democratie. Dan is er een Tweede Kamer met landelijke vertegenwoordigers en een Eerste Kamer met regionale vertegenwoordigers. Bijkomend voordeel is dat men dan de verkiezing voor de Provinciale Staten ook wat serieuzer zal gaan nemen. De opkomst zal waarschijnlijk toenemen als zowel mag stemmen voor de Provinciale Staten als direct voor de Eerste Kamer.
Misschien dat u mij wilt uitleggen waarom u specifiek voor deze wijze van 'bestuurlijke vernieuwing' heeft gekozen?"
(...ondertekening...)
Wat vinden jullie van De Graafs plan?
|