Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2003, 15:10
Kleine Tulp
Kleine Tulp is offline
NIJMEGEN - De 16-jarige Nijmeegse scholiere Maja Bradaric werd
dinsdag kort na middernacht dood gevonden in Bemmel. Haar stoffelijk overschot stond in brand. Vriendinnen en klasgenoten rouwen om het drama. Bleke gezichten schuilen bij elkaar. Donderdag, een dag nadat de politie bekend heeft gemaakt dat de 16-jarige Maja Bradaric uit Nijmegen om het leven is gebracht, beginnen haar vriendinnen pas werkelijk te beseffen wat er gebeurd is.

Dat ze al dood was voordat haar lichaam in brand werd gestoken, is een schrale troost. Maja komt niet meer terug. Naar school zijn ze even niet gegaan. Jongerencentrum De Boerderij in de wijk Meijhorst is waar ze nu even liever bij elkaar kruipen. Een zithoek met camouflagenet is omgetoverd tot een altaar voor hun vriendin. Maja’s foto hangt in het midden. Kaarsen en waxinelichtjes staan er omheen.
„Ik zie haar steeds voor mijn ogen”, vertelt een vriendin. „Met
vlammen om haar heen.” Geslapen heeft ze nauwelijks de afgelopen dagen. Vanaf maandagavond knaagde de onrust: Maja was niet thuisgekomen. Dinsdag stonden de rechercheurs voor het eerst bij haar op de stoep: wanneer had ze Maja voor het laatst gezien? Met wie had Maja de afgelopen tijd contact gehad? Wat had ze zelf maandag gedaan? Van minuut tot minuut. „Ze wilden alles weten. Namen, telefoonnummers.” Woensdagavond volgde de tragische ontknoping: de dood gevonden vrouw in Bemmel was Maja. Een grote groep vrienden en vriendinnen trok direct naar De Boerderij, waar Maja ook vaak kwam. De begeleiding probeerde direct nog professionele opvang te regelen, maar stuitte op een muur van antwoordapparaten. Pas vandaag, donderdag, staat op het Dominicus College, waar Maja het vwo volgde, slachtofferhulp klaar. Naar wat Maja is verkomen kunnen de jongeren in De Boerderij alleen maar gissen. Redenen om thuis weg te lopen, waren er niet. Ze was vrolijk en levendig. Op school ging het goed. Het enige wat speelde was dat de jongen op wie ze verliefd was, al een vriendin had. Maar ook dat
leek haar humeur niet te raken. Wel vreemd was dat ze maandagavond tegen haar ouders en twee vriendinnen drie verschillende verhalen ophing over waar ze heen ging. Vriendinnen hebben geprobeerd op haar computer in e-mailbestanden aanwijzingen te vinden, tevergeefs.
Inmiddels heeft de politie Maja’s pc in beslag genomen, vertellen
ze. Verschroeide bladeren bij een bosschage verraden de plek in de Bemmelse uiterwaarden waar Maja gevonden is.

Ikzelf woon in Nijmegen, ken Maja niet persoonlijk; heb haar weleens door de stad zien lopen en ik kan ook echt niet geloven dat dit gebeurd is.. vriendinnen van me kennen haar wel, en ook iemand kent het 15-jarige meisje dat opgepakt is. echt vreselijk dat dit gewoon zo dichtbij gebeurd is..
Oud 28-11-2003, 15:16
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Het schijnt dat twee achtienjarige jongens een gedeeltelijke bekentenis hebben gedaan, de reden zou in de relationele sfeer liggen.

*gaat even artikel zoeken*
Oud 28-11-2003, 15:17
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
e r t a njunior schreef op 28-11-2003 @ 16:16:
Tsja, had je maar geen verkering moeten nemen met zo'n lompe boer.
Lompe lul.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 15:19
Kleine Tulp
Kleine Tulp is offline
Citaat:
e r t a njunior schreef op 28-11-2003 @ 16:16:
Tsja, had je maar geen verkering moeten nemen met zo'n lompe boer.
ga weg jij hier als je niet eens serieus kan reageren
Oud 28-11-2003, 15:20
synclinorium
synclinorium is offline
ja, echt verschikkelijk.

een vriendin van mij kende haar ook goed en heeft mij nog meer details vertelt over hoe ze haar hebben vermoord enzo. ( hebben ze niet openbaar gemaakt omdat hetzo erg is) geloof mij daar van ga je bijna over je nek. die 2 jongens zijn totaal gestoord.
Oud 28-11-2003, 15:20
Kleine Tulp
Kleine Tulp is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 28-11-2003 @ 16:16:
Het schijnt dat twee achtienjarige jongens een gedeeltelijke bekentenis hebben gedaan, de reden zou in de relationele sfeer liggen.

*gaat even artikel zoeken*
wat ik gehoord heb; en dan niet via het nieuws maar de verhalen die hier in nijmegen de rondte doen omdat kennissen het zeggeb, is dat het 15-jarige verdachte meisje een vriendje heeft waar Maja dus verliefd op was, en dat vond dat meisje niet zo leuk...
Oud 28-11-2003, 15:24
Surjirro
Surjirro is offline
Ja vind echt onbegrijpelijk dat dit is gebeurd zeg. Ik zag vanochtend een pasfoto van Maja in de foto en vond echt zó onwerkelijk. Weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik hier nou over moet zeggen. Spreekt natuurlijk voor zich dat die daders is absoluut niet mee weg mogen komen met een lichte straf.

Ps. Wat is nou eigenlijk de rol van dat 15jarige meisje?
Oud 28-11-2003, 15:24
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Hier ist artikel:

Twee verdachten bekennen moord op Maja
27 november 2003, 17:13:50

ARNHEM (ANP) - Een 18-jarige jongen uit Beuningen en een leeftijdgenoot uit Nijmegen hebben bekend dat zij betrokken zijn geweest bij de gewelddadige dood van Maja Bradaric uit Nijmegen vorige week maandag. Justitie beschuldigt hen van moord.

Dat heeft een woordvoerder van het Openbaar Ministerie donderdag bekendgemaakt. Het onderzoek naar de rol van een 16-jarige jongen uit Nijmegen loopt nog. Het motief voor de misdaad ligt volgens justitie in de relatiesfeer. Van seksueel misbruik van de vwo-scholiere is tot nu toe niets gebleken, aldus de woordvoerder van het OM.

Donderdagmiddag heeft de rechter-commissaris in Arnhem een 15-jarig meisje uit Nijmegen voor tien dagen in bewaring gesteld. Dit meisje is eveneens leerlinge van het Dominicus College in Nijmegen, maar geen klasgenote van de vermoorde Maja Bradaric, zo heeft justitie bevestigd. Het OM verdenkt het meisje niet van moord, maar wel van betrokkenheid daarbij.

De twee 18-jarigen en de 16-jarige jongen zijn donderdag voor de Raadkamer van de rechtbank in Arnhem geleid. Die beslist vrijdagmorgen of zij in gevangenhouding worden geplaatst. Als dat gebeurt kan het OM de drie maximaal drie keer dertig dagen vasthouden, voordat zij voor de rechter moeten verschijnen.

Dinsdagavond liet het OM een 16-jarig meisje uit Nijmegen gaan omdat zij volgens justitie niet of slechts in geringe mate betrokken is geweest bij het drama. Of er mogelijk nog meer aanhoudingen volgen kon de justitiewoordvoerder donderdag niet zeggen. Alle verdachten behoren volgens het OM tot de kennissenkring van Maja Bradaric.

De 16-jarige verdachte zou een ex-vriendje van de vwo-scholiere zijn.
Oud 28-11-2003, 15:25
Surjirro
Surjirro is offline
Citaat:
synclinorium schreef op 28-11-2003 @ 16:20:
ja, echt verschikkelijk.

een vriendin van mij kende haar ook goed en heeft mij nog meer details vertelt over hoe ze haar hebben vermoord enzo. ( hebben ze niet openbaar gemaakt omdat hetzo erg is) geloof mij daar van ga je bijna over je nek. die 2 jongens zijn totaal gestoord.
Jak
Oud 28-11-2003, 15:27
Kleine Tulp
Kleine Tulp is offline
Citaat:
Surprise schreef op 28-11-2003 @ 16:24:
Ja vind echt onbegrijpelijk dat dit is gebeurd zeg. Ik zag vanochtend een pasfoto van Maja in de foto en vond echt zó onwerkelijk. Weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik hier nou over moet zeggen. Spreekt natuurlijk voor zich dat die daders is absoluut niet mee weg mogen komen met een lichte straf.

Ps. Wat is nou eigenlijk de rol van dat 15jarige meisje?
wat ik dus via via hoor hier in nijmegen, is dat zij iets heeft met de jongen waarop Maja verliefd was.
Oud 28-11-2003, 15:28
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Kleine Tulp schreef op 28-11-2003 @ 16:27:
wat ik dus via via hoor hier in nijmegen, is dat zij iets heeft met de jongen waarop Maja verliefd was.
Tja.. via via...
Er wordt na een moord vaak veel via via gezegd.... dus of je daar op kunt vertrouwen?
Oud 28-11-2003, 15:29
Kleine Tulp
Kleine Tulp is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 28-11-2003 @ 16:28:
Tja.. via via...
Er wordt na een moord vaak veel via via gezegd.... dus of je daar op kunt vertrouwen?
dat is waar, maar n vriendin van me kent het 15-jarige meisje en daarvan heeft ze weleens gehoord dat er iemand verliefd was op haar vriendje etc.
Oud 28-11-2003, 15:44
synclinorium
synclinorium is offline
maar heeft die ex van Maja er nu wel of niet mee te maken?
of is hij een van die 2 18jarige jongens?
Oud 28-11-2003, 15:44
Verwijderd
Toestand, ik hoorde anders niemand janken toen er duizenden irakezen met mark 77 bommem in de fik werden gestoken
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 15:45
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 28-11-2003 @ 16:44:
Toestand, ik hoorde anders niemand janken toen er duizenden irakezen met mark 77 bommem in de fik werden gestoken
Dat was oorlog en het waren geen duizenden Irakezen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 16:23
synclinorium
synclinorium is offline
Citaat:
dit is dichter bij, en voor je gevoel dus erger.
maar eigenlijk is het even erg en heb je dus idd wel gelijk.
Oud 28-11-2003, 18:55
Kleine Tulp
Kleine Tulp is offline
Citaat:
synclinorium schreef op 28-11-2003 @ 17:23:
dit is dichter bij, en voor je gevoel dus erger.
maar eigenlijk is het even erg en heb je dus idd wel gelijk.
idd
Oud 28-11-2003, 19:08
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik probeerde me te verplaatsen in de rol van de mensen die haar vonden.

Stel je eens voor dat je daar 's avonds loopt, zoekend naar je vermiste broertje of zusje, of wie dan ook...
... En je komt een brandend lijk tegen ...

Maarja, de maximumstraf voor de (minderjarige) dader is natuurlijk 1 jaar jeugddetentie.

Ja ja, 1 jaar.

Ik haat die lage kutstraffen hier.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 19:17
Dinalfos
Dinalfos is offline
Wat hebben die kerels eigenlijk precies met haar gedaan voor dat ze haar in brand staken?
Oud 28-11-2003, 19:43
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Wat is dít nou voor klote-vergelijking?????
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 19:44
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 28-11-2003 @ 20:08:
Maarja, de maximumstraf voor de (minderjarige) dader is natuurlijk 1 jaar jeugddetentie.

Ja ja, 1 jaar.

Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 19:59
Fade of Light
Fade of Light is offline
ik zal er niet wakker van liggen, eveneens moet er niet zo moeilijk gedaan worden over dat in de fik steken...ze was toch al dood.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 20:04
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Stel je eens voor dat je daar 's avonds loopt, zoekend naar je vermiste broertje of zusje, of wie dan ook...

stel je eens voor:

je loopt in een weide en je bent rond aan het wachelen op zoek naar kievitseieren en je stapt in de poep...
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 20:07
Verwijderd
Citaat:
Ik probeerde me te verplaatsen in de rol van de mensen die haar vonden.

Ja ja, 1 jaar.

Donder dan lekker op naar Zwitserland, zijn wij ook van je gezeik af
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 20:15
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-11-2003 @ 21:07:
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2003, 20:16
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-11-2003 @ 21:07:
Maar waar moeten wij dan mannelijke militaristische feministen vandaan halen?

Oh wacht, die hebben we helemaal niet nodig.
Oud 28-11-2003, 20:16
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
En daar ben ik het helemaal mee eens. Dat was misschien nog zinlozer dan dit verhaal.

Overigens weet ik wie het meisje was en ook 2 van die kerels die haar vermoord (zouden) hebben (jah, of 1 dan weer niet ofzoiets)... Dat zet me dan weer wel ff aan het denken. Al ging het hier meer om een conflict en hoe vaak zie je dat wel niet gebeuren? Opvallend deze keer was dat het een jong meiske was.

Het komt heel dichtbij, dat snap ik best, maar echt wakker lig ik er niet van.

Ik heb trouwens wel gemekkerd over die duizenden irakezen die vergruisd zijn, dat kan ik je vertellen (en jah, machiavelli, het waren er wel duizenden)...
Oud 28-11-2003, 20:18
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
McCaine schreef op 28-11-2003 @ 21:16:

lol
Oud 29-11-2003, 01:54
Verwijderd
Citaat:
MarkB schreef op 28-11-2003 @ 20:43:
Wat is dít nou voor klote-vergelijking?????
Nu mag jij mij eens gaan uitleggen waarom het een kut vergelijking is
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 14:36
Verwijderd
Te ranzig voor woorden, die gasten....
Ziek in in hun rotkoppen, die moeten voor de rest van hun leven platgespoten in een gesloten inrichting worden gestopt.

Hoewel, dat kost de samenleving dan weer handen vol geld, die ondermeer van mijn belastinggeld word betaald, en dat vind ik dan weer zonde....

Hmmmm doodstraf??????
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 17:56
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 29-11-2003 @ 02:54:
Nu mag jij mij eens gaan uitleggen waarom het een kut vergelijking is
Je schreef: "Toestand, ik hoorde anders niemand janken toen er duizenden irakezen met mark 77 bommem in de fik werden gestoken", alsof je hiermee wil zeggen: "We mogen het niet erg vinden dat een 16-jarig meisje door 3 jongens wordt vermoord en in brand gestoken". Dus omdat het "maar" één meisje is in plaats van 1000 Irakezen mogen we dat niet erg vinden? Begrijp me goed, de toestand in Irak vind ik vreselijk, ik ben ook altijd fel tegenstander van die oorlog geweest, maar om nou zóiets te zeggen... 't is gewoon appels met peren vergelijken. Dit heeft gewoon een heel andere impact op mensen. já, we vinden het erg dat zoiets met zo'n meisje gebeurd. Mogen we??
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 17:59
Verwijderd
Citaat:
MarkB schreef op 29-11-2003 @ 18:56:
Je schreef: "Toestand, ik hoorde anders niemand janken toen er duizenden irakezen met mark 77 bommem in de fik werden gestoken", alsof je hiermee wil zeggen: "We mogen het niet erg vinden dat een 16-jarig meisje door 3 jongens wordt vermoord en in brand gestoken". Dus omdat het "maar" één meisje is in plaats van 1000 Irakezen mogen we dat niet erg vinden? Begrijp me goed, de toestand in Irak vind ik vreselijk, ik ben ook altijd fel tegenstander van die oorlog geweest, maar om nou zóiets te zeggen... 't is gewoon appels met peren vergelijken. Dit heeft gewoon een heel andere impact op mensen. já, we vinden het erg dat zoiets met zo'n meisje gebeurd. Mogen we??
Zeker, het is natuurlijk niet mooi dat zulke zaken gebeuren, maar ik kan me niet inhouden zulke zaken te denken.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 18:28
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 29-11-2003 @ 18:59:
Zeker, het is natuurlijk niet mooi dat zulke zaken gebeuren, maar ik kan me niet inhouden zulke zaken te denken.
Ik zou zo'n opmerking in ieder geval niet maken tegen de familie en vrienden van Maja
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 02:00
Verwijderd
Citaat:
MarkB schreef op 29-11-2003 @ 19:28:
Ik zou zo'n opmerking in ieder geval niet maken tegen de familie en vrienden van Maja
In dat geval zou ik ook ontroerd zijn en niet zo denken
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 09:06
Gothic Queen
Gothic Queen is offline
Ik kom ook uit Nijmegen,een erg triest verhaal.
Gepaste straf voor de daders:Ze levend verbranden op Plein 1944
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Gothic Queen schreef op 30-11-2003 @ 10:06:
Goed idee! Met veel toeschouwers, kunnen we meteen zien wie er net zo primitief en onderontwikkeld zijn als de daders zelf
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 11:04
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 28-11-2003 @ 21:16:

Hm ja, heel erg natuurlijk. Maar eigenlijk vind ik het veel erger om te lezen wat sommige mensen (als je hen zo mag noemen) met de vermoedelijke daders zouden willen uitspoken. Alleen al het feit dat je zulke walgelijke methoden kan bedenken om mensen te martelen tot de dood erop volgt, maakt de daad van de daders in deze zaak des te begrijpelijker, hoe cru het ook is.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 11:09
Verwijderd
Citaat:
Le Socialiste schreef op 30-11-2003 @ 12:04:
(...) maakt de daad van de daders in deze zaak des te begrijpelijker, hoe cru het ook is.
Precies. Het is maar een dun laagje beschaving en door de reacties op dit soort gebeurtenissen kun je feilloos zien bij wie dat laagje het dunst is.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 11:18
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 30-11-2003 @ 12:09:
Precies. Het is maar een dun laagje beschaving en door de reacties op dit soort gebeurtenissen kun je feilloos zien bij wie dat laagje het dunst is.
Precies. Echter, als de meerderheid van de mensen er zo over denkt, wie zijn wij dan om er tegenin te gaan?
Het toeval wil dat ik net een artikel van De Wijkerslooth lees aangaande de AH-zaak, waarin hij het volgende schrijft:

''Een van de fundamenten van onze samenleving is dat geweld zoveel mogelijk binnen de perken wordt gehouden. Geweld is in beginsel verkeerd. Het aantal situaties waarbinnen geweld mag worden gebruikt is beperkt en aan precieze normen onderworpen.''

Leek me ook hier wel van toepassing.

Laatst gewijzigd op 30-11-2003 om 11:21.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 11:19
Isa
Isa is offline
definieer beschaving...
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 11:21
Isa
Isa is offline
sorry ik ben dom, maar wie is Rodney King?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 11:22
Verwijderd
Citaat:
Isa schreef op 30-11-2003 @ 12:21:
sorry ik ben dom, maar wie is Rodney King?
Rodney King is een Amerikaanse man die door de politie mishandeld werd gedurende de aanhouding. En met mishandeling bedoel ik niet een tikje, nee, King werd flink geschopt en geslagen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 11:24
Isa
Isa is offline
Citaat:
Le Socialiste schreef op 30-11-2003 @ 12:22:
Rodney King is een Amerikaanse man die door de politie mishandeld werd gedurende de aanhouding. En met mishandeling bedoel ik niet een tikje, nee, King werd flink geschopt en geslagen.
wat was Rodney's misdaad?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 11:30
Verwijderd
Citaat:
Isa schreef op 30-11-2003 @ 12:24:
wat was Rodney's misdaad?
On March 3, 1991, Rodney King was the driver of a car in Los Angeles, California, and Bryant Allen was a passenger in the back seat. The driver didn't stop when signaled by a police car behind him, but increased his speed. One estimate said that King drove at 100 miles per hour for 7.8 miles.

When police finally stopped the car, they delivered 56 baton blows and six kicks to King, in a period of two minutes, producing 11 skull fractures, brain damage, and kidney damage.

Bron
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 12:57
Keith
Keith is offline
Die 2 18-jarigen mogen toch zeker als volwassenen berecht worden?

Le Scoialiste, wat heeft die zaak van Rodney King hiermee te maken?

Ik vind het fout om te zeggen dat de daders hier de doodstraf voor moeten krijgen, hoe ziek hun misdaad ook was wil niet zeggen dat wij ook ziek mogen doen.

Laatst gewijzigd op 30-11-2003 om 13:07.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 12:59
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 30-11-2003 @ 13:57:

Le Scoialiste, wat heeft die zaak van Rodney King hiermee te maken?
Isa vroeg ernaar n.a.v. mijn citaat, maar ik had per ongeluk iets te veel van De Wijkerslooth gequote. Dat is nu gewijzigd.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 13:06
Keith
Keith is offline
ow ok, ik zag het nl. al nergens staan in jouw posts.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Isa schreef op 30-11-2003 @ 12:19:
definieer beschaving...
Nee he, niet dat gezeik weer.

Het gaat er even om dat mensen die zeggen dat de daders van dit misdrijf publiekelijk verbrand moeten worden, zelf net zo erg zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 15:23
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Nou weet ik helemaal zeker dat ik niet in Nijmegen ga studeren.
Oud 30-11-2003, 15:36
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Oeh, Plein '44 zien en dan sterven, dat is wel heel erg wreed.
Reageren

Regels voor berichten